![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De Gucht wil toenadering katholiek en islamonderwijs
,,Islamonderwijs is maatschappelijke probleem, zedenleer niet'' ![]() belga BRUSSEL - Het is belangrijk dat het katholieke onderwijs een opening maakt naar het islamonderwijs. De kinderen krijgen vandaag al onderricht in de moskeeën. Het is dan ook beter dat ze op school een Europese vorm van de islamonderricht krijgen. Dat verklaarde oud-VLD-voorzitter en Kamerlid Karel De Gucht zondag in De Zevende Dag (VRT). Hij stelde dat het islamonderwijs een maatschappelijk probleem is in tegenstelling tot zedenleer. De Gucht verwees daarmee naar zijn eerdere stelling dat er ook zedenleer een plaats moet krijgen in het katholiek onderwijs. De Gucht merkte ook op dat de imams binnenkort door de overheid betaald zullen worden. Mieke Van Hecke, de toekomstige directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs, vond dat er een groot verschil is tussen islamonderwijs en zedenleer. Iemand die zedenleer wil volgen, kiest voor een maatschappijbeeld zonder geloof, terwijl iemand die voor islamonderricht kiest, net zoals de katholieken vertrekt van een maatschappijbeeld met religie. Van Hecke voegde er aan toe dat er nog moest geëvalueerd worden of de theorie ook in de praktijk kan worden uitgevoerd. Het is alvast niet de bedoeling om het islamonderricht in alle katholieke scholen aan te bieden, maar wel in die regio of wijk waar er een grote vraag is. 04/04/2004 EN TENSLOTTE moeten de katholieke onderwijs verdwijnen en plaats maken voor de enige ware godsdienst, de ISLAM en welk varken zich verzet, zal worden veroordeeld. ![]() Sluit aan voor het te laat is ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De Gucht is gek om zo een geloof in het onderwijs toetelaten,hun geloof is niks anders of haat en geweld
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Soera4:95
Zij wensen dat gij verwerpt,evenals zij hebben verworpen,zodat gij aan hen gelijk zult worden.Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van allah werken.En indien zij tot vijandschap vervallen,grijp hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt;en neem vriend nog helper uit hun midden. Echt prima om dat op school te onderwijzen
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() ja inerdaad de gucht weet niet waar hij mee bezig is,maarja volgens velen moeten wij de eerste stap zetten(is die dan al niet gezet) en wij moeten ons toch niet ten volle aanpassen.
![]() ![]() ![]() ![]() als er veel katholieken scholen dit gaan toelaten graven ze hun eigen graf "als katholiek onderwijs" binnen de kortste keren staan alle mensen op straat met de eisen voor onderwijs over hun relegie ![]() en dan maar al die debielen communisten en multiculturele zakken die zitte zeiken over iedereen gelijk en dat iedereen met iedereen moet samenleven en vredelievend zijn, man ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() Ik vind het voorstel van Mieke Van Hecke een degelijk voorstel, wel vind ik dat ook zedenleer door een kathotlieke school kan geboden worden.
Wat betreft Islam in de gesubsidiëerde scholen vind ik dat een religie onderwezen in een door de overheid gecontroleerd vorm veel meer veiligheid en maatschappelijk waardevol inhoud kan zijn dan een religie aangeleerd op straat of door gegroepeerde extremisten. Wij kennen allemaal de problemen met moslim jongeren die meisjes en vrouwen die zomers gekleed zijn beledigen en aanvallen en in de ergste gevallen zelfs verkrachten. dat ze zo een gruwel daden kunnen begaan met naar eigen zeggen religieuze motieven zijn overduidelijk tekenen dat deze jongeren een verkeerde beeld en vorm van religie beleven. Ook worden hedendaags te veel geconfronteerd met religieuq geweld zoals terrorisme. Onschuldige mensen vermoorden in de naam van god. Allemaal overduidelijk tekenen van het aanleren van verkeerde vormen van religie. Daarom vind ik het veiliger en maatschappelijk aanvaardbaarder als religie in scholen wordt gedoceerd waar men leert respect te betuigen voor elkaar en voor elkaars anders zijn. Als men nu in de katholieke en de islam lessen over elkaar en van elkaar leert en daarbij ook elkaars anders zijn leert respecteren dan geloof ik dat we jongeren een veel beter perspectief kunnen geven op samenleving en een betere perspectief voor de toekomst van ons samenleving.
Natuurlijk willen gewone burgers geen oorlog, maar uiteindelijk, het zijn de leiders van een land die de macht bezitten, en de mensen naar je toe trekken is heel gemakkelijk, maakt niet uit of het democratie, fascisme, een parlement en zelfs al communisme is. Het enigste wat je moet doen is ze vertellen dat ze aangevallen worden, hun nationalistische gevoelens aanwakkeren en ze een gevaar aangeven. Het werkt overal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Mieke van Hecke heeft 100% gelijk wanneer ze stelt dat het pedagogisch project van het katholiek onderwijs toe is aan een verduidelijking en bevestiging. Da's iets wat men in alle organisaties trouwens af en toe eens moet doen: back to basics...
Ze slaat de bal echter compleet mis met het ideetje om ook islamonderricht te gaan voorzien. Dit staat dan weer haaks op dit pedagogische project. Net zoals zedenleer trouwens... Ik wil hier niet de zoveelste zijn die een partijtje gratuit "islam bashing" gaat plegen, maar het lijkt me heel duidelijk dat onze basisleer ver uit elkaar ligt. De Gucht is anderzijds ook opportunist in dit debat. Laten we die "hete aardappel" maar eens doorschuiven, uitbesteden aan het katholiek onderwijs... zou hij wel heel graag hebben: jaag alle "gelovigen" maar binnen één duidelijk identificeerbaar kader en zorg dan dat ge de handen vrij hebt om het kwakkelende gemeenschapsonderwijs wat op te vijzelen. Neenee, daar trappen wij niet in, meneer De Gucht! Begrijp me niet verkeerd; allochtone jongeren zijn welkom in onze katholieke scholen. Op basis van etnie, ras of afkomst mag er niet gediscrimineerd worden (en tegen mogelijke bestaande overtredingen van die grondregel moet er opgetreden worden). Maar voor "islamonderricht" of "zedenleer" zal men elders moeten aankloppen. Mieke staat binnen de katholieke "zuil" trouwens vrijwel alleen met haar opvattingen hierover. Neemt echter niet weg dat ze mij wel een heel bekwame figuur lijkt.
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() De redenering achter het islamonderwijs in katholieke scholen is identiek met deze van de CVP in 1978 om de islam als godsdienst te doen erkennen: stemmenwinst.
De jacht op de 'nieuwe Belgen' is open. Ieder gebruikt de middelen die hij heeft. Islamscholen zal men daardoor niet voorkomen, noch overbodig maken in de ogen van de imams. Puur plat electoralisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Het katholiek onderwijs plukt nu de vruchten van haar decennialange gebrek aan identiteit. In veel scholen van het katholieke net was er nog amper onderscheid te merken tussen catechese en zedenleer terwijl de islam positiever benaderd werd dan de katholieke godsdienst. De paus was een oude zak en er werd meer uitleg gegeven over de ramadan dan over de vasten!
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergis ik me of leven we ondertussen in 2004??? Wat komt "religie" nog doen in ons onderwijs? Hoeveel mensen, leerkrachten en leerlingen, lopen er daar nog rond die zich ook maar een bal aantrekken, voor zichzelf en hun persoonlijk leven en omgeving, van "godsdienst"? Met uitzondering van de folkloristische gebeurtenissen in hun leven zoals doopsel, communie, kerstfeest enz uiteraard.
Natuurlijk, diens brood men eet, diens woord men spreekt: we halen onszelf geen moeilijkheden op de nek en we spelen het spelletje mee... Wie kritisch durft zijn zou, alle "vrij-heid" ten spijt wel eens zijn job kunnen verliezen... En wanneer gaat men eens stoppen met dat geleuter volgens hetwelk de "katholieke geest" de enige waarborg zou zijn voor eerlijke, brave mensen, die hun ouders eren, respect hebben voor anderen, de "tien geboden" boven hun bed hangen hebben enz enz enz????? Die waarden zijn "universeel", je gelooft erin en je past ze toe, of niet. Heeft niets met "godsdienst" te maken! Een politieke partij die het begrip "godsdienst" tussen haar "kenmerken" steekt misbruikt de goedgelovigheid van de mensen die voor haar kiezen. Het is gewoon een middel als een ander om volk te lokken en meer macht te verkrijgen. Reeds van in de Oudheid wordt dat spelletje gespeeld... Dus: godsdienstlessen van welke aard ook horen niet meer thuis in ons onderwijs. We hebben één (1) goed onderwijssysteem nodig die onze jeugd de nodige kennis en vaardigheden bijbrengt en een maatschappijbeeld waar iedereen mee kan leven. Diegenen die allergisch zijn voor het woordje "zedenleer" moeten dan maar een naam bedenken die voor iedereen past. "Gemeenschapsscholen", "Vrij (?) onderwijs" enz zijn termen die uit onze maatschappij moeten verdwijnen. Wat moeten wij met Islamonderwijs in onze scholen? Laat dat privé gebeuren in kerken of moskeën, buiten de schooluren en mits ernstige controle over inhoud en uitvoering van de regering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik stel ook vast dat uw visie op geloof nog ergens vastzit in vervlogen preconsiliaire tijden, maar da's een wijd verspreid vooroordeel dat de laatste jaren ook goed geïndoctrineerd is geweest. Denk dus maar voor geen halve seconde dat uw gedachten zoveel "vrijer" zouden zijn dan de mijne... ![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote="de Vexille"]
Citaat:
Waar heb ik iets vermeld tegen "godsdienstvrijheid"??? En mensen verplichten tot het atheïsme??? Waar haalt U het ? Wat ik wel beweer is dat godsdienst niet thuishoort in het onderwijs anno 2004! En dat het niet als paard van Troje moet gebruikt worden door de politiek! ( voor de katholieken is die glorieperiode voorbij, voor de Islam begint ze pas goed...)Voor de rest is het een privé-aangelegenheid en iedereen doet wat hij/zij wenst. In het geval van een godsdienstbeleving die een zeker gevaar zou kunnen inhouden voor onze maatschappij, zoals de Islam, mag/moet daar wat controle op zijn! Ik wens straks niet voor "de keuze" gesteld te worden met een bom naast mijn bed... En wie heeft U ooit wijsgemaakt (of doet het nu nog) dat de "gemeenschapsscholen nesten van atheïsten" zouden zijn??? Ik kan U verzekeren dat minstens 95% van de personeelsleden daar voor 100% gerust in zijn! Idem aan de "overzijde" waarschijnlijk... maar daar zijn ze meer getraind in het doen alsof. Die zogenaamde "strijd" tussen die "atheïsten en katholieken", bestaat dat nog? Het is me echt nog niet teveel opgevallen... Er zijn al heel wat onderwijsmensen die ondertussen in de beide schoolsystemen hebben gewerkt, ga daar eens tegen praten asjeblief! Dan die enkelingen uit het gemeenschapsonderwijs die hun kinderen naar de overkant sturen "omdat het daar zoveel beter is"? Die compenseren misschien die mensen uit het vrij onderwijs die ( tot kortgeleden) buiten vlogen omdat ze het aangedurfd hadden te scheiden of zo??? Leve de vrijheid! En ja, er zullen wel "vrije" scholen zijn waar men het niveau gemakkelijker wat hoger kan houden door tegen alle "christelijke principes" in diegenen die het wat minder hebben of doen in onze maatschappij naar de gemeenschapsschool door te schuiven? De "verplichte inschrijving van leerlingen in de volgorde waarin ze zich aandienen" of zo zal wel een flinke doorn in het oog zijn van sommigen, nietwaar? Maak U verder geen zorgen over de "vrijheid" van mijn gedachten. Die heb ik. U ook hopelijk. Eigenlijk trek ik me niets aan van het geloof van diegene die voor me staat, wel van "de mens" die voor me staat... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar er is ook uw uitspraak dat geloof niet thuis hoort in het onderwijs anno 2004... Lijkt me anders wel een beknotting van die godsdienstvrijheid. Ik leid enkel af uit uw "vurig" betoog dat u het geloof als iets bedreigends ziet... Eigenlijk is uw betoog voor mij enkel een bevestiging van die grote behoefte die het Katholiek onderwijs heeft aan een duidelijke publieke herbevestiging van het project waarvoor het staat. En dat er blijkbaar heel veel werk aan de winkel is om een aantal vooroordelen ten gronde te weerleggen. Het christendom anno 2004 is niet meer de godsdienst uit preconsiliaire tijden; d�*t is een vooroordeel dat een bepaalde strekking in de maatschappij (+ bijbehorende pers) er maar al te graag inramt!
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waarom moet echt alles door onze regering geregeld worden? Waarom behouden we onze verschillende netten zonder dat we er ook consequent voldoende geld voor uittrekken? Wat voor een dubbele moraal is dat toch?
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Scholen moeten zich beperken tot onderwijs, godsdienst heeft - hoe je het ook draait of keert - een drang om zichzelf te bevestigen naar anderen toe. En dat moeten we uit onze klaslokalen verbannen, en rap, voor mijn dochter naar school begint te gaan en ik haar moet uitleggen waarom ze moet leren over mensen die 2000 jaar geleden leefden. 8)
![]() |
![]() |
#15 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Weeral een probleem opgelost zie. ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maak dat de ganzen en de fanatiekelingen eens wijs !
Laat kinderen samen leren, spelen, turnen en zwemmen op school... ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |