![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Belgie zich opsplitsen in 2 naties ? | |||
Ja ik wil een scheiding ! |
![]() ![]() ![]() |
49 | 63,64% |
Neen ik wil geen scheiding ! |
![]() ![]() ![]() |
28 | 36,36% |
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe zouden den Belgen stemmen bij een volksraadpleging bij een simpele vraag :
Wilt U dat er een scheiding komt ? JA NEEN Hoe zouden de verhoudingen liggen in vlaanderen/wallonie in deze resultaten ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 14 november 2008 om 12:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() op dit moment?
Vlaanderen: 20% voor, 10% tegen, 70% trekt het zich niet aan. Wallonië: 5% voor, 95% tegen
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herhaald onderzoek heeft aangetoond dat het percentage Vlamingen uit de steekproeven dat effectief onafhankelijkheid antwoord vrij stabiel rond 12% ligt. Met af en toe uitschieters als gevolg van media-aandacht.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wallonië: 10% JA, 90% NEEN Brussel (Gewest): 1 �* 5% JA, 95 �* 99% NEEN Duitstalig België: 5% JA, 95% NEEN |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die 70% die het zich geen bal aantrekt kan wel geïnformeerd worden zodat ze overtuigd worden van de voordelen van een splitsing. Het is niet omdat ze niet voor zijn, dat ze daarom per definitie alle 70% tegen een splitsing zijn. De vraagstelling zal daarom bij een referendum in ieder geval ook genuanceerder moeten gebeuren, want zo wordt het allemaal vrij zwart/wit voorgesteld. Indien je bijvoorbeeld de mensen simpelweg zou vragen, 'bent u voor solidariteit?', gaat een overweldigende meerderheid ook 'ja' zeggen. Als je hen echter de mechanismen die achter de Belgische 'solidariteit' schuilgaan uitlegt, gaat het resultaat van zo'n bevraging wellicht ook totaal anders zijn. Idem voor de vraag voor een scheiding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik maak me geen illusies de de voorstanders van een scheiding hier in de meerderheid zullen zijn.
Ik merk in de vorige post wel een pluspunt op: Wie nog geen mening heeft (70%) kan misschien ook 'voor' stemmen. Dat was vroeger bij die zwarte rakkers wel anders: Wie niet 'voor' ons is, is tegen ons, zo was het vroeger. Positief dus. Laat maar komen die reacties. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit is een uitstekend onderwerp om twee vragen tegelijk te stellen.
Kiest U voor democratie in België: JA NEEN Dit is een dubbele vraag want bij een meerderheid JA bekomt men automatisch voor splitsing van België. En het is niet omdat Di Rupo dit heeft gezegd dat hij voor één keer eens geen gelijk heeft hé...
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() De vraagstelling is nogal vreemd: In Belgie zijn al twee grote naties: Vlamingen en Walen. De vraagstelling moet zijn: Moet Belgie zich opsplitsen in twee staten? Vooralsnog denk ik dat Vlaamse seperatisten 30 a 40% zullen halen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat gaat er met Brussel gebeuren? Blijft er een confederale band met Wallonie ? enz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
België: 66% tegen Wallonië: 90% tegen. Vlaanderen: 50-50. Henri, je vergeet dat er sinds 2007 veel gebeurd is. We zitten nu echt op de wip en het zal misschien vandaag nog 45-55 zijn, maar de Franstaligen moeten maar ene keer teveel hun ware aard laten zien en het is al 55-45. De tijd dat er 10%-25% voor de onafhankelijkheid waren is definitief gedaan hoor, tenzij in peilingen van het Paleis en door B Plus.
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Als alleen Vlaanderen een referendum houdt en voor de onafhankelijkheid kiest , dan is Vlaanderen onafhankelijk. Wallonie moet het dan gewoon accepteren,al zijn ze met 99% tegen. Ook de Serven hebben niet gestemd voor de onafhankelijkheid van Montenegro ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Zou ik om 't eerlijk te maken dubbel mogen stemmen ? Ik kan wel ne Waal vinden die mij een volmacht wil geven.
![]() |
#18 |
Partijlid
|
![]() Langzaam maar zeker....
![]()
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Belgicisten willen dat natuurlijk wel. Die passen de voorwaarden natuurlijk altijd aan zodat zij winnen. Stel dat er ook in Wallonië een meerderheid is, maar niet in Brussel, dan zal de eis zijn dat er in alle gewesten een meerderheid is. Is er daar ook een meederheid, dan zullen ze aandringen op een asymmetrische stemprocedure, zoals bv over de aanhechting van de Oostkantons bij België in 1920.
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |