Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2008, 09:14   #1
Depth of Field
Banneling

Standaard Straffe taal van Bourgeois

http://www.hln.be/hln/nl/1274/Land-i...t-gedaan.dhtml

Citaat:
"Als de Franstaligen nu 'non' zeggen, is het gedaan". Dat stelt Vlaams N-VA-minister Geert Bourgeois vandaag in de Corelio-kranten naar aanleiding van het standpunt van de Vlaamse regering over de communautaire dialoog. "Mijn partij steunt de ...
De rest van de tekst is niet (meer?) beschikbaar.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 09:18   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

haha! wel straf!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 09:23   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Citaat:
Dit artikel is niet meer beschikbaar.
Gek... hln.be verwijdert normaal gesproken geen artikels...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 09:40   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Even wat hulp uit Nederland:

Als de Franstaligen nu 'non' zeggen, is het gedaan". Dat stelt Vlaams N-VA-minister Geert Bourgeois vandaag in de Corelio-kranten naar aanleiding van het standpunt van de Vlaamse regering over de communautaire dialoog. "Mijn partij steunt de regering Leterme precies om tot een staatshervorming te komen. Dus als dat niet lukt, trekken wij onze conclusies", luidt het.

Ernstige poging tot dialoog
Volgens Bourgeouis onderneemt de Vlaamse regering nu een ernstige poging tot een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap. "Als dit niet lukt, zie ik niet wat er nog mogelijk is. Daar gaat ons congres van 21 september over oordelen. Tegen dan kennen we het antwoord van de Franstaligen en zien we wel of dat geloofwaardig is", zegt hij. (belga/bf)

De Morgen!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 09:56   #5
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Zie hier de reactie van de Franstaligen: Het is weer veelzeggend. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ters-weg.dhtml
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 10:07   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

het franstalige spierballengerol houdt maar niet op.

Wie trekt er achtereen gewoon de stekker uit aub? Zo kan je nog jaren verderspelen. Gewoon stoppen met de transfers en eens zien hoe NON ze dan nog klinken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 10:13   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
het franstalige spierballengerol houdt maar niet op.

Wie trekt er achtereen gewoon de stekker uit aub? Zo kan je nog jaren verderspelen. Gewoon stoppen met de transfers en eens zien hoe NON ze dan nog klinken.
Zelfs de meest gematigde Vlamingen kunnen Peeters en Bourgeois nu toch niet langer verwijten dat ze het niet geprobeerd hebben. Hoogtijd dat beiden er eindelijk ook achter komen en dat ze er de gepaste conclusies uit trekken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 11:05   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zelfs de meest gematigde Vlamingen kunnen Peeters en Bourgeois nu toch niet langer verwijten dat ze het niet geprobeerd hebben. Hoogtijd dat beiden er eindelijk ook achter komen en dat ze er de gepaste conclusies uit trekken.
Soms denk ik zo dat als je minister wordt in dit land, je dan na je eedaflegging een kamertje binnen moet waar wat hotshots zitten en die je een video uit alle mogelijke hoeken en perspectieven laten zien van de dynamitering van de IJzertoren, de moord op Cools en Lahaut en zo. Na afloop van de video zeggen ze dan: "... en nu over dat programma van je...".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 11:14   #9
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Soms denk ik zo dat als je minister wordt in dit land, je dan na je eedaflegging een kamertje binnen moet waar wat hotshots zitten en die je een video uit alle mogelijke hoeken en perspectieven laten zien van de dynamitering van de IJzertoren, de moord op Cools en Lahaut en zo. Na afloop van de video zeggen ze dan: "... en nu over dat programma van je...".
In het koninklijk paleis zijn geen kamertjes, enkel kamers. En gedegenereerden ipv hotshots. En Nederlands spreken ze ook niet.
Oud 6 september 2008, 11:24   #10
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de meest gematigde Vlamingen kunnen .... nu toch niet langer verwijten ... dat ze het niet geprobeerd hebben.

BLAH. Ja, dat komt netjes tegen mij aanleunen. Je weet dat ik één van die gematigden ben.

Ik vrees trouwens dat ook dit voorstel geen kans van slagen heeft. Waarna de hetze naar de verkiezingen 2009 toe start.

Als een meute bizons wordt 'de kiezer' dan naar de verkiezingen gejaagd. Met levendige cowboy en indianen gevechten op de zijlijnen. En alles wat gematigd is, wordt platgetrappeld, tot stof gemalen, zal opgaan in het landschap.

BLAH.

Ja, ik moet erkennen dat het een goede zet is van Peeters, en/off misschien zelfs de CD&v.
Oud 6 september 2008, 11:45   #11
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Ja, ik moet erkennen dat het een goede zet is van Peeters, en/off misschien zelfs de CD&v.
Het valt op dat deze morgen Reynerds zegt dat hij niet meedoet als ook Leterme niet aan tafel komt.

Het ziet er naar uit dat het een zet is van Peeters en een groot deel waarschijnlijk van CD&V/N-VA, maar dat het 'kamp' Leterme niet de vaders van het plan zijn en dat Reynders die nu uit elkaar wil spelen?

We zullen zien welk toneel en drama zich de komende week ontvouwt...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 11:49   #12
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
alles wat gematigd is, wordt platgetrappeld
Als je uitrekent wat die "gematigdheid" ons al gekost heeft, is ruggegraatloosheid een beter woord.
Oud 6 september 2008, 12:28   #13
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zie hier de reactie van de Franstaligen: Het is weer veelzeggend. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ters-weg.dhtml
Ja, keb die reactie gelezen. Da zegt idd meer dan genoeg.
Voor mij ist allang NON.
Oud 6 september 2008, 14:13   #14
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je uitrekent wat die "gematigdheid" ons al gekost heeft, is ruggegraatloosheid een beter woord.
Ik zie in dat kleine zinnetje een aantal dingen.

1/ "gematigdheid" gelijkstellen aan "ruggengraatloosheid"

Ja ik ben wel gek op vergelijkingen. Als je een voorzetje geeft dan ga ik daar gretig op in.

Of:

Ook ongewervelden kunnen hard bijten hoor. En sommigen hebben daarvoor ne hele grote bek gekregen.
EN. Er zijn gewervelden die enkel nut hebben omwille van hun sterke rug. Om te dragen, maar zelf brengen ze niet veel bij.

Daarbij zit ik niet op het paardje van 'gevolgtrekkingen maken uit vergelijkingen'. Ik probeer die fout altijd te vermijden.

2/ Als je uitrekent wat die "gematigdheid" ons al gekost heeft .....

Mmmmmhja. Ik weet niet exact wat je bedoelt. Het verlies dat deze regering geldelijk maakt elke dag? Geld dat, zoals oVLD komt te zeggen, beter zou kunnen gebruikt worden om de problemen van alle Belgische burgers aan te pakken ?

Of doel je op andere kosten. Kosten in natura ? Kosten in mensenlevens, mondiaal of binnen eender welke geografische grenzen ? De onberekenbare kost van het evolueren van 'gematigd' naar 'extreem' ?
Ik wil daar wel met je over debatteren hoor. En daarbij ook aantonen dat de grootste kosten gemaakt worden door extremisten. Maar goed. Ik weet niet of je de draagwijdte van de redenering die je maakt ten volle ziet. Zelfs niet of je zover wil gaan. Dus laat ik die lijn maar liggen waar ze hoort namelijk aan 'weerszijden' van het doelschop punt.

3 Als je uitrekent wat die "gematigdheid" ons al gekost heeft

Met het woordje "gekost" in die stelling laat je mij toe om in het verleden te duiken. En ik hoef mij daar geenszins te houden aan het moment in tijd waar deze regering haar kopje naar buiten stak. 't Kopje was veel te groot en het is nog altijd wachten op de voetjes. Waarbij niet de verwachte geboorte de gemoederen bezig houdt. Maar eerder de vraag: Hoelang nog zal het Vlaams Nationalisme de epidurale verdragen zonder verlammingsverschijnselen te vertonen.

Maar goed. Iets verder in het verleden dus.

Naar het moment waar wij met zand in de ogen het maken van de kosten aanvaard hebben. De periode 1963-1971. Waar de politieke partijen zichzelf opgesplitst hebben. En daarbij ook de kiezers. Ze hebben daar enkel hun eigen bestaan verzekerd. Ze hebben daarbij de kosten aanvaard (de kiezer betaald ze, niet de partijen). En ze hebben daarbij mijn stem verkwanseld door ze minderwaardig te maken t.o.v. een Waalse stem. Met allerlei beperkende procedures en ondemocratische wiskunde. Moet ik er nog bij zeggen dat het dezelfde partij was die ook vandaag ... ? Die ons dat allemaal in de maag gesplitst heeft toen en nu op weg is om 't zelfde te realiseren? Daarbij was het (en is het nu nog steeds) enkel de sterkte van hun ruggengraat die extremere standpunten dan ze zelf hebben draagt en uitvoert. Vandaag dragen zij de NVa.
Ook vandaag gaat het over het opsplitsen van kiezers. En over het manipuleren van de wiskunde van een stem.

In 1993 krijgt de terreur van die wiskunde een gedaante waarbij elke Vlaamse stem voortaan staat t.o.v. 1 Brusselse stem + 1 Waalse stem. Elke Vlaamse stem staat daarbij tegenover de kracht en koppigheid van een meerderheid van 2 andere stemmen. Ook daar ging het puur om het verdelen van stemmen en kiezers.

Dus mijn mening is dat het daar fout ging. Vandaag is in basis al een foute toestand. Hoe je 't ook draait of keert. Een zoveelste aanpassing op die toestand maakt een scheve situatie niet recht. In tegendeel.

't Mag je dan ook niet verbazen dat ik eigenlijk gewoon een sterke federale regering verkies. Waarbij Vlamingen in deze federale regering vertegenwoordigd worden puur door hun aantal. Dat is democratie. Elke stem moet de waarde hebben van 1.
We gooien alle bevoegdheden terug in het federale potje. En gaan ze dan verdelen met een open agenda en met een juiste Vlaamse vertegenwoordiging. En met een frisse blik op de kosten die daarbij gemaakt worden.
Het spreekt voor zich dat ik ook het verdelen van kiezers maar een onverkwikkelijke zaak vind. Daarom. Federale verkiezingen in een nationale kieskring. Dat zulks geen voordelen oplevert voor het orgaan 'politieke partij' is voor mij geen argument.

Dat dit in eerste instantie een pleidooi voor het behoud van België is weet ik heel goed. Ik heb een zwak voor België.

Dat het herverdelen van de bevoegdheden ook kan leiden tot een verknippen van België ben ik mij ook van bewust. Maar dat zal ik dan zonder slag of stoot aanvaarden. Omdat het EERLIJK zal gebeurd zijn. Waarbij Belgen net zoveel hun stem hebben kunnen inbrengen als Walen en Vlamingen.

Ik vermeld Brussel niet ? Brussel is dan ook nog steeds Vlaams territorium. Dat is een mening. Het maakt mij daarbij niet uit dat er op dat Vlaams territorium Frans wordt gesproken. Of Turks. Of Nederlands. Territorium heeft weinig met taal te maken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be