![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() De VVSG kreeg de voorbije maanden heel veel klachten van lokale besturen over de nieuwe regeling voor de huis-aan-huiszendingen die Distripost sinds half juli introduceerde. De reacties van de leden zijn dikwijls heel scherp: zij zien een jarenlange goede samenwerking met het lokale postkantoor verloren gaan, moeten tot het dubbele van de prijs betalen en worden geconfronteerd met een heleboel onwerkbare regels en bureaucratie.
Een reeks klachten - Prijsverhoging: voor een standaard informatieblad (75 tot 100 gr) is er een prijsverhoging van ca. 70 procent. Samen met andere bijkomende kosten zoals meer brievenbussen, extra sorteer- en verpakkingskosten gaat het zo goed als om een verdubbeling. - Een precieze uitreikingsdatum kan niet meer. Distripost spreekt nu van een ‘uitreikingsweek’. In de feiten gaat het regelmatig om een uitstel met enkele weken waardoor een postbedeling niet meer betrouwbaar wordt. Vroeger bepaalde het gemeentebestuur de uitreikingsdatum; nu doet Distripost dat; - Losse folder of katernen van een ander formaat (bv. voor 11.11.11) kunnen niet meer in het infoblad; - Het lokaal postkantoor wordt uitgeschakeld. Alle zendingen moeten naar een MastPost(Hyper)Centrum om daarna opnieuw naar de gemeente gebracht te worden. De communicatie loopt niet langer via het lokale postkantoor maar via het nationale Service Centre (wachtlijsten, van het kastje naar de muur, Franstalige respondenten); - Op formele klachten komt geen of onvoldoende antwoord; - Gemeenten moeten vooraf en dikwijls nog cash betalen; van een factuur nadien is geen sprake; - Afvalkalenders (afvalintercommunales) of bewonersbrieven voor een select aantal straten kunnen niet meer: het moet gaan om een volledige postronde. - Enz. Vele gemeenten zijn echt boos.. De nieuwe regeling is - Veel centralistischer - Minder klantvriendelijk - Tijdrovend - Ingewikkeld - Veel duurder. Kortom: veel meer geld voor veel minder dienstverlening. Voorstel De lokale besturen zijn zwaar ontgoocheld. De VVSG steunt ze. Ook de Vereniging voor Overheidscommunicatie Kortom kreeg veel klachten en onderschrijft dit initiatief. Alle lokale besturen samen (stad, gemeente, OCMW, intercommunale, cultureel centrum enz.) zijn een zeer sterke klant van de Post. Al deze besturen rekenen op een goede dienstverlening. De VVSG hoopt dat dit dossier voor de lokale besturen een bevredigende oplossing krijgt. Anders vrezen wij dat heel veel gemeenten niet langer met De Post wensen samen te werken en de bedeling zelf zullen doen of de opdracht aan een ander bedrijf zullen toevertrouwen. De VVSG zelf heeft hierover nog geen definitief standpunt ingenomen De besturen vragen op korte termijn een nieuwe regeling die het tegendeel is van het huidige. Zij willen voorstellen die uitgaan van: 1) Een soepele samenwerking tussen het lokale postkantoor en het lokale bestuur 2) Een aparte regeling voor de lokale huis-aan-huiszendingen (in plaats van de huidige nationale regeling die gemaakt is op maat van nationale klanten zoals de grootwarenhuizen). Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |