Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2008, 16:21   #1
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard Brussel leefbaar zonder Vlaanderen?

Stel dat bij een splitsing van België, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een onafhankelijke stadsstaat wordt. Zal deze entiteit in staat zijn om (economisch) te overleven?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 16:22   #2
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Neen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 16:55   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Neen.
Er is geen enkele "stad", onafhankelijke stadstaat of stadstaat als deelstaat van een bondsstaat enz.. die zelfstandig kan "overleven". elke stad heeft een economie die "draait" afhankelijk van de handel in goederen en diensten) die ze drijft met het omkiggende en in het geval van steden met meer dan 1 miljoen inwoners (+ met de ganse wereld.

Brussel is hierop geen uitzondering. Het is zeer gemakkelijk te bedenken wat er zou gebeuren indien op een of andere wijze "Brussel" een territorium zou worden dat afzonderlijk van Vlaanderen binnen de EU/NAVO/ UN... zou moeten functioneren. Indien ik me niet vergis liggen Diegem, EVere en Zaventem niet in het "gebied Brussel" enb zou de nieuwe republiek Vlaanderen of een verenigde Nederlanden (incl.Vlaanderen, excl. BruWallonië)
de voornaamste luchthaven van nde Europese Hoofdstad en het hoofdkwartier van de Navo huisvesten.

Ondanks de opheffing van een federaal belgische administratie zouden er echter nog tegen de 100.000 Vlaamse of Verenigd Nederlandse staatsburgers "pendelarbeid" verrichten in Brussel en deze stadstaat zal daarop de normale belastingen ontvangen (idem dito voor de vergoedingen voor de aanwezigheid van EU administratie en de talrijke lobbykantoren, wereldhoofdkantoren...)

Het valt dan ook te voorzien dat deze staat een lagere BTW/accijnsen zal
hanteren ten einde de brave vlaamse verbruikers aan te trekken om er te komen winkelen.

Mij is echter duidelijk dat Bruxelles speculeert op een "verbinding" met Wallonië - het is duidelijk dat deze staat tegenover Vlaanderen grote troeven heeft : het is nl. ons grootste afzetgebied. Binnen het huidige staatsverband
hebben de Walen minder keuze/uitwijkmogelijkheden. Een "onafhankelijker" Wallobrux zal echter de concurrentie (vooral van Frankrijk, maar ook van andere bronnen) voluit laten gaan & ook voor sommige zaken zoals zuiver water zwaar laten betalen. Ook de Vlaamse of Nederlandse ondernemers die
een onlesbare dorst naar bedrijfsruimte hebben (oa. in het hotel en recreatiewezen) zullen diep in de fiskale portefeuille moeten gaan om de noodzakelijke expansie te financieren.

Ik denk dat we op termijn bekeken goedkoper af zijn met de huidige transferts
en de in principe eenvoudigere onderhandelingen over diverse problemen in vergelijking met hoe die zouden lopen tussen "onafhankelijke staten".

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 26 december 2008 om 17:03.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 17:40   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en de in principe eenvoudigere onderhandelingen over diverse problemen in vergelijking met hoe die zouden lopen tussen "onafhankelijke staten".
Twaalf MILJARD per jaar? Hoezo goedkoper?
als ze ons geen hotels laten bouwen, so be it.

En sinds wanneer betalen pendelaars hun belastingen op de plaats waar ze werken? Ik ken verschillende Belgen die in Vlaandere wonen maar in Breda werken en volgens mij (én hen) betalen die dapper in Belgie hun belastingen!

