Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2008, 22:39   #1
kaptenkirk
Partijlid

kaptenkirk's schermafbeelding

Standaard Clash der generaties.

Simpel voorstel. Ik wil eens een discussie opstarten waarbij de ouderen onder ons (ikzelf ben over de vijftig) en de jeugd (laten we zeggen tot 25 jaar) eens hun argumenten over "vroeger en nu" uitpraten.

Clichés als "vroeger was het beter" of "tegenwoordig is het beter" moet dan weer beargumenteerd worden.

Voorbeeld :

- Vroeger (jaren 70-80) sloten de meeste dancing om 2-3 snachts.

- Vroeger waren softdrugs de harddrugs. Coca, hero, xtc waren bijna onbestaande.

- Vroeger had de jeugd respect voor ouderen/politie/leraars.

- Vroeger waren de meiskes ook "vrijgeviger" en veel minder arrogant.

- Vroeger gingen de jongens naar het leger en ze kwamen als mannen terug.

- Vroeger.... tattoo's en piercings/oorbellen voor de jailbirds en homo's. Zelfs holebi's leefden toen discreter.

Tegenwoordig? En het zal nog erger worden.

Maar waarom is dat zo? Wat is de oorzaak dat de jeugd tegenwoordig vergiftigd wordt en decadent is? Is er nog hoop/toekomst voor de jongeren?

Waren wij daarom ongelukkig toen? Integendeel, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig hun dagen slijt. Bijna iedereen loopt er tegenwoordig volgetekend met rare tekens op hun armen/benen en/of ne halve ijzerwinkel aan hun lijf. Of met hun half gat/tetten bloot.

Die weinigen die die mode niet volgen maken blijkbaar weinig kans om geaccepteerd te worden door de "kudde".

Maar waarom is dat zo?

Laatst gewijzigd door kaptenkirk : 1 september 2008 om 22:46.
kaptenkirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 00:57   #2
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
Simpel voorstel. Ik wil eens een discussie opstarten waarbij de ouderen onder ons (ikzelf ben over de vijftig) en de jeugd (laten we zeggen tot 25 jaar) eens hun argumenten over "vroeger en nu" uitpraten.

Clichés als "vroeger was het beter" of "tegenwoordig is het beter" moet dan weer beargumenteerd worden.

Voorbeeld :

- Vroeger waren softdrugs de harddrugs. Coca, hero, xtc waren bijna onbestaande.

- Vroeger.... tattoo's en piercings/oorbellen voor de jailbirds en homo's. Zelfs holebi's leefden toen discreter.

Tegenwoordig? En het zal nog erger worden.

Maar waarom is dat zo? Wat is de oorzaak dat de jeugd tegenwoordig vergiftigd wordt en decadent is? Is er nog hoop/toekomst voor de jongeren?

Waren wij daarom ongelukkig toen? Integendeel, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig hun dagen slijt. Bijna iedereen loopt er tegenwoordig volgetekend met rare tekens op hun armen/benen en/of ne halve ijzerwinkel aan hun lijf. Of met hun half gat/tetten bloot.

Die weinigen die die mode niet volgen maken blijkbaar weinig kans om geaccepteerd te worden door de "kudde".

Maar waarom is dat zo?
waarom droegen ze vroeger meer van die lelijke kravatten ?
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 01:27   #3
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Het leek mij dat vroeger iedereen in de pas moest lopen en braaf mama en papa gehoorzaamde. De conservatieve christelijke normen en waarden zeg maar.
En maar hopen dat hun kind hun diploma haalt en geen drugs gaat gebruiken.
Te veel ouders zijn gewoon niet in staat kinderen op te voeden en zij verdienen ook geen ouder genoemd te worden.

Hun leven moet zuur worden gemaakt door de kinderen. Het is hun eigen fout om kinderen op deze boze wereld te zetten, egoïstisch omdat jij perser een kind wilt, moet dat kind hier verplicht tegen zijn zin rondlopen.

Ouders zijn er voor ons van geld te voorzien en hopelijk een erfenis of een huis. Want face it, zonder steun kom je tegenwoordig niet meer rond. Veel ouders gaan te ver en verliezen hun band met hun kind of shotten hun kind buiten op hun 18de...
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 05:09   #4
kaptenkirk
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Het leek mij dat vroeger iedereen in de pas moest lopen en braaf mama en papa gehoorzaamde. De conservatieve christelijke normen en waarden zeg maar.
En maar hopen dat hun kind hun diploma haalt en geen drugs gaat gebruiken.
Te veel ouders zijn gewoon niet in staat kinderen op te voeden en zij verdienen ook geen ouder genoemd te worden.

Hun leven moet zuur worden gemaakt door de kinderen. Het is hun eigen fout om kinderen op deze boze wereld te zetten, egoïstisch omdat jij perser een kind wilt, moet dat kind hier verplicht tegen zijn zin rondlopen.

Ouders zijn er voor ons van geld te voorzien en hopelijk een erfenis of een huis. Want face it, zonder steun kom je tegenwoordig niet meer rond. Veel ouders gaan te ver en verliezen hun band met hun kind of shotten hun kind buiten op hun 18de...
Oké, maar waarom is dat zo? Waarom hebben ze deze negatieve instelling en zijn velen depressief? Waarom zijn ze zo rebels en agressief?

Spreek je nu voor jezelf, of geef je hier een algemeen beeld van de "moderne" jeugd?
Oud 2 september 2008, 05:38   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Al die welvaart en moderniteit naar waar die vorige generaties streefden, waar iedereen zich als individu volledig zou kunnen ontwikkelen; wel dit is het.
Vroeger had ge alleen nog zattekloten. Nu ook wat coke en heroineverslaafden. Big deal.
Vroeger moest ge een hoop regels ingebakken hebben op uw onderbewustzijn die bepaalden hoe een echte vent of een echte dame zich moet gedragen en wat -ie moesten doen. Nu moogt ge het zelf uitvlooien.
Vroeger hadden jongeren schrik van zelfs maar een strenge blik, nu moet ge zien dat die jongere op dat moment niet aan het drinken is of PROEST! Alles in uw gezicht! En op uw gezaguitstralend costuum!

Waarom zovelen depressief zijn is denk ik niet omdat ze behoefte hebben aan de goeie ouwe kerktoren maar omdat zich zo individualistisch gedragen nog niet helemaal "plaats" heeft in onze samenleving, desondanks het individu nu eenmaal de norm is. Ge word hier nog steeds vies bezien als ge eens een tatouage laat zien, of uw haar wat anders is etc... Vooral op het platteland.

Ik hoop dat de jeugd de kerktorenmentaliteit volledig verbannen uit hun onderbewustzijn en DURVEN zichzelf te zijn en zich uit te drukken.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 05:39   #6
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:00.
Oud 2 september 2008, 05:40   #7
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:07.
Oud 2 september 2008, 05:40   #8
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:07.
Oud 2 september 2008, 05:40   #9
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:06.
Oud 2 september 2008, 05:40   #10
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:01.
Oud 2 september 2008, 05:40   #11
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:03.
Oud 2 september 2008, 05:40   #12
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:05.
Oud 2 september 2008, 05:40   #13
Bhairav

Standaard

.

Oud 2 september 2008, 05:40   #14
Bhairav

Standaard

.

Oud 2 september 2008, 05:40   #15
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 05:59.
Oud 2 september 2008, 05:40   #16
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 05:59.
Oud 2 september 2008, 05:40   #17
Bhairav

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:02.
Oud 2 september 2008, 06:23   #18
kaptenkirk
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Al die welvaart en moderniteit naar waar die vorige generaties streefden, waar iedereen zich als individu volledig zou kunnen ontwikkelen; wel dit is het.
Vroeger had ge alleen nog zattekloten. Nu ook wat coke en heroineverslaafden. Big deal.
Vroeger moest ge een hoop regels ingebakken hebben op uw onderbewustzijn die bepaalden hoe een echte vent of een echte dame zich moet gedragen en wat -ie moesten doen. Nu moogt ge het zelf uitvlooien.
Vroeger hadden jongeren schrik van zelfs maar een strenge blik, nu moet ge zien dat die jongere op dat moment niet aan het drinken is of PROEST! Alles in uw gezicht! En op uw gezaguitstralend costuum!

Waarom zovelen depressief zijn is denk ik niet omdat ze behoefte hebben aan de goeie ouwe kerktoren maar omdat zich zo individualistisch gedragen nog niet helemaal "plaats" heeft in onze samenleving, desondanks het individu nu eenmaal de norm is. Ge word hier nog steeds vies bezien als ge eens een tatouage laat zien, of uw haar wat anders is etc... Vooral op het platteland.

Ik hoop dat de jeugd de kerktorenmentaliteit volledig verbannen uit hun onderbewustzijn en DURVEN zichzelf te zijn en zich uit te drukken.
Je bedoelt dus dat agressie en rebellie de huidige normen en waarden zijn?
Bedoel je dat de "kerktorenmentaliteit" te vreedzaam is, niet spannend genoeg?

