![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Dat er vandaag 1 op 7 Vlamingen niet rondkomen met hun inkomen is een pijnlijke realiteit. Dat heel wat consumenten fout inschatten hoeveel één en ander kost, is juist. Maar Bettina Geysen, voorzitter VlaamsProgressieven, vraagt toch om dringend de oorzaak van het probleem aan te pakken. "We kunnen vandaag te veel en te gemakkelijk krediet krijgen. Schaf daarom de kredietkaarten van grootwarenhuizen en postorderbedrijven af."
De verlokkingen om allerlei goederen op krediet te kopen, zijn groot. Veel te groot. Krediet en lenen zijn een alledaags gebruik. Het gaat volgens VlaamsProgressieven voorzitter Bettina Geysen zo ver dat niemand zich nog vragen stelt. "Een reis, een televisie, een zakje frieten. Alles wat je wilt, kan je op krediet kopen. Dat de consument het allemaal op een dag moet terugbetalen, lijkt dan allemaal niet zo belangrijk meer. Kredietverlening moet worden voorbehouden aan grote aankopen zoals een auto of een huis." VlaamsProgressieven pleit daarom voor een verbod op kaarten met een kredietopening, verstrekt door niet-bancaire kredietverstrekkers, zoals grootwarenhuizen en postorderbedrijven. Groen! diende een wetsvoorstel in dat woekerinteresten op consumentenkredieten herleidt van 19% naar 9%. Maar dat is volgens Bettina Geysen, voorzitter VlaamsProgressieven, een halfslachtige oplossing. "Dit systeem levert vooral voordelen op voor de kredietbemiddelaars en de kredietverstrekkers. Het is belangrijk dat we de consument bewust maken van de gevaren en zo een einde maken aan het blinde winstbejag van de grootwarenhuizen en de postorderbedrijven. We moeten er voor zorgen dat er geen nieuwe armen bijkomen. Daarom moet dat soort kredieten verdwijnen." VlaamsProgressieven pleit voor een grootschalige sensibilisatiecampagne die alle burgers bewust maakt van de gevaren die verbonden zijn aan het leven op krediet. Bron: politics.be
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In de jaren '50 bestond er in de deelstaat Hamburg in de DBR een systeem waarbij men eerst een krediet kon openen nadat een regeringsdienst in zijn boeken opgezocht had of je dat krediet wel zou kunnen afbetalen - zo moesten mijn grootouders braafjes hun krediet voor een stofzuiger afbetaald hebben alvorens ze een krediet konden openen om een auto, een Lloyd 250 (die Tweetaktmengsel als brandstof gebruikte !) aan te schaffen.
Het is volgens mij niet alleen het plastic als betaalmiddel dat niet deugt, maar het systeem van ongebreidelde kredietverstrekking en een gebrek aan "levensvoorbetreiding" in het secundair onderwijs. Mijn dochter die lerares is in het secundair liet de mannekes eens uitrekenen hoever ze zouden kunnen springen met een werkloosheidsvergoeding na wachttijd... na het huren van een klein studioke blijft er niet veel van over ! In Antwerpen-Noord zag ik laatst nog een plakbriefje met een aanbod voor een "Studio" in een oud vervallen huis aan € 325,- per maand.. voor een alleenstaande is het minimumleefloon geloof ik tegenwoordig € 762,-.... Het spreekt voor zich dat iemand in zulke situatie van een budgetcontrolerende overheid niet al te veel toelatingen voor kredietopname zal krijgen. Maar ja we zijn tegen een betuttelende, regelende ovedrheid & intussen raken de armen in problemen & smijten de rijke bankjongens onze zuurverdiende spaarcenten uit ramen en deuren (tussen de 2 bestaat er wel een verband, dacht ik zo..)
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Idd zo denk ik er ook over,al die rijke banken hebben nu zelf laten zien dat ze niet verantwoord met geld kunnen om gaan,dus deze moeten zeker niet de les komen spellen over geldbeheer van de minder begoede bij ons,ik denk hier dan zeker aan Citybank ![]() Weg met die bedriegelijke kredieten waar ze zelf dan nog geen juist beheer kunnen over voeren ![]()
![]() |