![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Terwijl wij, zorgelijk om de vermindering van onze koopkracht, de eindejaarsfeesten voorbereiden, kijkt in hert oostelijk deel van Congo een 17.000 man'sterke' UNO-troepenmacht vrijwel machteloos toe hoe 's wereld grote industrie- en financiële machten de plaatselijke War-Lords en regeringen gebruiken in hun strijd om de zeggenschap over de voor hen zo noodzakelijke bodemschatten.
De voorbije jaren ging alle aandacht uit naar het etnisch Darfur-conflict. Ondertussen crepeerde de bevolking van Oost-Congo. Vandaag worden de vijf miljoen slachtoffers die de voorbij tien jaar in het gebied van de grote meren zijn gevallen, aangevuld met 1.2 miljoen vluchtelingen, geteisterd door zowel rebellen als losgeslagen Congolese troepen ,die vorige maand alleen al, 350 (aangegeven) verkrachtingen op hun conto schreven. Blijkbaar kan de wereldpers maar één conflict tegelijk aan, of moet het dodental al ettelijke miljoenen bedragen en de vluchtelingenstroom de kaap van vijfhonderdduizend passeren, alvorens het een noemenswaardig nieuwsitem wordt. Ondertussen zitten instellingen zoals de UNO-Veiligheidsraad te bakkeleien over welk arm ontwikkelingsland troepen mag, kan of wil sturen en wordt het fabeltje van politieke daadkracht van de Europese unie met een belachelijke 'oproep tot een staakt het vuren' voor de zoveelste keer onder de tafel geveegd. Nu 11 november voorbij is, en de 11.11.11-actie een recordbedrag heeft opgehaald, kunnen wij met een gerust gemoed terug onszelf beklagen over onze waardeloos geworden Fortis-aandelen en de 'barre' tijden die ons te wachten staan. Hoe groot moet de schaamte worden, alvorens ze ondraaglijk wordt?...
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als wij ons moeten schamen, wat moet de gemiddelde Congolees dan wel niet doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
"Wij" daarentegen (onze regeringen) zijn wel medeverantwoordelijk voor het feit dat, ondanks wij (de westerse en vooral Europese landen) daar de mogelijkheden en middelen toe hebben, wij laks, gemakzuchtig en egoïstisch toezien! Dat "wij" als volk en mens daar eveneens mede verantwoordelijk zijn heeft te maken met het feit dat wij even laks, gemakzuchtig en egoïstisch toezien hoe onze regeringen laks....enz.
![]() |
![]() |
#4 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 november 2008 om 13:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is overduidelijk dat Ruanda achter dit offensief zit. De Ruandezen worden dan weer gesteund door de VS, die met lede ogen zagen hoe de Congolezen een verstrekkend mijncontract met china afsloten. De vS hebben tot nu toe elke veroordelin van Ruanda in de veiligheidsraad geblokkeerd. De Congolese regering lijdt onder een zwakke infrastructuur en corruptie, terwijl het regime in Ruanda een geoliede machine is.
Ik stel voor dat België, desnoods samen met Frankrijk, Congo bijstaat om de rebellen te verslaan. De Ruandezen moet te verstaan gegeven worden dat ze zich onmiddellijk moeten terugtrekken uit Congo, want ik denk niet dat het Ruandees luchtafweergeschut berekend is op Belgische en Franse gevechtsvliegtuigen. De met machetes bewapende rebellen zijn geen partij voor Belgische en Franse paracommando's en gevechtsvliegtuigen. Er moet niet gewacht worden op een VN-mandaat, dat komt er toch niet en als het er komt zullen ze niet veel meer bevoegdheden krijgen dan de machteloze VN-vredesmacht. In ruil natuurlijk moeten de Congolezen hun politieke en economische relaties met België volledig herstellen en van BelgiË hun belangrijkste bondgenoot en handelspartner maken. Helaas weet ik heel goed dat de bende loosers die het land nu regeert niet over het nodige inzicht en de wilskracht beschikken om Congo bij te staan. En ochhere er zouden wel eens Belgische militairen kunnen sneuvelen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Louis Michel (sinds 1999 op de een of andere manier zeer dicht betrokken bij Congo) pleit voor een diplomatische oplossing en dit al bijna tien jaar lang.
Hij houdt niet van Amerikaanse oplossingen. Ondertussen zijn er volgens sommigen al meer dan 5 miljoenen doden gevallen... Maar gelukkig heeft hij een gerust geweten... Zeker weten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En niettemin,dat rapalje,dat ongetwijfeld "telegeleid" wordt vanuit andere "belangen" en/of de buurlanden zou geen probleem mogen zijn voor het Leger van de Democratische Republiek Congo.... "Witte" militairen moeten niet voor de zoveelste keer de lokale soldaten van het lokale regime uit hun eigen onbenulligheid gaan redden....en nadien "bekakt" worden als "imperialisten".... Voor ons,uit belgie,maar evengoed uit Frankrijk is de situatie mooi samen te vatten met het prachtige Amerikaanse spreekwoord(uit te spreken met wat kauwtabak in de mond ![]() You're dam'ned if You Do,and You're dam'ned if You don't..... De situatie is alsof het Groothertogdom Luxemburg Frankrijk zou terroriseren en daarmee nog succes heeft ook . ![]() Het zegt ons alles wat we moeten weten over de "regering" in Kinshasa,en het is echt niet toevallig dat dat regime sedert verleden week weer binnen "knuffelafstand" van Belgie probeert te komen,en mogelijk zelfs Degucht zou willen verdragen... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 15 november 2008 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar Renaet heeft in zijn openingsdraad volkmen gelijk. Om Ruark te parafraseren zou ik zeggen: "Iets van Schaamte." Je kunt echter van een politicus geen adequate actie verwachten.
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Als je ziet wat er daar allemaal gebeurt heb ik spijt van al dat zilverpapier dat ik in mijn kindertijd heb gespaard voor de arme negerkens van de Kongo.
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() kelt
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk; ben ik overigens diep geschokt door het falen van Zuid-Afrika.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kolonisme drong ook een westers model op, dat niet geschikt was voor Afrika, en de economische relaties in het voordeel van Europa deed uitvallen. Westerse waarden als vrijheid en gelijkheid werden de Afrikanen daarentegen ontzegt door het kolonialisme. Ook in hun eigen traditionele cultuur bestond dit niet, dus hoe wil je nu dat deze waarden zouden zegevieren na de onafhankelijkheid? Ik ben veel in Kenya geweest, en je ziet dat het westerse meerpartijenstelsel daar absoluut niet beantwoordt aan de realiteit. Een dynamisch, eenduidig en autoritair regime zoals in Ruanda is een veel betere oplossing, ware het niet dat dit regime ook aast op de bodemrijkdommen in Oost-Congo. Laatst gewijzigd door tomm : 15 november 2008 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zijn de verschillen tussen Hutu's en Tutsi's eigenlijk erg groot? Spreken ze ondertussen niet allemaal gewoon Frans? Zijn de achternamen verschillend? Zijn de eetgewoonten/religieuze gewoonten/klederdracht/... erg verschillend?
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Kenya vandaag is iedereen het erover eens dat de etnische rellen van boven af werden gecoördineerd, onder het motto "verdeel en heers". Vandaag delen de "boys" van ODM en de president samen gezellig de macht EN de vetpotten, en iedereen voelt zich bedrogen. |
|
![]() |
![]() |