![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Minister Reynders liet vandaag een persbericht verspreiden waarin te lezen staat dat “hij op 22 oktober in de bevoegde commissie Financiën allerlei vragen heeft beantwoord, onder meer vragen van sp.a-kamerlid Van der Maelen over het rekruteringsbeleid van de FOD Financiën. Volgens Reynders vond Van der Maelen het echter niet nodig om naar de commissie te komen om het antwoord op de vragen te horen.”
Dirk Van der Maelen (sp.a) ontkent dat op 22 oktober een vraag van hem met betrekking tot de aanwerving van contractuelen door de FOD Financiën op de agenda van de commissie Financiën stond. Er waren wel een aantal andere vragen van de sp.a’er geprogrammeerd, maar die heeft hij laten uitstellen omdat zijn aanwezigheid vereist was in de commissie buitenlandse zaken die tegelijk vergaderde. Van der Maelen: “De vraag aan de minister over de aanwerving van contractuelen en hun woonplaats is een schriftelijke vraag die ik reeds op 28 april 2008 heb gesteld . Op 2 september 2008 heb ik een onvolledig antwoord ontvangen waarin over het ontbrekende stuk te lezen stond: ‘Desgewenst is de administratie uiteraard bereid deze statistieken aan het geachte lid te bezorgen.’ Vervolgens heb ik op 18 september 2008 een brief geschreven naar de minister en heb ik gevraagd mij de beloofde inlichtingen te bezorgen. Reynders gaf niet thuis. Op 15 oktober heb contact genomen met de personeelsdienst van Financiën. Daar kreeg ik het volgende antwoord: ‘Mijn diensten melden mij dat de door u gevraagde informatie reeds in het kader van het antwoord van de Minister werd overgemaakt aan de cel die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de parlementaire vragen.’ Vervolgens heb ik verschillende keren contact genomen met de cel parlementaire vragen op het kabinet van minister Reynders. Zonder succes. Tot slot ben ik naar het kabinet getrokken om de inlichtingen persoonlijk op te halen. Opnieuw zonder succes. Het is voor een parlementslid blijkbaar onmogelijk dergelijke basisinformatie te bekomen. Als Reynders niets te verbergen heeft, waarom geeft hij in het antwoord op mijn schriftelijke vraag niet vrij uit welke gemeenten de door hem aangeworven contractuelen komen? En dan durft hij beweren dat hij mij wilde antwoorden, maar dat ik er niet was. Dat is de schaamte ver voorbij.” Met betrekking tot de kern van de zaak wil Van der Maelen geen welles-nietes-spelletje maar een doorlichting van het Rekenhof inzake het personeelsbeleid, meer bepaald over de aanwerving van contractuelen op de FOD Financiën: waar wonen ze en welke competenties hebben ze? Van der Maelen wil ook dat het Rekenhof onderzoekt of de 250 miljoen euro die Reynders de voorbije 5 jaar voor ICT-projecten in het kader van Coperfin heeft gekregen, efficiënt besteed zijn. Hij zal daar eerstdaags een resolutie voor neerleggen in het Parlement. Van der Maelen: “We kennen de tactiek van Reynders. In commissie ontkent hij staalhard alle aantijgingen waardoor we steeds in een welles-nietes-spelletje terechtkomen. Daarom stel ik voor aan het Rekenhof te vragen een objectieve doorlichting te doen.” Bron: politics.be