![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Voor een simpele 'man in de straat', die zijn eigen budget met ouderwetse rekenkunde pleegt te beheren, wordt het allemaal te veel, ja zelfs té onbegrijpelijk.
Een paar weken geleden hadden de bestuurders van de NV Belgie nachtelijke conclaven nodig om een paar miljard te vinden ten einde een begroting ineen te boxen die virtueel sluitend, maar reëel, nu reeds, niet moet onderdoen voor een Rochefortkaas. Sindsdien hoeft men enkel wat te onderhandelen over 'modaliteiten' om achtereenvolgens 4,7 miljard in Fortis, 1 miljard in Dexia, 1,5 miljard in Ethias, en 3,5 miljard in de Kredietbank te parkeren. Samen maakt dat 10,7 miljard euro die de man van 8000.000 uit een, naar eigen zeggen, lege staatskast weet te toveren. Blijkbaar ben ik te laag geschoold om dat te begrijpen. Veronderstellende dat Leterme en zijn entourage geen paranormale gaven bezitten, en onwetende van een federale 'zwarte kas' met een verborgen 'spaarcentje', verbaas ik mij elke dag meer en meer over het feit dat ik nergens de vraag zie of hoor opduiken, waar dat geld dan wel vandaan komt. Blijkbaar moet het antwoord op die vraag zodanig eenvoudig zijn dat niemand, niet de politiek, en ook niet de media, het nodig vinden daar enige toelichting over te geven. Misschien is de vraagstelling op zich al dom, of heeft het te maken met mijn gebrek aan kennis van de moderne wiskunde...
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() De vraag is niet dom,het antwoord is simpel .
Ze lenen het geld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() 'Ze' winnen er nog aan...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
bij fortis , dexia , kbc .............. ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() trouwens ik hoor hier juist op de radio , dat het al 20 miljard is ...........
![]() |
#6 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
1)bij wie? bij welke banken? 2)de betaling van de intresten komen toch als als uitgaven in de begroting? Dus een begrotingstekort+ een stijging van de staatschuld van 7,2 miljard!
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In feite speelt de overheid tussenpersoon en zal hier aan een flinke stuiver verdienen zolang de hele handel niet failliet gaat. De inbreng van de overheid zijn de onderhandelingen en de staatswaarborg. Leterme onderhandelt, wij allen staan garant. Steek een kaars op dat de winkel niet dicht moet.
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() ![]() ![]() Nu nog Lippens,Mittler en Votron terug aanstellen,en het bordeel kan weer herbeginnen Laatst gewijzigd door Gargamel : 27 oktober 2008 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Zo neen: van wie is dat dan, en van hoe komt de NB daar dan aan?
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doet de regering al eens iets goed, mag het ook gezegd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() De NB leent het geld op de kapitaalmarkt, bijvoorbeeld in de Arabische Emiraten.
Laatst gewijzigd door I amsterdam : 27 oktober 2008 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De begroting is een voor-calculatie van de jaarlijkse inkomsten en uitgaven. Indien ons vermogen ons geld kost omdat wij te veel lenen dan komen de intresten op de uitgavezijde van de begroting. Het heeft ook invloed op de staatsschuld als al deze ondersteuningstransacties negatief resultaat zouden geven. De Staat kocht aandelen voor geld. Als deze aandelen niet kelderen dan stijgt de staatschuld niet, ergo de kosten. Het geld aan de KBC is de overheid niet kwijt zolang KBC bestaat en de mogelijkheid heeft om het terug te betalen. Het zal allemaal wel spitvondiger in een steken maar ik geloof dat dit de essentie is.
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() Dus voor ons pensioen geen vrees dan.
Brood en spelen,zolang het volk dat heeft,kan het geen kwaad dat de regering binnenkort ons weer wat wijs maakt om langer te werken. Mensdom ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In dit verlies deelt de belgische fiscus voor 40 %, dus 120 Miljoen €. KBC mag geen dividend uitkeren om te vermijden dat er geen winst meer zou overschieten die kan belast worden. Ik denk dat de staat een goed deal heeft gemaakt. Afgekeken van de Hollanders. Fortis is een ander verhaal waar wij het fijne maar binnen een paar jaar zullen horen. De groot-aandeelhouders en beheerders van Fortis waren van een andere soort ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Leterme =Leferme...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens,voor zover ik begrijp waren ook onze grootbanken "schuldeisers" van de Belgische Staat,leuk als diezelfde staat nu even mee in de directiekamers gaat zitten.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als dat niet gebeurt ontstaat er een credietcrisis of IJslandse toestanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De facto wordt dat geld bijgedrukt en betekent dit dus regelrecht meer inflatie en uiteindelijk vermindert dit de koopkracht van uw spaargeld. In wezen is het dus een extra belasting (zij het dan verdoken) op uw en mijn spaargeld.
|
![]() |
![]() |