Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2008, 20:47   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Prominenten vs. Knack

Ik weet niet goed waar dit te plaatsen en de moderatie mag het altijd verzetten naar een katern dat ze beter geschikt vinden.

Citaat:
Over journalistiek, privacy en e-mail-cultuur

Op woensdag 19 november 2008 pakte het weekblad Knack met een coverstory uit, waarin het privé-leven van twee Vlaams Belang-politici kamerbreed wordt uitgesmeerd. Journalist Dirk Draulans -van origine bioloog- vergast ons op een smeuig canapé-verhaal waarin Frank Vanhecke en Marie-Rose Morel de hoofdrol spelen.

Bij nader inzien steunt heel de "onthulling" op een paar e-mails tussen beiden, waarvan de authenticiteit sterk betwist wordt. De inhoud van deze mails situeert zich helemaal in de persoonlijke levenssfeer. Ze handelen niet over corruptie, machtsmisbruik, geheime politieke deals, of wat dan ook,- gevallen waarin men het journalistiek openbaar maken van e-mail-verkeer zou kunnen verdedigen.

Ongeacht of men akkoord gaat met de visie van de twee politici, vinden ondertekenaars van deze petitie het absoluut ongeoorloofd dat privé-correspondentie, waaraan geen enkele maatschappelijke relevantie kan worden toegedicht, zomaar in de media wordt te grabbel gegooid.

De chaotische e-mail en SMS-cultuur, waarin wij vandaag leven, moet een gewetensvol journalist juist aanzetten tot grote omzichtigheid, nauwkeurig checken van bronnen, detecteren van eventuele vervalsing, evenals aandacht voor context en achtergrond (eens te meer lag hier een vechtscheidingsverhaal aan de oorsprong van de publicatie).

Wij pleiten voor sterke, onafhankelijke media, die hun rol spelen van kritisch waarnemer in het politiek, socio-cultureel en economisch universum. Sensatiejournalistiek zal altijd wel een behoefte vervullen voor een bepaald segment van de bevolking. In een kwaliteitsmedium hoort zij niet thuis.

(Opgelet: vanzelfsprekend telt de mening van elke burger in deze kwestie. Toch is deze tekst specifiek bedoeld voor Vlaamse opiniemakers die hier een signaal naar de media willen geven. Ook de steunbetuigingen -hoe goed bedoeld ook- van de kant van VB-leden zelf, nemen wij niet op, om elke indruk te vermijden dat het hier om een georchestreerde campagne zou gaan.
Reacties en commentaren kunnen te allen tijde, door iedereen, op ons forum. )

Ludo Abicht, publicist, docent filosofie
Jan Bax, voorzitter VEPEC (Vereniging voor Promotie en Communicatie)
Wim De Wit, Ondervoorzitter OVV - Algemeen secretaris VVB - Erevoorrzitter VIK
Gerard Bodifée, wetenschapper
Boudewijn Bouckaert, hoogleraar UG, voorzitter Nova Civitas en voorzitter Cassandra
Mimount Bousakla, politica (LDD), ondervoorzitter Cassandra
Ray de Bouvre, oud Financieel & Administratief Directeur Vlaamse Opera
Ides Debruyne – www.mediakritiek.be
Patricia De Waele, gewezen 3e nationaal ondervoorzitter van Open Vld.
Eddy Boutmans, jurist, oud-senator en voormalig staatssecretaris
Gui Celen, neurochirurg, voorzitter Pro Flandria
Hugo Coveliers, senator en voorzitter VLOTT
Lieven De Cauter, filosoof, voorzitter BrusselsTribunal
Peter De Roover, publicist
Paul Doevenspeck, ere-advocaat
Koenraad Elst, historicus-publicist
Paul Embrechts, Vicevoorzitter Vepec.
Guy Freiermuth, erelector en hoofdredacteur 'Achter het Nieuws'
Sven Gatz, Vlaams volksvertegenwoordiger en Fractieleider Open VLD, Vlaams Parlement
Pol Hoste, schrijver
Jan Jambon, volksvertegenwoordiger N-VA
Paul Martens, gewezen hoofdredacteur van 'Wij'-Volksunie-weekblad
Marc Michils, CEO Saatschi & Saatschi Brussels
Bert Murrath, hoofdredacteur ’t Scheldt
Guido Naets, publicist, Europa-deskundige
Jan Neckers, historicus, columnist
Yves Panneels, communicatie-adviseur
Rik Pinxten, Voorzitter Vrijzinnig-humanistische Vereniging
Marc Platel, oud-Wetstraatjournalist
Eric Ponette
Hugo Portier, ere voorzitter ANZ
A.R. Roosens, Eredirecteur-generaal Vlaamse Gemeenschap
Eric Rosseel, gepensioneerd docent VUB
Johan Sanctorum, auteur-cultuurfilosoof
Björn Siffer, adjunct-directeur en woordvoerder van HVV (Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging)
Ward Steffens, erevoorzitter Guldensporenkomitee Mechelen
Matthias Storme, jurist, hoogleraar
Eric Suy, professor emeritus
Eric Swaelen, ex-bankier
Frank Thevissen, voormalig professor Communicatiewetenschappen VUB
Jef Turf, kernfysicus, oud-voorzitter Vlaamse KP
Godelieve Vaesen, voormalig voorzitster Vlaamse Journalisten Vereniging, freelance journaliste
Gie van den Berghe, auteur-historicus
Luckas Vander Taelen
Frank Vande Veire, filosoof
Marc Vanfraechem, technicus Klara en blogger
Gui van Gorp, historicus-publicist
André Van Halewyck, uitgever
Bob Vansant, psychotherapeut-auteur
Jan van Malderen, internationaal consulent, oud-voorzitter Pro Flandria
Hilde Vautmans, volksvertegenwoordiger
Wouter Vermeersch, Nationaal Politiek Secretaris "Jong Gezond Verstand"
Myriam Vervaet, hoofddocent Medische Psychologie, faculteit Geneeskunde, UGent
Katrijn Willems, Master en geaggregeerde in Communicatiewetenschappen (VUB) en kernlid Jong VLD Nationaal
Al zal ik toegeven dat er in de lijst ook een paar mensen staan waarvan je enige sympathie voor het Vlaams Belang kan verwachten, zie ik vooral mensen die die partij rauw lusten. Dat op zich vind ik een mooi signaal vanuit de publieke sfeer dat Knack er echt over gegaan is met hun coverstory over een vermeende verhouding tussen twee VB-kopstukken. Als pakweg een Luckas Vander Taelen vindt dat dit niet meer kan, dan ga ik toch denken dat enkele die-hard anti-VB'ers hier het schaamrood gaan krijgen omdat ze die hele Knack-historie zo bejubelden en fantastisch vonden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 20:52   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Politiek correct.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 21:32   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik weet niet goed waar dit te plaatsen en de moderatie mag het altijd verzetten naar een katern dat ze beter geschikt vinden.

Al zal ik toegeven dat er in de lijst ook een paar mensen staan waarvan je enige sympathie voor het Vlaams Belang kan verwachten, zie ik vooral mensen die die partij rauw lusten. Dat op zich vind ik een mooi signaal vanuit de publieke sfeer dat Knack er echt over gegaan is met hun coverstory over een vermeende verhouding tussen twee VB-kopstukken. Als pakweg een Luckas Vander Taelen vindt dat dit niet meer kan, dan ga ik toch denken dat enkele die-hard anti-VB'ers hier het schaamrood gaan krijgen omdat ze die hele Knack-historie zo bejubelden en fantastisch vonden.
Inderdaad een bont clubje vanuit alle politieke windstreken. Dat is maar normaal ook: wat Knack gedaan heeft zal elk fatsoenlijk mens veroordelen...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 21:38   #4
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Politiek correct.
Wat bedoel jij?

Heel deze historie had inderdaad geen enkele politieke relevantie, maar het ergste van al is dat er nauwelijks controle is of dit allemaal wel echte mails zijn. Hiermee plaatst Knack zich op het niveau van pakweg de Story of Blik.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 21:40   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Wat bedoel jij?

Heel deze historie had inderdaad geen enkele politieke relevantie, maar het ergste van al is dat er nauwelijks controle is of dit allemaal wel echte mails zijn. Hiermee plaatst Knack zich op het niveau van pakweg de Story of Blik.
In se zou het niet mogen uitmaken of die mails echt zijn of niet: een fatsoenlijk blad had dit NOOIT gepubliceerd. Dit is volledig irrelevant en de media moet zich uit de privélevens van politici houden.
Oud 28 november 2008, 21:58   #6
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Lijkt alsof die Dirk Draulans een persoonlijk vete aan het uitvechten is.

En heeft die niet zijn zaad gekruist met een apin? (hij heeft daar zelf een artikel over uitgebracht, dus ben hier niet aan het roddelen)
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 22:17   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Knack was lange tijd mijn laatste hoop op relatief degelijke journalistiek. Goedkope roddel en slagen onder de gordel had ik van dit weekblad niet verwacht. Ik dacht dat ze daar boven stonden.
Mij maakt het heus niet uit tot welke partij die twee mensen behoren, het gaat om het principe als dusdanig. Waar is de eer? Waar is de verdienste? Nergens, behalve in één of andere riool.

Betekent dit dat mijn houding ten opzichte van het VB wijzigt? Bijlange niet, die zaken staan los van elkaar. Het zal eerder mijn houding ten opzichte van Knack kunnen wijzigen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 01:41   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het zal eerder mijn houding ten opzichte van Knack kunnen wijzigen.
Zo denken er nog meer mensen over als men de lezersbrieven in de kranten leest.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 06:47   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Het lijkt idd stijl bergaf te gaan na het grote Wendy van Wanten nummer
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 12:23   #10
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Knack is in mijn daling geacht. Hou dat soort verhalen voor de Dag Allemaal.
Oud 29 november 2008, 12:30   #11
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Knack was lange tijd mijn laatste hoop op relatief degelijke journalistiek. Goedkope roddel en slagen onder de gordel had ik van dit weekblad niet verwacht. Ik dacht dat ze daar boven stonden.
Mij maakt het heus niet uit tot welke partij die twee mensen behoren, het gaat om het principe als dusdanig. Waar is de eer? Waar is de verdienste? Nergens, behalve in één of andere riool.

Betekent dit dat mijn houding ten opzichte van het VB wijzigt? Bijlange niet, die zaken staan los van elkaar. Het zal eerder mijn houding ten opzichte van Knack kunnen wijzigen.
Ik kan me hier helemaal in vinden. Hopelijk herpakt Knack zich.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 12:47   #12
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
In se zou het niet mogen uitmaken of die mails echt zijn of niet: een fatsoenlijk blad had dit NOOIT gepubliceerd. Dit is volledig irrelevant en de media moet zich uit de privélevens van politici houden.
Maar in dit geval vind ik het wél belangrijk of de mails echt waren of niet, want indien van niet , dan betekend dit dat Knack gewoon een waardeloos vod papier is, en zou moeten door iedereen genegeerd worden.
Oud 29 november 2008, 14:03   #13
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Knack is in mijn achting gedaald. Hou dat soort verhalen voor de Dag Allemaal.
Oud 29 november 2008, 14:13   #14
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik kan me hier helemaal in vinden. Hopelijk herpakt Knack zich.
Knack heeft geen krediet meer bij mij.
Oud 29 november 2008, 14:16   #15
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Nuja, alle dagbladen en weekbladen durven 'tegenwoordig?' wel eens serieus te manipuleren en de waarheid geweld aan te doen.

Ik bemerk dat bij De Morgen ook hoor.
Oud 29 november 2008, 17:06   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Maar in dit geval vind ik het wél belangrijk of de mails echt waren of niet, want indien van niet , dan betekend dit dat Knack gewoon een waardeloos vod papier is, en zou moeten door iedereen genegeerd worden.
Dat vind ik nu al, eigenlijk. Ze ZIJN al te ver gegaan, hoedanook.
Oud 29 november 2008, 17:43   #17
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Blijkbaar is berichtgeving over persoonlijke relaties 'not done' wanneer het gaat om Vlaams Belang leden.

De persoonlijke relaties van bv: Patrick Dewael, Bart Somers, Laurette Onckelinckx, etc zijn blijkbaar wel 'free game'.

Zie ik daar hypocrisie opduiken?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 29 november 2008 om 17:50.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 19:28   #18
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Blijkbaar is berichtgeving over persoonlijke relaties 'not done' wanneer het gaat om Vlaams Belang leden.

De persoonlijke relaties van bv: Patrick Dewael, Bart Somers, Laurette Onckelinckx, etc zijn blijkbaar wel 'free game'.

Zie ik daar hypocrisie opduiken?
Staat er al schuim op uw lippen?

Maakt niet uit of dat over VB gaat of over PVDA, zulke berichten passen niet in de Knack maar in een roddelblad.
Oud 29 november 2008, 19:30   #19
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Maakt niet uit of dat over VB gaat of over PVDA, zulke berichten passen niet in de Knack maar in een roddelblad.
Kan zijn. Het getuigt wel van valse verontwaardiging. Waar was de petitie wanneer andere politici door het slijk werden gehaald omwille van persoonlijke relaties?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 29 november 2008 om 19:34.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 19:33   #20
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Kan zijn. Het getuigd wel van valse verontwaardiging.
Waarom?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be