Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2008, 20:04   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Een harde conclussie van een Marokkaanse journaliste:

Eerst wat meer over de schrijfster:
http://extra.volkskrant.nl/opinie/au...Fadoua++Bouali

In de Marokkaanse gezinnen gaat iets fundamenteel mis. Vaders interesseren zich niet voor hun kinderen. Moeders hebben niet veel in te brengen en leven in angst en stress door hun partner.

Gehele artikel:
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/1468

Heeft ze gelijk of geeft ze een te eenzijdig beeld van haar (ex-)landgenoten ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 20:07   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht

In de Marokkaanse gezinnen gaat iets fundamenteel mis. Vaders interesseren zich niet voor hun kinderen. Moeders hebben niet veel in te brengen en leven in angst en stress door hun partner.

Gehele artikel:

En wat is het verschil tussen onze vaders en moeders?
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 20:10   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Waar in deze tijd tonen vaders of moeders nog interesse voor kinderen zoals vroeger?

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 20 september 2008 om 20:11.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 20:11   #4
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gehele artikel:

straf dat ze dit als 'marokaanse' durft aan te kaarten !
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 20:25   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
En wat is het verschil tussen onze vaders en moeders?
Heb ik ooit zelf van een Marokkaan gehoord!

Als een Nederlandse jongen geld vraagt voor te duren kleren krijgt hij dat gewoon niet of er wordt hem gezegd maar te gaan werken.
De meeste Marokkaanse jongens krijgen meteen een oplawaai van hun vader na zo'n vraag.
Oud 20 september 2008, 20:27   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waar in deze tijd tonen vaders of moeders nog interesse voor kinderen zoals vroeger?
Ik hou mijn dochter goed in de gaten en er zijn bij ons wetten en regels in het gezin, maar we kunnen het ondanks haar moeilijke net begonnen pubertijd best goed vinden.
Oud 20 september 2008, 23:24   #7
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gehele artikel:

Veralgemenen is hier in deze context abnormale denkroutine, dus dat je verkeerd concludeert is ook logisch.

De Marokkanen van derde en vierde generatie hier in België verschillen ook enorm van de Marokkanen in Marokko, ik vind het zelf vreemd dat er Marokaantjes zijn die vanaf 19 uur nog buiten mogen spelen, Marokkanen die hun ouders naar bejaardenhuis sturen enzovoorts. Ongelooflijk!

Cultureel gezien is er een groot verschil tussen Berberen, Arabieren en Marokkanen uit Marrakesh dus in het zuiden van Sahara. Die verschillen zie ik direct ook in de manier hoe ze hun kinderen opvoeden en wat voor hen belangrijk is.
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 00:15   #8
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als een Nederlandse jongen geld vraagt voor te duren kleren krijgt hij dat gewoon niet of er wordt hem gezegd maar te gaan werken.
De meeste Marokkaanse jongens krijgen meteen een oplawaai van hun vader na zo'n vraag.
En jij gelooft dat echt? Veel Marokkaanse jongeren lopen modieus gekleed rond.

Laat mij raden...Je hebt dat van 'horen zeggen'.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 00:34   #9
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gehele artikel:

Ik ben zelf Marokkaan.

Het artikel gaat over het Rif-gebergte en niet over België. Ik ben toevallig afkomstig uit die streek.
De mentaliteit van koppels daar is gelijk aan die van de eerste generatie Marokkanen hier. De huidige bejaarden dus.
Ik heb het dan niet over de jonge koppels, want die gaan totaal anders met elkaar om. In het huishouden en andere zaken hebben ze beide een gelijke inbreng (beslissingen). Bij oudere koppels is de man nog steeds de dominante.

Hier in België is er een groot verschil met Marokko, en zelfs de eerste generatie is moderner geworden. Er is nauwelijks verschil met doorsnee Vlaams gezin. Dan heb ik het over opvoeding van kinderen, beslissingen nemen thuis,...

Voor de Marokkaanse vrouw is er dus veel veranderd tegenover 10 jaar terug. Veel vriendinnen van mijn vrouw werken, hebben een rijbewijs,...

Dit is het algemeen beeld uit ervaring, want er zullen nog altijd uitzonderingen zijn.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 02:00   #10
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Hier in België is er een groot verschil met Marokko, en zelfs de eerste generatie is moderner geworden. Er is nauwelijks verschil met doorsnee Vlaams gezin. Dan heb ik het over opvoeding van kinderen, beslissingen nemen thuis,...
Dat mag je jezelf dan wel wijsmaken maar dat is zeker niet zo. Ik woon in een straat met een groot aantal Marokanen. Er wonen hier ook nog een behoorlijk aantal Belgen.
's Avonds zie het verschil al onmiddellijk. Je ziet geen enkel Vlaams kind meer op straat vanaf ongeveer 20:00. De Marokaanse kinderen zie je nog geregeld na 0:00 op straat. Niet zelden zijn dit kinderen van minder dan 5 jaar.
Dat ze de volgende morgend slapend in de klas zitten, als ze al naar school gaan mag dan niet verwonderen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 10:29   #11
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Ik ben zelf Marokkaan.

Het artikel gaat over het Rif-gebergte en niet over België. Ik ben toevallig afkomstig uit die streek.
De mentaliteit van koppels daar is gelijk aan die van de eerste generatie Marokkanen hier. De huidige bejaarden dus.
Ik heb het dan niet over de jonge koppels, want die gaan totaal anders met elkaar om. In het huishouden en andere zaken hebben ze beide een gelijke inbreng (beslissingen). Bij oudere koppels is de man nog steeds de dominante.

Voor de Marokkaanse vrouw is er dus veel veranderd tegenover 10 jaar terug. Veel vriendinnen van mijn vrouw werken, hebben een rijbewijs,...

Dit is het algemeen beeld uit ervaring, want er zullen nog altijd uitzonderingen zijn.
Ha het Rif gebergte, verdorie veel goede herineringen aan, hmmmm mag er niet aan denken of krijg last van heimwee, gewoon prachtig, fantastische mensen, Van ketama naar huis was 2 uur per ezel, mensen wouden een villa voor mij bouwen, boden hun dochter aan om te huwen. Niet te vergelijken met het krapuul dat hier zit.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 13:04   #12
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
straf dat ze dit als 'marokaanse' durft aan te kaarten !
en waarom niet ?

het is juist goed dat mensen uit de eigen gemeenschap wijzen op bepaalde problemen.
- Aanpakken van overlast= repressie (zero-tolerantie) + preventie (o.a begeleiden)
- Verklaringen zoeken voor overlast: kijk naar de sociaal-economische situatie (armoede, gezinssituatie, ...)

Laatst gewijzigd door goodwill : 22 september 2008 om 13:04.
goodwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 13:05   #13
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ha het Rif gebergte, verdorie veel goede herineringen aan, hmmmm mag er niet aan denken of krijg last van heimwee, gewoon prachtig, fantastische mensen, Van ketama naar huis was 2 uur per ezel, mensen wouden een villa voor mij bouwen, boden hun dochter aan om te huwen. Niet te vergelijken met het krapuul dat hier zit.
zijn alle marokkanen uit het rifgebergte voor jou krapuul ?
Niet mooi om zo te veralgemenen.

Zou je het tof vienden dat men alle Vlamingen ziet als nazi's ?
- Aanpakken van overlast= repressie (zero-tolerantie) + preventie (o.a begeleiden)
- Verklaringen zoeken voor overlast: kijk naar de sociaal-economische situatie (armoede, gezinssituatie, ...)

Laatst gewijzigd door goodwill : 22 september 2008 om 13:06.
Oud 22 september 2008, 13:52   #14
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zag gister op een braderie in Brussel ook zo'n ingepakt lappenwijf met een klein kotertje van een jaar of vier. Dat jongetje droeg een vijf maten te grote enorme dikke anorak, wat al nergens op sloeg want het was prachtig weer. Verder kreeg hij om de haverklap (sorry voor de woordspeling) een klap in zijn gezicht. Het jongetje was doodnerveus en huilerig. Hij had ook een schram in zijn gezicht.

Ik zie zelden vrolijk lachende Marokkaanse kindertjes onschuldig spelen.

Het zal wel van de stress van de diescrieminasie komen, dat ze hun kinderen zo slecht behandelen.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 14:06   #15
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goodwill Bekijk bericht

Waar zegt Hoomer dat?
Niet zo mooi om woorden te verdraaien...
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 14:07   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goodwill Bekijk bericht
Niet mooi om zo te veralgemenen.
Helaas is Crapuul met kleurtje meer opvallend dan crapuul zonder kleurtje, of zelfs de "goeien" met kleurtje.

Citaat:
Zou je het tof vinden dat men alle Vlamingen ziet als nazi's ?
Oh, is dat al niet het geval? Regelmatig als ik met een Franstalige in contact kom is het eerst voorzichtig horen dat ik wel Frans wil spreken (kan het niet goed, bijna niet eigenlijk), en dan word er voorzichtig gepolst dat ik niet zo'n Vlaamse Nazi ben die België wil verscheuren en alle Franstaligen/buitenlanders in kampen wil vergassen.

Als ik dan zeg dat België voor mijn part kan schimmelen, maar dat ik geen moord en doodslag in gedachte heb, dan word er gekeken, als een koe naar een koperen trein.
Oud 22 september 2008, 15:29   #17
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik zag gister op een braderie in Brussel ook zo'n ingepakt lappenwijf met een klein kotertje van een jaar of vier. Dat jongetje droeg een vijf maten te grote enorme dikke anorak, wat al nergens op sloeg want het was prachtig weer. Verder kreeg hij om de haverklap (sorry voor de woordspeling) een klap in zijn gezicht. Het jongetje was doodnerveus en huilerig. Hij had ook een schram in zijn gezicht.

Het zal wel van de stress van de diescrieminasie komen, dat ze hun kinderen zo slecht behandelen.
kom eens wat meer buiten, je hebt alle realiteitszin verloren en gooit maar een slag naar.

Wij veralgemenen niet, he poly.

Laatst gewijzigd door goodwill : 22 september 2008 om 15:30.
Oud 22 september 2008, 16:36   #18
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goodwill; ik wil zeker niet veralgemenen.
Maar gedurende zes jaar werken in de multiculturele samenleving rond o.a onderwerpen als opvoeding, moet ik vaststellen dat dit inderdaad zo is, bij heel wat Marokkaanse gezinnen zit het fout.
Vaders vinden dat ze maar verantwoordelijk zijn voor hun kinderen tot de voordeur, moeder leeft in angst voor haar partner en naar de kinderen ( behalve primaire zorg zoals dak , kleding en eten) kijkt niemand om.
Dat zijn feiten en geen veralgemeenheden, met de vinger zwaaien dat dit niet benoemd mag worden zal er niet toe bijdragen dat kinderen en jongeren meer kansen krijgen, integendeel!
Er bestaat wel degelijk een Marokkaanse onderklasse die groeit en die verantwoordelijkheid ligt evengoed bij het actieve aandeel van doelgroepen als bij het beleid, mij lijkt dit ontkennen eerder een blijk van gebrekkige realiteitszin dan uw terechtwijzing naar alles en iedereen die dit opmerkt en hierover in discussie wil gaan
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 16:45   #19
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht

Op de Zwarte Markt in Beverwijk zag ik eens hoe een vader zijn nog echt jonge kind in elkaar sloeg omdat het zeurde om iets. Zelfs andere Marokkanen spraken er schande van.
Komt er een tattoe-boy aan van een kilo of 120 en die gooit zo die arme vader zo in zijn handelswaar.
Ik kom daar overgens nooit meer, teveel mensen op een te kleine plek.
En Beverwijk is echt een stinkdorp met die hoogovens om de hoek.
Echt slim was dat niet overgens.
Oud 22 september 2008, 17:14   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dan mag Tattoe-boy van geluk spreken dat er geen relletjes van kwamen.
En, als het in België was, dan was het zeer normaal dat Tattoe-Boy de cel in vloog.

Maar het was in het iets progressievere Nederland.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be