![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Beste dames en heren,
Ik zat net informatie te lezen over Bosnië-Herzegovina, de Balkanstaat waar tussen 1992 en 1995 massaal genocide werd gepleegd toen de Bosnische Serviërs een eigen staat probeerden te stichtten. In 1995 werd met het door het Westen opgestelde Akkoord van Dayton de oorlog bezworen, maar in Bosnië is nog weinig veranderd: de etniciteiten haten elkaar en vrezen een nieuwe oorlog tussen de drie groepen (Serviërs, Kroaten en Bosniakken). Ik denk zelf dat Bosnië-Herzegovina niet als zelfstandige staat kan voorleven, het gebied is simpelweg te verdeeld door haat om een staat te vormen (zo waren de Bosniakken op het EK voor Turkije, de Serviërs voor Servië en de Kroaten voor Kroatie, om maar een voorbeeld te noemen!). Het land heeft totaal geen "Bosnisch" karakter meer: iedereen voelt zich haar etnicitiet. De Republika Srpska heeft met haar president al stappen gezet om de hervormingen na het era van Karadzic en Mladic terug te draaien. De Serviërs voeren propaganda en agressief taalgebruik om het etnisch Servische noorden van het district Brcknõ te annexeren. Tevens is anno 2009 een groot deel van het kanton West-Bosnië Servisch (onder andere Bosanski Petrovac en Livno). bella conclussia: Bosnië splitsen langs etnische lijnen, de Serviërs bij Servië, de Kroaten bij Kroatië en de Bosniakken via een referendum de keuze geven tussen onafhankelijkheid en autonomie binnen Kroatië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Hier is een etnische kaart van Bosnië-Herzegovina anno 2006-2007, waarin duidelijk te zien dat de etnische verhoudingen niet langer in overeenstemming zijn met Dayton: in West-Bosnië is alles roodgekleurd. Ik vind dat men niet mag ontkennen dat dit gebied op etnisch principe bij de Republika Srpska moet om spanningen te voorkomen.
[url="http://http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/DemoBIH2006aa.PNG"[/URL] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 mei 2009 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
|
![]() Ja dat weet ik. Maar wat anders? Als je de Kroatische en Servische gebieden van Bosnië afsplitst is er gewoonweg niet genoeg ruimte voor een levensvatbare staat (je slaat dan het economisch fundament weg). Bovendien is de Bosniakse staat dan in twee delen gesplitst: Bihac in het westen word dan door Servisch West-Bosnië gescheiden van de rest van deze staat. Dat lijkt me toch ook geen oplossing?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze discussie doet me denken aan een nieuwsitem van enkele jaren geleden : Noordierse kinderen katholieken en protestanten kwamen op vakantie in Nederland. De verstandhouding was enorm goed.. ze waren plotseling allemaal Noordierse kinderen..maar toen ze weer "thuis waren" wooinden ze weer in door muren afgesloten straten ;
moeizaam, langzaam maar zeker worden die muren afgebroken. Het is nog niet zo lang geleden dat er in Nederland een sterke protestantse fractie was die alle katholieken een "beroepsverbod" wilden opleggen ... zoals er nu een sterke strekking is een beetje overal in Europa om de moslims te discrimineren, te weren uit diverse beroepen enz.. Er is een grote meerderheid in alle ex-Joegoslavië staten die van de voorbije jaren wel degelijk iets opgestoken hebben nl. dat nationalisme niet loont (tenzij voor de grafdelvers en oprichters van monumenten voor gevallen helden).
![]() |
#6 |
Burgemeester
|
![]() Misschien, maar in Bosnië is echt totaal geen sprake van eenheid. In Noord-Ierland spreekt men tenminste nog van Ieren of Engelsen, in Bosnië is zelf de term Bosnisch bij veel mensen genoeg om hun bloed in vuur te zetten.
En wat je zegt - een meerderheid mag dan de lessen van de geschiedenis hebben geleerd, de elites niet, en die hebben de macht. Het is niet voor niets dat de Servische Republiek er nog steeds een eigen leger op nahoud denk ik zo (voor het geval dat). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Misschien is het op het moment wel beter om ons niet met alles te bemoeien. We hebben gezien waar onze bemoeienis in de jaren 90 toe hebben geleid. Zolang er een broze vrede is, is er een vrede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad. Als iedereen zijn eigen problemen oplost, is het meestal ineens te goei gedaan.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() Ben ik het mee eens. Maar ik ben aan de andere kant ook bang: want áls we de EU en de VN terugtrekken uit Bosnië en het geweld laait opnieuw op (waar ik de nationalisten heel goed toe in staat zie overigens), wat doen we dan? We kunnen ons niet nóg een keer een genocide veroorloven zoals in de jaren 90... niet in het Europe van 2009
|
![]() |
![]() |