![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Ik hoop dat het hier nog niet aan bod is gekomen. Hier leer je hoe de NASA de statistieken vervalste om een opwarmende trend te bekomen, en zo wordt meteen de merkwaardige tegenspraak met andere statistieken, waarin geen opwarmende trend merkbaar is, opgelost. Ik vind het wel erg als wetenschappers niet meer op de statistieken kunnen vertrouwen, dan is wel logisch dat ze verkeerde conclusies trekken als hun gegevens worden gemanipuleerd.
http://www.theregister.co.uk/2008/05..._thermometers/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook "onvervalst" is de trend nog steeds opwarming.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 december 2008 om 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door kelt : 17 december 2008 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In ieder geval is het tricky om te vertrouwen op 'oude' data. Er kan zoveel mee gesjoemeld worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() Hoe bedoel je "sjoemelen met oude data"?
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Er kunnen goede redenen zijn om oude data te corrigeren. Wanneer die zijn gebaseerd op metingen met thermometers, kan het zijn dat warmtebronnen een afwijking veroorzaakten. Bvb dat de metingen werden verricht in de buurt van steden. Dan is het volgens mij gerechtvaardigd om een correctie aan te brengen op die gemeten temperaturen voor invloed van die warmtebronnen. Alleen is de verleiding groot om enigszins te sjoemelen met die correctie, dus ietwat te overcorrigeren.
Een ander voorbeeld betreft de metingen aan gletsjers in de Himalaya, waar een discussie in de draad over ‘Gevolgen klimaatverandering’ heeft plaatsgevonden (post hier). Ik stelde daar dat die metingen van voor een tiental jaar terug nooit goed gevalideerd konden zijn, omdat toen nog geen satellietmetingen werden gedaan. Op basis van extrapolaties van foto’s van bepaalde gletsjers werden echter vergaande conclusies getrokken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
jij stelde dat het onmogelijk is om gegevens te hebben van de toestand van de gletsjers voor de satellietmetingen begonnen, en daarom gaf ik als vb. meet dat een simpele foto al wat kan vertellen. (en een goede geoloog nog heel wat meer, omdat die een rugzakje vol andere technieken als wetenschappelijke bagage heeft). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Burgemeester
|
![]() Hoe groot is de kans dat de data van vóór 1970 systematisch naar beneden, die van daarna systematisch naar boven moeten worden aangepast?
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |