Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2008, 22:22   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Regering of liever een zakenkabinet?

Heeft de regering een zakelijk nut voor de maatschappij?
En zo ja, welk dan?

Of zou het niet beter zijn de regering op te doeken en te vervangen door een zakenkabinet, evenwel met een verkiesbare termijn ook, die zonder hinder van allerlei partijen zijn werk kan doen.

Kortom voor mij heeft de oude formule geen waarde meer en denk ik dat we beter eens zoeken naar een nieuwe formule van regeren.
Een historie van 16 maand onafgebroken niks of weinig inhoudelijk werk, de voorgaande historie van een regering die alles heeft laten ontsporen, met een voorgaande die al niet beter was, zal de komende regeringen in de vorm zoals we ze kennen het ook niet beter doen.
M.a.w. kiezen voor een regering of dat nu een oude of een nieuwe is kan nooit goed aflopen.

Het is dus een mank gedrocht uit het verleden dat een plaats in het museum verdiend heeft.
Maar voor de toekomst mag ze afgevoerd worden vind ik.
Oud 22 december 2008, 02:01   #2
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is natuurlijk weer wie er in zo'n zakenkabinet terecht komt. Zoals alles in dit landje - denk maar aan het gerecht - heeft iedereen zijn politieke kleur.

Wie zou premier worden? Davignon? Zie je nog zakenmensen die zin hebben om zich politiek te verbranden?
Op zich geen slecht idee, dat zakenkabinet, maar ik zie het hier niet zo snel gebeuren.
Eerst verkiezingen, en dan kijken hoe de kaarten liggen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 06:55   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Fuck Plato !
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 12:41   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het systeem in België is door en door rot, en er moet eens orde op zaken gesteld worden.

Mijn voorstel is het "kiezen" van mensen voor een post die bekwaamheid voor die post hebben bewezen door hun verwezelijkingen in het niet politieke leven.

Ook de kiezers moeten bekwaam zijn. En da's nu duidelijk niet het geval.
Oud 22 december 2008, 12:45   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het systeem in België is door en door rot, en er moet eens orde op zaken gesteld worden.

Mijn voorstel is het "kiezen" van mensen voor een post die bekwaamheid voor die post hebben bewezen door hun verwezelijkingen in het niet politieke leven.

Ook de kiezers moeten bekwaam zijn. En da's nu duidelijk niet het geval.
Dat behalve jij en ik iedereen onbekwaam is, daarover kunnen we het eens zijn;
meer is er tegenwoordig niet nodig om als kartelpartner bij een van de "groteren" aan te leunen en een goedbetaalde job te verwerven om verder absoluut niet te doen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 14:07   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou niet zeggen dat ik bekwaam ben als kiezer.

Integendeel. Ik ben nogal anti-democratisch.
Oud 22 december 2008, 14:09   #7
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard

Een ZAKKENkabinet, en zo snel mogelijk naar de stemhokjes.
Oud 22 december 2008, 17:11   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Het probleem is natuurlijk weer wie er in zo'n zakenkabinet terecht komt. Zoals alles in dit landje - denk maar aan het gerecht - heeft iedereen zijn politieke kleur.

Wie zou premier worden? Davignon? Zie je nog zakenmensen die zin hebben om zich politiek te verbranden?
Op zich geen slecht idee, dat zakenkabinet, maar ik zie het hier niet zo snel gebeuren.
Eerst verkiezingen, en dan kijken hoe de kaarten liggen.
Ik zie het hier ook niet snel te gebeuren, hier gebeurt nooit iets snel trouwens.
Maar uiteindelijk zal men de discussie toch eens in gang moeten krijgen.

Als een minister zijn boekje te buiten gaat moet hij weken aan een stuk in het parlement de onderste steen omkeren om op iedere idiote vraag een passend antwoordt te verzinnen. Of hij mag gaan.

Als een voltallige regering gezamenlijk hun boekje te buiten gaan door het te presteren van geen prestatie te leveren, is er niks of niemand die dat kan tegenhouden en nergens waar ze antwoord verschuldigd zijn.
Oud 22 december 2008, 18:02   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mambo, je bent zelfstandige he.

Werkt jouw firma als een democratie?
Oud 22 december 2008, 18:11   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Belgische Federale regering gewoon een aantal droge boekhouders,die zorgen dat de hoofdfunkties van het samenraapsel Belgie draaien en NIKS meer...DAT zou nog eens een Staatshervorming zijn...en eigenlijk begon leterme 1 daar al een beetje op te lijken,(gedreven door de bankenmisére)....met de onvermijdelijke gemeenschapsproblemen te regelen tussen de gemeenschappen zelf,zonder invloed op eerdervermelde droge boekhouders,wat ook logisch zou zijn.....

Een zakenkabinet,ja dus,maar er mag ook eens geknutseld worden aan ons gerechtelijk systeem.....want waar we een Minister voor hebben moet ook Ministeriele macht over kunnen toegepast worden!De kiezer zal wel beslissen of dat juist is,niet een of andere veiligbenoemd ambtenaartje met een rechterjurkje aan

maar ja

Laatst gewijzigd door kelt : 22 december 2008 om 18:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 19:32   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mambo, je bent zelfstandige he.

Werkt jouw firma als een democratie?
Natuurlijk, wie niet luistert vliegt buiten.
Oud 22 december 2008, 19:40   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De Belgische Federale regering gewoon een aantal droge boekhouders,die zorgen dat de hoofdfunkties van het samenraapsel Belgie draaien en NIKS meer...DAT zou nog eens een Staatshervorming zijn...en eigenlijk begon leterme 1 daar al een beetje op te lijken,(gedreven door de bankenmisére)....met de onvermijdelijke gemeenschapsproblemen te regelen tussen de gemeenschappen zelf,zonder invloed op eerdervermelde droge boekhouders,wat ook logisch zou zijn.....

Een zakenkabinet,ja dus,maar er mag ook eens geknutseld worden aan ons gerechtelijk systeem.....want waar we een Minister voor hebben moet ook Ministeriele macht over kunnen toegepast worden!De kiezer zal wel beslissen of dat juist is,niet een of andere veiligbenoemd ambtenaartje met een rechterjurkje aan

maar ja
Idd een regering moet enkel en alleen droog en nuchter de problemen ontmantelen en dat oplossen.
Niks meer en niks minder.
Droge boekhouders idd.
Oud 23 december 2008, 00:31   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Update, de oude meubels zoals Martens en Dehaene worden nog eens uit het museum gehaald en opgeblonken om de nood regering verder te zetten.

tjongejongejongetoch.

Kan er iemand eens het zilveren bestek oppoetsen?
Oud 29 december 2008, 07:14   #14
banneling2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heeft de regering een zakelijk nut voor de maatschappij?
En zo ja, welk dan?

Of zou het niet beter zijn de regering op te doeken en te vervangen door een zakenkabinet, evenwel met een verkiesbare termijn ook, die zonder hinder van allerlei partijen zijn werk kan doen.

Kortom voor mij heeft de oude formule geen waarde meer en denk ik dat we beter eens zoeken naar een nieuwe formule van regeren.
Een historie van 16 maand onafgebroken niks of weinig inhoudelijk werk, de voorgaande historie van een regering die alles heeft laten ontsporen, met een voorgaande die al niet beter was, zal de komende regeringen in de vorm zoals we ze kennen het ook niet beter doen.
M.a.w. kiezen voor een regering of dat nu een oude of een nieuwe is kan nooit goed aflopen.

Het is dus een mank gedrocht uit het verleden dat een plaats in het museum verdiend heeft.
Maar voor de toekomst mag ze afgevoerd worden vind ik.

Begroting zou sowieso beter altijd worden overgelaten aan een cynische technocraat die op een taboeloze wijze durft te sabelen in de uitgaven, met inbegrip van de sociale uitgaven.
banneling2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:04   #15
Jukes
Parlementslid

Standaard

De vijf regeringen van ons operettestaatje afschaffen en vervangen door een Raad van 10, maximaal 15 vetbetaalde topmanagers, die écht weten wat ze doen. Belangrijke beslissingen laten nemen via referenda, waaraan alleen burgers mogen deelnemen die in een examen zijn geslaagd waarin hun interesse en kennis werd getest. Ik heb al een naam om de vereniging te benoemen die deze revolutionaire verandering zal inleiden: LAPP. Liga voor de Afschaffing van Politieke Partijen. Wie wordt lid?
Oud 31 december 2008, 00:06   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Telkens ik een politieker op tv zijn mantra hoor opzeggen kom je de zin “sociaal economisch” tegen alsof ze er niet kunnen van slapen.
Nu in “sociaal” hoor ik iets dat ons allen tot tevredenheid moet stemmen
In “economisch” hoor ik iets dat ons allen tot voldoening moet behelpen.

Twee dingen daar over.
In het “sociale” staan we mijlenver van eensgezindheid en vriendelijkheid, het “egoïsme en materialisme” hebben nog nooit zo hoog gescoord als heden ten dage en de mensen die weinig of geen geld hebben nog nooit zoveel in de kou en de honger gestaan als vandaag.
In het “economische” staan we er wellicht het slechts voor ooit.
Het aantal faillissementen scoort record na record. Het aantal beurs-genoteerde bedrijven, ooit een 1500 tal zijn terug gedrongen naar 171 nu.
50% van onze export wordt gehaald door…1% van al onze bedrijven.

Kortom er is niks maar dan ook niks van waarheid in de boodschap van algemeen nut die de politiekers ons iedere dag trachten voor te spiegelen waar ze mee bezig zijn.

Politiek is een amusement poppentheater die mag afgevoerd worden.
Oud 31 december 2008, 09:04   #17

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
De vijf regeringen van ons operettestaatje afschaffen en vervangen door een Raad van 10, maximaal 15 vetbetaalde topmanagers, die écht weten wat ze doen. Belangrijke beslissingen laten nemen via referenda, waaraan alleen burgers mogen deelnemen die in een examen zijn geslaagd waarin hun interesse en kennis werd getest. Ik heb al een naam om de vereniging te benoemen die deze revolutionaire verandering zal inleiden: LAPP. Liga voor de Afschaffing van Politieke Partijen. Wie wordt lid?
Snuf snuf .... 't riekt hier een beetje naar een begin van een dictatuur ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 10:52   #18
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Snuf snuf .... 't riekt hier een beetje naar een begin van een dictatuur ...
De dictatuur heeft bewezen dat ze niet werkt. Deze bestuursvorm is nieuw, dus de reuk is u uiteraard nog onbekend.

Laatst gewijzigd door Jukes : 31 december 2008 om 10:52.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be