![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: RECHTSTREEKSE VERKIEZING VAN DE BURGEMEESTER? | |||
VOOR |
![]() ![]() ![]() |
27 | 62,79% |
TEGEN |
![]() ![]() ![]() |
16 | 37,21% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Is de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester al ingevoerd?
Ik persoonlijk ben tegen. Het is gewoon een vorm van populisme. Het is niet omdat je ook populair bent dat je bekwaam bent. Ook krijg je het gevaar van een De Winter in Antwerpen en misschien nog andere extreem-rechtse polici die kans maken om zo burgervader of -moeder te worden. Hoe denken jullie er over? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Bovendien wordt een veel fundamenteler debat, over de rechtstreekse inspraak van de burgers in het stadsbestuur (via Jeugdraad, Gecoro, Sportraad, Milieuraad) hierdoor omzeild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het dan niet dik in orde met burgervaders gesteund door hun partij inplaats van door de bevolking?
Wat is of was er mis met Dehaene, Detiege, Jansens en Somers? Daar kan toch geen enkele Blokker,van welk soort dan ook, tegenop? Afvoeren die hap zolang er ook maar één Blokker kans kan maken op een burgemeesterszitje! Die moeten ten allen prijzen voorbehouden blijven voor de échte bestuurders van België! ![]()
![]() |
#5 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() [quote"Knuppel"]Is het dan niet dik in orde met burgervaders gesteund door hun partij inplaats van door de bevolking? [/quote]
Wat moet een burgemeester dienen? zijn partij of zijn kiezers? ik hoop het 2e maar ja, je hebt gelijk, vandaag gebeurt meestal het eerste en dat vind ik zeer jammer. En nee het is niet dik in orde. Het komt inderdaad de democratie ten goede, zo kan ook een kleine partij, of slechts een lijst die maar in 1 gemeente opkomt ook kans maken op een burgemeester. Je stemt gewoon op de kop zelf die je het beste vind, en de raad verkies je dan uit andere partijen. Zo erg is het toch niet? Het is een klap tegen de particratie maar ik ga ervanuit dat niemand het ermee eens is dat particratie goed is voor het volk.
Vivant. Geen revolutie zoals de sossen destijds, maar een niet tegen te houden evolutie. Kleinhouden lukt tijdig, tegenhouden niet. Wij denken op langen termijn, en niet op korte termijn. think global, act local !! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Aan het voorgestelde systeem zit toch een risico vast: indien de burgemeester rechtstreeks wordt verkozen los van de gemeenteraad kan er zich een probleem voordoen dat men in Frankrijk goed kent: de cohabitation.
Beter ware het daarom, eerst de gemeenteraad te verkiezen om vervolgens, uit de partij die als grootste uit de verkiezingen komt, de burgemeester te kiezen. Deze kan dan, tenminste gesteund door een belangrijk aantal gemeenteraadsleden, een schepencollege vormen en dan is het uitgesloten dat nog een lijst met één verkozene het burgemeesterschap krijgt "omdat hij op de wip" zit.
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Tegen. In steden kan dit misschien werken om "populaire" personen in het zadel te krijgen, maar een rechtstreekse verkiezing in kleine gemeentes werkt niet, volgens mij. Totdat die mens voorgedragen werd door zijn partij, kende ik bv. 3 jaar geleden onze burgemeester niet (en trouwens de rest van het schepencollege ook niet). Nochtans bleek later dat de burgemeester het neef(je) was van mijn buurvrouw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Antwerpen IS het Vlaams Blok immers de grootste partij.
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() @Knuppel
Terechte opmerking. Vandaar ook mijn voorstel om bij de gemeenteraadsverkiezingen in twee ronden te werken: eerste ronde gemeenteraad, tweede ronde burgemeesterverkiezing. Vervolgens stelt de gekozen burgemeester zij schepencollege samen. Hij heeft er alle belang bij daarvoor ook ander partijen uit te nodigen zodat hij ook over een meerderheid beschikt in de gemeenteraad. Lukt dat niet, omdat men bijvoorbeeld het cordon niet wil doorbreken, dan is er een probleem in de gemeenteraad maar niet binnen de uitvoerende macht, het schepencollege.
![]() |
#11 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Corrigeer me als dat fout is, maar zo klinkt u wel... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bestaat er dan al geen 'bestuurlijke chaos' in Antwerpen zonder diegenen die volgens jouw glazen bol van chaos in de toekomst verdacht worden?
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() @Zoroaster,
Als ik het zo lees bent u gewoon aan het wachten tot bestuurlijke chaos ontstaat die Groot-Antwerpen uiteen zal doen vallen, om uw Hoboken-autonoomproject op de rails te krijgen? Corrigeer me als dat fout is, maar zo klinkt u wel... ------------------------------------------------------------------- U bent idd fout in uw redenering. In alle districten is er een schreeuw naar meer en meer autonomie omdat de districtsraden gewoon een onwerkbaar instrument zijn gebleken. Ekeren heeft bijvoorbeeld een studie besteld om het kostenplaatje te laten uitrekenen, de initiatiefnemer was ik niet hoor, maar de traditionele partijen. Alle districten liggen er verloederd bij, Antwerpen is helemaal niet in staat haar taken naar behoren te vervullen....dat zijn feiten Zoroaster, en al die problemen kunnen maar enkel op lokaal gemeentelijk vlak worden aangepakt, via een geleidelijke decentralisatie. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Het autonomieproject is er juist op gericht om de chaos te vermijden!!!
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen toch! Of Dewinter, of wie dan ook, uit het Vlaams Blok stapt, ja zelfs een brandnieuwe partij opstart, het cordon sanitaire heeft er allang voor gezorgd dat dit geen enkel verschil meer zal maken voor hun gewezen kopstukken.
![]() |
![]() |
#16 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En jij gelooft dat er ook maar één partij is die er niet van overtuigd zal zijn het cordon te hebben doorbroken omdat Dewinter beweert boven zijn partij te zullen staan als burgemeester?
Het enige dat ze zullen onthouden is dat Dewinter een Vlaams Blokker is. En dan hebben ze nog gelijk ook. Hoezeer ik ook mijn bedenkingen heb bij de figuur van Dewinter, ik zie niet in waarom de wetgeving steeds weer moet aangepast om het Vlaams Blok te kunnen uitsluiten. Ik heb eerder het gevoel dat men op die manier de ideale situatie schept om er een toekomstige dictatuur in te laten gedijen.
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() [size=6]Antwerpen heeft zo iemand nodig ! Filip Dewinter ! [/size] [size=7]Brussel heeft zo iemand nodig ! Johan Demol ![/size]
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In antwerpen is er geen enkel probleem, de burgemeester moet nog steeds een coalitie maken en niemand die met het VB zal willen samewerken om hen een meerderheid te bezorgen. Na een tijdje komt er dus terug een coalitie zoals er nu is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |