Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2008, 23:51   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Zweden: moslims en linksen rellen nadat huurcontract moskee niet verlengd werd

Al een paar dagen lang zijn er zware rellen in het stadsdeel Rosengård in Malmö in Zweden. Auto's staan in brand, ruiten worden ingegooid, er wordt slag geleverd met de politie en met stenen en molotov-cocktails gegooid.

Het gaat over een kelderlokaal dat eerder als moskee gebruikt is, maar waar de eigenaar een andere bestemming voor heeft gevonden. Het moskeebestuur had aanvankelijk keurig de sleutels van de lokalen ingeleverd na afloop van het contract, maar daarna werd het al heel snel gekraakt door zogenaamde 'jongeren'. De politie heeft het pand ontruimd en vrij snel daarna braken er ongeregeldheden uit die nog steeds voortduren. Het zou gaan om groepen moslimimmigranten en zogenaamde autonomen. Er wordt gezegd dat het conflict zich richting religieus conflict aan het ontwikkelen is, en uit heel Zweden komen nu links tuig en op de teentjes getrapte moslims naar Malmö om eens gezellig intifadah'tje of gefrustreerd anarchistje te gaan spelen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4030192.ab (in het Zweeds, zodra ik Nederlands- of Engelstalige links vind, zal ik die hier posten)

Vreemd genoeg lezen wij hier niets over bij ons in de kranten, maar wellicht komt dat nog.
Overigens is Malmö de stad met procentueel de meeste, voornamelijk moslim-immigranten, in Zweden en staat het stadsdeel Rosengård ook al jaren bekend als Klein-Islamabad.
Hoe dan ook zullen de Zweden zich weer enorm cultureel verrijkt voelen.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 19 december 2008 om 00:00.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 23:53   #2
Diederik v.d Elzas
Banneling

Standaard

Allez, tof... Als het in de modelstaat der modelstaten er al zo aan toe gaat, why even bother about Belgium?
Diederik v.d Elzas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 06:43   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Er wordt al langer gewaarschuwd voor problemen in Zweden als deze in Frankrijk.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 07:09   #4
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik heb te doen met de Zweden.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 09:28   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ok dat een aantal gefrustreerde moslims gaan relschoppen kan ik best begrijpen maar ik snap niet echt wat linksen daar te zoeken hebben?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 11:07   #6
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Het nieuws is nu ook opgepikt in Nederland:

Citaat:
Rellen in Malmö om gebedsruimte

MALMÖ - In de Zuid-Zweedse stad Malmö is het in de nacht van donderdag op vrijdag tot rellen gekomen. Jongeren protesteerden tegen de sluiting -eerder deze week in de wijk Rosengard- van een kelder die door moslimjongeren werd gebruikt als gebedsruimte. Ze hadden de kelder drie weken geleden bezet.

Auto's gingen in vlammen op en agenten en ambulances werden met stenen en brandbommetjes bestookt. Volgens de autoriteiten raakte niemand gewond. Ook in de nachten hiervoor was het al onrustig in de stad. Toen werden afvalcontainers in brand gestoken en agenten met stenen bekogeld.

Rosengard ligt aan de rand van de derde stad van Zweden. Meer dan driekwart van de inwoners komt van oorsprong uit Kosovo, Irak, Bosnië en Libanon.

bron
Oud 19 december 2008, 11:18   #7
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...28232126081219

Het nieuws is nu ook in Belgie
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 11:38   #8
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Al een paar dagen lang zijn er zware rellen in het stadsdeel Rosengård in Malmö in Zweden. Auto's staan in brand, ruiten worden ingegooid, er wordt slag geleverd met de politie en met stenen en molotov-cocktails gegooid.

Het gaat over een kelderlokaal dat eerder als moskee gebruikt is, maar waar de eigenaar een andere bestemming voor heeft gevonden. Het moskeebestuur had aanvankelijk keurig de sleutels van de lokalen ingeleverd na afloop van het contract, maar daarna werd het al heel snel gekraakt door zogenaamde 'jongeren'. De politie heeft het pand ontruimd en vrij snel daarna braken er ongeregeldheden uit die nog steeds voortduren. Het zou gaan om groepen moslimimmigranten en zogenaamde autonomen. Er wordt gezegd dat het conflict zich richting religieus conflict aan het ontwikkelen is, en uit heel Zweden komen nu links tuig en op de teentjes getrapte moslims naar Malmö om eens gezellig intifadah'tje of gefrustreerd anarchistje te gaan spelen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4030192.ab (in het Zweeds, zodra ik Nederlands- of Engelstalige links vind, zal ik die hier posten)

Vreemd genoeg lezen wij hier niets over bij ons in de kranten, maar wellicht komt dat nog.
Overigens is Malmö de stad met procentueel de meeste, voornamelijk moslim-immigranten, in Zweden en staat het stadsdeel Rosengård ook al jaren bekend als Klein-Islamabad.
Hoe dan ook zullen de Zweden zich weer enorm cultureel verrijkt voelen.
Zeker voelen deze zich enorm cultuurverrijkt, alléz bepaalde dan. Het is de gewone man/vrouw in de straat die deze graad van verrijking nog niet begrijpt, deze zullen waarschijnlijk niet voldoende nieuwberichten lezen of TV kijken en zien hoe het in die landen van herkomst eraan toe gaat, bij het minste of geringst, straatterreur �* volanté.

Dus de fout ligt in de onwetendheid van de gewone man/vrouw die zich nog niet voldoende hebben kunnen openstellen voor de nieuwe cultuurverrijking. Deze moeten daar nog aan werken en met een beetje progressieve linkse steun zullen ze er dan ook wel in slagen.

Mensen daarentegen met een pogressieve linkse overtuiging begrijpen zulke verrijking direct, daarom ook hun steun aan deze verrijkers.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.

Laatst gewijzigd door ERLICH : 19 december 2008 om 11:40.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 13:02   #9
Diederik v.d Elzas
Banneling

Standaard

Ik heb nog samen met een Iraniër gewerkt die Zweden ontvluchtte wegens te geweldadige, bijna Amerikaanse toestanden. En die kerel kwam uit Teheran en was chauffeur van een legerkolonel...
Diederik v.d Elzas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 13:13   #10
Ambiorix

Standaard

dat die "linksen" dat aub niet in naam van links doen, de dwazen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 13:16   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er wordt eigenlijk helemaal niets gezegd over wie die "linksen" zijn. Welke partij, welke beweging?
Oud 19 december 2008, 13:25   #12
Ambiorix

Standaard

idd, mss heeft de topicstarter dit er gewoon van gemaakt.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 13:33   #13
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
[...]
[...]
Een tip: Google heeft een vertaaldienst die sind kort ook Deens en Zweeds naar nederlands doet.
Ga naar
http://translate.google.com/translate_t?hl=nl#
en vul de url van de te vertalen webpage in.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 13:55   #14
Sus Iratus
Banneling

Standaard

@ Pelgrim, Ambiorix

Vertaald uit het artikel (helemaal onderaan, laatste twee alinea's) in mijn openingspost:

Volgens de provinciale communicatiecentrale in Skåne zijn er aanwijzingen dat de aanstichters van de onlusten mensen zijn die al bekend zijn bij de politie in Malmö.

Zij zouden onder meer betrokken zijn geweest bij gevechten tijdens voetbalwedstrijden en afgelopen zomer tijdens de demonstraties op het Europees Sociaal Forum (ESF).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Sociaal_Forum

Een kijkje daar leer ons meteen met wat voor lieden we te maken hebben; 'andersglobalisten' en 'antiracisten' van het soort dat elke demonstratie aangrijpt om eens flink te gaan motten met de polite en andersdenkenden, terwijl ze alles kort en klein slaan.

Kortom, ik heb niks verzonnen.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 19 december 2008 om 13:55.
Oud 19 december 2008, 13:58   #15
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Hier alvast twee filmpjes over de rellen in Malmö:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle4032662.ab (eerst een kort reclamefilmpje, daarna de twee items)
Oud 19 december 2008, 14:39   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kan goed zijn dat daar van die zogenaamde 'andersglobalisten' bij waren, maar dan blijf ik niettemin met de vraag zitten: wat hebben linksen daar te zoeken? Sinds wanneer houdt links zich bezig met theocratieën te verdedigen?
Oud 19 december 2008, 14:50   #17
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Kan goed zijn dat daar van die zogenaamde 'andersglobalisten' bij waren, maar dan blijf ik niettemin met de vraag zitten: wat hebben linksen daar te zoeken? Sinds wanneer houdt links zich bezig met theocratieën te verdedigen?
Dat doet (een groot deel van) links toch al jarenlang? Tenminste, zolang het het christendom maar niet betreft, want dat is door links sinds de jaren '60 wél, en met redelijk succes, met hand en tand bestreden.
Voor links geldt vaak dat de vijand van mijn vijand mijn vriend is. Helaas, want links ziet niet, of wil het gewoonweg niet zien, welke religieuze adder ze aan hun borst koesteren door telkenmale met name moslims in hun veelal bizarre eisen en wensen te blijven steunen.
Oud 19 december 2008, 14:56   #18
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Er is een primaire bevolkingslaag van "have-nots" die solidair zijn met elkaar over eender welke agenda als hij maar tegen de "bezittenden" en/of "het klootjesvolk" gericht is.

wij zijn tegen godsdienst mijnheer ; maar er is een verschil tussen het sektarisme van "armen" zoals vele moslims in het Westen (en moslimlanden !) en het sektarisme van rijke filmsterren zoals in de Scientology. Het is symptomatisch dat hier de PVDA een tijdlang kartel vormde met de AEL in "Resist".

"Vrijheid van Godsdienst" is een groot goed, maar er mag geen verwarring bestaan over het gevaar van sektevorming. Indien Malmö zo veel moslims telt, kan ik me niet voorstellen dat er geen mosleedën zijn behalve die kelder. De plaatyselijke politiecoimmissaris zal wel weten hoe hij die "ongeregeldheden" aanpakt zeker ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 15:14   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het gaat hem helemaal niet over armoede of sociale uitsluiting, maar om een kelder.
Oud 19 december 2008, 15:29   #20
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het gaat hem helemaal niet over armoede of sociale uitsluiting, maar om een kelder.
Een kelder die als moskee werd gebruikt zelfs. Een niet te verontachtzamen detail.

En inderdaad, het lijkt me stug dat armoede en sociale uitsluiting een rol spelen in een land dat al jaren bekend is als hét sociaal-democratische paradijs van de wereld, waar de uitkeringen nog hoger liggen dan hier, waar er verhoudinggewijs nog meer geld in allerlei integratieprojecten wordt gepompt dan hier, waar niet-Zweden naast het Zweeds ook in hun eigen talen les krijgen op school, waar ze op alle mogelijke manieren hun eigen cultuur mogen en kunnen belijden, en ga zo maar door.
Maar blijkbaar is dat niet goed genoeg voor een aantal...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be