![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Enkele dagen geleden was het weer 11 november en hebben we de gruwelen van de eerste Wereldoorlog herdacht. Het is in deze context en in die van de huidige politieke situatie in België dat ik u een brief wil voorlezen. Deze brief dateert van 6 april 1917 en werd geschreven door Generaal Baron Moritz Ferdinand Freiherr von Bissing, de toenmalige militaire Gouverneur in België van de Duitse bezetter. Von Bissing werd geboren in Pruisen op 30 januari 1844 en overleed op 18 april 1917. Hij is onder meer bekend voor het ondertekenen van het doodvonnis van Edith Cavell. De brief die ik u zal voorlezen is gericht aan Keizer Willem II en is geschreven op de dag dat de Verenigde Staten besloten om als strijdende partij toe te treden tot de Grote Oorlog. Von Bissing schreef de brief één week voor zijn dood. Hij luidt als volgt (vrije vertaling naar het Nederlands):
Overeenkomstig de aanwijzingen van Uwe Majesteit heb ik al mijn krachten gewijd aan het zo snel mogelijk uitbouwen van een Vlaamse politiek , zoals door Uwe Majesteit was bevolen. Nadat ik mij de 17e van vorige maand over de te nemen maatregelen had onderhouden met de vertegenwoordiger van de kanselier, de staatssecretaris voor Binnenlandse Zaken, heb ik een Commissie ingesteld die de verdeling moet voorbereiden van het oude Koninkrijk België in een Vlaams en een Waals deel. Als eerste stap, en op advies van deze Commissie, heb ik bij verordening van 21 jongstleden het grondgebied verdeeld in twee administratieve gebieden, een Vlaams en een Waals. De verdeling is gebaseerd op de taalgrens en valt samen met de provinciegrenzen. Alleen Brabant zal in tweeën gesplitst moeten worden. Naargelang de vorderingen van de werkzaamheden zullen de Waalse ministeries naar Namen worden overgeheveld, terwijl de Vlaamse ministeries in Brussel zullen blijven. Naar verwachting zal worden begonnen met de overplaatsing van het Waalse Ministerie van Industrie en Arbeid naar Namen. Vanaf nu worden maatregelen getroffen om een locatie in Namen te vinden. De scheiding van de ministeries zal gevolgd worden door andere scheidingsmaatregelen, vooral van de gerechtelijke instellingen. De scheiding van het Belgische gezag gaat gepaard met de benoeming van een Duits administratief Hoofd in Vlaanderen en één in Wallonië. Die zullen met onmiddellijke ingang worden benoemd. Wij hopen dat onze verwachtingen ten aanzien van een Vlaanderen dat bevrijd is van Waalse invloeden ten volle zullen worden verwezenlijkt. Dat zal zeer zeker de Duitse belangen dienen. Ik neem de vrijheid om erop te wijzen dat het niet goed zou zijn om het Vlaanderen dat van de dominantie van Wallonië is losgekomen, aan zijn lot over te laten, of nog om het als wisselmunt te beschouwen bij de vredesbesprekingen die er nu snel zullen komen. Als het Duitse Rijk niet waakzaam is, zal het lot van Wallonië als gebied onder volledige Franse invloed er een zijn van vijand van Duitsland. Een Wallonië dat overgeleverd is aan Franse invloed zal trouwens automatisch een instrument worden van de Engelse dominantie en als voorwendsel dienen voor de Engelse aanspraken op het Vlaamse kustgebied. De uitbreiding van de Duitse macht en invloed in Wallonië lijkt mij daarom niet minder belangrijk dan in Vlaanderen. Economisch gezien is Wallonië vanwege zijn industrie voor Duitsland meer waard dan Vlaanderen, meer bepaald de koolmijnen, die ik op volle toeren heb laten draaien. Ongetwijfeld zal het economisch belang van Vlaanderen aanzienlijk toenemen wanneer de steenkoolrijkdommen in de Kempen zullen worden geëxploiteerd. Wij moeten er bovendien op wijzen dat er tussen Vlamingen en Walen veelvuldige economische banden bestaan, die ook na de scheiding behouden moeten blijven, als men niet wil dat beide gebieden, of op zijn minst één van de twee, schade ondervindt. De Waalse bevolking is gemakkelijker te besturen en te leiden dan de Vlaamse. De Vlamingen zijn van nature zwaarder op de hand en meer tot weerstand geneigd. De Walen zijn lichter van aard en zijn gemakkelijk te besturen, als ze tenminste goed verdienen, sociale voordelen genieten en van het leven kunnen profiteren Op basis van deze overwegingen acht ik het mijn plicht tegenover Uwe Majesteit en tegenover het Vaderland om op te merken dat men oog moet hebben voor het behoud van een goed georganiseerd Wallonië naast een goed georganiseerd Vlaanderen. 1. Deze brief van Von Bissing moet in zijn context worden geplaatst: • Zoals gezegd is hij gedateerd van 6 april 1917, de dag waarop de Verenigde Staten toetraden tot de oorlogvoerende partijen. De Duitsers waren op dat ogenblik nog zeker van de overwinning; • Voor een overwinnend Tweede Rijk was de vernietiging van België een grote prioriteit. Die vernietiging gaf Duitsland via Antwerpen toegang tot de Noordzee (Nederland was tijdens W.O. I immers neutraal gebleven). Zij stelde Duitsland bovendien in staat om zich meester te maken van de Waalse industrie en om het Duitse koloniale rijk met Congo te vervolledigen (Zij hadden al Ruanda-Burundi, Oost- en Zuidwestelijk Afrika). Om dit veroveringsdoel te verwezenlijken volstond het om tweedracht tussen de Belgen te zaaien. Het is over de uitvoering van dat beleid dat Von Bissing verslag uitbrengt aan de Kaiser; • Vlamingen en Walen hebben in 14-18 goed strijd geleverd en de politiek van Von Bissing werd gehaat, behalve door een klein groepje incivieke collaborateurs onder leiding van Borms. Die collaboratiebeweging werd VNV tussen de twee oorlogen. Borms werd in 1918 veroordeeld en zal uiteindelijk in 1946 worden geëxecuteerd voor zijn collaboratie met de Nazi’s. De opvolgers van deze oud-collaborateurs heten vandaag Vlaams Blok of Belang, ex-Volksunie en, tot op zekere hoogte, CD&V. 2. Welke zijn de gevolgen van Von Bissings Flamenpolitik? • De taalgrens zoals Von Bissing die had voorbereid, werd in werkelijkheid omgezet door de regering Eyskens en nadien door Martens en Dehaene, en wel volgens dezelfde Duitse principes (recht van het individu waar dat het Vlaamse imperialisme ten goede kwam, ‘bodemrecht’ waar nodig, vandaar de afschaffing van taalvragen in de volkstelling, referendum enz…); • Aangezien Von Bissing België wou vernietigen, moest ook Brussel teruggebracht worden tot het niveau van provinciestad zoals andere. Het is om die reden dat het Duitse militaire vliegveld van Melsbroek zou dicht bij Brussel werd aangelegd. 3. En nu de vraag hoe de toekomst op te bouwen, gegeven dit verleden? • Duitsland heeft niet gewonnen, noch in 14-18 noch in 40-45. Europa is dus niet Duits geworden (en ook niet Frans met Napoleon), maar daadwerkelijk Europees, en de hoofdstad van dat Europa is niet Berlijn of Parijs maar wel degelijk Brussel! Op dit punt is de Flamenpolitik van Von Bissing behoorlijk bij de neus genomen! • Europa aanvaardt geen vernietiging van bestaande naties ten voordele van regio’s (zie België/Vlaanderen, Spanje/Catalonië, Verenigd Koninkrijk/Schotland, Duitsland/Beieren). • Met moet dus stoppen met België te vernietigen met een Flamenpolitik die op dit ogenblik geen enkele zin meer heeft. • Laat de Nederlandstalige provincies Nederlandstalig blijven, en de Waalse Franstalig. Laat Brabant, dat een tweetalige traditie heeft, weer tweetalig worden. Een referendum per provincie volgens deze principes, kan dit voorstel bevestigen. • Het huidige Brabant is samengesteld uit 50% Nederlandstaligen (Vlaams-Brabant) en 50% Franstaligen (Brussel en Waals-Brabant). Samen vormen ze een eigen, volwaardige, rijke en multiculturele regio, waar Europa behoefte aan heeft. De tweetaligheid wordt in de Brusselse regio met succes toegepast, wij weten dus hoe het moet, als onze autoriteiten het maar willen. 4. Wat de prijs betreft die wij sinds 90 jaar betalen voor deze absurde Flamenpolitik, die gaat onze middelen en die van de Natie ruim te boven: • Vlaanderen zelf riskeert bloedeloos uit de economische crisis te komen; • de demografie in Vlaanderen is desastreus; • wij verliezen de ene onderneming na de andere; • wij verliezen onze eer en worden in het buitenland uitgelachen; • de Belgen van 14-18 en van 40-45 hebben hun leven niet gegeven opdat onze Belgische politiek verantwoordelijken een Duitse politiek zouden voeren van afbraak van ons mooie land, het land waarvoor zij zich hebben opgeofferd. Ik wil er nog even aan herinneren dat wij juist vandaag de 100e verjaardag vieren van de aanvaarding door het Belgisch parlement van Congo, dat door Koning Leopold II als legaat aan België geschonken werd. Congo heeft de Belgische bevolking grote rijkdom gebracht, waarvan wij nu nog altijd profijt hebben. Zo, geachte toehoorders. Dit waren enkele ernstige beschouwingen die ons aan het denken moeten zetten en de verantwoordelijken voor onze Natie zouden moeten helpen om hun gedrag te herzien ten aanzien van de burgers, die hen tenslotte hebben verkozen. Ik dank u voor uw aandacht. François Wolters Nationaal Ondervoorzitter Belgische Alliantie Bron: politics.be
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Anderzijds vertonen ze ook twee opvallende gelijkenissen:
Wat Belgicisten ook vertellen, de kern van hun wensen komt dus altijd op hetzelfde neer: zoveel mogelijk delen van Vlaanderen verfransen. "Sire, ils nous ont volé la Flandre"....
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dit zinnetje valt me het meest op:
Citaat:
tweetaligheid in België betekent op termijn ééntaligheid Frans, dus neen aan een tweetalig Brabant.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij bij de BUB-BAB denken niet in taalcategorieën. U moest u schamen zo tegen de tijdsgeest in te gaan. Voor apartheidsfans zoals u is er binnenkort een plaatsje in Bokrijk!
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |