![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() meer dan oot te voren is het thema "integratie" weer top of the agenda
hoe de verschillende partijen erover denken valt te lezen op hun sites, of net niet? waarom zetten ze er nts van op hun site? inderdaad het is een gevoelig thema ook ik kan boekjes gaan lezen en die standpunten te weten komen maar wat denken jullie over de integratie en het integratiebeleid? dan wel uw mening als stemmer |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() integratie is een engagement dat van beide kanten moet komen => meer inburgeringscursussen, meer toegepaste cursussen, maar ook meer wil tot integreren. Dat lijkt me billijk.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Integratie: wel degelijk te zien op www.n-va.be
#4 |
Minister-President
|
![]() Ongetwijfeld, maar wat is jóuw mening?
|
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Waarom hoor je hier weinig van? Omdat de integratie tot op de dag van vandaag gewoon mislukt is, en omdat de huidige politiek geen fouten kan toegeven!
#6 |
Gouverneur
|
![]() Migranten moeten zich integreren. Zo eenvoudig is het!
#7 |
Minister-President
|
![]() Tja, zover ben ik ook wel, maar wat moeten ze kunnen/doen om geïntegreerd te zijn?
|
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ze moeten een verplichte cursus Vlaams volgen. Als ze dat weigeren, moeten ze terugkeren. Buiten dat taalbad moeten ze zich ook inpassen in de publieke Vlaamse cultuur. Hun religie mogen ze behouden. Alleen als die niet in extremen keert. Als die niet ingaat tegen de openbare Vlaamse orde. Na die cursus moeten ze een examen afleggen. Slagen ze daarin, dan kunnen ze zich hier vestigen in Vlaanderen. Lukt het niet, dan moeten ze terugkeren.
#9 |
Minister-President
|
![]() Ik vrees dat als je datzelfde examen zou afnemen van de Vlamingen, dat er dan heel wat ook gebuisd zouden zijn.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burger
|
![]() Migranten zijn hier nu eenmaal; integratie is dus (behalve misschien voor holocaust-voorstanders) noodzakelijk (in verband met de mensen die hier nu al zijn weliswaar; onze deuren opengooien is waanzin).
In de plaats van een hele reeks betuttelende en meestal discriminerende maatregelen stelt Vivant een aantal fundamentele ingrepen voor die simpelweg het algemeen welzijn in ons land zullen verhogen en daarmee ook de integratie bevorderen. Een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen, gecombineerd met de volledige afschaffing van de belasting op lage en middelhoge lonen, zal een enorme stijging van het aantal laaggeschoolde jobs teweegbrengen. Bovendien is het basisinkomen onvoorwaardelijk en gegarandeerd; als je gaat werken krijg je je loon er BOVENOP, daarmee is de zogenaamde werkloosheidsval verdwenen die veel mensen in ons sociaal VANGnet houdt. En het is overduidelijk dat een job en verhoogde welvaart sterk bijdragen tot integratie. Bovendien is Vivant voorstander van een echte, sterke en directe democratie door middel van het bindend referendum op volksinitiatief. Onze huidige poppenkast-particratie werkt volgens het principe 'de grootste aap die staat vanvoor...' en versterkt polarisatie en radicalisering. Democratische besluitvorming van onder-uit kan het wederzijds begrip en een correcte beeldvorming enorm versterken; wat opnieuw integratie in de hand werkt. Taalcursussen zijn zonder meer noodzakelijk; maar je denkt toch niet écht dat mensen zich alleen daardoor gaan integreren? |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Taalcursussen alleen zijn idd niet voldoende, M60, maar zonder kunnen we helemaal niet verder. En zoveel andere zaken moeten toch niet veranderen? Of moet iedere echte Belg Bloemkool in bechamelsaus kunnen maken? En het lekker vinden?
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Die bloemkool in bechamelsaus is natuurlijk nonsens; ik lust dat zelf niet eens ![]() |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Met andere zaken bedoel ik culturele gewoontes, die migranten meebrengen van hun thuisland. En dat gaat van kookgewoonten, tot bepaalde mores, een bepaalde ethiek. Zolang die niet in tegenspraak is met onze waarden en gewoonten, moet dit perfect kunnen. De onderdrukking van de vrouw is bevoorbeeld wel in tegenspraak met onze waarden, een siësta op de middag is dat niet.
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Kunnen we geen algemene, realistische (niet links-rechts) visie ontwikkelen over migranten? Met mensen die een oplossing WILLEN? |
|
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() De gedachten zijn nog steeds vrij, hoor, maar we mogen wel vragen dat ze zich houden aan de verworvenheden van de verlichting.
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Stap dus af van de term "migranten". Stap dus af van de term "integreren" als je bedoelt: "eenzijdig integreren" of zelfs "assimileren". Stap dus af van de (tijdelijk) zaligmakende (doch blinde) gedachte dat "het zo eenvoudig is". Dixi DNB |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() DNB, dixisti, maar wat heb je daarmee gezegd. Het was een prachtig theoretisch discours, waarmee ik het niet oneens kan zijn, maar wat moeten we hieruit leren? In de Bijbel staat ook dat we de andere wang moeten aanbieden, maar hoeveel wordt dat gedaan, ook door echte christenen? Het is zaak om een theorie in praktijk te brengen, zonder in een dictatuur te verzeilen.
|
![]() |
![]() |
#18 |
Schepen
|
![]() Groentje, ik ben theoretisch gebleven, omdat ik de waarheid ook niet in pacht heb. Wel kan ik zeggen hoe ik het voor mezelf zie. Het is een attitude die je aanneemt: het onbekende niet wantrouwig gadeslaan, maar nieuwsgierig benaderen.
Dit komt overeen met de samenvatting waarmee ik eindigde: integreren is een begrip dat eenieder op zichzelf moet toepassen, integreren in de maatschappij, of hij nu een Belgische bakker met een passie voor basketbal is, een Indische ingenieur met een hond, een Nederlandse productiemedewerker met overgewicht, een Nigeriaanse stiliste in een appartement, een Belgische blinde student, ... Elk individu afzonderlijk moet zich integreren in de maatschappij. Dat is iets anders dan de opinie die nu bij velen bestaat: "minderheid X moet zich integreren in maatschappij Y" (waarbij X en Y wiskundig een lege doorsnede hebben). Wat de vergelijking met de Bijbel betreft: ik hoop dat dat geen reden is om je overtuiging (nee, niet de bijbelse, maar de eerder vermelde) op te geven! M.i. is het een gezonde mening die gerust verkondigd mag worden. Net zoals Steve Stunt blijft hameren dat verkeersveiligheid vooral een kwestie van houding is, een houding die de meeste burgers nog niet hebben. En daar volstaan concrete, meetbare regels niet. Mvg, DNB
#19 |
Minister-President
|
![]() Waarna ik advocaat van de duivel speel, en zeg: in welke samenleving moet men integreren? Hier is dat toch de westerse?
Maar je hebt wel gelijk, het is een attitude, die je je moet aan[i]leren[i]. Je haalt het voorbeeld van de verkeersveiligheid aan. Er is ook daar een thread over, ik nodig je uit om ook daar eens een bezoekje te brengen. |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Iemand die naar hier komt en de taal niet beheerst moet zich aanpassen en de taal leren. Zonder kan hij hier niet een deftig leven leiden. Geen kansen op de arbeidsmarkt...