![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Aan welke voorwaarde moet iemand tenminste voldoen om minister te worden? | |||
Moet verkozen zijn in het relevant parlement |
![]() ![]() ![]() |
11 | 28,21% |
Moet verkozen zijn in één van de parlementen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,69% |
Moet in principe verkiesbaar zijn in het relevant parlement |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Moet de Belgische nationaliteit bezitten |
![]() ![]() ![]() |
16 | 41,03% |
Moet een NWO-marionet zijn |
![]() ![]() ![]() |
9 | 23,08% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De nakende benoeming van Kris Peeters als Vlaams minister-president roept de vraag op of het wel kan dat een niet-verkozen persoon minister (minister-president) wordt.
Vandaar deze peiling. Met "relevant parlement" bedoel ik uiteraard: - Vlaams parlement voor een minister in de Vlaamse regering - idem (mutatis mutandis) voor Waals en Brussels gewest, Franse en Duitse gemeenschap - Kamer en Senaat voor de Federale regering
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() * jong
* knap * IQ onder de 100 * indien hoge school of universiteit, thesis door een ander laten schrijven. * kinderen hebben bij verschillende partners * trouw&echtscheiding formule toepassen. * niet te wiskundig aangelegd zijn, dus geen vierkantswortels kennen. * Verschil tussen lening en gift niet begrijpen. * slechte muziek smaak. Laatst gewijzigd door Vorenus : 22 juni 2007 om 07:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zou zeggen: "moet bekwaam zijn en moet genieten van het vertrouwen van een parlementaire meerderheid"...
![]()
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() lange benen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voor een eerste benoeming stel ik persoonlijk geen voorwaarden op. Het is evenwel evident dat, moest hij/zij zijn/haar politieke carrière willen verderzetten, een toetsing met de kiezer onontbeerlijk is.
PS: wel bizat dat dit item met Peeters plots zo 'hot' is. Ik kan me immers ook niet herinneren ooit Manuel Barroso de mogelijkheid te hebben kunnen geven om de meest machtige man binnen Europa te worden...
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Realistisch, en zoals het nu is. Alleen de Belgische nationaliteit is een verplichting.
Bekwaamheid, competenties, geslacht etc doen er officieel niet toe.
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar voor mij moet een minister in de eerste plaats bekwaam zijn en voldoende bewezen hebben met verstand deze zware last en taak aan te kunnen.
Persoonlijk heb ik dus meer problemen met een Vervotte en V.d.Bossche als minister dan Peeters als minister-president, hoewel hij ook niet de beste keuze is volgens mij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() het laatste uiteraard klinkt logisch...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() nwo man, anders krijgt hij/zij boel met z'n bazen en hebben wij het zitten.
![]() |
#13 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als je wil weten welke vereisten men in de wet moet schrijven dan zou ik dat beperken tot niet ontzet zijn uit de burger en politieke rechten, de nederlandse taal machtig zijn (voor wat betreft de Vlaamse regering) of het nederlands en het frans machtig zijn (voor wat betreft de federale regering) en verder het vertrouwen genieten van het bevoegde parlement.
Uiteraard zou het politiek leuk zijn als de mens in kwestie verstandig is, de job aankan en liefst van al nog dezelfde politieke mening als mezelf genegen is. Coekie
Every sperm is sacred. Every sperm is good. Every sperm is needed In your neighbourhood. Laatst gewijzigd door Coekie : 22 juni 2007 om 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burger
|
![]() 'Belgische' nationaliteit hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() NWO-lid natuurlijk!
Los daarvan meen ik dat een lid van een regering niet mag behoren tot de wetgevende macht.
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkele voorwaarden waar ik losjes aan denk:
- Moet direct verkozen zijn (Trias Politica) - Moet hogere studies gedaan hebben - Staatssecretaris: minstens 25 jaar; minister: minstens 32 jaar - Ambtstermijnen per jaar onder revisie met afzetmogelijkheid
Laatst gewijzigd door lombas : 22 juni 2007 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Coekie
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat het systeem van Podest�*'s, Capitano del Popolo's en Condottiero's niet echt zo goed werkte.
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Coekie
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dictators zijn dan ook zelden verkozen, of wel?
![]() |