![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Mensenrechten in de Verenigde Staten
-------------------------------------------------------------------------------- Een Chinese kijk op het vrije Westen Paul Crispen Het Westen nagelt China voortdurend aan de schandpaal voor vermeende schendingen van de mensenrechten. Van regeringsleiders tot filmsterren, iedereen weet haarfijn uit te leggen wat er allemaal mis zou zijn in China. Maar hoe zit het met de mensenrechtensituatie in de Verenigde Staten? China doet hierover een boekje open. Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten. De Verenigde Staten zijn het land met de hoogste misdaadcijfers ter wereld. Per dag worden gemiddeld 65 mensen vermoord en raken meer dan 6.000 mensen gewond bij overvallen en andere misdaden. Volgens het VS-ministerie van Justitie krijgen van elke 1000 mensen boven de 12 jaar er meer dan 12 te maken met geweld. De misdaad bij de jeugd neemt hand over hand toe: tussen 1984 en 1994 was er bij jongeren onder de 17 jaar een stijging van meer dan 600%. Schietpartijen op scholen zijn aan de orde van de dag. Een dollardemocratie De VS noemen zichzelf het toonbeeld van democratie, maar klopt dat? Veel Amerikanen geloven daar zelf niet meer zo in: minder dan 50% is gaan stemmen bij de presidentsverkiezingen in 1996. Democratie is in de VS een zaak van de elite. Campagne voeren kost zoveel, dat alleen de allerrijksten, of degenen die rijke belangengroeperingen vertegenwoordigen, zich verkiesbaar kunnen stellen. Kandidaten zonder miljoenen dollar op zak moeten afhaken. De huidige VS-regering bestaat voor de helft uit miljonairs, sommigen onder hen hebben 80 miljoen dollar op hun bankrekening staan. Dat de pers in de VS vrij en onafhankelijk zou zijn is een mythe. Onderzoek heeft aangetoond hoe nauw de banden zijn tussen de media en de multinationals. Alle grote televisiestations en kranten in de VS zijn geheel of gedeeltelijk eigendom van grote bedrijven. Om hun baan en promotiekansen niet te verspelen, schrijven de journalisten wat hun bazen willen horen. De opinies over economie en politiek weerspiegelen de ideeën van een kleine groep rijken. Een enquête van de Amerikaanse vereniging van krantenuitgevers in 1998 onthulde dat 75% van de Amerikanen de betrouwbaarheid van sommige berichten in twijfel trekt. 78% is van mening dat de pers bevooroordeeld is. Armoede is zwart... In de VS bezit 1% van de bevolking meer rijkdom dan 90% van de bevolking bij elkaar. Deze kloof tussen rijk en arm wordt nog groter: bij de 25% armen daalde het inkomen tussen 1979 en 1995 met 9%, terwijl dat van de rijkste 25% met maar liefst 26% steeg. Driekwart van de Amerikanen verdient nu minder dan in 1979. De gemiddelde werkweek bedraagt in de VS 50,6 uur. Het rijkste land ter wereld is niet in staat zijn bevolking onderdak te verlenen: alleen al in New York City zijn er meer dan 45.000 daklozen. Er is een groot verschil in de economische status van blank en zwart. Een blank gezin bezit gemiddeld tien keer zoveel als een zwart gezin. Een artikel in USA Today van april 1987 meldt dat zwarten gemiddeld maar 63% verdienen van blanken. Deze ongelijkheid heeft dramatische gevolgen op vlak van gezondheid. Het sterftecijfer bij zwarte kinderen is twee keer zo hoog als bij hun blanke leeftijdsgenootjes. Zwarte vrouwen leven gemiddeld 5,4 jaar korter en zwarte mannen 7,5 jaar korter dan hun blanke seksegenoten. ... en het recht is blank De Amerikaanse bevolking bestaat voor 12% uit zwarten, maar de gevangenisbevolking telt 54,2% zwarten. Een zwarte heeft voor dezelfde misdaad negen keer meer kans om tot de doodstraf veroordeeld te worden dan een blanke. En hoewel in de VS ongeveer evenveel blanken als zwarten vermoord worden, zijn 82% van de terechtgestelden veroordeeld voor de moord op een blanke. En hoe zit het dan met de rechterlijke macht? In alle staten in de VS waar de doodstraf bestaat, is het grootste deel van de 1838 openbare aanklagers blank. Slechts 22 aanklagers zijn zwart, en nog eens 22 zijn van Latijns-Amerikaanse afkomst. Vrouwen en kinderen eerst? De grondwet van de VS heeft geen bepaling over de gelijkheid van man en vrouw. In de Amerikaanse samenleving speelt de vrouw een ondergeschikte rol. In het parlement zitten maar 10% vrouwen, maar twee derden van alle werklozen zijn vrouwen. De meeste vrouwen werken in de dienstverlenende sector, tijdelijk of parttime. Voor hetzelfde werk krijgt een vrouw gemiddeld slechts 75% van wat een man verdient. Als een vrouw in de VS haar hele leven werkt, zal ze zo’n 500.000 dollar minder verdienen dan een man. Uit een onderzoek van de Internationale Arbeidsorganisatie in 152 landen kwamen de VS naar voren als het land met de slechtste arbeidsbescherming voor vrouwen. Ook met de rechten van kinderen is het treurig gesteld in de VS. Naar schatting 15 miljoen kinderen leven in armoede, en ruim 10 miljoen kinderen hebben geen ziekteverzekering. Volgens een onderzoek uit maart 1997 is de kans dat een kind in de VS wordt doodgeschoten, twaalf keer zo groot als het gemiddelde voor de kinderen in 25 andere industrielanden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Ik heb ook al van meerdere mensen een vraag gekregen: "Waarom zijn we zo bang van VS? Ik leefde daar lange tijd geleefd, het is daar veel armer dan in Europa. In provinciesteden is er ongelooflijk veel armoede, de mensen drinken veel, zijn dik, hebben stomme televisieprogramma's."
Wat moet ik daarop antwoorden, langs de ene kant hebben ze wel gelijk, langs de andere kant heeft het meer dan alleen maar met dit te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() post 1 gaat over het recht op geweld
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoeveel mensen ontvluchten de VS om in China asiel te vrage? En hoeveel omgekeerd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Zo zie je maar hoe belangrijk het is om man te zijn. We moeten trots zijn opdat we man zijn en behoren tot het sterke geslacht.
![]() Vrouwen krijgen misschien meer gelijk ivm hoederecht van kinderen maar wij verdienen meer, zijn sterker en bijna alle uitvindingen kwamen van mannen. Bovendien staan de mannen er beter voor in zowat alle landen, zeker in de Islam. ![]() Ben ik blij om man te zijn en dan nog eens met de ideale nationaliteit. Tja het leven is nu eenmaal niet gelijk en eerlijk, maar als ik zulke berichten lees ben ik blij niet bij die minderheid te horen, zodat ik rustig verder naar beneden kan trappen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je kunt geen gemiddeldes uit andere continenten met elkaar vergelijken. Je kunt het wel doen maar het zal niks-zeggend zijn. Ik ben zelfs van mening dat binnen 1 land er geen gemiddeldes bestaan. Stel bv dat de gemiddelde Belg per jaar 1000 euro aan reizen besteedt. Dan zal je een grote klasse hebben die niks spendeert, en aan de andere kant een kleine elite die mss wel 15 000 euro spendeert. Toch klinkt het nogal hoog hé, die gemiddelde van 1000. Maar het is niets zeggend. Gemiddeldes zijn een cover-up om te verdoezelen dat de klassemaatschappij, de welzijns en welvaartskloof onverminderd voort blijft bestaan. Dit terzijde. Om nu on topic te komen: Uiteraard zal de VS een hoger democratisch gehalte hebben, en waarschijnlijk zijn de materiele voorwaarden beter in de VS, maar dit wilt nog niet zeggen dat in de VS de mens het respect krijgt wat het eigenlijk verdient. Meester Ostyn, de vraag is niet of de VS of China beter is, maar wat uw visie is. Bv. Ik heb een vaag vermoeden dat jij een land als Mexico of Colombia beter zal vinden omwille van hun burgerlijke staatsbestel en liberale maatschappij. Maar bv. de gezondheidsverstrekking in het communistische Cuba is vele malen beter uitgebouwd. In Cuba heb je bv geen analfabeten, in de eerder vernoemde landen wel. Dus wat vindt jij belangrijk? China is absoluut niet op haar plaats om met de vinger te mogen wijzen naar de VS. Maar de VS is dat evenmin. De VS is nu niet bepaald een land die begaan is met het lot en de levenstandaard van de mensen. Als het China met de vinger wijst, is het alleen maar omdat het vindt dat de privatiseringen en liberalisering niet snel genoeg gaat. Bv. in de jaren negentig kloeg de VS, en het westen in het algemeen, niet over Rusland. Ondanks de val van de levenstandaard en de armoede, werden Gorbatsjov en Jeltsin de hemel in geprezen. Want dat land lag open voor de westerse bedrijven. Maar nu, ondanks het feit dat het sociaal-economisch beter aan toe gaat in Rusland, klaagt het westen wel omdat de authoritaire Putin de westerse bedrijven geen carte blanche wilt geven. Dit is bv een goede illustratie dat de VS en het westen niet oprecht zijn. Daarom zijn zij in mijn ogen moreel gezien ook niet superieur tov landen zoals Rusland of China. Rusland en China verdienen ook geen applaus, want hun moraal voor wat beteft de mens en diens rechten, is ook niet wat het moet zijn. Daarom ga ik me niet verleiden tot een spelletje "wie is beter, VS of China". Want ik ben slimmer dan dat. Meester Ostyn, jij hebt mss een moreel superieur gevoel ten opzichte van die andere maar dat is dan ook omdat je wereldvisie beperkt is tot aandelen en winstbejach. De universele verklaring van de rechten van de mens is even hol in de VS als in China. Meester? Laatst gewijzigd door styllo_ben : 8 september 2008 om 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door alvinvdv : 8 september 2008 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
dankjewel ![]() maar wacht totdat meester terug is morgen. Het zal rap vervallen in een welles-nietes-spelletje ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Ik meen dat democratie en vrijheid van vereniging en meningsuiting belangrijk en essentieel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn we Zuid-Afrika vergeten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
zoals die zin hier staat, kan ik er absoluut niks tegen hebben. Maar je moet natuurlijk de context of de concrete invulling ook zien, en dan zal je wel zien dat die zin hierboven zo hol is als mijn achterste. Bv. volgens Bush is Irak nu ook een vrije maatschappij met democratie en al... Ehum! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Ik denk dat het verschil tussen de democratie en de vrijheid van meningsuiting en vereniging in de VS en in China verre van hol is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |