![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit forum bevat buitensporig veel Esperantisten - om die mensen
en dus ook mijzelf te pleizieren hier een hoekje met allerhande weetjes - websites ed. Ook kunnen de neofieten wat raad aan de reeds wijzeren vragen - Informatie over kursussen enz... (kongressen etc..) Veel informatie is er momenteel over heel het forum verspreid zoals bv. het europees volkslied in het Esperanto.. Url's om kursus te volgens ... Ik heb momenteel een vertaalprobleem met het volgende : Iu kampaeanimo iris al la urbo kum korbo da ovoj por vendi al la urboj sinjorinoj. Unue li vendis kvar kvinonojn de la tuta nombro kaj kvinonan ovon. Poste li iris a la dua klientino kaj tie sxi vendis tri kvaronojn da la resto kaj kvaronan ovon. Al la tria sinjorino li vendis du trionojn de la nova restajxo kaj trionan ovon. Fine li vendis la duonon de la lasta restajxo kaj duonan ovan kaj vidis, ke la korbo estas malplena.Cxu vi povas kalkuli, kio da ovoj sxi alportis al la urbo ? Ik denk dat het er zestig (ses dek) zijn... maar ik krijg die zinnen niet deftig vertaalt de sinsnede kaj kvinonan..kvaronan.. zitten me dwars of ontbreekt hier een werkwoord kaj restas...dan zou het kunnen kloppen.
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Se cxiuj homoj estus sagxaj, la mondo estus paradizo.
(schoon hé)
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vergeef deze esperanto-onkundige, maar een poging om deze zinnen hardop te lezen is jammerlijk gestrand bij het 2de woord.
Hoe spreek je cxiuj uit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals aan sommigen beloofd ziehier enige url's
1 een goede kursus om down te loaden : http://www.kurso.com.br 2. een mooie krant (uit zweden) http://www.esperanto.se/nur/index.htlm 3. & in het vlaamse land : http://www.esperanto.be/fel/index.htlm http://www.geocities.com/esperanto3000 http://www.geocities.com/esperanto_antwerpen/ 4. & een goei reden om esperanto te leren : pasaporte Voor een habbekrats kan je een lijstje krijgen van wereldwijd esperantosprekers die gratis onderdak verlenen aan esperanto-sprekenden (op sommige plaatsen moet je wel je slaapzak meebrengen- maar je dak boven je hoofd is gegarandeerd) Waarom nog langer dralen ? ---- de x in postings in het esperanto het Esperantoalfabet is als volgt : a,b,c,cx,d,e,f,g,gx,h,hx,i,j,jx,k,l,m,n,o,p,r,s,sx ,t,u,ux,v,z waarbij de cx,gx,hx,jx eigenlijk geschreven worden als een c enz.. met een kapje (accent circonflexe) en de ux eigenlijk als een U met een boogje erboven.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1hand, kheb nu ni veel tijd, maar kga uwe post nekeer kopie-pasten en straks eens bezien
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zo zou het dan zijn: x=gezochte aantal Unue li vendis kvar kvinonojn de la tuta nombro kaj kvinonan ovon. A (wat overblijft) = X - 4/5X - 1/5 Poste li iris a la dua klientino kaj tie sxi vendis tri kvaronojn da la resto B = A - 3/4 A - 1/4 Al la tria sinjorino li vendis du trionojn de la nova restajxo kaj trionan ovon C = B - 2/3B - 1/3 Fine li vendis la duonon de la lasta restajxo kaj duonan ovan D = C - 1/2C -1/2 kaj vidis, ke la korbo estas malplena- 1/2 D=0 Gevolg: C-1/2C-1/2 = 0 dus C = 1 gevolg: B - 2/3B - 1/3 = 1 dus 4/3 = 1/3B dus B = 4 gevolg A - 3/4A - 1/4 = 4 dus 1/4A = 17/4 dus A = 17 gevolg X - 4/5X - 1/5 = 17 dus 1/5X = 86/5 dus X = 86 Ik kom dus uit op 86 eieren.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Tja, 't is een hobby als een ander zullen we maar zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() dejohan schreef:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Iemand die veel met de trein reist, kent die op den duur wel van buiten, ze. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De aankomstuur van een trein is 60 - het vertrekuur van dezelfde trein. concreet voorbeeld: trein Hasselt-Antwerpen vertrekt in Hasselt om 20 minuten na elk uur. 60 - 20 = 40 ![]() ![]() trein Antwerpen-Hasselt komt om 40 minuten na elk uur aan in Hasselt. Dit geld wel enkel bij de NMBS zover ik weet. Kijk maar na op www.nmbs.be . Het klopt!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Die DaBlacky toch...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() he pas op, ik voel dat die informatie ooit mijn leven gaat redden!
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
He, maar het verlicht die hobby wel met de helft, he ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||