![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() De figuur van Joris Van Severen boeit mij mateloos. Al kan ik niet zeggen waarom. Ik ben geen Bourgondische nationaal-solidarist en heb ook geen enkele band met de regio Tielt-Wakken.
En toch... Iets spreekt me aan in de denkwijze van de man, er hangt iets mysterieus aan vast dat ik niet kan vatten en dat anderen, ook politieke tegenstanders aanspreekt, zoals in onderstaande link: http://www.meervoud.org/index.php?bl...&artikel_id=11 Wat denkt u over Van Severen?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() niet (meer) actief in de huidige partijpolitiek
uit de weg geruimd door (alweer) de fransen , op vraag van ( ?????) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Het feit dat hij nooit gedefenestreerd is geweest door een collaboratie en de manier waarop is hij is omgekomen heeft er een mythe rond geweven. Is die terecht? Moeilijk zomaar op te antwoorden. Dat hij een kind van zijn tijd was, is zeer duidelijk. En dat hij een machtsdenker was, heeft hem ook vijanden opgeleverd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Het bloedbad van abbeville blijft voor mij iets significants ter beschrijving van het toenmalige (Belgische) regime. Iets wat voor velen in verdergaande de collaboratie ging legitimeren. Van Severen is en blijft een boeiende figuur, hoe je het ook draait of keert. Onderdelen van zijn solidaristische denkwijze kan ik zeer smaken, andere minder... maar inderdaad, vanuit het standpunt bekeken dat het een kind van zijn tijd was kan je dingen misschien meer plaatsen. Of ik vandaag een Van Severen zou volgen, of hij mijn stem zou krijgen? Ik denk het niet.
www.vlaamsbelang.org Laatst gewijzigd door dominatrix : 25 oktober 2008 om 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Van Severen is nooit Belgisch-nationalistisch geweest. Het is een visie die meestal verkeerd wordt beschouwd. JVS wou België veroveren om het zo terug te brengen in eenheid met Nederland. Het doel van Van Severen, en het Verdinaso, was de reïntegratie van België in een staatskundige unie met Nederland en Luxemburg. Één van de voorstellen was een tolunie tussen Nederland, België en Luxemburg. De ganse idee achter de stichting van de Benelux had men zo uit Verdinaso-literatuur kunnen halen.
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Dat heb je wel meer, al denk ik eerder dat het extreem-rechtse gedachtengoed van Van Severen daarvan aan de basis lag dan een eventueel separatisme. De Duitsers waren geen separatisten, maar wel extreem-rechts.
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zijn denken bestaat eigenlijk nog, onder meer bij Lode Claes. Ergens vind ik die stelling niet slecht omdat België sinds de jaren '30 in de praktijk een loopgraaf is geworden van de francofonie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Dat heeft er niets mee te maken. Er werden met Van Severen ook communisten afgevoerd naar Frankrijk. Mensen die als 'staatsgevaarlijk' werden beschouwd werden opgepakt in een paniekreactie van de Belgische overheid. Wat er met Van Severen gebeurd is, is natuurlijk niet goed te praten. Maar de Vlaams-nationalisten hebben een tendens dit uit te vergroten en zo met het verhaal van de 'spooktreinen' en 'Abbeville' en 'Van Severen' de zogezegde 'haat van Belgie tegen Vlaanderen' aan te tonen. Ze hebben gewoon misbruik gemaakt van de dood van Van Severen in Abbeville. Want, zoals ik zei, werden mensen van allerlei politieke gezindheid afgevoerd naar Frankrijk.
Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2008 om 11:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar in 't geval van Van Severen was het natuurlijk eigenaardig: de man had zijn militanten opgeroepen om mee te vechten in het leger en stond niet op de subsidielijst van de Derde Rijk. In tegenstelling tot het VNV dat de pacifistische lijn verdedigde - onder meer De Lille werd in Maldegem afgezet als burgemeester om die reden - en dus per definitie verdacht was. De essentie van Van Severen en zijn dood was dat je als Vlaamsgezinde geen steun moest geven aan België omdat je in de praktijk toch niet aanvaard wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2008 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Het was een beweging, dat weet ik. Stem is foute woordkeuze ja, maak er maar steun van. Vandaag heeft zoiets als het Verdinaso geen bestaansreden, toen wel, vandaar was mijn veronderstelling een puur hypothetische afweging.
www.vlaamsbelang.org Laatst gewijzigd door dominatrix : 26 oktober 2008 om 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Er zat vanalles op die trein. Enerzijds logisch want het verdinaso had nu eenmaal Waals afdelingen ook. Wat het niet minder schandelijk maakt... Het is cru vast te stellen dat de eerste deportatietrein die hier reed er geen was van de Duitsers...
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|