Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Verbanning als strafmaat terug invoeren?
Ja 22 73,33%
Nee 8 26,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2008, 11:54   #1
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard Verbanning terug invoeren als strafmaat.

Recentelijk kwam onder de VB aanhangers op dit forum het onderwerp rond uitwijzing van criminele immigranten weer naar boven.

Zulke praktijken zijn problematisch op een aantal vlakken:
-Hoe bepaald men of men te maken heeft met een criminele autochtoon of allochtoon
-Zulke praktijken gaan ook in tegen het gelijkheidsprincipe aangezien vele immigranten een Belgisch paspoort bezitten en gelijke rechten en plichten hebben.

Dikwijls draait het bij zulke discussie eropuit dat men enkel de "gekleurde" criminele medemens viseert.

Wanneer de suggestie wordt gedaan om een rechtsprincipe in te roepen waarbij alle criminelen gelijkaardig behandelt worden krijgt men de volgende ontwijkende reactie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ja ja, ik weet dat er nu weer een hele boel linkse kiekens zullen zeggen,” en ons criminelen dan, ga je die ook uitwijzen?”. Inderdaad zitten er onder ons eigen bevolking ook criminelen maar dat wil nog niet zeggen dat we al het crapuul van over heel de wereld er maar moeten bij nemen he.
Voor zover mijn introductie.

Dit heeft mij aan het denken gezet.
Vandaag de dag heeft men het probleem dat gevangenissen in de meeste gevallen leerscholen zijn voor criminelen. In principe zouden gevangenissen moeten dienen om criminelen terug op het rechte pad te brengen en zo te herintroduceren in de maatschappij. Maar aangezien de gevangenissen los staan van elke maatschappelijke mechanisme en invloed blijkt dit een utopie.
Gesloten centra proberen aan dit euvel gedeeltelijk te verhelpen maar komen tekort op een aantal vlakken

Een tijd geleden heb ik echter een documentaire gezien over een sociologisch experiment waar gevangenen verbannen werden naar een eiland. (de naam van de documentaire ben ik vergeten) Op dit eiland moesten zij zelf voorzien in hun levensonderhoud en zo zelf een soort micro-maatschappij oprichten. Zo zouden zij een beter inzicht krijgen in de maatschappij en zou de herintroductie in de gewone maatschappij beter verlopen.
Een aantal van de gevangenen heeft er zelfs voor gekozen om na hun straf ook permanent op het eiland te blijven.

Mijn eerste vraag is nu wat uw mening is op de invoer van een soort verbanningswetgeving in die trend waarbij men gevangen van zware anti-maatschappelijke misdrijven naar zulks een afgesloten gemeenschap verbant en dat men pas mag terugkomen na een vaste periode en/of zekere graad van goed gedrag.

Mijn tweede vraag: Welke misdrijven zouden in aanmerking komen voor verbanning.

Spui hier uw mening.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 12:02.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 12:06   #2
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Ga je dan ook meteen de ferry organiseren om de verbannen criminelen terug op de maatschappij los te laten...? Hoe ga je er voor zorgen dat ze op uw eiland blijven? Ze kunnen ze in de gevangenissen nog niet binnen houden (Dendermonde... ) Maar verbanning van criminelen naar een cel in in het land van herkomst om hun straf daar uit te zitten....niet twijfelen, doen !!
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 12:09   #3
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Ga je dan ook meteen de ferry organiseren om de verbannen criminelen terug op de maatschappij los te laten...? Hoe ga je er voor zorgen dat ze op uw eiland blijven? Ze kunnen ze in de gevangenissen nog niet binnen houden (Dendermonde... ) Maar verbanning van criminelen naar een cel in in het land van herkomst om hun straf daar uit te zitten....niet twijfelen, doen !!
Op het gevangeniseiland alcatraz zijn ooit maar 3 criminelen ontsnapt. Terwijl het eiland vlak voor de kust lag. Van een eiland geraken is moeilijker dan u denkt.
Men kan evengoed een eiland in de Stille Oceaan "huren" (genoeg onbewoonde eilanden)
Het gaat trouwens in deze topic niet over ontsnappen, maar over een nieuw strafprincipe.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 12:12.
Oud 24 september 2008, 13:11   #4
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar verbanning van criminelen naar een cel in in het land van herkomst om hun straf daar uit te zitten....niet twijfelen, doen !!
Als u mijn thread gelezen hebt dan weet u dat het niet gaat over het "land van herkomst".
Dit nieuwe wetsprincipe zou dus gelden voor iedereen. Zowel autochtoon als allochtoon.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 13:40.
Oud 24 september 2008, 16:36   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Verbanning in deze tijd van mobiliteit, niet zo'n geslaagde straf.
Tenzij de verbanning is naar een gevangeniseiland, net zoals U aanhaalt, Alcatraz, maar da's geen verbanning, maar gewoon gevangenisstraf op een moeilijk te verlaten plek.
't is wel een optie om de Belgische draaideurgevangenissen daarmee te ontlasten.
Oud 24 september 2008, 16:40   #6
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Verbanning in deze tijd van mobiliteit, niet zo'n geslaagde straf.
Tenzij de verbanning is naar een gevangeniseiland, net zoals U aanhaalt, Alcatraz, maar da's geen verbanning, maar gewoon gevangenisstraf op een moeilijk te verlaten plek.
't is wel een optie om de Belgische draaideurgevangenissen daarmee te ontlasten.
Lees aub de introductietekst. Daar worden deze vragen beantwoord.
Het gaat namelijk niet over een 'gevangenis' eiland. Eerder een afgesloten autonome gemeenschap.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 16:46.
Oud 24 september 2008, 16:45   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb de introductietest gelezen. U doelt voor een deel op het Zweedse woongevangenis/maatschappij idee. Het werkt prima voor een beperkte groep criminelen. Maar is een dure methode.

Historisch gezien was verbanning een politieke methode om geen martelaren te kweken.

Dat werkt nu niet meer. Of U stuurt de gevangenen zover weg dat ze nooit meer terug kunnen keren, wegens doodgaan, of U zadeld anderen op met de rotzooi van hier.

Neen, echte werkstraffen lijken mij betere methodes om criminelen hun fouten laten in te zien.
Oud 24 september 2008, 16:53   #8
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb de introductietest gelezen. U doelt voor een deel op het Zweedse woongevangenis/maatschappij idee. Het werkt prima voor een beperkte groep criminelen. Maar is een dure methode.
Waarom zou dit enkel voor een kleine groep criminelen werken. Het lijkt mij juist voordeliger om een grote groep te creëeren en ervoor te zorgen dat zij zelf moeten voorzien in hun levensonderhoud. (voedsel, onderdak, etc).
Een grotere groep heeft immers meer mogelijkheden en kan makkelijker autonoom overleven indien de omstandigheden dat toelaten.

Citaat:
Historisch gezien was verbanning een politieke methode om geen martelaren te kweken.
Akkoord, maar dit wil niet zeggen dat men iets niet voor een nieuw doel kan gebruiken.

Citaat:
Dat werkt nu niet meer. Of U stuurt de gevangenen zover weg dat ze nooit meer terug kunnen keren, wegens doodgaan, of U zadeld anderen op met de rotzooi van hier.
Ik heb ook al het voorbeeld aangehaald van een onbewoond eiland in de Stille Oceaan. Overleven is daar niet de meest moeilijke taak plus men stoort er ook geen andere eilandbewoners mee (onbewoond eiland).

Citaat:
Neen, echte werkstraffen lijken mij betere methodes om criminelen hun fouten laten in te zien.
Werkstraffen kunnen inderdaad ook werken. Maar ik heb het hier eigenlijk over zeer zware criminelen (moord, geweld, verkrachting) die men misschien niet met werkstraffen kan verbeteren.
Want met werkstraffen weet men niet of een crimineel geschikt is om terug geïntroduceerd te worden in de gewone maatschappij.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 17:00.
Oud 24 september 2008, 17:32   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Waarom zou dit enkel voor een kleine groep criminelen werken. Het lijkt mij juist voordeliger om een grote groep te creëeren en ervoor te zorgen dat zij zelf moeten voorzien in hun levensonderhoud. (voedsel, onderdak, etc).
Een grotere groep heeft immers meer mogelijkheden en kan makkelijker autonoom overleven indien de omstandigheden dat toelaten.

Ik heb ook al het voorbeeld aangehaald van een onbewoond eiland in de Stille Oceaan. Overleven is daar niet de meest moeilijke taak plus men stoort er ook geen andere eilandbewoners mee (onbewoond eiland).
Ok, U wil dus een gevangenenkolonie oprichten op een idylisch stille zuidzee eiland? Tof, maar wie gaat de infrastructuur betalen om die gevangen daar neer te zetten. Dwz een haven of of landingsbaan neerleggen. En wie gaat die vlieg en/of bootreis betalen?
Gaat U de dokter/verpleging er regelmatig naar toe brengen of dumpt U gewoon een veroordeeld verpleegkundige/dokter bij de criminelen?
Hoe te voorkomen dat mensensmokkelaars er een nieuw handeltje van maken?
Hoe te voorkomen dat mensenrechtenorganistaties er moord en brand gaan schreeuwen ?
Op zo'n eiland zonder controle is het snel geregeld hoor. Ik als grote sterke niet domme crimineel zonder geweten heb 3 vriendjes, en met ons vieren verplichten we de rest voor ons te zwoegen.

Nee, net zoals met gevaarlijk afval heb ik liever volledig overzicht en controle over dit soort "mensen"

Citaat:
Werkstraffen kunnen inderdaad ook werken. Maar ik heb het hier eigenlijk over zeer zware criminelen (moord, geweld, verkrachting) die men misschien niet met werkstraffen kan verbeteren.
Want met werkstraffen weet men niet of een crimineel geschikt is om terug geïntroduceerd te worden in de gewone maatschappij.
Werkstraffen kunnen perfect levenslang zijn hoor.
En hoe gaat U bepalen dat een crimineel na X tijd in een semi paradijs wel klaar is om terug te keren?
Oud 24 september 2008, 17:52   #10
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In het kader van een Europees samenwerkingsakkoord zou ik bv wel voorstander zijn van de trijdelijke verbanning van sommige criminelen naar onherbergzame en afgelegen eilanden (bv. Kerguelen) waar zij dan zonder moderne faciliteiten kunnen tewerkgesteld worden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 17:58   #11
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ok, U wil dus een gevangenenkolonie oprichten op een idylisch stille zuidzee eiland? Tof, maar wie gaat de infrastructuur betalen om die gevangen daar neer te zetten. Dwz een haven of of landingsbaan neerleggen.
Infrastructuur zal denk ik ongeveer dezelfde prijs zijn als een nieuwe gevangenis hier. Een luchthaven moet niet meer zijn dan een groot vlak grasveld.

Citaat:
En wie gaat die vlieg en/of bootreis betalen.
Reiskosten zijn op zich verwaarloosbaar. Gevangenentransport in gepantserde voertuigen kost ook een aardige duit. De kosten voor transport zullen dus hetzelfde of iets hoger blijven.

Citaat:
Gaat U de dokter/verpleging er regelmatig naar toe brengen of dumpt U gewoon een veroordeeld verpleegkundige/dokter bij de criminelen?
Dokters en psychologen zijn nu al aanwezig in gevangenissen.

Citaat:
Hoe te voorkomen dat mensensmokkelaars er een nieuw handeltje van maken?
Kustwacht. Plus mensensmokkelaars doen het voor het geld. Zij eisen cash op voorhand. Iets wat gevangenen niet hebben.

Citaat:
Hoe te voorkomen dat mensenrechtenorganistaties er moord en brand gaan schreeuwen ?
Waar worden mensenrechten geschonden?

Citaat:
Op zo'n eiland zonder controle is het snel geregeld hoor. Ik als grote sterke niet domme crimineel zonder geweten heb 3 vriendjes, en met ons vieren verplichten we de rest voor ons te zwoegen.
Ik heb nooit beweerd dat er geen controle zou zijn. Het algemene bestuur blijft in de handen van een gevangenisdirecteur en de uitvoering blijft in handen van cipiers. Enkel de ikleinere organisatorische aangelegenheden zijn in handen van de gevangenen.

