![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...943980-438.art
Eindelijk worden de privatiseringen ter discussie gesteld. Het is reeds langer duidelijk dat niet zomaar alle liberaliseringen positief uit draaien en dat geval per geval moet bekeken worden. Gedaan met de achterlijke kapitalistische mantra dat elke privatisering een goede is, dat privatisering enkel positieve effecten heeft, dat privatiseringen zomaar overal kunnen. Bijna waren we volledig richting Angelsaksiche waanzin gedraaid waar gevangenissen winst moeten maken, waar privélegers oorlog lobbyen, waar het duurste sociale zekerheidssysteem ter werelds bestaat, .... . Hopelijk ziet Europa in dat de gevaren van volledige liberalisering van het openbaar vervoer te groot zijn en dat er andere manieren zijn om de efficientie en andere problemen binnen de sector aan te pakken. Hopelijk keert het tij en wordt de energiemarkt ook terug genationaliseerd en verduurzaamd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Ik denk dat je het artikel iets te vlug gelezen hebt, wat betreft de privatisering van het spoor.
Ook je bewering dat Europa zou vinden dat het openbaar vervoer volledig geliberaliseerd moet worden, is onjuist (naar mijn bescheiden mening). Voorbeeld: de Lijn. Maar de wegen waarop de Lijn rijdt, mogen ook gebruikt worden door private bussen. De "wegen" waarop de treinen rijden, die zijn toevallig voorbehouden voor de nmbs. Voorbeeldje (heel fiktief hoor): waarom zou sidmar geen trein mogen aankopen en een masjinist laten opleiden zodat ze naargelang hun produktienoden heen en weer kunnen rijden tussen Luik en Gent. Ze mogen toch ook kamions kopen om dat te doen. En die masjinist van sidmar kan dat even veilig als een masjinist goederentrein van den nmbs zelf. Poepsimpel: zelfs een masjinist van de franse of van de hollandse spoorwegen kunnen dat. En die doen dat ook. Internationaal. Idem dito voor de luchtwegen. Een piloot met een brevet kan veilig vliegen. En de staatspiloten van sabena deden het niet veiliger dan de privé-piloten van de huidige brussels airlines. Of die van Ryanair. Idem dito voor de vaarwegen: of vind je misschien dat alle schippers best geëutanaseerd worden, en dat er een nationale maatschappij voor buurtvaarwegen opgericht moet worden, inbegrepen stakingen om de zoveel tijd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 22 augustus 2008 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
|
![]() de pacha vd Nmbs wil geen splitsing want dan wordt zn immens loon gesplitst , grote bazen zijn de enige die er gaan bij inschieten bij een splitsing want een vlaamse baas zal altijd minder verdienen dan een belgiekse
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Het gaat hem hier wel niet over een splitsing tussen een Waalse en een Vlaamse NMBS hoor. Maar over de splitsing tussen goederen - reizigers - infrastructuur waardoor er dus meer dikbetaalde bonzen zijn.
Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 23 augustus 2008 om 06:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
|
![]() waardoor er dus meer dikbetaalde bonzen zijn.
er komen 2 bazen maar vlaanderen hoeft maar 1 meer te betalen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.866
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.866
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
|
![]() En dan zal er daar toevallig ook een reizigerstrein rijden en er zullen slechte afspraken gemaakt zijn en boem een botsing en het zal weer niemand zijn schuld zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.866
|
![]() Juist daarom dat men de infrastructuur volledig onafhankelijk moet maken, en geen doorzichtige constructies moet opzetten met ne nmbs-holding...
Laatst gewijzigd door Bob : 23 augustus 2008 om 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
|
![]() herinner u de periode van de late treinen van voor 1999 , wel die situatie gaat terugkomen als je op een trein staat te wachten die vanuit wallonie moet komen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Waarom vb. busreizen tussen Antwerpen en Barcelona privaat, en treinreizen tussen die twee van de staat? Leg tegelijk even uit wat het verschil is met vroeger: staatsreizen met sabena tussen Zaventem en Barcelona, en nu privé geregeld tussen Charleroi en Barcelona?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.866
|
![]() Citaat:
Deze afsplitsing moet het dan mogelijk maken het monopolie van den nmbs te doorbreken. Uiteraard is den nmbs-top (die zowat uitsluitend uit politiekers en vakbondsmensen bestaat) ertegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
|
![]() Deze reactie op De Tijd vind ik wel schitterend
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Prijs/kwaliteit behoren de Belgische spoorwegen tot de beste ter wereld. Het is ook lullig dat Thalys en Eurostar naar voor worden geschoven als goede voorbeelden daar waar de aanleg van die HST's de belangrijkste reden vormen waardoor het binnenlands net werd verwaarloosd in de jaren 90.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() De reden waarom de NMBS is ontstaan is omdat al die private spoormaatschappijen in het verleden inefficiënt waren en stukken van mensen kostte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Kan je dat bewijzen/aantonen/bron geven?
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() En de arbeiders zijn beginnen auto's kopen omdat ze 'misleid' werden door de kapitalisten.
Toen viel hunne frank dat voor kleinere verplaatsingen het goedkoper, vlugger en gemakkelijker ging dan met die trein. En sinds hunnen € valt in plaats van hunne frank, kopen ze nog meer auto's (volgens de sijfers van deze week). Daarom valt het hen nu moeilijk om te vatten dat de nmbs aan zo'n leuke tarieven toch zo'n dienstverlening kan leveren ... tsja de wereld evolueert hé
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.866
|
![]() Citaat:
Maw, het zal wel iets ingewikkelder zijn. En een nmbs kost nog steeds stukken van mensen. Maar waar zit hun vrees, als ze het toch beter en goedkoper kunnen ? Hun pakjesdienst heeft dat trouwens al bewezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Hun vrees bevat waarschijnlijk twee elementen: de koudwatervrees voor de konkurrentie en de doodsangst voor le roi de Laeken die hen gesommeerd heeft om ver weg te blijven van die vuile flaminganten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |