Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2011, 23:51   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Atoom schuilkelders voor iedereen?

Atoom schuilkelders voor iedereen?
Er is een tijd geweest dat dit vrij veel geplaatst werd tijdens de periode van de koude oorlog. Een nucleaire dreiging hing ons allen toen boven het hoofd.
Vandaag de dag hangt ons nucleaire incidenten en een mogelijks late nucleaire atoom oorlog boven het hoofd. De kansen zijn dus niet geslonken maar toegenomen.
Een atoom schuilkelder kan ons tijdig tijdens de evacuatie periode in relatieve veiligheid brengen.
Tjernobil en Japan hebben bewezen dat honderdduizenden mensen van erger leed zouden kunnen bespaart worden indien ze een veilige plaats hadden gehad om de eerste ergste golf van radio activiteit te ondergaan.
Dus wat denkt u, moet de machtige en zeer rijke atoom industrie niet instaan voor de subsidie en plaatsing van voldoende schuilkelders? Is dit niet hun verantwoordelijke taak tegenover de burger?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 maart 2011 om 23:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 05:39   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als U een atoomschuilkelder wil bouwen, wie stopt U?

Gut ja, de staat, bouwvergunningen en dergelijke... BTW op alles indien je de vergunning krijgt, en een verhoging van't kadastraal inkomen.
Oud 24 maart 2011, 08:52   #3
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als U een atoomschuilkelder wil bouwen, wie stopt U?

Gut ja, de staat, bouwvergunningen en dergelijke... BTW op alles indien je de vergunning krijgt, en een verhoging van't kadastraal inkomen.
Alle top-politici beschikken ondertussen al wél over atoomschuilkelders, evenals de rijke smeerlapppen die met de atoom-energie fortuinen binnenrijven...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 09:00   #4
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Laat die meteoor maar komen,

dan zitten die rijke stinkerds daar in hun atoomschuilkelderke... ge zult eens zien wat ze er dan aan hebben...
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 09:06   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Da's een eigen keuze he.

Citaat:
Er is een tijd geweest dat dit vrij veel geplaatst werd tijdens de periode van de koude oorlog. Een nucleaire dreiging hing ons allen toen boven het hoofd.
Vandaag de dag hangt ons nucleaire incidenten en een mogelijks late nucleaire atoom oorlog boven het hoofd. De kansen zijn dus niet geslonken maar toegenomen.
Langs de ene kant, de hoeveelheid kerncentrales neemt constant af. Er zijn er net 6 "afgezet" door moeder natuur, en die gaan niet licht vervangen worden.
Langs de andere kant, als je ziet welke landen toegang hebben tot atoombommen, is het eigenlijk verbazingwekkend dat er nog geen "oepsies" gebeurd zijn.
Citaat:
Een atoom schuilkelder kan ons tijdig tijdens de evacuatie periode in relatieve veiligheid brengen.
Oh ja? Volgens U gaat radioactiviteit en besmetting NOOIT of te Nimmer weg. Dus "evacuatieperiode" of ballingsschap. Dus vanuit uw schuilkelder in die met 10 cm lood gepantserde bus om het veilig te doen. En dan naar Mars ofzo?
Citaat:
Tjernobil en Japan hebben bewezen dat honderdduizenden mensen van erger leed zouden kunnen bespaart worden indien ze een veilige plaats hadden gehad om de eerste ergste golf van radio activiteit te ondergaan.
In Japan waren de potentiele slachtoffer eerst dooreengeklutst en al dan niet verpletterd door de instortende gebouwen, en dan weggespoeld, als ze in de tussentijd nog niet ontploft, verbrand of vergiftigd waren door de petro- en/of chemische industrie in dat gebied. Om nog niet te spreken over verzopen in de effluenten van vernielde waterzuiveringsstations.

In Tjernobyl waren de overheden lekker alles onder de mat aan't vegen, wat atomen voor't volk, dat doet toch niks mis zeker?
Citaat:
Dus wat denkt u, moet de machtige en zeer rijke atoom industrie niet instaan voor de subsidie en plaatsing van voldoende schuilkelders? Is dit niet hun verantwoordelijke taak tegenover de burger?
Wilt U dat de chemische industrie chemisch beschermingsmateriaal gratis uitreikt, waterzuiveringsstations en biochemische bedrijven ons de nodige middelen verstrekken om een ramp in die branche te helpen overleven?

Laatst gewijzigd door maddox : 24 maart 2011 om 09:07.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 09:08   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht

dan zitten die rijke stinkerds daar in hun atoomschuilkelderke... ge zult eens zien wat ze er dan aan hebben...
Maar daar kunnen we Nasa, de ESA en andere ruimtevaartoranisaties voor verantwoordelijk stellen. Zolang het maar niet met eigen "initiatief is" want da's teveel moeite.
Oud 24 maart 2011, 09:11   #7
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Wilt U dat de chemische industrie chemisch beschermingsmateriaal gratis uitreikt, waterzuiveringsstations en biochemische bedrijven ons de nodige middelen verstrekken om een ramp in die branche te helpen overleven?
[/quote]

Ja, natuurlijk.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 22:30   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn geen schuilkelders voor de bevolking voorzien, noch voor nucleaire rampen noch voor andere rampen (chemische of zo).
Tenminste ik weet er geen zijn. Dus ik weet niet waar te gaan schuilen.

Tegen de tijd dat we weten uit welke hoek het gevaar komt, waar we naartoe moeten, tegen de tijd dat alle evacuatie gepland en geregeld kan zijn....mogen we ons laten doodstralen.
In het beste geval kunnen we de E17 oprijden zonder te weten waar naartoe en daar urenlang als ratten in de val in de file gaan vastzitten.

Dat is hier ooit toch wel beter geweest. Vroeger had men wel schuilkelders voor de bevolking.

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 maart 2011 om 22:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 22:30   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Krijgen we daar subsidies voor? En belastingvermindering?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 22:33   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Krijgen we daar subsidies voor? En belastingvermindering?
Dergelijke kelders zouden 150% moeten terug betaald worden.
Oud 24 maart 2011, 22:36   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dergelijke kelders zouden 150% moeten terug betaald worden.
mja, dat is wel mogelijk. Stel dat je a rato van het aantal m2 van de netbeheerder iets krijgt, plus een leuke premie van de Vlaamse bovenop, en dan nog eens de factuur mag inbrengen voor een belastingvermindering van 40%, waarvan je het restbedrag nog drie jaar mag meenemen... mja mja
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 24 maart 2011, 22:37   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
mja, dat is wel mogelijk. Stel dat je a rato van het aantal m2 van de netbeheerder iets krijgt, plus een leuke premie van de Vlaamse bovenop, en dan nog eens de factuur mag inbrengen voor een belastingvermindering van 40%, waarvan je het restbedrag nog drie jaar mag meenemen... mja mja
Ik heb toch al 1 voorstander zie ik.
Oud 24 maart 2011, 22:38   #13
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb toch al 1 voorstander zie ik.
och, 't is eerder beroepsmisvorming, denk ik
Oud 24 maart 2011, 22:39   #14
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht

Ik zal ze wel als gemuteerde bezoeken.
Oud 24 maart 2011, 22:43   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de periode v.d. koude oorlog was er een geleerde die zegde: "Na een atoomoorlog zullen de overlevenden de doden benijden".
Dat is duidelijk, denk ik...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 22:50   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In de periode v.d. koude oorlog was er een geleerde die zegde: "Na een atoomoorlog zullen de overlevenden de doden benijden".
Dat is duidelijk, denk ik...
Ja daar zal hij allicht een stukje gelijk in gehad hebben. Maar in geval van geen atoomoorlog maar een kapotte reactor zou het wel eens omgekeerd kunnen zijn.

Maar goed geen schuilkelders, geen plan, niet eens een noodradio op pillen of een overlevingspakket, niet eens instructies. Hoogstens een jodium tabletje.
Is dat met radio actief water in te pakken of moeten we dat op de tong laten smelten?

Feitelijk weten wij hier gewoon nougabollen.
Oud 26 maart 2011, 15:47   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja daar zal hij allicht een stukje gelijk in gehad hebben. Maar in geval van geen atoomoorlog maar een kapotte reactor zou het wel eens omgekeerd kunnen zijn.

Maar goed geen schuilkelders, geen plan, niet eens een noodradio op pillen of een overlevingspakket, niet eens instructies. Hoogstens een jodium tabletje.
Is dat met radio actief water in te pakken of moeten we dat op de tong laten smelten?

Feitelijk weten wij hier gewoon nougabollen.
Tegen nucleaire straling van grote omvang is NIETS bestand !
Een kapotte reaktor heeft dodelijke stralingen. De meeste overlevenden uit een straal van +/- 45 km. zullen verder een ellendig leven lijden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 15:53   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Tegen nucleaire straling van grote omvang is NIETS bestand !
Een kapotte reaktor heeft dodelijke stralingen. De meeste overlevenden uit een straal van +/- 45 km. zullen verder een ellendig leven lijden.
Dat is ook weer een ridikuul statement, he. Veruit de meeste mensen in een straal van 45 km zullen NIKS NIEMENDALLE ondervinden. Naargelang de ontvangen dosissen zullen ENKELEN er ziek van worden, en enkelen eraan sterven. Van de orde van een halve percent of zo als ze werkelijk vrij hoge dosissen van de orde van 100 mSv opgedaan hebben, wat tot nu toe BIJLANGE het geval niet is (100 mSv of wat meer is wat de WERKERS op de site ontvangen hebben).

De dingen moeten niet geminimaliseerd worden, maar ook niet ridikuul overdreven, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 16:14   #19
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat de kansen om slachtoffer te worden van een nucleaire ramp minder gaan worden in de toekomst. Het is als met de luchtvaart. Elk vliegtuigongeluk zorgt er voor dat vliegen een beetje veiliger wordt.

Citaat:
Sorry, maar de evacuatie uitstellen is in zo een situatie juist geen goed idee. Het belangrijkst bij een kernramp is de cumulatieve dosis zo klein mogelijk te houden. Bij een atoombom kan je dat niet, want daar komt een hele grote smak in een keer. Bij een kernramp wordt de radioactiviteit in vergelijking met een atoombom er eerder per druppelteller uitgedeeld.
Dus gewoon zo snel mogelijk naar elders trekken in zo een geval.

Wel handig als wijnkelder zo een atoomschuilkelder. (en ik spreek uit ervaring...)
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 26 maart 2011 om 16:14.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 18:13   #20
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Tsja een atoomkelder ... je moet er natuurlijk op tijd geraken. En eens binnen zit je vast voor een paar tiental jaren.

Citaat:
Er zijn geen schuilkelders voor de bevolking voorzien, noch voor nucleaire rampen noch voor andere rampen (chemische of zo).
Tenminste ik weet er geen zijn. Dus ik weet niet waar te gaan schuilen.

Tegen de tijd dat we weten uit welke hoek het gevaar komt, waar we naartoe moeten, tegen de tijd dat alle evacuatie gepland en geregeld kan zijn....mogen we ons laten doodstralen.
In het beste geval kunnen we de E17 oprijden zonder te weten waar naartoe en daar urenlang als ratten in de val in de file gaan vastzitten.
A la 'man bijt hond' oostwaarts rijden, rusland binnen. Voor wat ik gelezen heb zouden ze daar wel veel efficientere procedures hebben om de werkmensch veilig te stellen. Ze hebben daar al lang door dat ze na de fallout ook mensen gaan nodig hebben die iets kunnen ipv mensen die maar wat aflullen. Zonder onderdanen bestaat hun macht ook niet meer.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be