![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.
Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega. Misschien moeten we ons openlijk vragen stellen bij de vervrouwelijking van het (nu ook secundair) onderwijs. Het is natuurlijk aantrekkelijk, zeker als je een gezinnetje wil stichten is het onderwijs zeer geschikt voor (jonge)vrouwen. Relatief veel met je jonge kinderen kunnen bezig zijn, weekends en vele avonden thuis, met wat geluk een vrije dag in de week, betere sociale zekerheid, later goed pensioen, ... Pas op ... ik beweer niet dat zulke vrouwen minder moeten werken, integendeel, maar ze kunnen hun werk wel beter afstemmen op hun gezin. Vaak zie je ook de combinatie van koppels waarbij de vrouw in het onderwijs staat en veel tijd vrijmaakt voor de kinderen en een beter verdienende man die weliswaar veel tijd kwijt is door onregelmatig in de privé te werken, maar er ook voor kan zorgen dat de (te dure) hypotheek afbetaald kan worden. Ondanks al deze praktische en menselijke voordelen, ben ik toch van oordeel dat we mannelijke studenten opnieuw meer moeten motiveren om bewust voor het onderwijs te kiezen en dat ook schooldirecties pogen hun leerkrachtenkorps zo gevarieerd mogelijk te houden. Nu zijn er al kinderen / jongeren die, na de bijna volledig vervrouwelijke kleuter- en lagere school, ook nog eens heel hun middelbaar doorlopen met amper één of twee mannelijke leerkrachten. Dat is dus niet heel representatief voor de maatschappij. Ik ben op zich tegen positieve discriminatie van eender welke groep en ik vind quota opleggen dan ook absurd, maar er moet weliswaar gestreefd worden naar meer evenwicht. Minstens 40 % mannelijke en vrouwelijke leerkrachten zou geen overdreven luxe zijn. Het is ergens een vorm van pure discriminatie dat er naar gestreefd wordt in beleidsorganen, de academische wereld en de politiek quota op te leggen van een minimaal aantal vrouwen, maar dat men anderzijds toelaat dat in het onderwijs op den duur nog slechts één geslacht vertegenwoordigd wordt. Een mix lijkt mij het meest opportuun. Zeker voor de leerlingen. Laatst gewijzigd door freespirit : 15 oktober 2008 om 14:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.
Ikzelf vind het een erg slechte zaak dat het onderwijs kompleet aan het vervrouwelijken is. Maar daar kunnen de vrouwen niets aan doen, het zijn de mannen die er terug in moeten willen stappen. Misschien is het nuttig om een ervaringsexpert aan het woord te laten, Jan ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat kunnen we doen om terug meer mannen in het onderwijs aan te trekken? Meer geld? Meer verantwoordelijkheden geven om hun gezag/autoriteit te laten gelden? Meer technische kennis in het onderwijspakket brengen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs? Omdat er te weinig rolmodellen zijn? Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven? Das nieuw! En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs? Die niet komen als er geen beter loon is? Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat we moeten berusten in de toestand zoals hij (of beter uitgedrukt: 'zij') nu evolueert. Het onderwijs verricht immers ook een stuk maatschappelijke dienstverlening en heeft bijgevolg ook een voorbeeldrol. En dus moet men streven naar een zo representatief leerkrachtenkorps. Bij mijn weten is de Belgische bevolking nog altijd min of meer 50/50 man/vrouw (wel wat meer vrouwen door hogere levensverwachting). Dus is het het beste dat dit ook zo in het onderwijs wordt weerspiegeld. Die 'foute houding' van het niet-respecteren van vrouwen is inderdaad wel degelijk 'goed mis', maar het is een harde realiteit. En daar moet men rekening mee houden. Pas met een goed evenwichtig lerarenkorps, zal het voor die bewuste jongeren ook duidelijk worden dat mannen en vrouwen gelijkwaardig dienen geapprecieerd te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Grappig toeval:
In de Trouw van vandaag juigt iemand juist de verjuffing toe. Is trouwens een uiterst simplistisch en seksistisch (feministisch) verhaal. http://www.trouw.nl/opinie/podium/ar...rjuffing_.html
![]() Laatst gewijzigd door Daimanta : 15 oktober 2008 om 15:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat houdt die 'rolmodel'-functie eigenlijk juist in? Wat moet ik mij voorstellen bij 'identificatie'? Identificeren jongens zich niet eerder met 'peers', sporters, rocksterren, acteurs, oudere jongeren e.d.m.? De meeste van mijn leraars waren vooral negatieve rolmodellen (al zijn er dat misschien ook)...
Gaat het niet eerder om verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen en bijgevolg manieren waarop kennis en inzicht worden aangeleerd respectievelijk opgenomen? Kan een vrouwelijke leerkracht zich wel voldoende verplaatsen in een mannelijk brein en vice versa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn inderdaad ook nog andere verschillen tussen mannen en vrouwen dan opvoeding en omgevingsfactoren zoals erfelijkheid en aangeboren kenmerken. Maar dat van dat 'rolmodel' kan wel degelijk invloed hebben op e ontwikkeling en dus ook de studievoortgang van het jonge individu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Het feminisme heeft ongetwijfeld bij vorige generaties zijn nut bewezen, maar nu is het verstard. Zeker het onderwijsdebat indachtig. Het bezorgt de positie van de vrouwelijke leerkracht meer kwaads dan goeds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Ik ben volledig gewonnen voor de theorie.
Doet mij denken aan het feit dat de meeste kinderen ook in hetero-gezinnen opgroeien, waar het ook 50%-50% is. @alice: aanklagen dat er te weinig mannelijke leraars zijn, is niet zeggen dat er te veel vrouwelijke zijn in specifieke groepen. (voor mij toch niet) Volgens mij is een 50-50 situatie OVERAL de beste voor de productiviteit, creativiteit en wederzijds respect. Evident is het echter niet.
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Hoe ge het draait of keert, toen ik 10 jaar oud was had ik meer aan een meester dan aan een juffrouw. Om een of andere reden konden die alles interessanter maken. Ik heb het gevoel dat ze beter connecteren met de leefwereld van jongens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Kan zijn, maar gemengd onderwijs vraagt binnen de opvatting een gemengd lerarenkorps.
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.
Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik blijf er bij, als men naar de hogere jaren op het secundair gaat maakt dat niet zoveel meer uit, maar op de lagere school zie ik toch graag een mooi evenwicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Als je iemand in z'n neus ziet peuteren, dan lijkt er maar één alternatief: niet in je neus peuteren. Maar er zit wel snot in je neus en dat moet eruit. Dus heb je toch weer een positief model nodigt dat toont hoe je bij voorkeur je neusinterieur reinigt. Anders kun je net zo goed je neus aan je mouw afvegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mannen zijn nu eenmaal carrieregericht, en ik vind het erg hypocriet dat u als vrouw daar kritiek op geeft. Want stiekem zijn de meeste vrouwen toch op zoek naar een man die iets te bieden heeft. En kom nu niet af met allerhande vrouwenboekskeszever, dit is herhaaldelijk bewezen door onderzoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |