Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: RECHTSTREEKSE VERKIEZING VAN DE BURGEMEESTER?
VOOR 27 62,79%
TEGEN 16 37,21%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2004, 21:05   #1
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Is de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester al ingevoerd?

Ik persoonlijk ben tegen. Het is gewoon een vorm van populisme. Het is niet omdat je ook populair bent dat je bekwaam bent. Ook krijg je het gevaar van een De Winter in Antwerpen en misschien nog andere extreem-rechtse polici die kans maken om zo burgervader of -moeder te worden.

Hoe denken jullie er over?
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 21:09   #2
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100%VLAMING

Ik persoonlijk ben tegen. Het is gewoon een vorm van populisme. Het is niet omdat je ook populair bent dat je bekwaam bent. Ook krijg je het gevaar van een De Winter in Antwerpen en misschien nog andere extreem-rechtse polici die kans maken om zo burgervader of -moeder te worden.

Ik ben voor omdat de directe democratie hier haar rol kan spelen, en voor de rest is de kiezer baas, en moeten de kandidaten zichzelf inhoudelijk maar leren verkopen! En neen, ik ben geen blokker, wel een ex-blokker!!!
Oud 5 april 2004, 22:11   #3
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Citaat:

Ik ben voor omdat de directe democratie hier haar rol kan spelen, en voor de rest is de kiezer baas, en moeten de kandidaten zichzelf inhoudelijk maar leren verkopen! En neen, ik ben geen blokker, wel een ex-blokker!!!
Ik ben tegen. Op geen enkele manier komt dit immers de bestuurskwaliteit ten goede: We lopen het risico een burgemeester te krijgen met een vijandige gemeenteraad, terwijl de functie van burgemeester in de eerste plaats coördinerend is.

Bovendien wordt een veel fundamenteler debat, over de rechtstreekse inspraak van de burgers in het stadsbestuur (via Jeugdraad, Gecoro, Sportraad, Milieuraad) hierdoor omzeild.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 22:32   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is het dan niet dik in orde met burgervaders gesteund door hun partij inplaats van door de bevolking?

Wat is of was er mis met Dehaene, Detiege, Jansens en Somers?
Daar kan toch geen enkele Blokker,van welk soort dan ook, tegenop?

Afvoeren die hap zolang er ook maar één Blokker kans kan maken op een burgemeesterszitje!
Die moeten ten allen prijzen voorbehouden blijven voor de échte bestuurders van België!
Oud 5 april 2004, 22:40   #5
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Ik ben tegen. Op geen enkele manier komt dit immers de bestuurskwaliteit ten goede: We lopen het risico een burgemeester te krijgen met een vijandige gemeenteraad, terwijl de functie van burgemeester in de eerste plaats coördinerend is.

Bovendien wordt een veel fundamenteler debat, over de rechtstreekse inspraak van de burgers in het stadsbestuur (via Jeugdraad, Gecoro, Sportraad, Milieuraad) hierdoor omzeild.
Sorry Zoroaster maar niet overtuigend hoor. Als ik de 'bestuurskwaliteiten' nu bekijk kan het moeilijk slechter. De kans dat je een 'vijandig' schepencollege krijgt, een soort van cohabitation, bwa niet slecht zou ik zo zeggen, een en ander geeft misschien net dat duwtje dat Antwerpen dringend nodig heeft. Ik bvb ben een voorstander van een volledige decentralisatie van Antwerpen, en zal misschien in 2006 met een lijst in die zin opkomen, en tegelijkertijd voorstander van asynchrone meerderheden, dit alles maakt het debat zinvoller en is meteen de eenheidsworst-dreiging weg. Politiek moet terug dynamisch worden, we moeten van dat statisch gegeven af en ik denk dat de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester hier kan toe bijdragen. Een rechtstreekse inspraak via jeugdraad, sportraad, seniorenraad enz...moet te organiseren zijn, op dat vlak worden trouwens nu al bemoedigende, maar wel onvoldoende, initiatieven genomen maar die inspraak zou beter kunnen op kleinschalig gebied, in autonome gemeenten dus.
Oud 5 april 2004, 22:41   #6
FunckyBoy
Burger

FunckyBoy's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar FunckyBoy
Standaard

[quote"Knuppel"]Is het dan niet dik in orde met burgervaders gesteund door hun partij inplaats van door de bevolking? [/quote]

Wat moet een burgemeester dienen? zijn partij of zijn kiezers? ik hoop het 2e maar ja, je hebt gelijk, vandaag gebeurt meestal het eerste en dat vind ik zeer jammer. En nee het is niet dik in orde.

Het komt inderdaad de democratie ten goede, zo kan ook een kleine partij, of slechts een lijst die maar in 1 gemeente opkomt ook kans maken op een burgemeester. Je stemt gewoon op de kop zelf die je het beste vind, en de raad verkies je dan uit andere partijen. Zo erg is het toch niet?

Het is een klap tegen de particratie maar ik ga ervanuit dat niemand het ermee eens is dat particratie goed is voor het volk.

think global, act local !!
FunckyBoy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 22:54   #7
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Aan het voorgestelde systeem zit toch een risico vast: indien de burgemeester rechtstreeks wordt verkozen los van de gemeenteraad kan er zich een probleem voordoen dat men in Frankrijk goed kent: de cohabitation.

Beter ware het daarom, eerst de gemeenteraad te verkiezen om vervolgens, uit de partij die als grootste uit de verkiezingen komt, de burgemeester te kiezen.
Deze kan dan, tenminste gesteund door een belangrijk aantal gemeenteraadsleden, een schepencollege vormen en dan is het uitgesloten dat nog een lijst met één verkozene het burgemeesterschap krijgt "omdat hij op de wip" zit.
Oud 5 april 2004, 22:54   #8
Maus
Banneling

Maus's schermafbeelding

Standaard

Tegen. In steden kan dit misschien werken om "populaire" personen in het zadel te krijgen, maar een rechtstreekse verkiezing in kleine gemeentes werkt niet, volgens mij. Totdat die mens voorgedragen werd door zijn partij, kende ik bv. 3 jaar geleden onze burgemeester niet (en trouwens de rest van het schepencollege ook niet). Nochtans bleek later dat de burgemeester het neef(je) was van mijn buurvrouw.
Maus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 23:02   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Aan het voorgestelde systeem zit toch een risico vast: indien de burgemeester rechtstreeks wordt verkozen los van de gemeenteraad kan er zich een probleem voordoen dat men in Frankrijk goed kent: de cohabitation.

Beter ware het daarom, eerst de gemeenteraad te verkiezen om vervolgens, uit de partij die als grootste uit de verkiezingen komt, de burgemeester te kiezen.
Deze kan dan, tenminste gesteund door een belangrijk aantal gemeenteraadsleden, een schepencollege vormen en dan is het uitgesloten dat nog een lijst met één verkozene het burgemeesterschap krijgt "omdat hij op de wip" zit.
Dat zou best kunnen volstaan voor mij maar je weet best wat de precieze reden is dat de verkiezing van de burgemeester hier bekritiseerd wordt en door wie. Je hoeft maar terug naar boven te scrollen om te zien wie precies de burgemeestersherp misgund wordt door de tegenstanders van die rechtstreekse verkiezingen. Met alle middelen.
In Antwerpen IS het Vlaams Blok immers de grootste partij.
Oud 5 april 2004, 23:19   #10
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Knuppel

Terechte opmerking. Vandaar ook mijn voorstel om bij de gemeenteraadsverkiezingen in twee ronden te werken: eerste ronde gemeenteraad, tweede ronde burgemeesterverkiezing.
Vervolgens stelt de gekozen burgemeester zij schepencollege samen.
Hij heeft er alle belang bij daarvoor ook ander partijen uit te nodigen zodat hij ook over een meerderheid beschikt in de gemeenteraad. Lukt dat niet, omdat men bijvoorbeeld het cordon niet wil doorbreken, dan is er een probleem in de gemeenteraad maar niet binnen de uitvoerende macht, het schepencollege.
Oud 5 april 2004, 23:24   #11
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Sorry Zoroaster maar niet overtuigend hoor. Als ik de 'bestuurskwaliteiten' nu bekijk kan het moeilijk slechter. De kans dat je een 'vijandig' schepencollege krijgt, een soort van cohabitation, bwa niet slecht zou ik zo zeggen, een en ander geeft misschien net dat duwtje dat Antwerpen dringend nodig heeft. Ik bvb ben een voorstander van een volledige decentralisatie van Antwerpen, en zal misschien in 2006 met een lijst in die zin opkomen, en tegelijkertijd voorstander van asynchrone meerderheden, dit alles maakt het debat zinvoller en is meteen de eenheidsworst-dreiging weg. Politiek moet terug dynamisch worden, we moeten van dat statisch gegeven af en ik denk dat de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester hier kan toe bijdragen. Een rechtstreekse inspraak via jeugdraad, sportraad, seniorenraad enz...moet te organiseren zijn, op dat vlak worden trouwens nu al bemoedigende, maar wel onvoldoende, initiatieven genomen maar die inspraak zou beter kunnen op kleinschalig gebied, in autonome gemeenten dus.
Als ik het zo lees bent u gewoon aan het wachten tot bestuurlijke chaos ontstaat die Groot-Antwerpen uiteen zal doen vallen, om uw Hoboken-autonoomproject op de rails te krijgen?

Corrigeer me als dat fout is, maar zo klinkt u wel...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 23:27   #12
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Waarom zou een cohabitation een probleem zijn?. Trouwens indien we uw voorstel aannemen zou FDW burgemeester worden...en automatisch een 'vijandig' schepencollege hebben. Het is dus beter om de Burgemeester rechtstreeks te verkiezen en die moet dan 6 jaar 'uit zijn/haar partij treden' en kan er zelfs met een vijandig college gewerkt worden. Op deze manier vermijden we m.i juist dat er wordt gezegd van 'nooit met FdW of wie dan ook', maar is er een garantie dat de Burgemeester boven ALLE partijen kan en moet staan.
Oud 5 april 2004, 23:30   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bestaat er dan al geen 'bestuurlijke chaos' in Antwerpen zonder diegenen die volgens jouw glazen bol van chaos in de toekomst verdacht worden?
Oud 5 april 2004, 23:33   #14
Eugene
Gouverneur

Standaard

@Zoroaster,

Als ik het zo lees bent u gewoon aan het wachten tot bestuurlijke chaos ontstaat die Groot-Antwerpen uiteen zal doen vallen, om uw Hoboken-autonoomproject op de rails te krijgen?

Corrigeer me als dat fout is, maar zo klinkt u wel...
-------------------------------------------------------------------

U bent idd fout in uw redenering. In alle districten is er een schreeuw naar meer en meer autonomie omdat de districtsraden gewoon een onwerkbaar instrument zijn gebleken. Ekeren heeft bijvoorbeeld een studie besteld om het kostenplaatje te laten uitrekenen, de initiatiefnemer was ik niet hoor, maar de traditionele partijen. Alle districten liggen er verloederd bij, Antwerpen is helemaal niet in staat haar taken naar behoren te vervullen....dat zijn feiten Zoroaster, en al die problemen kunnen maar enkel op lokaal gemeentelijk vlak worden aangepakt, via een geleidelijke decentralisatie. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Het autonomieproject is er juist op gericht om de chaos te vermijden!!!
Oud 5 april 2004, 23:35   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Waarom zou een cohabitation een probleem zijn?. Trouwens indien we uw voorstel aannemen zou FDW burgemeester worden...en automatisch een 'vijandig' schepencollege hebben. Het is dus beter om de Burgemeester rechtstreeks te verkiezen en die moet dan 6 jaar 'uit zijn/haar partij treden' en kan er zelfs met een vijandig college gewerkt worden. Op deze manier vermijden we m.i juist dat er wordt gezegd van 'nooit met FdW of wie dan ook', maar is er een garantie dat de Burgemeester boven ALLE partijen kan en moet staan.
Uit je partij stappen is dus een 'garantie' dat je als burgemeester ook je vroegere partijvoorkeur vergeet?
Mensen toch!
Of Dewinter, of wie dan ook, uit het Vlaams Blok stapt, ja zelfs een brandnieuwe partij opstart, het cordon sanitaire heeft er allang voor gezorgd dat dit geen enkel verschil meer zal maken voor hun gewezen kopstukken.
Oud 6 april 2004, 00:01   #16
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Uit je partij stappen is dus een 'garantie' dat je als burgemeester ook je vroegere partijvoorkeur vergeet?
Mensen toch!
Of Dewinter, of wie dan ook, uit het Vlaams Blok stapt, ja zelfs een brandnieuwe partij opstart, het cordon sanitaire heeft er allang voor gezorgd dat dit geen enkel verschil meer zal maken voor hun gewezen kopstukken.
Neen, het gaat em niet om uit je partij te stappen maar BOVEN uw partij, in feite boven alle partijen te staan, dat bedoel ik!
Oud 6 april 2004, 00:10   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En jij gelooft dat er ook maar één partij is die er niet van overtuigd zal zijn het cordon te hebben doorbroken omdat Dewinter beweert boven zijn partij te zullen staan als burgemeester?

Het enige dat ze zullen onthouden is dat Dewinter een Vlaams Blokker is.
En dan hebben ze nog gelijk ook.
Hoezeer ik ook mijn bedenkingen heb bij de figuur van Dewinter, ik zie niet in waarom de wetgeving steeds weer moet aangepast om het Vlaams Blok te kunnen uitsluiten. Ik heb eerder het gevoel dat men op die manier de ideale situatie schept om er een toekomstige dictatuur in te laten gedijen.
Oud 6 april 2004, 06:25   #18
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Is het dan niet dik in orde met burgervaders gesteund door hun partij inplaats van door de bevolking?

Wat is of was er mis met Dehaene, Detiege, Jansens en Somers?
Daar kan toch geen enkele Blokker,van welk soort dan ook, tegenop?

Afvoeren die hap zolang er ook maar één Blokker kans kan maken op een burgemeesterszitje!
Die moeten ten allen prijzen voorbehouden blijven voor de échte bestuurders van België!
Democratie is een recht van de burger en de kiezer. De kiezer wil iemand als burgemeester, een sterke persoonlijkheid, iemand die goede initiatieven neemt voor zijn stad of dorp. Niet een paar politici die samenspannen tegen iemand snap je

[size=6]Antwerpen heeft zo iemand nodig ! Filip Dewinter ! [/size]

[size=7]Brussel heeft zo iemand nodig ! Johan Demol ![/size]
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2004, 07:57   #19
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Ik ben voor, de mensen kunnen dan zelf zeggen wie ze willen, niet de partijen.

In antwerpen is er geen enkel probleem, de burgemeester moet nog steeds een coalitie maken en niemand die met het VB zal willen samewerken om hen een meerderheid te bezorgen. Na een tijdje komt er dus terug een coalitie zoals er nu is.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2004, 11:24   #20
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En jij gelooft dat er ook maar één partij is die er niet van overtuigd zal zijn het cordon te hebben doorbroken omdat Dewinter beweert boven zijn partij te zullen staan als burgemeester?

Het enige dat ze zullen onthouden is dat Dewinter een Vlaams Blokker is.
En dan hebben ze nog gelijk ook.
Hoezeer ik ook mijn bedenkingen heb bij de figuur van Dewinter, ik zie niet in waarom de wetgeving steeds weer moet aangepast om het Vlaams Blok te kunnen uitsluiten. Ik heb eerder het gevoel dat men op die manier de ideale situatie schept om er een toekomstige dictatuur in te laten gedijen.
Waar lees jij dat ik de wetgeving wil aanpassen om FDW of wie dan ook uit te sluiten?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be