![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Overbodige verpakkingen verbieden? | |||
Ja, want ... |
![]() ![]() ![]() |
10 | 55,56% |
Neen, want ... |
![]() ![]() ![]() |
8 | 44,44% |
Onthouding. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In deze samenleving kan je, als je geld hebt, alles kopen. Ook al vaart het milieu daar helemaal niet wel bij.
Ik heb het hier niet over bv heel oude wagens waarvan ermee rijden niet meer voor het milieu te verantwoorden is, mensen die een privéheli hebben om hun privé-afspraakjes te kunnen nakomen of mensen die een imperium hebben waardoor ze bijna 1/20e van de wereld bezitten en een dito ecologische voetafdruk hebben. Maar over iets waar we allemaal dagdagelijks mee te maken krijgen: verpakkingen. Als consument word je geconfronteerd met een berg verpakkingen die soms van pas komen, maar meestal overbodig zijn. Ze zijn tevens een enorme ballast voor het milieu. Sommige mensen proberen die verpakkingen wel te vermijden, maar dat gaat niet altijd. Er zijn nu eenmaal niet zoveel mogelijkheden en producten lijken te denken dat we vrolijk worden van heel veel overbodig plastic, aluminium enzovoort. Er zijn dan ook weer mensen die er totaal geen rekening mee houden, en zonder schroom de supermarkt buitenwandelen met hun kar volgestapeld met kratten blikjes frisdrank, een voorraad voor slechts een week, voor een heel gezin, omdat ze blikjes gewoon prettiger vinden. Zoiets geeft mij het gevoel dat het noodzakelijk is dat de overheid zou onderzoeken welke de milieuvriendelijkste en beste verpakking is voor een bepaald product en deze dan oplegt aan alle gelijkaardige producten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gebeurt al. De producent houdt alle verpakkingen die hij overbodig vindt, tegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Snugger. Maar ik geef U gelijk, bepaalde normeringen (Duitsland heeft die al, per product mag er maar X verpakking zijn) moeten in het leven geroepen worden. Mijn voorstel, wat ik in het verleden al heb naar voor gebracht. Een bepaald type verpakkingsmateriaal voor bepaalde toepassing krijgt de voorkeur. Is dat nu blik, glas, karton of een bepaald soort kunststof. Alle andere types verpakking binnen dat kader mogen dubbel en dik belast worden. Dit verpakkingsmateriaal moet gekozen zijn op recycleerbaarheid, milieu-impact bij productie, en algemene geschiktheid voor voedings en/of huishoudgebruik. Opdrukken, reclame of andere versiering op de verpakking moet eveneens voldoen aan een bepaalde norm, direct opgedrukt met milieuvriendelijke inkt die geen problemen opleverd bij de goedkope recyclage methode bijvoorbeeld. Als we het door willen trekken tot het belachelijke, dan zouden ook de vormen genormaliseerd worden, om zo perfecte recyclage straten kunnen op te zetten.
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Als ik mijn boodschappen bekijk dan zie ik weinig verpakkingmateriaal waar ik of het product buiten zou kunnen.
Ten eerste is een hoop verpakking een noodzaak vanwege de regelgeving van de overheid. Ik kan niet met een eigen fles b.v. in een winkel een literje melk tappen uit een vat. Verboden. Dus moet melk verpakt worden. Plakjes worst moeten besmettingsvrij bewaard worden: dus luchtdidcht plastic. Losse kroppen sla kan ik in een papieren zak doen. Drank in blikjes: de blikjes komen hier in de verbrandingsoven en worden met magneten uit de as gehaald. (recycling) Drank in flessen: de flessen gaan in de glasbak en worden weer nieuwe flessen. Ik zie niet zoveel overbodige verpakking in aanmerking genomen de regelgeving in deze door de overheid. En nu moet de overheid zich gaan bemoeien met de aard/techniek van de verpakking? En als er dan iemand komt met een nieuw bedachte nog milieuvriendelijkere verpakking voor iets, dan moet dat voorstel door de hele ambtelijke molen; getoetst worden aan alle regels en voorschriften; de bezwaarschriften procedures (die er ook moeten zijn voor de burgers in casu de milieuclubjes ). En dan is er de politiek die zich er tegenaan zal bemoeien. Een bijzonder vernieuwingsvijandig voorstel dus in mijn ogen. Eind van het liedje zal zijn dat slechts door de overheid goedgekeurde verpakkingen (herkenbaar aan een zegel) gebruikt mogen worden. Maar de overheid wil voor deze certificering natuurlijk goed betaald worden. Was er al niet sprake van speciale verpakkingsbelasting in Nederland die alles een paar procent duurder maakt in de levensmiddelenwinkel? Er waren briesende en grommende regenten die het geen stijl vonden dat bij de Albert Heijn op de kassabon het postje "bijdrage verpakkingsbelasting" apart werd vermeld? Dat is snel veranderd tot "inclusief verpakkingsbelasting" nadat meneer Heijn door de Volkscommissaris ontboden was ![]() http://www.zibb.nl/10228876/Financie...rberekenen.htm Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() en gehakt terug in een papiertje ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Maddox maakt een sterk punt. Milieubewustzijn en groene keuzes in onze maatschappij zijn echt een luxeproduct, voor mensen die het echt wel breed hebben.
De uitvinding van moderne verpakkings- en bewaartechnologieën voor voedsel, heeft een belangrijke rol gespeeld in de democratisering van voedsel, waardoor ook de armen bij ons zich redelijk zijn kunnen gaan voeden. Ik heb niks tegen klassieke verpakkings- en bewaartechnieken, zoals katoenen winkelzakken of pekelen en gerecycleerd papier, maar die conceptjes worden toch vooral gepromoot in bourgeois-boekskes voor rijke groene mensen. En enkel rijke mensen kunnen zich de meerkost van deze alternatieven permitteren. Net zoals enkel rijke mensen zich een Prius, een waterstofcel, of een op biomassa- of windenergie rijdende electrische wagen zullen kunnen veroorloven. De armen zullen op ouwe vuile diesel rijden, als ze zich al een autotje kunnen veroorloven. Dit soort voorbeelden is legio. De vraag moet veel fundamenteler gesteld worden, Groentje. De werkelijke vraag is volgens mij de vraag over eigendomsrecht op ecologische goederen en diensten. De brede waaier aan ecosysteemdiensten die nodig zijn om voedsel te produceren -- de natuur zelve --, is een publiek goed, waar niemand eigendom over zou mogen krijgen. Het kapitalisme, de moderniteit en de consumptiecultuur houden zich echter niet aan die regel en putten de natuur op wereldschaal uit alsof ze een mijn is die ge gewoon kunt leegroven. En dus moeten die systemen veranderen. De effecten van zo'n verandering ten gronde zouden zijn dat iedereen fundamenteel groen kan worden, niet enkel een klein clubje van rijke kapitalisten uit het Westen. Want een democratisch beheer van ecosysteemdiensten impliceert altijd een eerlijke verdeling van de opbrengsten ervan. Laten we dus niet wegkwijnen in keuterdiscussies over het wel en wee van plastiekverpakkingen. De vraag moet veel ruimer gekaderd worden. De vraag gaat over de houdbaarheidsdatum van het kapitalisme en de moderniteit. Ik weet wel dat gij dat ook beseft, Groentje, maar ik moet het hier toch effe kwijt tot nut van 't Algemeen.
Laatst gewijzigd door C2C : 17 oktober 2008 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Vreemdeling
|
![]() Allee, bij de buurtslager koop ik mijn gehakt nog altijd zo.
Citaat:
Als die verpakkingsgeschiktheids scores (gebruikt om de hoogte van de belasting op een verpakking te bepalen) worden opgesteld door een onafhankelijk instituut van wetenschappers zonder enige band met de politiek of de ambtenarij, en on the fly aangepast kunnen worden - dan zie ik zo een systeem wel zitten. Maar zoiets is te utopisch voor een bureaucratisch land, en zonder die extra voorwaarde zie ik het systeem niet zitten. Citaat:
Ik zie je punt als je het hebt over de Prius en de waterstofcel en zo. Maar katoenen winkelzakken? Dat is toch een pak goedkoper dan altijd een plastic zakske te moeten kopen? Zo een katoenen winkelzak kost misschien een halve euro en kun je steeds opnieuw gebruiken. Ik gebruik al 1 jaar dezelfde zak en ik meen het dat die me niet meer dan 50 cent gekost heeft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Persoonlijk lijkt de responsabilisering van de consument (en onrechtstreeks de producent) mij een betere zaak. Als het echt te gortig wordt, kan je altijd een e-mail (geen brief, papierverbruik!) opsturen met daarin de vraag er wat aan te doen. Als genoeg consumenten zich beklagen over de overdaad verpakkingsmateriaal (en indien mogelijk het boycotten), zal een producent hier misschien rekening mee gaan houden, hoewel dit jammer genoeg geen zekerheid is. De verspreiding van duidelijke eco-labels kunnen daarbij helpen om de consument te informeren. Maar de overheid kan volgens mij niet meer doen dan enkele algemene normen vastleggen.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
In China zijn plastieken winkelzakken al gewoon verboden. In Ierland ook. Gewoon verboden. Simpel. Zo kunnen we dat voor zeer veel zaken regelen. Autos? Alle autos met een uitstoot van meer dan 100gCO2 zijn verboden. De industrie zal dan wel creatief zijn zeker? Maar de "consument" "keuzes" laten, waarbij de "producent" "vrijwillig" zal "helpen" door wat "eco-labels" op een product te plakken, - dat is uiteraard een totaal zwaktebod. Dat is gewoon nooit voldoende. De effecten van zo'n vrijwillige bewustmakingstechniek zijn marginaal, terwijl het probleem zeer groot is. We gaan deze eeuw op massieve schaal overal overheidsregels zien opduiken, op mondiale schaal, die het kapitalisme volledig zullen omvormen tot een nieuw soort post-kapitalistisch economisch model waarbij ecologie centraal staat (zie de draad over het UNEP rapport over de economie van de 21ste eeuw).
Laatst gewijzigd door C2C : 17 oktober 2008 om 20:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doorgaans toont de empirie wel het tegendeel.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() hoezo? vijftien jaar geleden is wereldwijd de CFK norm ingesteld. Het resultaat was verbluffend en de mensheid heeft zichzelf voor een ramp behoed. Zonder regulerende en eisende overheden was dit gewoon niet gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat ik me verbeteren tot: 'de empirie toont o.a. het tegendeel'.
Zie, bijvoorbeeld, als tegenbewijs op het cfk-verhaal, de gevolgen van de 'clean air act' in de USA, waar een regulerende overheid gezorgd heeft voor meer luchtvervuiling. De claim dat het 'anders' niet had gebeurd bij CFK is ![]() Verder heb ik geen weet van een wetenschappelijke studie die aantoont dat overheidsinterventie noodzakelijk was om het CFK probleem op te lossen. (Als je nu gaat afkomen met een natuurwetenschappelijke studie, ga ik even glimlachen.) Citaat:
Zoals ik al zei: ik heb geen weet van een studie daarnaar.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 oktober 2008 om 21:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overheid dus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() ik denk niet dat die plastic zakjes hét verschil uitmaken.
De maatregel geen gratis zakjes uit te delen lijkt op milieuvlak eerder symbolisch. Op economisch vlak lijkt het voor de winkelketens een goede zaak. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik herhaa dus mijn eerder opmerkingen: ik heb geen weet van een wetenschappelijk onderzoek die stelt dat de overheid daarin noodzakelijk was.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 oktober 2008 om 21:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
geen CFK maar de boosdoener die zure regen veroorzaakt want de zwavel reageert tot zwavelzuur. Citaat:
Dat klopt maar ieder alternatief had voor een groter gat gezorgd. Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |