Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2008, 01:10   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard De oplossing van het pensioenprobleem

Mensen leven steeds langer waardoor ze meer en meer een beroep doen op de pensioenfondsen. Toen de pensioengerechtigde leeftijd op 65 werd vastgesteld was de gemiddelde levensverwachting 70. Gemiddeld deed iemand toen ongeveer 5 jaar lang beroep op zijn pensioenuitkering. Inmiddels is de levensverwachting omhooggegaan naar 78. Nu leeft iemand dus gemiddeld 13 jaar van zijn pensioen. Stel iemand verdiend 3000 euro pm bruto op zijn 65e. Vanaf zijn 65e zal hij 2100 euro pm gaan verdienen (70%). Per jaar ontvangt hij ongeveer 27.000 euro van het pernsioenfonds. 23.000 x 13 jaar = 299.000 euro. Dat is veel geld.

Elk jaar dat deze persoon na zijn 65 doorwerkt, bespaart dat het pensioenfonds 27.000 euro. Ik vind dat deze persoon op de volgende manier gestimuleerd moet worden door te werken. Ieder jaar dat deze persoon doorwerkt na zijn 65 moet hij op het moment dat hij met pensioen gaat de helft van het bedrag dat hij het fonds bespaart heeft ineens netto uitgekeerd krijgen.

Stel hij besluit na zijn 65e tot zijn 70e door te werken

Hij bespaart het pensioenfonds 5 x 27.000 = 135.000 euro. Op zijn 70e krijgt hij dan 67.500 euro ineens uitgekeerd. Hiernaast zou je na zijn 65e de pensioenpremie voor deze persoon kunnen opheffen waardoor het aantrekkelijker wordt voor de werkgever deze man in dienst te houden. Je zou hierbij ook zijn uitgekeerde bedrag kunnen verhogen met 1% voor elk jaar dat hij doorwerkt. Als hij op zijn 70e stopt krijgt hij bijvoorbeeld 75% ipv 70%. De overheid krijgt ook nog eens een hoop belastingcenten binnen. Ik heb verschillende berekeningen uitgevoerd. Zelfs een combinatie van de drie stimuleringsmaatregelen blijft voordeliger dan wanneer de persoon stopt op zijn 65e.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 08:03   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

In elk geval ze zullen iets moeten uitvinden om de mensen aan het werk te houden.

Uitgroeibanen bij de overheid zou volgens mij ook een goeie oplossing zijn. Dus alle mensen die jaren werkloos geweest zijn mogen een uitgroeibaan invullen vanaf hun 50ste parken onderhouden, zonnepanelen en zonneboilers installeren, isolatie installeren in overheidsgebouwen, dubbel glas monteren in scholen, hun ocmwvrienden hun huizen helpen onderhouden , condensatieketels helpen installeren in overheidsgebouwen, cogeneratieketels helpen installeren, helpen windmolens bouwen.. Er is werk genoeg voor die ouwe rakkers van mei 68
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 19:59   #3
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Toch is er werkeloosheid in onze landen en die kan vooral onder jongeren alleen maar toenemen als de oudjes niet op tijd opstappen met het pensioen waarvoor zij zoveel jaren hebben betaald.
Oud 11 december 2008, 21:51   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oplossing ?
Niet moeilijk: van jongsaf aan :een beetje opzijleggen, elk jaar naar "godsvrucht en vermogen" in pensioensparen. Pensioensparen volgends de VERZEKERINGSFORMULE !!!
Niet volgens de aandelenformule...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 23:19   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Probeer maar eens aan de slag te komen als je werkloos wordt op je 55ste!!!

Men spreekt zelfs niet eens over verloning, maar gaat ervan uit dat je "te duur" bent en dus krijg je als antwoord: prachtig CV, maar komt niet in aanmerking. Als je dan de reden vraagt krijg je als antwoord: met zo'n ervaring kan de firma de verloning niet aan, terwijl je niet eens over loon hebt gesproken.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 22:20   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Niet in aanmerking !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Probeer maar eens aan de slag te komen als je werkloos wordt op je 55ste!!!

Men spreekt zelfs niet eens over verloning, maar gaat ervan uit dat je "te duur" bent en dus krijg je als antwoord: prachtig CV, maar komt niet in aanmerking. Als je dan de reden vraagt krijg je als antwoord: met zo'n ervaring kan de firma de verloning niet aan, terwijl je niet eens over loon hebt gesproken.
Als je jong bent, zegt de firma: Je hebt geen ervaring, dus betalen we jou evt. het (aller)laagste barema.
Als je "oud" bent en wèl ervaring hebt, zegt de firma: Je barema is voor ons te hoog. Alhoewel de firma die barema's zélf onderhandelde !
Toen een collega van mij op pensioen ging, zegde ik hem: "Ik vind het doodjammer dat zo'n schat aan ervaring nu volledig verloren gaat".
Hij antwoordde: "Dat is het eerste zinnig zinnetje dat ik hoor sedert ik op pensioen ga".

Oud 12 december 2008, 22:26   #7
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

We leven gewoon te lang.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 22:31   #8
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Toch is er werkeloosheid in onze landen en die kan vooral onder jongeren alleen maar toenemen als de oudjes niet op tijd opstappen met het pensioen waarvoor zij zoveel jaren hebben betaald.

Dat klopt niet. Met diezelfde redenering werd indertijd brugpensioen e.d. ingevoerd. De realiteit leerde echter dat er maar 1 jongere wordt aangeworven voor elke 5 ouderen die men op brugpensioen zette.

Het is een mooie theorie maar helaas al lang achterhaald door de praktijk. De brute waarheid die men best zo snel mogelijk onder ogen ziet is dat er een pak langer zal moeten gewerkt worden om meer dan een absoluut minimumpensioen te krijgen.

Ik ben nu 33 en ik weet dat ik 1. best zelf voor mijn pensioen zorg want dat enkel een onbenul op de 'overheid' kan vertrouwen 2. minstens tot mijn 65 maar waarschijnlijk nog een pak langer op een of andere manier zal moeten blijven werken. U weet net zo goed als ik dat dat voor mij het geval zal zijn. Waarom de 50ers van nu dan nog rap rap op brugpensioen zouden mogen gaan om de last op mijn schouders nog wat te vergroten ontgaat me compleet.

Ik mag zo al meer dan genoeg afdokken om - voornamelijk - de schulden van vorige generaties af te betalen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 22:48   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Dat klopt niet. Met diezelfde redenering werd indertijd brugpensioen e.d. ingevoerd. De realiteit leerde echter dat er maar 1 jongere wordt aangeworven voor elke 5 ouderen die men op brugpensioen zette.

Het is een mooie theorie maar helaas al lang achterhaald door de praktijk. De brute waarheid die men best zo snel mogelijk onder ogen ziet is dat er een pak langer zal moeten gewerkt worden om meer dan een absoluut minimumpensioen te krijgen.

Ik ben nu 33 en ik weet dat ik 1. best zelf voor mijn pensioen zorg want dat enkel een onbenul op de 'overheid' kan vertrouwen 2. minstens tot mijn 65 maar waarschijnlijk nog een pak langer op een of andere manier zal moeten blijven werken. U weet net zo goed als ik dat dat voor mij het geval zal zijn. Waarom de 50ers van nu dan nog rap rap op brugpensioen zouden mogen gaan om de last op mijn schouders nog wat te vergroten ontgaat me compleet.

Ik mag zo al meer dan genoeg afdokken om - voornamelijk - de schulden van vorige generaties af te betalen.
Afdokken: inderdaad, de Nederlanders zij slimmer geweest: zij hebben GESPAARD tot het hun oren uitkwam. Nu plukken ze daarvan de vruchten (in de lijn hiervan kopen ze ABN-Amro terug van die domme Belgen met 3 miljard € winst !!!).

"Best zelf voor m'n pensioen zorgen" inderdaad: pensioensparen in een VERZEKERINGSYSTEEM !!! Ieder jaar een beetje, naar godsvrucht en vermogen.

Oud 12 december 2008, 22:58   #10
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor dat mensen het recht krijgen zich uit het pensioenstelsel terug te trekken. Ze hoeven dan ook geen geld af te dragen, werken tot ze het beu zijn en leven tot het geld op is. Met hun laatste geld kunnen ze dan een vaarwelpilletje kopen.

Al dat geld sparen voor de dag dat je oud, seniel en krakkemikkig bent is belachelijk als je het kunt opdoen in de jaren dat je nog jong, fit en fris van geest bent.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 23:21   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik stel voor dat mensen het recht krijgen zich uit het pensioenstelsel terug te trekken. Ze hoeven dan ook geen geld af te dragen, werken tot ze het beu zijn en leven tot het geld op is. Met hun laatste geld kunnen ze dan een vaarwelpilletje kopen.

Al dat geld sparen voor de dag dat je oud, seniel en krakkemikkig bent is belachelijk als je het kunt opdoen in de jaren dat je nog jong, fit en fris van geest bent.
Ik stel voor dat ze dan de kindertoeslag en opleiding terugbetalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 23:24   #12
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik stel voor dat ze dan de kindertoeslag en opleiding terugbetalen.
Aan hun ouders?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 23:30   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Aan hun ouders?
Ge denkt dat de ouders het allemaal betaald hebben ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 00:05   #14
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Mensen leven steeds langer waardoor ze meer en meer een beroep doen op de pensioenfondsen. Toen de pensioengerechtigde leeftijd op 65 werd vastgesteld was de gemiddelde levensverwachting 70. Gemiddeld deed iemand toen ongeveer 5 jaar lang beroep op zijn pensioenuitkering. Inmiddels is de levensverwachting omhooggegaan naar 78. Nu leeft iemand dus gemiddeld 13 jaar van zijn pensioen. Stel iemand verdiend 3000 euro pm bruto op zijn 65e. Vanaf zijn 65e zal hij 2100 euro pm gaan verdienen (70%). Per jaar ontvangt hij ongeveer 27.000 euro van het pernsioenfonds. 23.000 x 13 jaar = 299.000 euro. Dat is veel geld.

Elk jaar dat deze persoon na zijn 65 doorwerkt, bespaart dat het pensioenfonds 27.000 euro. Ik vind dat deze persoon op de volgende manier gestimuleerd moet worden door te werken. Ieder jaar dat deze persoon doorwerkt na zijn 65 moet hij op het moment dat hij met pensioen gaat de helft van het bedrag dat hij het fonds bespaart heeft ineens netto uitgekeerd krijgen.

Stel hij besluit na zijn 65e tot zijn 70e door te werken

Hij bespaart het pensioenfonds 5 x 27.000 = 135.000 euro. Op zijn 70e krijgt hij dan 67.500 euro ineens uitgekeerd. Hiernaast zou je na zijn 65e de pensioenpremie voor deze persoon kunnen opheffen waardoor het aantrekkelijker wordt voor de werkgever deze man in dienst te houden. Je zou hierbij ook zijn uitgekeerde bedrag kunnen verhogen met 1% voor elk jaar dat hij doorwerkt. Als hij op zijn 70e stopt krijgt hij bijvoorbeeld 75% ipv 70%. De overheid krijgt ook nog eens een hoop belastingcenten binnen. Ik heb verschillende berekeningen uitgevoerd. Zelfs een combinatie van de drie stimuleringsmaatregelen blijft voordeliger dan wanneer de persoon stopt op zijn 65e.

Uw voorstelling is zo lek als een oorlogschip? GERAAKT DOOR TIEN TORPEDOS

en dan krijgt ge nog medestanders....????
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 08:39   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Oplossing ?
Niet moeilijk: van jongsaf aan :een beetje opzijleggen, elk jaar naar "godsvrucht en vermogen" in pensioensparen. Pensioensparen volgends de VERZEKERINGSFORMULE !!!
er bestaat geen aandeelformule tenzij de fondsen coreman declercq, en dat is nog maar 30% in aandelen. Dus je ziet die portefeuille momenteel zakken, maar dat kan maximaal 15% zijn als de beurs halveert in waarde.
Oud 13 december 2008, 08:45   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oplossing ?
Daar ben ik ook al lang mee bezig..op aanraden van mijn oude BACOB-bankier (bless him! )
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 08:47   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Afdokken: inderdaad, de Nederlanders zij slimmer geweest: zij hebben GESPAARD tot het hun oren uitkwam. Nu plukken ze daarvan de vruchten (in de lijn hiervan kopen ze ABN-Amro terug van die domme Belgen met 3 miljard € winst !!!).

"Best zelf voor m'n pensioen zorgen" inderdaad: pensioensparen in een VERZEKERINGSYSTEEM !!! Ieder jaar een beetje, naar godsvrucht en vermogen.

Jaja en hoeveel duizenden ontslagen zijn er al gevallen bij betreffend instituut?
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 08:52   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht

Je hebt 3 systemen die je kunt aftrekken van uw inkomen, en als je uw vrouw meewerkt heb je 6 systemen.

1° 800euro coreman declercq
als je 40 jaar spaart heb je 40*800= 32000euro gespaard, en gemakkelijk een verdubbeling, dus 64.000euro. Dit betekent dat je 40-80 maand loon hebt om verder te doen. (4jaar)

2° 1500euro 'levens'verzekering
als je 40 jaar spaart, staat daar 60.000euro , gecapitaliseerd met interesten, wordt dat gemakkelijk ook het dubbele. Feitelijk is dat bedrag niet meer dan ook 40-80 maand loon om verder te doen. (+4jaar)

3° 3000euro de verzekering
als je die 40 jaar spaart, staat daar 120.000euro gecapitaliseerd terug het dubbel, of 80-160 maand loon. (+8jaar)

DIe drie systemen tesmaen heb je dus 16jaar buffer staan. of goed voor zonder pensioen van uw 60 tot 71 vol te houden
feitelijk leven we allemaal tot 80 dus we moeten nog 9 jaar bijsparen, of er zou een 4de systeem moeten komen, type privé groepsverzekering zoals bij sommige bedrijven, die toelaat om op eigen initiatief nog eens extra 3000euro te sparen fiskaal aftrekbaar.

Wat ook ontbreekt in al die systemen, is dat je met TERUGWERKENDE kracht zou moeten kunnen investeren in die fondsen, omdat je meestal aan een bepaalde leeftijd niet bekwaam bent te sparen...

Als je die 4 systemen zou kunnen laten lopen heb je dus gegarandeerd dat iedereen in combinatie met zijn door SZ betaald pensioen, nog een extra dik pensioen overhoudt.
Oud 13 december 2008, 10:53   #19
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je hebt 3 systemen die je kunt aftrekken van uw inkomen, en als je uw vrouw meewerkt heb je 6 systemen.

1° 800euro coreman declercq
als je 40 jaar spaart heb je 40*800= 32000euro gespaard, en gemakkelijk een verdubbeling, dus 64.000euro. Dit betekent dat je 40-80 maand loon hebt om verder te doen. (4jaar)

2° 1500euro 'levens'verzekering
als je 40 jaar spaart, staat daar 60.000euro , gecapitaliseerd met interesten, wordt dat gemakkelijk ook het dubbele. Feitelijk is dat bedrag niet meer dan ook 40-80 maand loon om verder te doen. (+4jaar)

3° 3000euro de verzekering
als je die 40 jaar spaart, staat daar 120.000euro gecapitaliseerd terug het dubbel, of 80-160 maand loon. (+8jaar)
- u verdisconteert die bedragen niet en u gaat ervan uit dat er fiscaal niks gaat wijzigen, ik vrees nogal voor dat laatste ook.
- het belangrijkste systeem is het kopen van een eigen woning, dat is niet compatibel met ozm systeem 2.
- 3 =? Over wat hebt u het?

Dan vergeet u nog dat de kosten bij ouder worden vaak ook extreem hoog liggen. De medische factuur tijdens iemands laatste levensjaar ligt even hoog als die in alle voorgaande jaren bij elkaar. Als u ooit naar een home of serviceflat moet ... reken al maar op momenteel gemakkelijk 2000 eur / maand. (Dat was wat het mijn grootmoeder koste en dat was weliswaar een home die denk ik beter dan gemiddeld was maar nu ook weer niet dat de luxe er vanaf droop)

Nu ik bevind me in een situatie dat ik normalerwijze niet in de problemen zal komen, i.e. ik heb een goed inkomen en ik ben in staat om geld opzij te leggen. Neemt niet weg dat er veel mensen zijn die wel werken en zwaar afdragen voor pensioenen, maar die niet in staat zijn om daarnaast nog geld opzij te leggen. Voor hun wordt het het armenhuis later tenzij ze op familie kunnen rekenen. Het huidige pensioensysteem is zo rot als maar kan. Het is een piramidespel waarbij de 'winnaars' degenen zijn die onevenredeig veel uit het systeem halen (bruggepensioneerden, vastbenoemd overheidspersoneel, mensen die nooit veel gewerkt hebben) en de verliezers al de rest. Hoe jonger je bent, hoe meer kans je hebt dat het systeem helemaal in elkaar stort tegen dat jij er ooit van zou kunnen 'genieten'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be