Ok, ze zullen lastig doen over water. Wat gaan ze doen? De Maas blokkeren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 18:22   #5
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ondanks de opheffing van een federaal belgische administratie zouden er echter nog tegen de 100.000 Vlaamse of Verenigd Nederlandse staatsburgers "pendelarbeid" verrichten in Brussel en deze stadstaat zal daarop de normale belastingen ontvangen (idem dito voor de vergoedingen voor de aanwezigheid van EU administratie en de talrijke lobbykantoren, wereldhoofdkantoren...)
Iets in die aard heb ik hier ( http://lvb.net/item/2625 ) ook gelezen. Fiscaliteit is niet echt mijn dada, weet dus niet wat ik er precies van moet denken.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 21:39   #6
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ok, ze zullen lastig doen over water. Wat gaan ze doen? De Maas blokkeren?
Toen ik laatst mijn atlas consulteerde, strooomde de Maas niet door Brussel. Men kan hoogstens dreigen de Zenne te vergiftigen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 26 december 2008, 21:42   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele "stad", onafhankelijke stadstaat of stadstaat als deelstaat van een bondsstaat enz.. die zelfstandig kan "overleven". elke stad heeft een economie die "draait" afhankelijk van de handel in goederen en diensten) die ze drijft met het omkiggende en in het geval van steden met meer dan 1 miljoen inwoners (+ met de ganse wereld.

Brussel is hierop geen uitzondering. Het is zeer gemakkelijk te bedenken wat er zou gebeuren indien op een of andere wijze "Brussel" een territorium zou worden dat afzonderlijk van Vlaanderen binnen de EU/NAVO/ UN... zou moeten functioneren. Indien ik me niet vergis liggen Diegem, EVere en Zaventem niet in het "gebied Brussel" enb zou de nieuwe republiek Vlaanderen of een verenigde Nederlanden (incl.Vlaanderen, excl. BruWallonië)
de voornaamste luchthaven van nde Europese Hoofdstad en het hoofdkwartier van de Navo huisvesten.

Het valt dan ook te voorzien dat deze staat een lagere BTW/accijnsen zal
hanteren ten einde de brave vlaamse verbruikers aan te trekken om er te komen winkelen.

Mij is echter duidelijk dat Bruxelles speculeert op een "verbinding" met Wallonië - het is duidelijk dat deze staat tegenover Vlaanderen grote troeven heeft : het is nl. ons grootste afzetgebied. Binnen het huidige staatsverband
hebben de Walen minder keuze/uitwijkmogelijkheden. Een "onafhankelijker" Wallobrux zal echter de concurrentie (vooral van Frankrijk, maar ook van andere bronnen) voluit laten gaan & ook voor sommige zaken zoals zuiver water zwaar laten betalen. Ook de Vlaamse of Nederlandse ondernemers die
een onlesbare dorst naar bedrijfsruimte hebben (oa. in het hotel en recreatiewezen) zullen diep in de fiskale portefeuille moeten gaan om de noodzakelijke expansie te financieren.

Ah... De goeie ouwe Philippe Van Parijs-discussiemethode: zuig een doemscenario uit je duim, en concludeer daaruit dat de huidige situatie minder erg is.

Wat zou je denken van een Vlaanderen waar zijn hoofdstad deel van uitmaakt? (Eventussen binnen een losse Confederatie der Nederlanden.)

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 26 december 2008 om 21:42.
Oud 26 december 2008, 21:58   #8
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Indien ik me niet vergis liggen Diegem, EVere en Zaventem niet in het "gebied Brussel".
Evere ligt wel in het BHG, en de NATO site ligt niet eens op Evere's
grondgebied maar op dat van de stad Brussel.

Nu, Brussel zou nooit kunnen overleven zonder nieuw grondgebied, en bestuur
van zowel Zuid en Noord Nederlanders, als de Franstaligen en Europese gemeenschap. Dit is natuurlijk allemaal theorie, en ik vraag me af of het er ooit van zal komen.

Zoals het nu is, met Vlaamse gemeenten waar niemand nog Nederlands praat en een Vlaamse Hoofdstad die niet in Vlaanderen ligt (ik ken ook niet zo veel nederlandstaligen hier en plus) kan het natuurlijk niet verder. Hoe dan ook, beide kanten gaan veranderingen moeten begaan en dingen afstaan.
brussel1200 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 22:06   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brussel1200 Bekijk bericht
een Vlaamse Hoofdstad die niet in Vlaanderen ligt
Brussel ligt net zogoed in Vlaanderen, als Parijs in Frankrijk ligt.
Oud 26 december 2008, 22:16   #10
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

Nee Brussel is deel van de Vlaams gemeenschap, niet het Vlaams Gewest. En vind je het ook niet raar dat de Vlaamse hoofdstad voor 85 percent uit niet-Nederlandstaligen bestaat?
Oud 26 december 2008, 22:21   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee Brussel is deel van de Vlaams gemeenschap, niet het Vlaams Gewest.
Waar praatte ik over "het Vlaams Gewest"? Ik praatte over "Vlaanderen".

Citaat:
En vind je het ook niet raar dat de Vlaamse hoofdstad voor 85 percent uit niet-Nederlandstaligen bestaat?
En dan? Vind jij dat een probleem? Ik niet.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 26 december 2008 om 22:21.
Oud 26 december 2008, 22:37   #12
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

ik vind het geen probleem, ik vind het gewoon onlogisch
Oud 26 december 2008, 22:40   #13
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

o zo bedoel je. Nu ja Brussel is eigenlijk niet Vlaanderen maar Brabant hé. Het had er natuurlijk anders uit gezien als alle Vlamingen niet zelf wegverhuisden. Ik ben één van de enigen van mijn familie die nog in Brussel woont.
Oud 26 december 2008, 22:42   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik vind het geen probleem, ik vind het gewoon onlogisch
Belgicistische indoctrinatie: 'Gebied waar geen Nederlands gesproken wordt kan geen deel uitmaken van Vlaanderen.'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 00:15   #15
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Belgicistische indoctrinatie: 'Gebied waar geen Nederlands gesproken wordt kan geen deel uitmaken van Vlaanderen.'
Inderdaad!

Laten we eraan toevoegen dat nogal wat flaminganten slachtoffer zijn van deze indoctrinatie.
Oud 27 december 2008, 00:39   #16
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

Je hebt de Leopolds, de Davignons en de Rogiers die België hebben afgescheurd van Nederland. Dat soort volk heeft de touwtjes in handen en mag zich graaf en weet ik wat nog allemaal noemen. Mensen die daar niet van afwillen vind ik Belgicisten.

3 gemeentes waar niemand nog Nederlands spreekt die tot een Nederlandstalig gewest
behoren is compleet absurd en onlogisch, en sinds het FDF er een absolute meerderheid heeft is het nog ondemocratisch ook. Als de bevolking voor de meerderheid een taal spreekt, moet dat de officiële taal zijn. Noem dat Belgicisme, ik noem dat logica.
Oud 27 december 2008, 00:46   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3 gemeentes waar niemand nog Nederlands spreekt die tot een Nederlandstalig gewest
behoren is compleet absurd en onlogisch, en sinds het FDF er een absolute meerderheid heeft is het nog ondemocratisch ook. Als de bevolking voor de meerderheid een taal spreekt, moet dat de officiële taal zijn. Noem dat Belgicisme, ik noem dat logica.
Dus dorpen in de VS met een meerderheid Spaanstaligen zijn de facto Mexicaanse dorpen?? En anders beweren, zou bovendien nog eens ondemocratisch zijn?
Vreemde logica.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 december 2008 om 00:47.
Oud 27 december 2008, 00:46   #18
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
behoren is compleet absurd en onlogisch,
Waarom?

Citaat:
en sinds het FDF er een absolute meerderheid heeft is het nog ondemocratisch ook.
Waarom?

Als het VB de absolute meerderheid haalt in Borgerhout, dan mag Borgerhout afscheiden van België, of wat?
Oud 27 december 2008, 01:00   #19
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

hoe gaan ze dat voor mekaar krijgen, hoeveel VB stemmers wonen daar nog ? Zitten die niet allemaal in Schoten of Kapellen nu?
Oud 27 december 2008, 01:11   #20
brussel1200
Vreemdeling

Standaard

Waarom? Meerderheid heeft het voor het zeggen, ooit al daarvan gehoord?

Vlamingen zijn met de meerderheid in België en dus vinden Flaminganten dat ze door de minderheid gegijzeld worden. In Kraainem vinden ze dat ook maar dan dat ze gegijzeld worden door de Vlamingen. Waarom verstaan jullie elkaar niet ? Jullie willen hetzelfde, meerderheid voor het zeggen. Democratie, iemand?

Laatst gewijzigd door brussel1200 : 27 december 2008 om 01:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be