Citaat:
Werkstraffen kunnen perfect levenslang zijn hoor.
En hoe gaat U bepalen dat een crimineel na X tijd in een semi paradijs wel klaar is om terug te keren?
Dit kan misschien bepaald worden door psychologen.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 18:04.
Oud 24 september 2008, 18:14   #12
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De links naar het Noorse gevangenis eiland Bastoey.

http://www.knurps.nl/2007/08/noorse-...antiepark.html
http://frontpage.fok.nl/nieuws/80970
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/6983186.stm

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 september 2008 om 18:15.
Oud 24 september 2008, 19:14   #13
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Verbanning kan tot doel hebben dat de banneling weg is en weg blijft. Een ander doel kan zijn dat de banneling niet meer welkom is en geen aanspraak meer kan doen op publieke voorzieningen. Men wordt dan als het ware tot statenloze verklaard. Een probleem van deze vorm van verbanning is dat andere landen meestal niet zullen erkennen dat de persoon statenloos geworden is en hem of haar weer terug zullen sturen naar het land waar hij verbannen is, als de persoon geen verblijfsvergunning heeft voor dat land.

Daarnaast vind ik dat een staat verantwoordelijk is voor al zijn inwoners, ook 'de foute', en dus zelf een oplossing moet vinden voor problemen. Buiten de deur zetten is afschuiven van je problemen en anderen ermee opzadelen. Zoiets als zwaarverontreinigd afval dumpen in derdewereldlanden. Een eiland of strafkolonie beheren en controleren is geen verbanning, maar een vorm van inbewaringstelling of gevangenisstraf.
Oud 24 september 2008, 19:23   #14
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Verbanning kan tot doel hebben dat de banneling weg is en weg blijft. Een ander doel kan zijn dat de banneling niet meer welkom is en geen aanspraak meer kan doen op publieke voorzieningen. Men wordt dan als het ware tot statenloze verklaard. Een probleem van deze vorm van verbanning is dat andere landen meestal niet zullen erkennen dat de persoon statenloos geworden is en hem of haar weer terug zullen sturen naar het land waar hij verbannen is, als de persoon geen verblijfsvergunning heeft voor dat land.

Daarnaast vind ik dat een staat verantwoordelijk is voor al zijn inwoners, ook 'de foute', en dus zelf een oplossing moet vinden voor problemen. Buiten de deur zetten is afschuiven van je problemen en anderen ermee opzadelen. Zoiets als zwaarverontreinigd afval dumpen in derdewereldlanden. Een eiland of strafkolonie beheren en controleren is geen verbanning, maar een vorm van inbewaringstelling of gevangenisstraf.
Ok de titel van dit topic had misschien iets genuanceerder gemoeten.

Oud 3 oktober 2008, 09:26   #15
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok de titel van dit topic had misschien iets genuanceerder gemoeten.
Hoe zou je de titel dan herschrijven?
Oud 3 oktober 2008, 09:28   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Verbanning terug invoeren als strafmaat.
Mag ik ook verbannen worden zonder misdrijf te moeten begaan?
Dank bij voorbaat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 09:31   #17
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht

Misschien moet er maar wat minder "land" zijn. Maar ja...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 09:48   #18
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Misschien moet er maar wat minder "land" zijn. Maar ja...
Wat bedoel je?
Oud 3 oktober 2008, 23:42   #19
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
alles hangt er vanaf wat voor soort eiland dat is, hé. Er zijn eilanden die je enkel kunt benaderen en verlaten langs één of twee kanten, de rest zijn er te sterke stromingen, rotsen, haaien of weet ik veel . Guantanamo is daar een goed voorbeeld van, alhoewel dat slechts een soort uiteinde is van een eiland. Het strafkamp van Guantanamo : langs de ene kant een dorre woestijn, zonder een druppel water, waar enkel cactussen groeien, langs de andere kant een kust met enorm sterke stromingen, en vergeven van haaien. Ontsnap maar eens van daar !
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 23:45   #20
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u mijn thread gelezen hebt dan weet u dat het niet gaat over het "land van herkomst".
Dit nieuwe wetsprincipe zou dus gelden voor iedereen. Zowel autochtoon als allochtoon.
Zo lang ik de zekerheid heb dat ze mij niet met allahtonen op hetzelfde eiland verbannen, vind ik dat beter als een gevangenis. Zullen er ook bannelingen van beide sexen zijn ? Dit is belangrijk .
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be