![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groen! wil schooldag tot 18 uur
Een schooldag van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds, waarin de klassieke lessen worden afgewisseld met uren voor recreatie, creatieve ontwikkeling en sport. Met dat voorstel gaat Groen! volgend jaar naar de kiezer. Groen! vond voor dit voorstel inspiratie bij jeugdauteur en ex-leraar Marc De Bel en in Rome, waar de ’onthaaste schooldag’ al bestaat. ”Zo’n onthaaste schooldag is een fantastisch instrument in de strijd tegen doelloos rondhangende kinderen. Bovendien lost het een deel van de problemen met de kinderopvang op”, zegt Groen!-voorzitter Mieke Vogels. “Tijdens die lange dag worden de klassieke lessen afgewisseld met activiteiten naar keuze: muziek, tekenen, toneel... Er worden ook ruime ravotpauzes ingelast. En kinderen met een leer- of taalachterstand worden extra begeleid.” In het voorstel van de partij krijgt elke schoolklas twee leerkrachten, die werken in een ploegenstelsel: één van acht tot drie, de tweede van één tot zes. uit: GVA __________________________________________________ _________ Het is misschien wat overdreven, maar dit lijkt me alvast in de betere richting op te gaan. Waar vroeger de moeders aan de haard heel de dag thuis waren en de schooluren d�*�*rop waren ingericht, is het nu wel al heel dringend om die schooluren aan de veranderende maatschappelijke behoeftes aan te passen; ik ken ze nog bovendien: de schaarse thuisblijvende moeders (meestal echtgenotes van dikverdienende kaderleden - de anderen kunnen het zich niet veroorloven) die naschoolse taxichauffeur voor hun kinderen spelen om hen van de tekenschool naar de knutselschool naar de balletklas, de sportclub, zwemclub of naar de muziekschool te voeren? Als men zulke "leuke" dingen via de school aanbiedt zullen er niet enkel de meer gepriviligeerde kinderen aan deel kunnen nemen. Nu vind ik tien uur wèl wat teveel, en zeker de laatste twee uur zouden kunnen gebruikt worden voor huiswerk/studie en extra bijscholing indien nodig. Maar op die manier zouden degenen die vroeger naar huis willen (of kunnen) dat ook kunnen doen. Niet iedereen kan de kinderen pas om zes uur van school ophalen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 17 september 2008 om 07:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heb enkele jaren 1 dag per week van 08.00 tot 18.00u naar school geweest (andere dagen normaal) moest ook op zaterdag naar school tot 16.00 uur.
Die maandagen waren echt niet te doen geloof me, trop is teveel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Voor kinderopvang zorgen is er geen geld, maar is wel geld om het aantal leerkrachten te verdubbelen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij wil groen gewoon nog eens in het nieuws komen. of het een goed idee is of niet daar ben ik nog niet over uit. Stel dat je niet graag op een school zit, of dat je elke dag gepest wordt, of dat je vriendjes op andere scholen zitten en je die dan nog minder zal zien.
