![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Kan iemand mij helpen ivm mijn eindwerk? Ik vraag me af of er ergens onderzoeken te vinden zijn die een overzicht geven van wat het gemiddelde vlaamse gemeenteraadslid (+ schepenen en burgemeesters) verdient.
Nergens te vinden na een dag zoeken, hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bedankt, Joeri |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, de officiele inkomsten, of alle schnabbeltjes erbij?
Het eerste hangt af van zitpenningen , het andere van postje en welwillendheid naar anderen toe.
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
[§ 1. De gemeenteraadsleden ontvangen geen wedde. Zij trekken presentiegeld als zij deelnemen aan de vergaderingen van de gemeenteraad en aan de vergaderingen van de commissies en van de afdelingen. Het bedrag van het presentiegeld wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Het presentiegeld bedraagt minimum 1 500 frank en mag niet meer bedragen dan het presentiegeld dat de provincieraadsleden trekken als zij deelnemen aan de vergaderingen van de provincieraad, verhoogd of verlaagd volgens de geldende regels van de koppeling aan het indexcijfer. ] (1) (W. 04.05.1999 - art. 2 - B.S. 28.07.1999) [ § 1bis. De gemeente kan, op de door de Koning te bepalen wijze, de presentiegelden van het gemeenteraadslid dat andere wettelijke of reglementaire bezoldigingen, pensioenen, vergoedingen of toelagen geniet, aanvullen met een bedrag ter compensatie van het inkomensverlies dat betrokkene lijdt, op voorwaarde dat de mandataris daar zelf om verzoekt. De som van de presentiegelden, aangevuld met het bedrag ter compensatie van het inkomensverlies, kan nooit hoger zijn dan de wedde van een schepen van een gemeente met 50 000 inwoners.].
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() ik moet u zeggen, een gemeenteraadslid steekt meer toe dan hij verdient aan de zitpenningen. (denk maar aan de pintjes erna
![]() Wat een schepen betreft heeft dat te maken met het aantal inwoners. In vele gemeenten heeft de kuisvrouw meer dan de burgemeester. (gemeenten >30.000 inwoners) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als ik me niet vergis heeft een burgemeester ( 11.000 inwoners) zo'n 80% van de wedde van de gemeentesecretaris.
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Gemeenteraadsleden: de vergoeding varieert van gemeente tot gemeente.
de onder- en bovengrens ligt tussen de 75 euro en 150 euro voor een zitting. In de gemeenten die ik ken worden commissies in regel vergoedt voor de erkende fracties. Dat kan hetzelfde bedrag zijn als voor de gemeenteraadszittingen, dat kan ook minder zijn (zeker als er veel commissies zijn, zoals bijvoorbeeld in Gent). De burgemeesters- en schepenenweddes zijn afhankelijk van het inwonersaantal en worden gelijkgeschakeld met de weddes van de secretarissen (deze regeling geldt ook voor de OCMW-voorzitters en leden van het vast bureau). De wedde van burgemeester is dezelfde als die van de basis van gemeentesecretaris (staat in gemeentewet). Een schepen en de OCMW-voorzitter krijgen hiervan 80%. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Op 1 januari 2001 werden de weddes van burgemeesters verhoogd. Het loon is steeds afhankelijk van het aantal inwoners. Een burgemeester van een gemeente met 5.000 inwoners verdient jaarlijks 31.000 euro bruto, terwijl een collega met een gemeente van meer dan 150.000 inwoners onder zijn hoede 98.000 euro opstrijkt.
------------------------------------- Ik heb de volledige tabel ergens op een hd staan en zal het eens opzoeken.
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Als gemeenteraadslid heb ik 150 € per gemeenteraad en per commissie. Voor die commissie moet ik aangeduid worden door de fractie als effectief lid of als plaatsvervanger Als ik als plaatsvervanger een commissie bijwoon als het effectief lid er is trek ik niets. Als op één dag twee of meerder commissies samen komen trek ik voor die dag één zitpenning. Als ik naar een commissie ga waar ik niet voor aangeduid ben trek ik ook niets. Voor de rest heb ik gemeenteraadslid enkele voordelen zoals gratis kaarten voor sommige concerten of andere evenementen. Recepties kunnen een voordeel lijken maar zijn dat in feite niet. Reizen naar zustersteden of andere bestemmingen rond probleemstellingen en oplossingen zijn ook een voordeel maar er wordt van je verwacht (niet meer als normaal) dat je er iets van opsteekt
Voor wat de insinuaties beterft zoals schnabbeltjes e.d. Het spreekwoord zegt dat de duivel zijn trawanten betrouwt zoals hemzelf. Een goed gemeenteraadslid steekt veel tijd en energie in zijn ambt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() Allee kzal mijn goed hart, en rot karakter nog maar es laten zien
![]() ![]() ![]() ![]() --------------------------------------------------------------- Weddes van onze politici De wedde van een burgemeester hangt af van het aantal inwoners van de gemeente. Vanaf 1 januari 2001 werd deze wedde verhoogd, om de politieke job van burgemeester aantrekkelijker te maken. De wedde van de burgemeester dezelfde als die van de gemeentesecretaris, behalve voor heel kleine en heel grote gemeentes. Zo is de wedde van de burgemeester 80% van die van de gemeentesecretaris in een gemeente tot 10.000 inwoners, en 120% in gemeentes met meer dan 80.000 inwoners. Inwoners per gemeente Nieuwe wedde (vanaf 1/1/2001) (bruto € per maand) 5.000 2.119 10.000 2.665 15.000 3.055 20.000 3.273 25.000 3.901 50.000 4.401 80.000 5.161 150.000 6.222 >150.000 6.708 Schepenen krijgen 60% of 75% van de burgemeesterswedde, respectievelijk bij minder en meer dan 50.000 inwoners. Burgemeester en schepenen krijgen ook vakantiegeld en een eindejaarspremie. Gemeenteraadsleden krijgen geen wedde, maar een presentiegeld van minimum 37 € als ze de gemeenteraad bijwonen. De gemeenteraad legt dat bedrag vast, maar het mag niet hoger zijn dan dat van een provincieraadslid. Een parlementslid krijgt de bruto-aanvangswedde van een staatsraad (een rechter bij de Raad van State). Dat is 5.122 € bruto per maand, maar dat bedrag valt sinds 1997 onder hetzelfde belastingregime als dat van andere beoefenaars van een vrij beroep. Netto blijft er per maand een goede 2.500 € over. Daarnaast krijgen de parlementsleden van hun assemblee een vergoeding voor gedane kosten die forfaitair 28 procent van de brutowedde bedraagt. Dat is zowat 16.900 € per jaar of 1.400 € per maand (belastingvrij). Bovendien ontvangen ze, hoewel ze grondwettelijk recht hebben op gratis openbaar vervoer, een vergoeding voor hun autokosten van en naar het parlement van 0,15 € per kilometer. We kunnen dus schatten dat een parlementslid bruto 3.800 € netto per maand verdient. Vanaf 31/1/2001 mogen parlementsleden nog steeds burgemeester of schepen zijn, maar ze mogen niet meer verdienen dan anderhalve parlementaire wedde. De kamervoorzitter verdient ongeveer 11.150 € bruto per maand. Een minister verdient 8.480 € bruto per maand, de premier en de vice-premiers 8.675 € bruto. De europarlementsleden krijgen sinds einde 1998 een bruto-maandwedde van 5.700 €. Daarbij komt wel een vaste maandvergoeding van 3.200 € voor algemene onkosten en 9.700 € voor de vergoeding van de medewerkers van de parlementsleden. Als je echt rijk wil worden, moet je euro-commissaris (12.590 € bruto) of rechter bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg (10.535 € bruto) worden.
![]() |
#11 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar de bubbels ![]() |
||
![]() |
![]() |