Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2008, 18:33   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Vlaams-nationalisten: ze zitten overal

Het valt me op dat Vlaams-nationalisten oververtegenwoordigd zijn in het verenigingsleven, het middenveld en andere (lobby-)organisaties, en bijgevolg overdadig veel (meta-)politieke macht naar zich toe trekken.

Het begint al van jongsaf aan met jeugd-, scholieren- en studentenbewegingen als VNJ, NJSV, NSV, KVHV. Eenmaal "volwassen" kan men terecht in groupuscules om met vlaggen te zwaaien (Vlaanderen Vlagt), liedjes te zingen (Vlaams Nationaal Zangfeest), te sporten (de Gordel), te denken (Nova Civitas), te netwerken (De Warandegroep) of anderszins onnozel te doen (TAK). Voorts zijn er happenings zoals de Ijzerbedevaart of de wat bruinere Ijzerwake, curiosa zoals de Roze Leeuwen, het onvermijdelijke Voorpost, het schoolmeestersensemble Het Davidsfonds, alsook linkse obscuritata �* la Meervoud, Gravensteengroep, SFL e.d.m. Dat alles naast de Vlaamse Volksbeweging en de uitzaaiing van ex-VU'ers in alle mogelijke partijen, niet zelden in topfuncties zoals het voorzitterschap (VLD).

Ondanks alle Vlaams-nationalistische propaganda haalt de N-VA volgens de peiling van La Libre Belgique - spijts 1000 televisie-optredens van Bart de Wever sinds 10 juni 2007 - 5,8 procent van de stemmen, terwijl de bende van het Vlaams Belang in volle communautaire crisis als een pudding in elkaar zakt.

Het besluit moet zijn dat vrij veel Vlaams-nationalisten fanatici zijn, die hagel en wind trotseren om de blijde boodschap uit te dragen, mensen te bekeren en anti-Waalse stemmingen te creëren.

Ik word altijd een beetje bang van fanatici.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 19:54   #2
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het besluit moet zijn dat vrij veel Vlaams-nationalisten fanatici zijn, die hagel en wind trotseren om de blijde boodschap uit te dragen, mensen te bekeren en anti-Waalse stemmingen te creëren.
Ik verkies idealisten boven fanatici en ik verkies anti-Belgische stemmingen boven anti-Waalse stemmingen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 20:16   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

't is nog véél erger dan dat: Herwig Jorissen, de baas van ABVV-metaal, heeft in een jeugdige overmoed één week bij de VMO rondgelopen. En wie staakt er morgen niet mee? Juist, ABVV-Metaal.

't Is een complot, ik zeg het U, 't is een complot. Maurits Lippens, die van 't weekeinde op de Vlaams Belang kaas-en wijnavond in Zuienkerke kwam spreken, heeft zijn dienst bewezen. H�*h�*!

Voor de rest: jongen, met uw duikboot methylalcohol getankt in plaats van diesel?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 20:17   #4
LastMohican
Banneling

Standaard

Vlaams-nationalisten zijn dus toffe mensen om bij rond te hangen. Dank u om dit nogmaals te bevestigen.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 20:35   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Het valt me op dat Vlaams-nationalisten oververtegenwoordigd zijn in het verenigingsleven, het middenveld en andere (lobby-)organisaties, en bijgevolg overdadig veel (meta-)politieke macht naar zich toe trekken.

Het begint al van jongsaf aan met jeugd-, scholieren- en studentenbewegingen als VNJ, NJSV, NSV, KVHV. Eenmaal "volwassen" kan men terecht in groupuscules om met vlaggen te zwaaien (Vlaanderen Vlagt), liedjes te zingen (Vlaams Nationaal Zangfeest), te sporten (de Gordel), te denken (Nova Civitas), te netwerken (De Warandegroep) of anderszins onnozel te doen (TAK). Voorts zijn er happenings zoals de Ijzerbedevaart of de wat bruinere Ijzerwake, curiosa zoals de Roze Leeuwen, het onvermijdelijke Voorpost, het schoolmeestersensemble Het Davidsfonds, alsook linkse obscuritata �* la Meervoud, Gravensteengroep, SFL e.d.m. Dat alles naast de Vlaamse Volksbeweging en de uitzaaiing van ex-VU'ers in alle mogelijke partijen, niet zelden in topfuncties zoals het voorzitterschap (VLD).

Ondanks alle Vlaams-nationalistische propaganda haalt de N-VA volgens de peiling van La Libre Belgique - spijts 1000 televisie-optredens van Bart de Wever sinds 10 juni 2007 - 5,8 procent van de stemmen, terwijl de bende van het Vlaams Belang in volle communautaire crisis als een pudding in elkaar zakt.

Waar is die peiling weer waarbij N-VA met 40% van de CD&vers gaat lopen?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 20:37   #6
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ergens ver weg van diegene die 5,8% voorspelt.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 21:30   #7
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
't is nog véél erger dan dat: Herwig Jorissen, de baas van ABVV-metaal, heeft in een jeugdige overmoed één week bij de VMO rondgelopen. En wie staakt er morgen niet mee? Juist, ABVV-Metaal.

't Is een complot, ik zeg het U, 't is een complot. Maurits Lippens, die van 't weekeinde op de Vlaams Belang kaas-en wijnavond in Zuienkerke kwam spreken, heeft zijn dienst bewezen. H�*h�*!

Voor de rest: jongen, met uw duikboot methylalcohol getankt in plaats van diesel?
Ik zie geen complot, alleen een buitensporige aanwezigheid in verschillende geledingen van de samenleving. Het komt allemaal zo opdringerig over...

Kijk, ik ben niet zo enthousiast over drukkingsgroepen. Idealiter stoelt een democratie op enerzijds kiezers en anderzijds politici. De kiezers die zich organiseren in allerhande drukkingsgroepen zijn bovendien niet bijster representatief. Het gaat niet zelden om mensen met een bemoeizuchtige bekeringsmissie, lieden met te veel tijd en te veel geld. Wat hier door iemand als "idealisten" wordt bestempeld zijn mensen die hun idealen meer gewicht toekennen dan de idealen van andere mensen. Zij voeren dan ook nog eens een machtsstrijd die bovenop de normale strijd tussen kiezers in het electorale proces komt om afzonderlijke politici en partijen te "bewerken".

Drukkingsgroepen zijn m.i. alleen te verantwoorden als politieke pendanten verboden zouden zijn. Organisaties als vakbonden en werkgeversorganisaties kunnen ook op voorwaarde dat ze het onder elkaar uitvechten in plaats van te vechten om de gunsten van parlementariër zus of partij zo.
Oud 5 oktober 2008, 21:33   #8
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Vlaams-nationalisten zijn dus toffe mensen om bij rond te hangen.
Of mensen die om zekere redenen erg eenzaam zijn - ze zijn misschien niet zo "tof" - en zich daarom aan een gemeenschappelijke nestgeur wensen te verwarmen. Aan de overgave herkent men de wanhoop.
Oud 5 oktober 2008, 21:54   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De Belgicisten doen het anders ook niet slecht. Om de haverklap moet een of andere weldenkende 'artiest' of 'kunstenaar' zich wel outen als 'belg' en de solidariteit huldigen. De beter gestelde 'solidaire' Belgicisten zijn dan zo solidair dat ze naar fiscaal aantrekkelijker landen verhuizen... maar ondertussen blijven ze wel in Belgenland de grote heilstaat verdedigen, zonder wie, maar dat vertellen ze er doorgaans niet bij, ze zelf wellicht niet zo sterk aan de bak zouden kunnen komen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 22:41   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Het vnj, njsv, nsv, kvhv & nova civitas zijn echt wel marginale (niet pejoratief bedoeld) verenigingen, hoor.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 22:52   #11
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie geen complot, alleen een buitensporige aanwezigheid in verschillende geledingen van de samenleving. Het komt allemaal zo opdringerig over...

Kijk, ik ben niet zo enthousiast over drukkingsgroepen. Idealiter stoelt een democratie op enerzijds kiezers en anderzijds politici. De kiezers die zich organiseren in allerhande drukkingsgroepen zijn bovendien niet bijster representatief. Het gaat niet zelden om mensen met een bemoeizuchtige bekeringsmissie, lieden met te veel tijd en te veel geld. Wat hier door iemand als "idealisten" wordt bestempeld zijn mensen die hun idealen meer gewicht toekennen dan de idealen van andere mensen. Zij voeren dan ook nog eens een machtsstrijd die bovenop de normale strijd tussen kiezers in het electorale proces komt om afzonderlijke politici en partijen te "bewerken".

Drukkingsgroepen zijn m.i. alleen te verantwoorden als politieke pendanten verboden zouden zijn. Organisaties als vakbonden en werkgeversorganisaties kunnen ook op voorwaarde dat ze het onder elkaar uitvechten in plaats van te vechten om de gunsten van parlementariër zus of partij zo.
Alsof het Vlaamsnationalisme de enige beweging is die druk probeert uit te oefenen. Het verschil is dat de Vlaamse Beweging die druk elders moet leggen dan in de Brusselse salons.

Maar je tekst is gewoon lachwekkend.
Oud 5 oktober 2008, 22:53   #12
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zijn fundi's, want hun Vlaamse staat is geen middel maar het doel. Of dat nu functioneel is of niet.

Ik word daar net als jij een beetje koud van...

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 23:06   #13
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
Het zijn fundi's, want hun Vlaamse staat is geen middel maar het doel. Of dat nu functioneel is of niet.

Ik word daar net als jij een beetje koud van...
Och got, nog zo'n komiek. Het probleem bij jou zal zijn dat als de Vlaamsnationalisten niks met de staat doen is het een doel en geen middel en als de Vlaamsnationalisten wel iets doen met de staat, dan is het racisme wat de klok slaat tegen moedwillige Brusselaars in Vlaams-Brabant.

Maak je vooral geen zorgen: we weten maar al te goed wat met die staat moet gebeuren.
Oud 5 oktober 2008, 23:08   #14
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hahahahahahahahahahahahahaha
Oud 6 oktober 2008, 00:42   #15
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Och got, nog zo'n komiek. Het probleem bij jou zal zijn dat als de Vlaamsnationalisten niks met de staat doen is het een doel en geen middel en als de Vlaamsnationalisten wel iets doen met de staat, dan is het racisme wat de klok slaat tegen moedwillige Brusselaars in Vlaams-Brabant.
Is dat je goedste Nederlands? Begrijp je zelf nog wat er staat? Met zo'n zinnen kun je waarschijnlijk fluiten naar een sociale woning in de rand Ik kan mijn niet voorstellen dat je hiermee slaagt voor een taalexamen Nederlands.

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)

Laatst gewijzigd door Goe weere : 6 oktober 2008 om 00:43.
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 00:47   #16
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Is dat je goedste Nederlands? Begrijp je zelf nog wat er staat? Met zo'n zinnen kun je waarschijnlijk fluiten naar een sociale woning in de rand Ik kan mijn niet voorstellen dat je hiermee slaagt voor een taalexamen Nederlands.

Laatst gewijzigd door Metternich : 6 oktober 2008 om 00:47.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 08:05   #17
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zal het moeten afleren om iets te posten als ik in de slappe lach lig. M�*n, jij bent echt geknipt voor stand up- comedy.

(Ik hoop nu maar dat er hier geen fouten in staan).
Oud 6 oktober 2008, 08:09   #18
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Dat moet dan toch een peiling in LSD-toestand o.i.d. zijn geweest. N-Va haalt in de peilingen ergens tussen de 5 en 6%...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 08:11   #19
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dat moet dan toch een peiling in LSD-toestand o.i.d. zijn geweest. N-Va haalt in de peilingen ergens tussen de 5 en 6%...
Volgens die peiling zou 40% van het huidige CD&V-electoraat volgend jaar op een andere partij stemmen. Wat natuurlijk niet noodzakelijk betekent dat die stemmen allemaal naar de N-VA zullen gaan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 08:25   #20
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Volgens die peiling zou 40% van het huidige CD&V-electoraat volgend jaar op een andere partij stemmen. Wat natuurlijk niet noodzakelijk betekent dat die stemmen allemaal naar de N-VA zullen gaan.
En ook niet wat het kiespubliek van andere partijen van plan is. Maar als 't een LSD-peiling zou zijn, kan Kim het makkelijk controleren op Linkeroever.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be