![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Zegt de gravensteengroep in feite dat zelfs een confederaal België onmogelijk is? | |||
| Ja, reële tweetaligheid in Brussel zal er in de praktijk nooit komen |
|
19 | 65,52% |
| Neen, men moet gewoonweg werken aan tweetaligheid |
|
2 | 6,90% |
| ach, men zegt zoveel ... |
|
8 | 27,59% |
| Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Hier staat het zinnetje dat ikeruit zag springen:
Citaat:
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat bedoelt men met reële tweetaligheid? Ziet men dat als de fameuze 'individuele tweetaligheid' waarmee de Belgicisten zo graag schermen of wil men enkel dat de taalwetten correct toegepast worden?
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
|
Citaat:
Indien "indivduele" ... -> optie 3: ach, men zegt zoveel...
|
|
|
|
|
#4 |
|
Vreemdeling
|
Volgens mij wordt hier de eerste optie bedoeld.
|
|
|
#5 |
|
Banneling
|
Ik denk dat het citaat uit het Gravensteenmanifest toch vrij duidelijk is: Er is momenteel geen feitelijke tweetaligheid in Brussel en anderzijds is een correcte toepassing van die tweetaligheid de enige mogelijkheid voor België om te overleven.
Geen van de drie mogelijkheden in de peiling dus. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
|
Citaat:
Het manifest zegt dat dus zonder zich ervan bewust te zijn.
|
|
|
|
|
#7 |
|
Banneling
|
Fout? Nee. Afgaande op de standpunten van de Franstalige partijen, nu en in het verleden, is het twijfelachtig dat de tweetaligheid ooit correct wordt toegepast maar dat ontken ik dan ook niet. Idem voor het Gravensteenmanifest. Daarom dat het Gravensteenmanifest ook duidelijk spreekt over "de laatste kans voor België om als confederale staat te overleven."
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
|
Citaat:
De laatste kans om laatste kansen uit te roepen is al lang vervlogen me dunkt. Aldus mijn cynische toon.
|
|
|
|
|
#9 |
|
Banneling
|
Begrijpend lezen is ook niet uw sterkste kant zeker? Het gaat er niet om dat ik geloof dat die taalwetgeving ooit correct zal worden toegepast. Het gaat hier louter om een theoretische vaststelling dat het mogelijk is.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
|
Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat de Gravensteengroep in concreto, expliciet mijn stelling onderbouwt; Ik sprak over "in feite", de facto, impliciet. Ik heb zelfs "onbewust" vermeld. We weten allemaal dat in theorie belgië een prachtig land zou kunnen zijn, niet waar?...
Laatst gewijzigd door Steben : 4 juni 2008 om 15:08. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Provinciaal Statenlid
|
in theorie werkt alles in de praktijk, in de praktijk werkt theorie niet
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Is dit die commissie ''Der Wijzen''?
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Verder zal ik de laatste zijn om je tegen te spreken dat een normale, correcte naleving van de taalwetgeving in de huidige Belgische context weinig realistisch is, maar ik denk dat je in het Gravensteenmanifest niet te veel verborgen, 'onbewust vermelde' of soortgelijke standpunten moet zoeken. Als ik het Gravensteenmanifest lees, lees ik daar vooral één duidelijke boodschap in en dat is "Zonder een correcte naleving van de taalwetgeving heeft België geen toekomst". Niet meer of niet minder. Als jij twijfelt aan mijn interpretatie van het Gravensteenmanifest, staat het je natuurlijk altijd vrij om toelichting te vragen bij de schrijvers van het manifest. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Banneling
|
maar ik juich groepen als Gravensteen alleen maar toe
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Partijlid
|
Geef mij maar de VOORUITGROEP en laat Gravensteen maar zakken!
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe... One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vooruitgroep is een bende schijnheilige bedriegers.
Hier een paar citaten van de échte Vooruit: "De kerels die in vroeger eeuwen het vreemde juk dat op hen woeg, verbraken als ontwaakte leeuwen, als't vreselijk uur der wrake sloeg [...]en waarom zou met 't zelfde bloed, de zelfde vlaamsche leeuwenmoed, niet stromen door ons spannend adren?" "Wij zijn van't ras der vlaamsche heldenschaar die slechts door bloed haar rechten kon doen staven" over 1830: "een noodlottig kwaad, een grote hinderpaal aan de verbroedering van twee kinderen van dezelfden stam" (Anseele in 'de omwenteling van 1830')1882 "De vlaamschen strijd is een hoofddeel van onzen dagelijksen kamp" "alsin de slag der gulden sporen een Vlaamschen strijder viel, sprongen er tien in de plaats" "Wanneer de belgische vlag zich vertoonde ging er een oorverdovend geroep en geschuifel op, dat door het mager handgeklap der personen der eerste plaats niet kon onderdrukt worden. Wanneer de bestuurder kwam vragen of de pantomime niet beviel, werd er geroepen dat het niet voor de pantomime was, maar voor de brabançonne en voor de belgische vlag en het geroep en geschuifel herbegon". "Welaan o fiere vlaamsche zonen, het uur van strijden is nabij" "o wijdgeduchte vlaamsche leeuw gij waart zo groot in vroeger eeuw" over de wereldtentoonstelling van 1910: "Men moet waarlijk op kunstgebied te dom zijn om voor den duivel te dansen om die tentoonstelling "belgische" kunst te noemen. Of wilde het ministerie van schone kunsten Rubens, Van Dyck, Jordaens en al die andere reuzen der Vlaamsche kunst der XVIIe eeuw belachelijk maken?" De bron van deze citaten: Vooruit, tussen 1885 en 1910. Zeker 'Het Rode Vaderland' van Van Ginderachter eens lezen. |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Schelden kan trouwens iedereen. Woorden gebruiken zoals schijnheilige bedriegers en geen enkel argument aanvoeren, getuigt niet precies van grote intellectuele eerlijkheid. Sterker nog: het lijkt op schijnheilig bedrog.
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe... One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell) |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Wat ik wel weet is dat het huidige klimaat van polarisatie (op de spits drijven van tegenstellingen en belangenconflicten) gekoppeld aan neigingen tot verkramping (aan beide zijden) de zaak van het Nederlands in Franstalig België (en van het Frans in Nederlandstalig België) geen goed doet. Met azijn en met azijnpissers vangt men nu eenmaal geen vliegen. Dat is geen pleidooi voor slapheid, wel voor redelijkheid. In het huidige klimaat wordt iedereen die een beetje redelijk wil zijn en zich ook maar een beetje compromisbereid toont, meteen als slapjanus weggemaaid. Terwijl er juist vele tekenen van een kentering waren, vooral in Wallonië in eigenlijke zin.
|
|
|
|