Misschien heb ik een gevoelige snaar geraakt. Misschien ontaardt deze draad met informatie die voer voor psychologen wordt. Het vreemde is dat ik ongeveer dezelfde antwoorden krijg van mijn kinderen. Is dit de huidige mentaliteit onder de jeugd? Probeer zoveel mogelijk hetzelfde te denken/zeggen/doen? Dan is men geen individu meer, maar een kuddedier.

PS : @Bhairav, ik hoop dat je geen ban krijgt met je ..... postings. Lees de forumregels.

Laatst gewijzigd door kaptenkirk : 2 september 2008 om 06:24.
Oud 2 september 2008, 06:32   #19
Bhairav

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dus dat agressie en rebellie de huidige normen en waarden zijn?
Bedoel je dat de "kerktorenmentaliteit" te vreedzaam is, niet spannend genoeg?

Misschien heb ik een gevoelige snaar geraakt. Misschien ontaardt deze draad met informatie die voer voor psychologen wordt. Het vreemde is dat ik ongeveer dezelfde antwoorden krijg van mijn kinderen. Is dit de huidige mentaliteit onder de jeugd? Probeer zoveel mogelijk hetzelfde te denken/zeggen/doen? Dan is men geen individu meer, maar een kuddedier.

PS : @Bhairav, ik hoop dat je geen ban krijgt met je ..... postings. Lees de forumregels.
Zo kunt ge alles herleiden tot kuddegedrag. En zo kunt ge elk kuddegedrag als een autonome beslissing zien van het individu. Omdat mensen nu steeds van elkaar afkijken.
De kerktoren is inderdaad te vreedzaam, zeker in combinatie met die etherische grijsheid die vaak boven dit deel van west europa hangt. Nederlanders zijn niet zo suicidaal en hebben niet zo'n krampaschtige mentaliteit.
Er is niks aan te doen. VB zal dat ook niet kunnen verhelpen. Schooluniformen ook niet. Internaten ook niet.
De eùmancipatie van het individu is gewoon een feit.

PS: Neen dat was omdat het forum weer moeilijk te verbinden was (andere sites niet) dus ik klik maar... Had niet gedacht dat het daadwerkelijk gepost ging zijn omdat er toch geen beweging in de site kwam. Dus, moderatie, mijn excuses. Is geen kunst.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 2 september 2008 om 06:36.
Oud 2 september 2008, 08:15   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Voor alle duidelijkheid: ik ben 21 jaar en student.

Citaat:
Ik ben twéé keer in een dancing geweest (en dat is genoeg) - en de meerderheid van mijn vrienden en -innen gaat daar evenmin. Het is een vertekend beeld om te zeggen dat "de jeugd" tot 's ochtends vroeg uitgaat. Het is inderdaad zo dat het nachtleven intenser is geworden, maar dat is volgens mij logisch: het dagleven is dat eveneens geworden. Niettemin is er een groot deel "jeugd" die wel eens naar een fuif gaat &c., maar het ook graag besloten houdt.

Citaat:
Idem hier. Ik heb nog nooit harddrugs genomen. Ik drink graag een glas (liefst besloten) en rook een paar sigaretten per maand. Ge zoudt kunnen zeggen: "Ja maar, gij zijt ne saaie piet," en waarschijnlijk nog gelijk hebben ook - maar ik ken maar één iemand in heel mijn kennissenkring die eens een xtc-pilletje heeft geslikt, en die kon niet echt op veel begrip rekenen. Meeste mensen (in mijn milieu) vinden zo'n gedrag marginaal en tot de marginaliteit verdrijvend.

Citaat:
Nu in grote getale niet meer, dat klopt. Ik zie echter niet in waarom ik "respect" moet hebben voor politie - dat zijn werkende mensen als een ander, maar ze doen lastig, vaak lastig. Leraren, docenten, heel de hoop: indien zij een vakautoriteit uitstralen, kunnen ze zeker op veel respect rekenen. Ik ben onbeperkt loyaal aan mijn professoren.

Citaat:
Mijn lief is niet arrogant!

Citaat:
Met welke reden? Ik wil helemaal niet naar een dom leger trekken, niemand hoeft mij daartoe te verplichten.

Citaat:
Dat is inderdaad allemaal lakser.

Citaat:
Ge zijt vijftig, zegt ge. Mijn moeder is ook van die leeftijd (mijn vader is nog een generatie ouder). In diens ogen was de generatie van de jaren zestig en zeventig ook decadent. Ik denk dat ge wel begrijpt wat ik bedoel.

Citaat:
Veel hangt af van milieu.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be