Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2008, 07:57   #1
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?

Ik heb er al vaak over na zitten denken; stel dat België uiteenvalt, wat zou er dan voor verkeerds kunnen gebeuren? Zal de EU ook uiteenvallen? Zal de buitenwereld een onafhankelijk Vlaanderen niet willen erkennen? En zullen de Vlaams-Waalse verhoudingen verslechteren of juist niet?

Vandaar dat ik hier deze vraag stel: Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
Voor de tegenstanders is hier een plek om te zeggen dat het beter niet gebeuren kan, voor de voorstanders om hun bezorgdheden te uiten en te bedenken hoe mogelijke hinderpalen op weg naar het einde van België en daarna uit de weg kunnen worden geruimd.

--
Ik had eigenlijk nog een poll willen toevoegen, maar dat is mislukt. Hij was:
Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
*Dat de Europese Unie ook uiteen zal vallen
*Dat Vlaanderen Brussel zal verliezen
*Dat de buitenwereld geen Vlaamse staat zal erkennen
*Dat de Vlaams-Waalse verhoudingen (ernstig) zullen verslechteren
*Dat Vlaanderen en Wallonië in een politiek-economische crisis zullen geraken
*Ik heb geen angst (laat maar komen!)

Laatst gewijzigd door Nederlandse Leeuw : 28 juli 2008 om 08:10.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:11   #2
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Niets

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:30   #3
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Er zal juist niets gebeuren, we zullen nog wat nieuws krijgen uit Brussel en daar zal Vlaanderen ook meest mee samenwerken. En liever vandaag dan morgen aub !
Oud 28 juli 2008, 08:39   #4
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Maar als er niets zal gebeuren, waarom zijn er dan zoveel mensen die zich zorgen maken? Dat vraag ik mij af.
Oud 28 juli 2008, 08:41   #5
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik heb er al vaak over na zitten denken; stel dat België uiteenvalt, wat zou er dan voor verkeerds kunnen gebeuren? Zal de EU ook uiteenvallen? Zal de buitenwereld een onafhankelijk Vlaanderen niet willen erkennen? En zullen de Vlaams-Waalse verhoudingen verslechteren of juist niet?

Vandaar dat ik hier deze vraag stel: Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
Voor de tegenstanders is hier een plek om te zeggen dat het beter niet gebeuren kan, voor de voorstanders om hun bezorgdheden te uiten en te bedenken hoe mogelijke hinderpalen op weg naar het einde van België en daarna uit de weg kunnen worden geruimd.

--
Ik had eigenlijk nog een poll willen toevoegen, maar dat is mislukt. Hij was:
Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
*Dat de Europese Unie ook uiteen zal vallen
*Dat Vlaanderen Brussel zal verliezen
*Dat de buitenwereld geen Vlaamse staat zal erkennen
*Dat de Vlaams-Waalse verhoudingen (ernstig) zullen verslechteren
*Dat Vlaanderen en Wallonië in een politiek-economische crisis zullen geraken
*Ik heb geen angst (laat maar komen!)
Op de langere termijn zal de EU ook weer uiteenvallen. Zo zitten mensen nu eenmaal in mekaar. Als ze het goed hebben, zagen ze de tak waarop ze zitten af.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:48   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Straatgeweld en wat heibel in de Rand.
Druk vanuit de Europese Unie als zodanig , niet de Europese landen zelf.
Oud 28 juli 2008, 08:54   #7
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Niets
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Straatgeweld en wat heibel in de Rand.
Druk vanuit de Europese Unie als zodanig , niet de Europese landen zelf.
Straatgeweld klinkt mij al best ernstig; dodelijk geweld, stab? En hoe grootschalig? En tussen wie? Alle Nederlandstaligen tegen Franstaligen, of tegenstanders en oproerpolitie? Lijkt me alvast geen mooi vooruitzicht - heb liever een fluwelen scheiding.
Oud 28 juli 2008, 09:16   #8
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Rellen zoals in de Voerstreek, en daar kan al 'ns een accidentje gebeuren, acht ik zeer wel mogelijk in de Rand, mss ook in Brussel.
Dus niet grootschalig.
Oud 28 juli 2008, 09:27   #9
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

*Dat Vlaanderen bij Nederland komt.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 09:45   #10
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Oh ja een dergelijke vraag wou ik ook nog stellen, maar dan anders gesteld (zoiets als *Dat Nederland Vlaanderen zal proberen in te lijven).

Daar vrees ik trouwens niet voor; maar de wijze waarop Vlaanderen en Nederland samengaan is wel belangrijk. Gewoonweg 'inlijven' vind ik niet juist; het lijkt me beter dat Vlaanderen een tijd zelfstandig is en dan in een statenbond met Nederland gaat als men dat wenst. Een moeilijkheid is dan wel dat Vlaanderen dan zeer waarschijnlijk een republiek zal zijn geworden en Nederland zeer waarschijnlijk nog steeds een koninkrijk. Wat ook kan is dat Vlaanderen een onafhankelijk land binnen het Koninkrijk der Nederlanden wordt; daarbinnen kunnen de banden zo los en vast gemaakt worden als gewenst.

Maar Spinoza, bent u daadwerkelijk bang voor de Vlamingen? We weten reeds lang dat u tegen een hereniging bent, maar vreest u daadwerkelijk een hereniging? Vlamingen bijten niet hoor.
Oud 28 juli 2008, 10:23   #11
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar Spinoza, bent u daadwerkelijk bang voor de Vlamingen? We weten reeds lang dat u tegen een hereniging bent, maar vreest u daadwerkelijk een hereniging? Vlamingen bijten niet hoor.
Nee, bang voor Vlamingen ben ik niet. Maar ik zie wel meer nadelen dan voordelen in een hereniging. Voor Nederland tenminste, Vlaanderen zou er wel op vooruit gaan.
Oud 28 juli 2008, 10:29   #12
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nee, bang voor Vlamingen ben ik niet. Maar ik zie wel meer nadelen dan voordelen in een hereniging. Voor Nederland tenminste, Vlaanderen zou er wel op vooruit gaan.
Ha, gelukkig heeft u Brabantse moed (Overijsselaars als ik staan daar niet echt bekend om). Maar ik ben wel benieuwd naar wat die voor- en nadelen van een hereniging u ziet; u heeft eens in een andere draad aan de andere mensen op het forum gevraagd of zij goede voorargumenten hebben, maar welke voor- en tegenargumenten u zelf heeft zou ik eigenlijk wel willen weten
Oud 28 juli 2008, 10:34   #13
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Ik vrees voor een toestroom van waalse asielzoekers
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 10:48   #14
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan kloppen. Vlaanderen en Nederland zullen altijd flirten, hoewel er ook veel mensen zijn die gruwen van dit idee.
Oud 28 juli 2008, 10:50   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
welke nadelen voor NL ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 11:05   #16
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
welke nadelen voor NL ?
Dat vraag ik mij ook af; slecht wegdek in het zuiden des lands misschien.
Ik denk dat het enige echte nadeel is, dat men aan elkaar moet wennen, en de resten van de oude staten België en Nederland moet opruimen zonder teveel gevoel erbij. Het zal het lastigste zijn om de oude instellingen los te laten; hoe dan ook, Den Haag kan niet de hoofdstad blijven. En dat is nog maar één ding; zowel Vlamingen als Nederlanders zullen dingen los moeten laten en samen een nieuw land opbouwen. Vlaanderen inlijven en aanpassen/inpassen bij Nederland kán niet. Dat is te Hollands, te behoudend en te weinig openheid naar de Vlamingen toe.

Verder dan een tijd van aan elkaar wennen en oude dingen loslaten voor iets nieuws gezamelijks, denk ik niet dat er echt nadelen of moeilijkheden zouden zijn.
Oud 28 juli 2008, 12:04   #17
Spinoza
Minister-President

Standaard

Reactie op Nederlandse Leeuw en Anna List

Eigenlijk staat alles wat ik hierover te zeggen heb al in dit topic.

Maar goed, hier komen mijn belangrijkste argumenten tegen een hereniging nog een keer:

- Verlies aan prestige voor het Nederlands. Er zal een land minder zijn waar het als moedertaal wordt gesproken. En dat weegt zeker mee in de internationale waardering voor een taal. Een hereniging is dus geen versterking van het Nederlands, zoals velen hier schijnen te denken.

- De Vlaamse economie zal een nog zwaardere belasting voor het milieu vormen dan nu al het geval is. Vooral in het zuiden van het land zal men dat gaan merken. Vooral Zeeuws-Vlaanderen loopt het risico geannexeerd te worden door de Antwerpse haven. Zie wat een aantal Vlaamse dorpjes in dat gebied is overkomen.

- Wat zal er gebeuren met de Vlaamse pensioenen, infrastructuur, geerfde Belgische staatsschuld, etc. Vlaanderen is rijk, maar het is vooral een private rijkdom. Het zal Nederland zeker veel geld gaan kosten om Vlaanderen op niveau te brengen. Zeker als de Vlamingen vermogensbelasting blijven afwijzen.

- Verlies aan politieke invloed. De herenigde Nederlanden zullen in Europa minder te zeggen hebben dan Nederland plus zelfverzekerde Vlamingen in een Belgische context. De samenwerking in de Benelux is wat moeizaam geweest. Maar zie bijvoorbeeld wat Verhagen en De Gucht hebben bereikt bij de uitlevering van Karadzic. Alleen was dat niet gelukt.

- Nederland zal er cultureel en economisch op achteruit gaan. Zie bijvoorbeeld de strijd tussen verschillende Nederlandse steden om het Nationaal Historisch Museum binnen te halen. Vlaanderen zal ook mee gaan doen als vestigingsplaats voor dat soort dingen. Topstukken zoals Mondriaan's Victory Boogie Woogie en werken van Rembrandt moeten dan ook gedeeld worden met Vlaamse musea.

Het kost niet veel moeite om nog meer bezwaren op te noemen. Maar ik heb honger, dus ik ga eerst even lunchen.
Oud 28 juli 2008, 12:15   #18
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het enige echte nadeel is, dat men aan elkaar moet wennen, en de resten van de oude staten België en Nederland moet opruimen zonder teveel gevoel erbij. Het zal het lastigste zijn om de oude instellingen los te laten; hoe dan ook, Den Haag kan niet de hoofdstad blijven. En dat is nog maar één ding; zowel Vlamingen als Nederlanders zullen dingen los moeten laten en samen een nieuw land opbouwen. Vlaanderen inlijven en aanpassen/inpassen bij Nederland kán niet. Dat is te Hollands, te behoudend en te weinig openheid naar de Vlamingen toe.
Maar waarom zou Nederland dat allemaal moeten opgeven? Het zou de moeite waard kunnen zijn als er grote voordelen tegenover stonden. Maar die voordelen zie ik niet. Ja, ik zie ook wel dat samenwerking op het gebied van taal, cultuur(gezamenlijke omroep zie ik wel zitten) en economie wenselijk is. Ik zie alleen niet waarom je daarvoor zou moeten fuseren. Dit kan prima in de huidige context, of eventueel met een onafhankelijk Vlaanderen. Maar dan heb je geen last van de nadelen die ik zoeven hierboven heb opgesomd.
Oud 28 juli 2008, 12:24   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Reactie op Nederlandse Leeuw en Anna List

Eigenlijk staat alles wat ik hierover te zeggen heb al in dit topic.

Maar goed, hier komen mijn belangrijkste argumenten tegen een hereniging nog een keer:

- Verlies aan prestige voor het Nederlands. Er zal een land minder zijn waar het als moedertaal wordt gesproken. En dat weegt zeker mee in de internationale waardering voor een taal. Een hereniging is dus geen versterking van het Nederlands, zoals velen hier schijnen te denken.

- De Vlaamse economie zal een nog zwaardere belasting voor het milieu vormen dan nu al het geval is. Vooral in het zuiden van het land zal men dat gaan merken. Vooral Zeeuws-Vlaanderen loopt het risico geannexeerd te worden door de Antwerpse haven. Zie wat een aantal Vlaamse dorpjes in dat gebied is overkomen.

- Wat zal er gebeuren met de Vlaamse pensioenen, infrastructuur, geerfde Belgische staatsschuld, etc. Vlaanderen is rijk, maar het is vooral een private rijkdom. Het zal Nederland zeker veel geld gaan kosten om Vlaanderen op niveau te brengen. Zeker als de Vlamingen vermogensbelasting blijven afwijzen.

- Verlies aan politieke invloed. De herenigde Nederlanden zullen in Europa minder te zeggen hebben dan Nederland plus zelfverzekerde Vlamingen in een Belgische context. De samenwerking in de Benelux is wat moeizaam geweest. Maar zie bijvoorbeeld wat Verhagen en De Gucht hebben bereikt bij de uitlevering van Karadzic. Alleen was dat niet gelukt.

- Nederland zal er cultureel en economisch op achteruit gaan. Zie bijvoorbeeld de strijd tussen verschillende Nederlandse steden om het Nationaal Historisch Museum binnen te halen. Vlaanderen zal ook mee gaan doen als vestigingsplaats voor dat soort dingen. Topstukken zoals Mondriaan's Victory Boogie Woogie en werken van Rembrandt moeten dan ook gedeeld worden met Vlaamse musea.

Het kost niet veel moeite om nog meer bezwaren op te noemen. Maar ik heb honger, dus ik ga eerst even lunchen.

ik zie hier eigenlijk slechts een handvol emo-nationalistische drog-argumenten, waarvan ik zo zou kunnen beweren dat het eigenlijk voordelen zijn

-prestigewinst door grotere staat (Nederlandstaligen) ?
-meer natuurbehoud door meespelen van NL natuurbehoudende organisaties tov Antwerpse haven ? maar laat ons vooral aan de ZeeuwsVlamingen zelf vragen of zij Antwerpen als troef, dan wel als tol beschouwen
laat ons vooral ook terug het Baalhoekkanaal terug te berde brengen ! mogelijk zou dat wel eens ecologische voordelen kunnen bieden tov verdere scheldeverdiepingen ...
-je wil dus een vermogensbelasting invoeren hé, laat ons dat als partijpolitiek beschouwen en buiten de geo-politieke staatskundige argumenten houden, niet ?
-winst aan politieke invloed (Vlaanderen heeft nu geen stem omdat Belgie geen stem heeft wegens meestal gebrek aan consensus)
-cultureel : tja dat wordt voor de massa terug ontdekken dat onze geschiedenis een gedeelde geschiedenis is hé

wat een onwennig iets voor mij : als Vlaams nationalist te moeten pleiten tegen eng Nl afschermings nationalisme ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 juli 2008 om 12:25.
Oud 28 juli 2008, 12:28   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar waarom zou Nederland dat allemaal moeten opgeven? Het zou de moeite waard kunnen zijn als er grote voordelen tegenover stonden. Maar die voordelen zie ik niet. Ja, ik zie ook wel dat samenwerking op het gebied van taal, cultuur(gezamenlijke omroep zie ik wel zitten) en economie wenselijk is. Ik zie alleen niet waarom je daarvoor zou moeten fuseren. Dit kan prima in de huidige context, of eventueel met een onafhankelijk Vlaanderen. Maar dan heb je geen last van de nadelen die ik zoeven hierboven heb opgesomd.
tuurlijk, ik ben ook in eerste instantie voor een onafhankelijk Vlaanderen ... en dan op termijn voor een NL confederatie van onafhankelijke staten

maar ik zie die wel op termijn naar een Unie evolueren. dat ligt m.i. gewoon in de lijn der gebeurtenissen. (eens dat Belgische anti NL ageren gestopt is, zou dat zelfs snel kunnen evolueren)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be