![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik weet dat over grenscorrecties beginnen een zeer delicate zaak is en dat zo een dingen als een boemerang in het gezicht kunnen terecht komen (zeker met franstaligen die op de Vlaamse rand rond Brussel liggen te azen) maar ik ga hier toch een voorstel lanceren. In Vloesberg werd Picardisch gesproken en bij het vastleggen van de taalgrens was enkel het gehucht D'Hoppe Nederlandstalig. Toch werd de logica niet gerespecteerd en werd D'Hoppe niet bij Oost Vlaanderen gevoegd maar kwam het bij Vloesberg die een faciliteiten gemeente werd. Deze fout kan rechtgezet worden en men kan D'Hoppe alsnog bij Vlaanderen voegen, in ruil word Vloesberg een gemeente die onder het franstalige taalstatuut valt en hoeft dan geen faciliteiten meer voor Nederlandstalige te geven. Buiten enkele verkeersborden en enkele straatnaamborden zijn die faciliteiten toch een lege doos en spreekt men daar bijna uitsluitend Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Een gehucht...
![]() Daarvoor ga je de doos van Pandora toch niet openen zeker?
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Demotte hoeft dan geen administratieve rompslomp meer te organiseren omwille van dat gehucht. Een win win situatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() is dat een burgeroorlog waard ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Je gaat ervan uit dat je met redelijke gesprekspartners te doen hebt. In realiteit zijn de Franstalige politici wolven die niet alleen de aangeboden vinger en de niet-aangeboden arm nemen, maar ook het hele lijf.
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb onlangs met een Vlaming gesproken die daar woont en hij zei dat er daar geen enkel probleem meer is.
Enkel mensen uit Antwerpen komen er wel eens ambetant doen, zei hij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() denkt ge nu echt dat uwen brol er nog doorgeraakt? ![]()
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Waarom zou ik liegen? Het was een perfect tweetalige Vlaming die onze afwasmachine kwam repareren en het schijt had aan N-VA en co.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Oh, ik denk wel dat we hier een aantal redenen kunnen opsommen. Gebrek aan argumentatie bijvoorbeeld.
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() Een perfect tweetalige Vlaming die in het dagelijkse leven het Frans hanteert zeker? Dan kan ik me voorstellen dat er voor hem geen enkel probleem is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() Als een Di Rupo Vlaamse grond eist spreekt men toch ook niet over een burgeroorlog?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Nu is dat echter totaal omgekeerd, tegenwoordig stuurt bijna iedereen daar aan de Waalse kant van de taalgrens zijn kinderen naar een Vlaamse school of zorgt er op een andere manier voor dat zijn kinderen Nederlands leren.. En onze burgemeester moedigt dat alleen maar aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het dat waard? Neen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U valt door de mand. U verzint maar iets. Schoonfamilie van me woont in het naburige Elzele. Zij kennen heel goed de taalsituatie in de eigen gemeente als die in de omringende. Welnu, de toepassing van de faciliteiten is in Vloesberg weldegelijk een groot probleem: de meeste gemeentepersoneelsleden zijn ofwel eentalig Frans of hebben een groot gemis aan praktische kennis van de Nederlandse taal; documenten in het Nederlands zijn nauwelijks beschikbaar of zijn te verkrijgen in een vertaling die ronduit slecht is; heel wat aanduidingen in de gemeente zijn eentalig Frans (denken we maar aan alle recente toeristische borden die in het centrum werden geplaatst), enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() De taalgrens is wat ze is. Zij is vastgelegd uit noodzaak. En zo moet het blijven. Mensen die in het Nederlandstalig gedeelte van België (Vlaanderen) komen wonen, moeten zich aanpassen en zich de Nederlandse taal eigen maken. Daar kan absoluut geen discussie meer over zijn.
Laatst gewijzigd door system : 19 september 2008 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Inwoners van het eentalige Waalse Elzelles zullen de toekomst beter kennen dan een Vlaming die in Vloesberg woont. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, want uw zogezegde "Vlaming die in Vloesberg woont" bestaat slechts in uw fantasie. Daar ben ik heel zeker van. Ga maar gerust eens ter plekke controleren wat ik allemaal geschreven heb!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Helaas denk je altijd dat je de gedachten van anderen kunt lezen en slimmer bent dan de rest van de wereld; maar dat is helaas niet zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
De staatsschuld wordt ook het best eerlijk verdeeld : 50/50 zei hij. |
|
![]() |
![]() |