Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2008, 15:47   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard De rode pen...

Steeds meer scholen verbieden verbeteringen met rode pen
BRUSSEL - Correcties in rode inkt zouden slecht zijn voor het zelfvertrouwen van kinderen, schrijft de Sunday Telegraph.

Het gebruik van de kleur rood om aan te geven wat er allemaal fout is in een schoolwerk, dateert uit de 19de eeuw. Maar de jongste tijd hebben opvoedkundigen steeds meer kritiek op wat zij beschouwen als 'confronterend' kleurgebruik.

Volgens schooldirecteur Richard Sammonds 'kan een rode pen zeer demotiverend zijn voor scholieren, die het interpreteren als 'je bent niet goed genoeg'. Wij gebruiken daarom bij het nakijken van proeven tegenwoordig highlightpennen in alle kleuren, behalve rood. De goede stukken van de proef worden gemarkeerd in de ene, de minder goede in een andere kleur.'

Zoals in onderwijskringen gebruikelijk, heeft dit al geleid tot een hevige discussie met 'conservatieve' leerkrachten, die de verandering als 'trendy' of 'politiek correct' afwijzen en vinden dat rode inkt het juist makkelijker maakt voor kinderen om fouten te zien, en daar dus uit te leren. dsl
Men (bepaalde pedagoochelaars) heeft nog niet genoeg geleuter verkocht in het onderwijs sinds bvb het Vernieuwd Secundair Onderwijs: dat moest er ook nog bijkomen!

De truc bestaat er dus in van de goede woordjes in één kleurtje te steken, de "slechte" in een ander kleurtje. Omdat het goede kleurtje voorlopig nog zal overwegen geeft men dan aan het kind de indruk dat het goed heeft gewerkt waarschijnlijk... Meer woordjes juist geschreven dan woordjes verkeerd: als dat geen podiumplaats waard is! Zal het zeker geen inzinking of trauma van krijgen...
Wie inziet dat een dergelijk iets alleen maar nefast kan zijn en nog slechtere resultaten teweeg zal brengen dan diegenen die er al zijn, tja, dat zijn "conservatieve leerkrachten"!
Hoop maar dat je kinderen nog een tijdje "conservatieve leerkrachten" voor de klas krijgen in afwachting dat 16-jarigen en ouder niet meer weten hoeveel zes x zeven is en in elke zin 5 fouten neerpennen, en dan heb ik het nog niet over -dt fouten...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 16:48   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Alle minder aangename dinges in onze maatschappij hebben een naam.

Vanzelfsprekend krijgt die naam dan een slechte reputatie ... en de oplossing is nooit om de minder aangename dinges te voorkomen of te verbeteren, maar wel om de naam te wijzigen.

Straks zo enkele voorbeelden.

Volgens mij verliest een kind nooit zijn zelfvertrouwen door een bepaalde kleur waarin de foutjes in zijn/haar tekstjes of proefjes worden aangeduid, maar wel door de laakbare houding van volwassenen tegenover kinderen die niet zo foutvrij hun schoolnivo kunnen volhouden.

Wat moet veranderen, is de houding tegenover lerende kinderen. En daarbij niet in het minst de houding van sommigen om maar absoluut te proberen om kinderen in een opleidingsnivo te houden, waar ze eigenlijk niet voor geschikt zijn.

(en dat geldt zelfs voor ouders van gehandikapte kinderen, die absoluut willen dat hun kind in een 'gewone' school les volgt, in plaats van in een gespesialiseerde instelling. Presies of die andere blinde of dove, of 'k weet niet wat kinderen, minderwaardig zijn. Wat wel minderwaardig is: dat is de houding tegenover gehandikapten zelf ...)

En nu van die voorbeelden van woordwijzigingen:

gebrekkige, gehandikapte, minder-valide, anders-valide, ...

neger, zwarte, kleurling, ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 17:01   #3
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Mja, zou best wel kunnen dat het nefast is voor het zelfvertrouwen. Als na onderzoek van de pedagogen het idd zo blijkt, lijkt het me idd geen slecht idee om de rode balpen te mijden bij het verbeteren van testen en taken.
Oud 28 december 2008, 17:37   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Steeds meer scholen verbieden verbeteringen met rode pen
BRUSSEL - Correcties in rode inkt zouden slecht zijn voor het zelfvertrouwen van kinderen, schrijft de Sunday Telegraph.

Het gebruik van de kleur rood om aan te geven wat er allemaal fout is in een schoolwerk, dateert uit de 19de eeuw. Maar de jongste tijd hebben opvoedkundigen steeds meer kritiek op wat zij beschouwen als 'confronterend' kleurgebruik.

Volgens schooldirecteur Richard Sammonds 'kan een rode pen zeer demotiverend zijn voor scholieren, die het interpreteren als 'je bent niet goed genoeg'. Wij gebruiken daarom bij het nakijken van proeven tegenwoordig highlightpennen in alle kleuren, behalve rood. De goede stukken van de proef worden gemarkeerd in de ene, de minder goede in een andere kleur.'

Zoals in onderwijskringen gebruikelijk, heeft dit al geleid tot een hevige discussie met 'conservatieve' leerkrachten, die de verandering als 'trendy' of 'politiek correct' afwijzen en vinden dat rode inkt het juist makkelijker maakt voor kinderen om fouten te zien, en daar dus uit te leren. dsl
Men (bepaalde pedagoochelaars) heeft nog niet genoeg geleuter verkocht in het onderwijs sinds bvb het Vernieuwd Secundair Onderwijs: dat moest er ook nog bijkomen!

De truc bestaat er dus in van de goede woordjes in één kleurtje te steken, de "slechte" in een ander kleurtje. Omdat het goede kleurtje voorlopig nog zal overwegen geeft men dan aan het kind de indruk dat het goed heeft gewerkt waarschijnlijk... Meer woordjes juist geschreven dan woordjes verkeerd: als dat geen podiumplaats waard is! Zal het zeker geen inzinking of trauma van krijgen...
Wie inziet dat een dergelijk iets alleen maar nefast kan zijn en nog slechtere resultaten teweeg zal brengen dan diegenen die er al zijn, tja, dat zijn "conservatieve leerkrachten"!
Hoop maar dat je kinderen nog een tijdje "conservatieve leerkrachten" voor de klas krijgen in afwachting dat 16-jarigen en ouder niet meer weten hoeveel zes x zeven is en in elke zin 5 fouten neerpennen, en dan heb ik het nog niet over -dt fouten...
Tijd dat Jezus terugkomt om zulke huichelaars uit de tempel van onze samenleving te ranselen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 18:16   #5
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Tijd dat Jezus terugkomt om zulke huichelaars uit de tempel van onze samenleving te ranselen.
Kom kom, rood is niet de prettigste kleur he
Ik weet nog dat ik het ook haatte als men test waar ik zo hard aan gewerkt had volgekribbeld stond met rood.

Groene kleur is veel vriendelijker en minder aggressief.

Nooit geleerd over de effecten van kleuren?
Oud 28 december 2008, 18:32   #6
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Volgens verlichte pedagogen
kwelde men 't kind zonder vertogen.
Een kruisje in 't rood
dreef het tot chaoot.
Ik voel me leeg en zwaar bedrogen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 18:54   #7
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard

Pamper de kids nog een beetje meer!
We kunnen de fouten misschien gewoon niet meer verbeteren... dan voelt ieder kindje zich helemaal blij!
Oud 28 december 2008, 19:20   #8
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Wat voor zever is dat nu weer.

Vroeger had ik ook enkele leerkrachten die soms in het groen of een andere kleur verbeterden als hun rode pen leeg was oid, ik vond dat helemaal niet beter dan rood. Groen maakte er kleurenwarboel van, rood was veel duidelijker.

Wat is de volgende stap, verbeteren in potlood zodat scholieren ongewenste scores kunnen aanpassen?
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:30   #9
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Even kort: hebben ze nu echt niets beters te doen dan te palaveren ver welke kleur inkt er gebruikt moet worden om te verbeteren? Er zijn in het onderwijssysteem belangrijkere katjes te geselen dan dat, me dunkt. Laat de leerkrachten dit AUB vrij beslissen. Ik verbeterde in alle geval in rood en als iemand daar iets op gezegd zou hebben (wat gelukkig niet gebeurde) zou ik gezegd hebben 'dat ze voor een ander hol moesten gaan keffen' (uitspraak ontleend van de 'wijsgeer' Jef Hoeyberghs .
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:49   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Rood betekent ook 'niet goed'. Houden dus. Bovendien is het een goed contrast met blauw of zwart, dus als de leraar dan er nog wat bij wil krabbelen is het goed te lezen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:54   #11
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Way to go !

Laat ons ineens maar een hele generatie kasplantjes kweken die geloven dat alles wat ze doen super is.
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:59   #12
Jukes
Parlementslid

Standaard

Wat een sissiegedoe! Een lap rond hun oren, ja.
Oud 28 december 2008, 20:26   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

1 september 5 uur 's namiddags: "en Jantje, hebt ge een goede meester?"

Antwoord: "Ja hoor, hij slaagt niet terug".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 23:14   #14
Duvelke

Standaard

lol, blijkbaar niet veel mensen die iets of wat pedagogische studies hebben gestudeerd
ok, je kan er tegen zijn, maar wat ik hier lees, gaat er toch wel werkelijk over..
Ik lees hier dat kinderen geslagen moeten worden
ik lees hier dat kinderen nu gaan vechten met leerkrachten
enz enz..

echt erg hier, man man man
Oud 29 december 2008, 08:29   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
lol, blijkbaar niet veel mensen die iets of wat pedagogische studies hebben gestudeerd
ok, je kan er tegen zijn, maar wat ik hier lees, gaat er toch wel werkelijk over..
Ik lees hier dat kinderen geslagen moeten worden
ik lees hier dat kinderen nu gaan vechten met leerkrachten
enz enz..

echt erg hier, man man man
Het is betutteling, niets pedagogisch aan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 10:49   #16
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
...en waar heb je gelezen dat kinderen moeten geslagen worden?
Je bedoelt dat leerkrachten, tegenwoordig meer dan gedacht - alle voorvalletjes komen niet in de pers, gerust door een leerling een klop mogen krijgen maar o wee als die leerkracht een mep terug geeft???
Deze leerlingen die een leerkracht een mep geven vliegen in het uiterste geval van de school af, en zitten een paar dagen later opnieuw in een andere school, als grote held omringd door andere gastjes die met dezelfde mentaliteit rondlopen. Eens gedaan met op hun gat zitten (ik schrijf dus niet: studeren) kunnen we ze in de maatschappij terugvinden waar ze dan maar eens iemand op de bus doodtrappen of zo. No problem.

Laatst gewijzigd door andev : 29 december 2008 om 10:59.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:59   #17
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Het is nogal duidelijk dat er plaats moet zijn in het onderwijs voor serieuse, veel en verscheiden experimenten. En dringend. Er is nood aan beter onderwijs.
Maar deze zever slaat toch wel alles. Als dit alles is wat de zoektocht naar nieuwe en betere onderwijsvormen voortbrengt dan vraag ik me af waar we met bezig zijn.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:10   #18
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ben jij pedagoog?
Wat is jouw beroep?
Zou jij het fijn vinden moesten mensen jou constant zeggen wat jij al dan niet goed of fout doet door mensen die der geen zak van kennen?

Sommigen hier denken ze dat ze hier alles weten
Oud 29 december 2008, 16:16   #19
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Kom kom, rood is niet de prettigste kleur he
Ik weet nog dat ik het ook haatte als men test waar ik zo hard aan gewerkt had volgekribbeld stond met rood.

Groene kleur is veel vriendelijker en minder aggressief.

Nooit geleerd over de effecten van kleuren?
Nochtans is rood de kleur van de liefde. Denk ook eens aan rode rozen, rode lippen, rode hartjes, rode adventskaarsen en samen met groen is rood de kleur van Kerstmis.
Oud 29 december 2008, 16:54   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Verbeteren met rood is duidelijk. Men ziet dan snel wat er fout is. Weinig rood = goed.

Zwart en groen zijn al een pak minder duidelijk te zien tov het blauw waarmee de studenten schrijven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be