Langs de andere kant . het houdt de kinderen van't straat en ouders moeten dus nog minder verantwoordelijkheid nemen.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Het is weer eens verplichten. Geen keuze meer laten. Veel lln zullen blij zijn
![]() ![]() ![]() Ik vraag me toch af hoe doordacht zulke voorstellen zijn. Ergens las ik een reactie: "snel een cordon psychiatrique aanleggen rod Groen!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Walgelijk voorstel. Effe 2 u van mijne vrijen tijd met mijn kindjes willen afpakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er zou méér tijd en plaats komen voor sport en ontspanning tussen de lesuren door, en méér gelegenheid tot creatieve bezigheden. Deze beiden activiteiten worden nu ook door (sommige) kinderen uitgevoerd, maar enkel in die gezinnen waar mama thuis is en ze dus van de ene activiteit naar de andere kan voeren met de gezinswagen. Kinderen van tweeverdienende ouders worden her en der geparkeerd "in afwachting" dat een van de ouders thuiskomt, en in realiteit is dit heel dikwijls: TVzappen! -------------- Koewachtenaar: de meeste tweeverdieners zijn wel bijna 10 uur per dag afwezig (op en naar het werk, lunchpauze meegerekend). zelf woonde ik op 5 minuten van mijn werk, maar ik kon mijn kinderen nooit ophalen voor 17.30 ...gewone standaard 8.30 toT 5 werkuren. Ik vind dan wel dat het laatste uur (van 5 tot 6) bij de kinderen optioneel moet kunnen zijn; dus vb. het individueel huiswerk maken. Kunnen ze vroeger worden opgehaald dan kunnen ze nog steeds hun huiswerk zelf thuis maken;
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 17 september 2008 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het een beetje raar dat men werkende ouders als "onverantwoordelijk" wenst neer te zetten.... raar, dat vond men vroeger van de mannen toch ook niet? Me dunkt dat een HARDWERKENDE vader dé superdeluxe vader was. Dus enkel de buitenshuiswerkende vrouwen zijn dan onverantwoordelijk? zoiets?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 17 september 2008 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoveel verschilt het voorstel van Groen! toch niet met de huidige realiteit. Als kinderen nu, na de lesuren en een welverdiende pauze, nog een uur langer naar de studie gaan om hun huistaken te maken dan zijn die ook niet voor halfzes uit de school. En heel wat scholen voorzien activiteiten tijdens de middagpauze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet alle tweeverdieners werken trouwens voltijds. Op mijn werk is er geen enkele vrouw met kinderen die voltijds werkt. Velen daarvan werken 50%. Ik zie niet in waarom je hen zou verplichten hun kinderen een uur of twee uur langer op school te laten. In de periode dat mijn moeder voltijds werkte ging ik na school naar mijn grootouders. Samen eten, spelen, huiswerk maken,... Ik zou het niet anders gewild hebben, mijn grootouders ook niet. TV werd daar niet gekeken, behalve als ik de hele avond bleef. Ik zou mijn grootouders belange niet zo goed gekend hebben moest ik tot 18u op school hebben moeten zitten. Ik vind de term die je gebruikt, "parkeren", nogal negatief. Opvoeding van kinderen hoeft in mijn opvatting niet voorbehouden te zijn tot opvoeding door de ouders. Ook grootouders, buren,... kunnen mee die taak opnemen. Dat is geen "parkeren". De buurjongen van mijn grootouders kwam 1 �* 2, soms 3 avonden per week ook naar mijn grootouders na school. Hij ziet die mensen ook als zijn "meme" en "pepe" en noemt ze ook zo. Dat is niet "parkeren". Ik zie niet in waarom je mensen zou verplichten dat deel van de opvoeding over te laten aan een school. Dat moet vrije keuze zijn. Van mijn part mogen er dus gerust scholen zijn die dergelijke klassen aanbieden. Er zijn ook internaten, daar zitten de kinderen "voltijds". Prima. Je mag je kinderen ook thuisonderwijs aanbieden. Ik zou graag ook parttime scholen zien waarbij klassikaal onderwijs kan gecombineerd worden met thuisonderwijs. Dat zou dan ook mijn keuze zijn. Ik vind schoolgaan van 8 tot 4 teveel. 's ochtends werken en kinderen naar school doen, en 's namiddags zelf met de kinderen bezig zijn zou ik ideaal vinden. Helaas kan dat niet. Graag méér vrijheid, in plaats van minder.
![]() |
![]() |
#11 | ||
Parlementslid
|
![]() Wat een belachelijk idee. Veel scholieren zijn school nu al zat, dat gaat niet goedkomen als je hun gaat verplichten om elke week nog 10u langer naar school te moeten.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar om terug te keren naar het onderwerp. Het idee van Groen! is klinkt aantrekkelijk. Maar gezien Groen! het heeft over afwisseling betekent dit dat het lessenrooster sowieso voor iedereen langer is, en blijft dus iedereen sowieso langer op school, dus ook wie totaal niet geïnteresseert is in "activiteiten". Komt daarbij de vraag over welke activiteiten het gaat. Er zijn scholen met sportmogelijkheden. Of de leerlingen er nu gebruik van maken of niet, dit gebruik heeft geen impact op het kostenplaatje, onderhoud van het materieel en infrastructuur buiten beschouwing gelaten. Echter, als je activiteiten organiseert waar de "gepriviligeerde leerlingen" (dixit Circe) in de taxi van moeder naartoe worden gebracht dan blijft de vraag "wie gaat dit betalen ?" Die balletlerares werkt mijn inziens niet gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het is Linkse Groene Mieke haar voorstel! Met twee woorden spreken hé.
Citaat:
In de zorgsector is het vb. heel normaal dat de meeste "HUIS"vrouwen slechts nog een paar uren per dag komen "bijwerken", terwijl voor hen de man de hoofdverdiener blijft. In die sector werden ook de eerste vrouwelijke werkneemsters ingelast die de ongehuwde - hoofdzakelijk nonnekes - kwamen vervangen. In andere sectoren is het helemaal niet normaal dat vrouwen part time werken, in sommige jobs praktisch onmogelijk. De huidige schooluren zijn inderdaad afgestemd op thuisblijvende moeders. Ik denk niet dat het noodzakelijk is om die twee extra uren verplicht te maken. kinderen met thuisblijvende ouders kunnen dan wèl naar huis, terwijl de anderen gewoon de knutsellessen, balletlessen, muzieklessen, sportlessen etc. volgen warvoor die andere moeders ze dan van jut naar jeir moeten sleuren. Citaat:
Men kan die periode niet vergelijken met de huidige noodzakelijkerwijze tweeverdienende ouders. Ik kon vb. als alleenstaande buitenshuiswerkende moeder mijn kinderen nergens onderbrengen omdat mijn moeder dus zelf ook werkte. Citaat:
Dit is een non-issue, een nice-to-have iets, maar al lang niet meer standaard geldig, tenzij je met zijn allen onder dezelfde kerktoren blijft wonen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor mensen die het zo al moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen zou het standaard opvangen in de scholen een grandioze uitkomst zijn. Citaat:
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het gaat me helemaal niet om 'het is niet nodig om kinderopvang te voorzien', of zo eh, het gaat me om de vrijheid om daarin te kiezen. Natuurlijk is kinderopvang belangrijk. Maar niet voor iedereen. Die mensen moeten niet verplicht worden tot kinderopvang. Citaat:
Citaat:
en het zijn heus niet alleen de rijken die het anders hebben. mijn ouders hebben nooit geld overgehad, net omd�*t ze ervoor kozen 1,5 loon te hebben, waarvan één schandalig laag loon (dat van mijn vader). zo kan het ook. nu mijn moeder al jaren invaliede is en mijn vader nog steeds voor een habbekrats gaat werken, wordt het heel krap, maar krap gaat ook. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() goed idee. Wat tegenwoordig de ouders niet meer aankunnen (lees: jonge kinderen beetje bezig houden) moet de staat dan maar vervullen. en die bleit argumenten van de gepeste leerlingen: zever. Schoolleven is uitstekend om jonge mensen sociaal te wapenen in een steeds meer individualiserende wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Kinderen zijn ook mensen, 10 uur per dag op school minstens 16 jaar lang komaan zeg. Hoe zit het s' woensdags?
Volwassenen die bleiten omdat ze 38 uur moeten werken, de kinderen zouden dat moeten volhouden de leraars daarentegen mogen in twee ploegen komen. Dus thuiskomen, eten, wassen en gaan slapen, ge kweekt een vervorming in het denkpatroon, thuis is niet meer die knusse veilige geborgenheid maar eerder de stal om te gaan rusten en dit zetten ze door in hun later leven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
tot hiertoe betalen de gepriviligeerde die extra naschoolse lessen natuurlijk ook zelf, anders staat het niet chique uiteraard.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kaboutertjes en de goede fee?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem aan dat jij je lunchpauze ook bij je dagelijks aantal gewerkte uren bijtelt? kinderen SPELEN, dus als ze binnen de omgeving van de schoolgebouwen spelen, dan noem jij dat werken? Werken ze tijdens de schoolverloven dan ook volgens jou? speelpleinWERKING ? zoiets?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 17 september 2008 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Een systeem invoeren waarbij de slimmere en ernstige leerlingezn bij elkaar komen te zitten zodat ze zich niet meer zitten te vervelen omdat de leerstof aangepast is aan de dommere, en de dommere bij elkaar zetten zodat ze geen rel schoppen om te camoufleren dat ze er toch geen bal van snappen zou vele zinniger zijn.
|
![]() |
![]() |