![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() ![]() Wie dacht dat de 'schouw' op dit rusthuis een echte schouw is, heeft het mis. Het is een gsm-zendmast, die de operator volledig heeft gecamoufleerd in een kunststof omkleding. Waarom doen ze dit? Er is al jaren controverse over het feit of er nu wel gsm-masten mogen staan op of in de nabijheid van scholen, ziekenhuizen, rusthuizen en andere instellingen waar veel jonge, zieke of oude mensen verblijven. Er is immers nog altijd geen onomstootbaar bewijs dat gsm-straling op lage termijn niet schadelijk is. Het feit dat operatoren kosten noch moeite sparen om hun masten op deze manier te verbergen, wijst alleszins al op een slecht geweten. Of zijn er andere redenen? Dan wil ik die wel graag kennen, want het kost natuurlijk een pak geld om zo'n 'schouw' rond een mast te bouwen...
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 15 oktober 2008 om 08:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() om horizonvervuiling tegen te gaan?
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat is een mens toch een vreemd schepsel. We willen wel alle luxe die we kunnen krijgen, maar de nadelige aspecten die aan die luxe verbonden zijn, willen we liever niet. We willen allemaal een gsm om te pas en te onpas te kunnen 'tetteren', maar niemand wil een gsm-mast in zijn buurt. Ze moeten uiteindelijk toch èrgens komen, die gsm-masten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Waarom dan alleen op RVT's en co? Mogen de horizonten in de buurt van andere gebouwen dan wel vervuild worden? Lijkt me niet logisch...
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Misschien dan omdat ze de laatste tijd mensen proberen zot te maken en doen geloven dat stralingen schadelijk zijn.
Ze verbergen dan misschien de mast om geen onnodige paniek te veroorzaken. Maar dan krijgt men natuurlijk conspiracy theories als deze ![]()
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lijkt wel een crematoriumschouw.
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb ooit, voor een artikel, de meest eminente binnen- en buitenlandse professoren geïnterviewd, die met het onderwerp bezig waren. Ze waren unaniem: "wij gebruiken een gsm zelf zo weinig mogelijk". En ook over het feit dat kinderen absoluut vér van gsm's moeten worden gehouden, waren ze het roerend eens. Dat heeft dus niets met conspiracy theories te maken, maar met wetenschap. Het zijn ook die wetenschappers die in de resultaten van hun studies hebben aanbevolen om de masten niet in de buurt van locaties neer te poten waar langdurig kinderen, senioren en zieken verblijven, zoals crèches, RVT's en ziekenhuizen. De reden: gsm's van de tweede en derde generatie werken op frequenties (900 en 1800 Mhz) die in de zelfde band liggen als microgolfovens en radars, en het effect van de straling is cumulatief.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 15 oktober 2008 om 09:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Ja, mooi is het ook niet echt. Eén van de oudjes die voor het eerst het RVT binnenstapte, hoorde ik trouwens vragen: "Is dit nu het crematorium?" Galgenhumor, zeker?
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja zeg, dan zijn microgolfovens, gps systemen en draadloze netwerken ook gevaarlijk
![]() Kunnen we onze kinderen misschien beter in een gouden kooitje steken Ze maken de mensen gewoon voor alles bang. De dag van vandaag krijg je van alles kanker, hoge cholesterol-gehaltes en bestaat er plots iets als "actieve bifidus". Mijn marraintje die 91 werd rookte haar sigaartje 's avonds en had 's middags een cognacske. 't Menske sneed nooit het vet van koteletjes want dat diende voor "kloekte". Het geel van het ei was het lekkerst, punt andere lijn, foert aan de cholesterol. enzovoort, enzovoort. De wereld is doorgedraaid, da's alles
Laatst gewijzigd door bentje : 15 oktober 2008 om 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() Nee, er wordt geen reclame tegen gsm's gemaakt, voorlopig. Dit was in het kader van een journalistiek stuk van 8 pagina's in een weekblad. Bijna een maand aan gewerkt, met o.a. (telefonische) interviews met profs in Zweden, Frankrijk, België en Duitsland. Plus de nodige research. Van de weeromstuit ben ik mijn gsm alvast véél minder gaan gebruiken.
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Interessant, bedankt voor de toelichting ![]() En je hebt gelijk, de gedachtengang van het nu is: eerst bang maken, daarna de oplossing aanbieden. Maar wat zijn de gevolgen van die stralingen dan?
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een tweede mogelijk nadelig effect komt van de radiogolf zelf: die wekt een spanningsveld op dat ook warmte veroorzaakt. Met infraroodopnamen is inmiddels al meermaals aangetoond dat gsm-gebruik de hersencellen van de gebruiker al na enkele minuten bellen opwarmt. Bij muizen heeft dit ook tot beschadigingen in het DNA van die cellen geleid, maar bij de mens is dit voorlopig nog niet vastgesteld. Dit heeft allicht te maken met het feit dat de effecten die zijn vastgesteld omgekeerd proportioneel toenemen met de lichaamsomvang. Vandaar ook de waarschuwing om kinderen niet te lang en te vaak met een gsm te laten bellen. En ze niet langdurig bloot te stellen aan de straling van WiFi- en bluetooth-transmitters. Voorzichtigheid is dus, ook volgens de meest optimistische wetenschappers geboden. Daarom is het zo intrigerend dat de operatoren nu zelf hun zendmasten beginnen te camoufleren. Ik kan maar één logische reden bedenken...
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Als u mij een e-mailadres bezorgt, zal ik u de originele tekst mailen.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 15 oktober 2008 om 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik beweer niet dat gezond leven niet nuttig kan zijn, maar soms moeten we een kosten-baten-analyse durven maken. Ga ik mij iets ontzeggen als ik daardoor misschien een paar jaar langer leef, maar mij daardoor jaren ongelukkig en gefrustreerd voel? Uiteraard mag er tijdens de pleziertjes geen mogelijke schade aan anderen berokkend worden. Daarom ben ik bijvoorbeeld voor een algemeen rookverbod in de horeca en tegen het roken in huis in het bijzijn van kinderen. Maar als men zelf wil roken en daar voldoening uit haalt, is dat ieder z'n goed recht. Die paniek rond die GSM-masten is volgens mij een overroepen 'hype'. Er zijn nog altijd geen duidelijke onderzoeken die aantonen dat zulke straling effectief nefast is voor het welzijn van de mens. Als er iets de gezondheid van onze samenleving ondermijnt, dan is het wel de prestatiegevoelige maatschappij en de stress, waar we de dag van vandaag van kindsaf aan ten prooi vallen. Dat is veel schadelijker dan een potentieel 'gevaarlijke' GSM-mast, die waarschijnlijk gewoon verborgen wordt omwille van esthetische redenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |