Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2008, 21:42   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Film "An Interview with Muhammed" uitgekomen

Citaat:
AMSTERDAM - De film An Interview with Muhammed van Ehsan Jami staat vanaf dinsdagmiddag online.

Jami houdt in de film een interview met een man die onherkenbaar is gemaakt. Hij draagt een tulband en heeft een afbeelding van de profeet Mohammed voor zijn gezicht.

De film begint met de introductie van Mohammed. De geïnterviewde vertrouwt Jami toe dat hij hem best met ’Mo’ mag aanspreken. “Want Mohammed is zo lang.”

Jami vraagt onder andere naar de jeugd van Mohammed. Ook stelt hij vragen over het huwelijk van Mohammed met een meisje van zes. Af en toe zijn er teksten uit de koran te zien.

Jami stelt thema’s als afvalligheid en vrouwenrechten aan de kaak. Hij wil aantonen dat de profeet zelf inziet dat ook hij fouten heeft gemaakt. Hij vindt zijn productie, die een klein kwartier duurt, geen anti-islamfilm.

De omstreden film is in het Haagse Nieuwspoort in première gegaan. Er werden extra veiligheidsmaatregelen genomen. Alle aanwezigen werden gecontroleerd en er waren beveiligers aanwezig. De veiligheidsdiensten NCTb en AIVD hadden de productie al gezien tijdens een voorvertoning.

De film is Engelstalig en duurt bijna een kwartier

hele artikel
An interview with Muhammed

Ik had dat ook in de subfora "Maatschappij en samenleving" of "Immigratie en integratie" kunnen plaatsen, maar dit subforum leek me uiteindelijk het best. Ik ben vooral benieuwd naar de meningen van de hier op het forum aanwezige moslims.
Hoe dan ook, gelieve eerst het filmpje te bekijken en daarna met commentaren te komen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 16:22   #2
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard "De masker is gevallen ! maar van ehsan jami."

Kinderachtig en belachelijk, de film zelf bevind zich onder heel laag theatraal niveau, beneden alle peil dus !
De inhoud bevat een weerlegging en een bespiegeling van ehsan jami zelf, die op poten heeft gezet om zelf een eigen media aandacht te creeeren, meer moet je daarachter niet zoeken !

...en het plaatje blijft hangen...

Laatst gewijzigd door Lincoln : 12 december 2008 om 16:27.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 17:09   #3
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Nee, ik heb het filmpje niet gezien, eerlijk gezegd interesseert het hele gedoe me niet erg.
Eén regel uit het artikel in de openingspost vond ik echter veelbetekenend :
er worden extra veiligheidsmaatregelen genomen tijdens de première.
In wat voor wereld leven wij toch als een bepaald onderwerp op geen enkele wijze mag besproken worden zonder angst voor aanslagen e.d. Ik wil niet leven in een wereld waar voortdurend "extra veiligheidsmaatregelen" nodig zijn, ik wil leven in een wereld waar het gezond verstand regeert en alles bespreekbaar is.
Oud 14 december 2008, 00:53   #4
Ephesus
Vreemdeling

Ephesus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nee, ik heb het filmpje niet gezien, eerlijk gezegd interesseert het hele gedoe me niet erg.
Eén regel uit het artikel in de openingspost vond ik echter veelbetekenend :
er worden extra veiligheidsmaatregelen genomen tijdens de première.
In wat voor wereld leven wij toch als een bepaald onderwerp op geen enkele wijze mag besproken worden zonder angst voor aanslagen e.d. Ik wil niet leven in een wereld waar voortdurend "extra veiligheidsmaatregelen" nodig zijn, ik wil leven in een wereld waar het gezond verstand regeert en alles bespreekbaar is.
Marie van de Koster, ik kan u hier zo eventjes duizenden topics neerzetten waardoor ik mij afvraag in wat voor een wereld wij leven. Maar is het daar nu niet een beetje te laat voor? Moeten we in plaats van te jammeren over hoe onze wereld er wel aan toe is niet zelf onze handen uit de mouwen steken om deze wereld te verbeteren?
Ephesus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 11:48   #5
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephesus Bekijk bericht
Marie van de Koster, ik kan u hier zo eventjes duizenden topics neerzetten waardoor ik mij afvraag in wat voor een wereld wij leven. Maar is het daar nu niet een beetje te laat voor? Moeten we in plaats van te jammeren over hoe onze wereld er wel aan toe is niet zelf onze handen uit de mouwen steken om deze wereld te verbeteren?
Door hierop te antwoorden, ga ik wel erg off topic, vrees ik. Maar goed, u heeft een directe vraag gesteld.
Eerst en vooral : gezien u vraagt wat ik er aan zou doen, geeft u toe dat er een probleem is. Graag had ik van u vernomen wat we er kunnen aan doen? De handen uit de mouwen steken om de wereld te verbeteren, is een wat naïeve oplossing.
Ik geloof nog altijd in het gezegde dat als ieder voor zijn eigen deur keert, de hele straat proper blijft. Ik probeer dan ook vriendelijk te zijn tegen iedereen en alle mensen op dezelfde manier te behandelen. Geen verschil of ze oud of jong, man of vrouw, wit of zwart zijn. En ik denk dat indien iedereen dat doet heel wat ellende in de wereld voor een deel vanzelf zou verdwijnen. Maar iedereen moet dat dan wel willen, ik, mijn buurman, mijn landgenoten in een ander deel van het land, mijn medemensen aan de andere kant van de wereld ... Helaas stel ik vast dat die goede wil tegenwoordig bij het grootste deel van de mensen ontbreekt.
Oud 14 december 2008, 17:29   #6
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Bleef het aanvankelijk stil uit de moslimhoek na het uitkomen van deze film, nu echter wordt er op diverse jihad-websites tot o.a. boycott-acties van Nederlandse producten opgeroepen:

Citaat:
Op verschillende jihadistische websites wordt geageerd tegen Ehsan Jami en zijn kritische islamfilm Interview met Mohammed. Jami moet worden veroordeeld door de Nederlandse regering en tot die tijd worden alle Nederlandse producten geboycot.

Help de profeet met een boycot,’ staat op de extremistische website Hedayah te lezen, gevolgd door een opsomming van producten die moslims zouden moeten boycotten.

Ook toont de site de Nederlandse vlag en een foto van Jami.

Barbaars
Op de website Muslm.net wordt de oud-PvdA’er voor hond uitgescholden en ook de jihadistische website Alaqsa - vernoemd naar een moskee in Jeruzalem - veroordeelt Jami’s film. ‘De islam is geen terreur-religie en kent ook geen barbaarse ideeën,’ valt te lezen. ‘Islam is een vreedzame religie.’

Ondanks die boodschap wordt Osama bin Laden op de website geciteerd en is ten minste een martelaar te zien.

Volgens Jami laat de reactie op zijn 'mensenrechtenproject' eens te meer zien hoe hard het nodig is om 'te blijven vechten voor de rechten van vrouwen, homo's en afvalligen'.

'De websites diskwalificeren zichzelf,' zegt Jami tegen elsevier.nl. 'Volgens hun ben ik een hond en moet ik sterven als een hond. Wat moet ik daar dan nog op zeggen?'

Goed voor de lijn
'Al dat gescheld,' zegt arabist prof. Hans Jansen tegen elsevier.nl. 'Zelf ben ik ook regelmatig aan de beurt op die websites, het is moeilijk serieus te nemen. Al dachten we bij Theo van Gogh ook dat het wel los zou lopen.'

Een boycot van Nederlandse producten zal volgens Jansen 'enig effect' hebben op de Nederlandse bedrijven, maar zal vooral in het nadeel van de bevolking werken.

'Veel landen hebben al een voedselprobleem. Als ze dan ook nog stoppen met het importeren van producten is dat vooral goed voor de lijn.'

Niet kwetsen
De Nederlandse regering liet eerder al weten het ‘te betreuren als de film van de heer Jami de gevoelens van veel moslims diep kwetst’.

‘Nederland kent een traditie van vrijheid van godsdienst en levensovertuiging, maar ook van vrijheid van meningsuiting,’ zo staat in de verklaring te lezen. ‘Nederland kent ook een traditie van respect, verdraagzaamheid en verantwoordelijkheid. Het kwetsen van andere mensen hoort daar niet bij.’

bron
Dat er vroeg of laat zulke oproepen op dit soort haatbaard-sites zouden verschijnen, verbaast me in het geheel niet. Wat me echter wel verbaast, is de reactie van de Nederlandse regering, die voor de zoveelste keer bij voorbaat al nederig plat op de buik gaat liggen - zeer waarschijnlijk uit angst voor aanslagen en ander religieus getint geweld van extremistische moslims.
Oud 14 december 2008, 17:33   #7
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Bleef het aanvankelijk stil uit de moslimhoek na het uitkomen van deze film, nu echter wordt er op diverse jihad-websites tot o.a. boycott-acties van Nederlandse producten opgeroepen:
Laten boycotten. Gaan we er van wakker liggen ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 18:01   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Een kleine maar lofwaardige poging om de islam zijn plaats te geven in het Westen van de 21ste eeuw.

Laatst gewijzigd door system : 14 december 2008 om 18:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 18:33   #9
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een kleine maar lofwaardige poging om de islam zijn plaats te geven in het Westen van de 21ste eeuw.
waarom noemt u dat niet gewoonweg een 'mislukte' poging?
Oud 14 december 2008, 18:36   #10
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Door hierop te antwoorden, ga ik wel erg off topic, vrees ik. Maar goed, u heeft een directe vraag gesteld.
Eerst en vooral : gezien u vraagt wat ik er aan zou doen, geeft u toe dat er een probleem is. Graag had ik van u vernomen wat we er kunnen aan doen? De handen uit de mouwen steken om de wereld te verbeteren, is een wat naïeve oplossing.
Ik geloof nog altijd in het gezegde dat als ieder voor zijn eigen deur keert, de hele straat proper blijft. Ik probeer dan ook vriendelijk te zijn tegen iedereen en alle mensen op dezelfde manier te behandelen. Geen verschil of ze oud of jong, man of vrouw, wit of zwart zijn. En ik denk dat indien iedereen dat doet heel wat ellende in de wereld voor een deel vanzelf zou verdwijnen. Maar iedereen moet dat dan wel willen, ik, mijn buurman, mijn landgenoten in een ander deel van het land, mijn medemensen aan de andere kant van de wereld ... Helaas stel ik vast dat die goede wil tegenwoordig bij het grootste deel van de mensen ontbreekt.
Ik wou niet al te uitdiepen in het onderwerp, maar ik vond uw noodkreet om een andere wereld wel interessant. Tenslotte sta ik ook 100% achter datgene U hierboven hebt aangehaald.
Oud 14 december 2008, 19:13   #11
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

ex-Islamitische atheïsten
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 19:14   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Wel een goedkoop filmpje trouwens.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 19:19   #13
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

"An interview with the vampire" vond ik toch stukken beter hoor.
Oud 14 december 2008, 19:32   #14
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wel een goedkoop filmpje trouwens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
"An interview with the vampire" vond ik toch stukken beter hoor.
Uiteraard is het een goedkoop filmpje, en uiteraard is het amusement en entertainment ver te zoeken, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat immers over de inhoud, de boodschap zo u wilt, van het filmpje zelf, en niet over de verpakking. Toch?
Oud 14 december 2008, 22:13   #15
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephesus Bekijk bericht
waarom noemt u dat niet gewoonweg een 'mislukte' poging?
En waarom zou dat nu een mislukte poging zijn?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 19:30   #16
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En waarom zou dat nu een mislukte poging zijn?
Omdat datgene wat u daarvoor aanhaalde helemaal niet gelukt is naar mijn mening.
Oud 17 december 2008, 18:06   #17
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
An interview with Muhammed

Ik had dat ook in de subfora "Maatschappij en samenleving" of "Immigratie en integratie" kunnen plaatsen, maar dit subforum leek me uiteindelijk het best. Ik ben vooral benieuwd naar de meningen van de hier op het forum aanwezige moslims.
Hoe dan ook, gelieve eerst het filmpje te bekijken en daarna met commentaren te komen.
Redelijk saai filmpje.
Als dit als humor bedoeld was is deze stukken beter:

http://www.youtube.com/watch?v=9L0vZEX1YZc

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 18:59   #18
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Deze is ook een goei:

http://www.youtube.com/watch?v=eVAP9soE5P8

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 16:09   #19
gomer
Banneling

Standaard

Bangelijk filmpje. Bijzonder pijnlijk en accuraat gemaakt. Het links zootje en de muslims zullen de handen wel weer in elkaar slagen. Het ontkennen van het prangende probleem in onze samenleving : de islam.
gomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 17:05   #20
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=ClkBQ...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=LH4YdIkx26s&NR=1

Laatst gewijzigd door Lincoln : 18 december 2008 om 17:11.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be