![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Lokaal Raadslid
|
CD&V OF YVES LETERME: WIE GELOOFT DIE MENSEN (MAN) NOG ?
Dag lieve mensen, ik ben er een tijdje uit geweest gezien ik al twee maanden geleden hier tegen luid protest heb durven te beweren dat de NVA de stekker er uit ging trekken wat het Vlaams debacle zou inluiden. Zonder leedvermaak maar toch om even duidelijk te stellen en om in het geheugen te grieven voor zij die zelfs in juli het grote 'strategisch vlaams plan' van CD V en NVA nog met hand en tand aan't 'geloven' waren: - 10 juni 2007: 7,7 miljoen “Belgen” brengen hun stem uit - 11 juni 2007: Guy Verhofstadt geeft zijn nederlaag toe en stelt dat “de kiezer gekozen heeft voor een andere meerderheid” AFLEVERING EEN - 15/07/2007: Formateur Yves Leterme gaat voor rooms-blauw - 23/08/2007: Formateur Yves Leterme levert formatieopdracht in EINDE AFLEVERING EEN Intermezzo: optreden van koninklijk verkenner Herman Van Rompuy AFLEVERING TWEE - 29/09/2007: Formateur Yves Leterme gaat opnieuw voor rooms-blauw - 07/11/2007: kamercommissie binnenlandse zaken stemt eenzijdig splitsing BHV - 01/12/2007: Formateur Yves Leterme geeft opnieuw ontslag EINDE AFLEVERING TWEE Intermezzo: optreden van Herman De Croo en Armand De Decker AFLEVERING DRIE - 17/12/2007: Formateur Guy Verhofstadt gaat voor een ‘andere meerderheid’ - 20/12/2007: Eerste Minister Guy Verhofstadt stelt zijn vijf-partijen-regering voor - 20/03/2008: Eerste Minister Yves Leterme legt de eed af bij de Koning met dezelfde vijf-partijen-regering - 14/07/2008: Eerste Minister Yves Leterme biedt het ontslag van zijn regering aan EINDE AFLEVERING DRIE Intermezzo: afgelast wegens gebrek aan artiesten AFLEVERING VIER - 17/07/2008: Koning weigert ontslag en stelt drie bemiddelaars aan - 23/07/2008: Kamer behoudt (meerderheid tegen oppositie) vertrouwen in regering - 31/07/2008: NVA breekt kartel....? Yves Leterme wordt ziek ? De Koning vermist in Spanje ? Guy Verhofstadt start interimregering ? Onckelinx: “er is geen crisis” ???? AFLEVERING VIJF - 22/09/2008: KARTEL BREEKT: FEDERAAL EN REGIONAAL ZONDER NVA , CD V kan haar eigen bochten niet meer volgen... Vlaanderen met de billen bloot, Walen triomferen, Vlaams front gebroken dankzij VLD en SP, Paars regeert CD V, Brussel te koop tegen onderhandelbare prijs, 800.000 kiezers in de kou, kiekens zonder kop... Uit “DIRECT – Informatieblad CD V- JAARGANG 6-NUMMER 4-DECEMBER 2007: vraaggesprek met Yves Leterme en Jo Vandeurzen: “Yves Leterme: Cruciaal is dat we, na acht jaar oppositie op het federale niveau, naar de kiezer zijn gestapt met een engagement. We hebben van die kiezer een mandaat gekregen om dat engagement uit te voeren en we hebben ook gezegd dat we daar ons uiterste best voor gaan doen. Sterker zelfs, op een aantal domeinen waren en zijn wij niet bereid toe te geven, omdat we denken dat die hervormingen echt belangrijk zijn voor een beter bestuur voor de mensen.” ...en verder “de problemen die zich vandaag voordoen kunnen alleen opgelost worden met beter georganiseerde instellingen, met meer verantwoordelijkheid op het vlak van economie en de arbeidsmarkt, dat hebben we al zo vaak gezegd. Het feit dat de deelstaten niet voldoende verantwoordelijkheid krijgen, heeft tot gevolg dat veel te veel zaken op hun beloop worden gelaten. Dit soort situaties moet veranderen. Liever nog een paar weken bikkelhard strijden om tot duidelijke afspraken te komen dan zomaar in een regering te stappen. ...” Het stilaan misdadig te worden deze mensen nog te geloven. Hetgeen wat nog pijnlijker wordt is de uitleg van NVA na de ezelsstamp... naïef naïef naïef... Wordt wakker, wordt volwassen en klop jezelf nu niet op de borst NVA... je hebt CD V in het zadel gebracht voor de macht en ze hebben je genaaid. Nu is het bang afwachten hoe België zal vergrendeld worden in een vormelijk semantisch (con-) federaal regime onder Waalse (eind-)voogdij. En uw regionale verkiezingen zullen hier niets aan veranderen tenzij CD V zichzelf opblaast. Om het in voetbaltermen uit te drukken: NVA blijf voorlopig van het veld of ga het veld in met echte vlaamse nationalisten.
|
|
|
#2 |
|
Staatssecretaris
|
Indien Leterme binnen korte tijd de handdoek niet in de ring gooit is hij politiek tot de 33e graad verbrand. Zijn partij de CD& gaat ook klappen krijgen maar voor Leterme zal het echter een persoonlijke afrekening door zijn kiezers zijn. Zoals topicstarter zegt wie gelooft die man nog?
Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 22 september 2008 om 21:28. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Mijn geloof in de heer Leterme is ongeschonden.
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik schreeuw het dees dagen van de daken: Op mijn vertrouwen in de heer Leterme zit geen sleet. Maakt mij dat voortaan uniek in Vlaend'ren?
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 22 september 2008 om 22:20. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Eerder enigzins voorspelbaar.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Eigenlijk is de CD& de laatste 15 maand voortdurend op zoek geweest naar macht, postjes en glorie. Ze hebben steeds alles naar zich toegetrokken (formateurs, ontmijner, bemiddelaars, premier,...) terwijl dat strategisch geen goed idee was om zoveel mogelijk van het programma te realiseren, maar het bood wel de meeste zekerheid op postjes en macht. Uiteindelijk gaan ze absoluut geen glorie vinden (geen staatshervorming) en zal de macht waarschijnlijk van uiterst korte duur zijn. De nieuwe minister-president gaan ze wel niet leveren na dit schouwspel. Bijgevolg ben ik ook benieuwd wat dat gaat doen met "de dialoog". Eigenlijk geven ze met het aangaan van die dialoog Reynders een ideaal medium om zijn blazoen op te poetsen richting verkiezingen. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Minister-President
|
Yves Leterme moet zowat de zwakste CD&V/CVP voorman ooit zijn
De grootste blunder van het kartel was om in een regering te stappen voor een splitsing van BHV en echte garanties op een hervorming. 1,5 jaar heeft men de kiezer aan het lijntje gehouden en de situatie laten verrotten. Dit was slecht voor België en nog slechter voor haar innovatiefste, grootste en welvarendste deelstaat. De bende politieke kleuters die er de afgelopen 1.5 jaar een knoeiboel van gemaakt hebben zouden zelf verantwoordelijk gesteld moeten worden voor de gaten die zij in de begroting gecreeërd hebben.
|
|
|
#11 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
|
Citaat:
Misschiens komt hij nog tot inkeer, niet vergeten dat het davert voor de moment in Brussel. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Banneling
|
ik begrijp u volkomen, mijn geloof en vertrouwen in Leterme is ook ongeschonden, ik vond dit nl (in tegenstelling tot een wat mij betreft naieve BdW en N-Va) een voorspelbaar parcours, typisch CVP met name
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
|
Citaat:
Soms is een dolk in de rug minder erg; vooral als iedereen gezien heeft wie die daar heeft geplant. Bart is misschiens naief geweest, maar betrouwbaar is hij. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Hah, Bart heeft zijn eigen agenda.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Kijk, ik sta ook nog steeds vrij positief tegen zowel de partij als de persoon van Bart DW (en met hem anderen uit zijn partij). Maar als je kiest voor CD&V kies je voor dubbelzinnigheid en een uiterst geringe rechtlijnigheid. Dat gevaar had men van bij het begin moeten zien. Dringen andere keuzes zich dan niet op?
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
Denk daarom dat ze beter zonder kartel opkomen. Wenselijk zou zijn dat er een echt vlaams verbond komt over de partijen en spellekes heen. Kleur bekennen en niet met valse beloftes stemmen ronselen. Daarom dat ik me nu reeds verheug op de debatten die (hopelijk zonder media-manipulatie) massaal gaan worden gevolgd volgend jaar. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
|
Citaat:
Maar als ik hem hoor praten, geloof ik werkelijk dat hij het goed meent voor Vlaanderen. Ook dat hij Wallonie niets slecht toewenst, maar er moet toch ook op hun gebreken en arrogantie worden gewezen. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Staatssecretaris
|
Dan zal hij het toch vlug moeten doen want anders is hij op politiek vlak klinisch morsdood en valt hij niet meer te reanimeren.
|
|
|
|