![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() In het Fortisdossier speelt zich een nooit eerder vertoonde oorlog, zowel tussen magistraten als tussen de gerechtelijke en uitvoerende macht. Een van de drie rechters van het hof van beroep, ontegensprekelijk van CD&V-signatuur, heeft zowat alles gedaan om een uitspraak ten nadele van de regering te voorkomen. Toen er uiteindelijk een beslissing moest getekend worden meldde ze zich ziek. Vervolgens weigerde ze haar collega's te ontvangen, die naar haar thuis waren gekomen om haar mee te laten tekenen. Nadien diende de dame zelfs klacht in tegen haar coraadsheren. Dit opmerkelijk gedrag van de betrokken rechter levert de regering nu het voorwendsel om in cassatie te gaan.
* Eén en ander roept toch vragen op bij de mate waarop in dit land er wel degelijk sprake is van 'scheiding der machten'. Bovendien laat het gedrag van de bedoelde magistraat vermoeden dat het toch niet zo goed gesteld is met de 'onafhankelijkheid' van rechters. Een gerechtelijk onderzoek naar de mate, waarin invloedrijke leden van een regeringspartij gepoogd zouden hebben de rechtsgang te beïnvloeden en, toen dat niet lukte, ze te saboteren, zou hier wel degelijk op zijn plaats zijn. * Wel te verstaan, door rechters die nog competent, onafhankelijk, en onbevooroordeeld zijn. Die zijn er toch ook nog?
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Inderdaad zeer merkwaardige zaken. Bovendien zijn er ook geruchten dat de regering zijn boekje flink te buiten gegaan is tijdens het proces voor de rechtbank van eerste aanleg, volgens De Tijd zou het kabinet van Leterme toen telefonisch druk uitgeoefend hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe op deze manier "rechtspraak" kan gebeuren is raadselachtig.....de juridische "overwinning" van de minderheidsaandeelhouders staat op de helling gezien de ganse rechtspraak wel op de helling staat nu...(de omschrijving "klucht",of "misselijke grap" komt nu op) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Leterme weet gewoon niet meer wat hij aan het doen is. En toch verderzetten als er beroep wordt aangetekend door de advocaat van de aandeelhouders. En toch nog verder proberen. Sorry als ik van hem was zou ik alles eerst laten controleren, dan de nodige stappen zetten. Leterme is gewoon bang voor zijn gezichtsverlies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Wat zegt het IMF over deze zaak?
Laat ons eens even zien: Toen de financiële crisis in ons land 'explodeerde', zegt het IMF, reageerde de regering goed. Ze nam snel samenhangende en duidelijke maatregelen om de banken en Ethias te redden. 'Maar de risico's blijven groot en België heeft geluk gehad dat de samenwerking met het buitenland telkens vlot is verlopen.'Bron Natuurlijk leest men dit best niet als men enkel Leterme en de tsjeven wenst te beschadigen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
LE TERMiné...............
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sinds de politieke vervolging van het VB weet ik al lang hoe het hier met de 'scheiding der machten' staat hoor. Ik stel mij daar al lang geen vragen meer bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Garry : 16 december 2008 om 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Renaat:
Schending van scheiding der machten zou bestaan moest de rechter vrezen voor zijn verdere carriere als gevolg van zijn tegen de regering uitspraak, of moest de rechter indirect beloond worden met extra budget in geval van een pro-regering uitspraak.. Als dit een ruimdenkende interpretatie zou zijn van gebrek aan scheiding der machten , dan is het dan toch op die manier volgens mij dat je het moet verstaan. Ik denk dat er contacten mogen zijn tussen 'dossiermedewerkers' en gerecht Ze zouden in principe wel de normale procedures moeten volgen... En voor de rest, denk ik niet dat er beinvloeding is in dit dossier... Feitelijk heeft bvb Leterme er niet echt belang bij om Fortis weg te geven voor een appel en een ei, en heeft Leterme er ook geen belang bij om er 15miljard in te schieten bij de begroting... Dus gezien dit gebrek aan eigenbelang (integendeel) denk ik niet dat dit dossier hier echt scheef gegaan is. Ze hebben wel een nogal ongewone constructie gemaakt onder druk van de tijd. Dus moest een rechter of eenRVB een uitspraak doen is het gewoon de opties van dat moment nog eens overlopen, met de nieuwe gegevens beschikbaar en kijken of de beslissing nu goed was of niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het gaat hier verdorie over een substantieel deel van de begroting ... wellicht voor jaren ... zonder enige parlementaire controle ?!? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rechters worden benoemd door de regering.
Bij het aanstellen van een rechter word er geen vergelijkend examen afgelegd en is het zelfs bijna onmogelijk om processen zoals dat van Fortis onpartijdige rechters te vinden. Dit omdat vele rechters (lees allemaal) wel ergens aandelen hebben die direct of indirect verbonden zijn aan dit dossier. Een rechter die aandelen heeft bij bnp heeft er dus voordeel aan om het dossier in de overheid haar voordeel te behandelen,een rechter met Fortis aandelen kanzijn verliezen enkel goed maken door de overheid in de schuld te stellen, om daarna een schadevergoeding binnen te halen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij weet dat zeer goed: hij voert de orders van Parijs uit die hij, als het nog nodig mocht zijn, via Didier Reynders doorgestuurd krijgt.
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Jaja, Reynders is een frans geheim agent...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet geheim. Gewoon openbaar. Dat is in "België" niets ongewoons. Het land is daarvoor opgericht.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 december 2008 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Leterme wilde dat juist gaan veranderen en nu zit hij zelf in het complot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() heeft iemand de integrale brief die YLT heeft uitgedeeld op zn pc staan? indien ja, gelieve die hier eens te posten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je kunt afleiden dat Yves iemand is die zich verliest in details. Feitelijk zegt hij gewoon dat hij gebeld heeft, maar hijzegt niet waarover. Dus hij heeft nog wat maneuvreerruimte |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |