![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goede zaak voor de armen of mensen met een lager inkomen,mijn voorspelling voor 2009 is dan ook er gaan prijzen oorlogen uit breken op alle domeinen,de consument zal hier zijn voordeel bij halen
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dan ook dat dit de enige manier is om de crisis aan te pakken,ik zie dan ook heel veel belovende dingen in 2009
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een zeer logische gevolg is de prijzen voor basisbehoefte zoals brood en water ook terug naar beneden gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor basisproducten vrees ik echter, hoewel er zich hier en daar ook een concurrentiële prijzenslag zal voordoen om elkaar de loef af te steken. Maar zulke basisproducten heb je altijd nodig, dus hoe duur of goedkoop ze ook zijn/worden, je zal ze altijd moeten aanschaffen. Je kan de aankoop van een brood geen 3 maanden of een jaar uitstellen, wil je niet van de honger sterven. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld de aankoop van champagne uitstellen / afblazen of van truffels of van levende kreeft, maar dan zitten we opnieuw in het luxesegment. Deze zullen nauwgezet de wetten van de 'vrije markt' moeten volgen. Voor meer alledaagse consumptiegoederen is dat echter niet zo evident en volatiel. Prijsstijgingen komen regelmatig voor, maar prijsdalingen zijn eerder zelden. Zo kost een pak frieten steeds meer, wanneer er een tekort aan aardappelen dreigt, maar wanneer ze aardappelen niet meer aan de straatstenen kwijtgeraken, leidt dit er absoluut niet toe dat het pakje friet in de frituur in prijs daalt. Wel integendeel. Zo heeft dit ertoe geleid dat je nu meer dan 3,00 euro voor een onnozel pakje friet in de frituur moet betalen, tegenover misschien 50 frank tien jaar geleden. En dit terwijl al vele zomers lang de 'patatten' liggen weg te rotten op de velden vanwege het overschot. Met bier en graan hetzelfde verhaal, bier slaat steeds op wanneer het slecht gaat qua aanvoer van grondstoffen en er tekorten zijn, maar zal nooit in het café om de hoek in prijs dalen. In deze zin is dit voor de particuliere consument oneerlijk, hier worden blijkbaar de geneugten van vraag en aanbod maar in één richting gevolgd, steeds ten nadele van de consument. In het geval van bier leidt dit ertoe dat een glas bier tegernwoordig evenveel kost dan een degelijk glas wijn (terwijl wijn vroeger een veelvoud van bier koste), wijn dat nog altijd als een luxeproduct wordt aanzien. Met als gevolg dat er nog minder bier wordt geconsumeerd en men nog meer moet vragen om uit de kosten te geraken. Naar mijn perceptie - ik ben absoluut geen econoom - gaat de wet van vraag en aanbod binnen de 'vrije markt' alleen maar op voor luxegoederen en goederen die internationaal een zeer volatiel prijsverloop kennen. Basisproducten daarentegen stijgen meestal in prijs, maar dalen uiterst zelden. Het geval 'brood bij Delhaize' valt dan ook eerder incidentieel te beschouwen. Het 'perverse' hieraan is natuurlijk dat je juist de basisgoederen nodig hebt om te overleven, maar uiteraard heb je geen dure flatscreen of levende Oosterscheldekreeft nodig om de dag door te komen. En het is eigenlijk onnodig te concluderen dat juist de laagste inkomenscategorieën en de 'lagere middenklasse' in de eerste plaats het slachtoffer zijn van deze prijzenpolitiek. Laatst gewijzigd door freespirit : 3 januari 2009 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat ik gerust mag stellen dat de bakkers hun brood schandalig duur is. Daar is geen enkele redelijke verklaring voor.
Koop eens een stokbrood bij een gewone warme bakker en koop eens hetzelfde stokbrood bij een Turkse bakker. Je zal zien dat hetzelfde stokbrood bij die Turkse bakker merkelijk goedkoper is (en dikwijls nog lekkerder) Die Turkse bakker gebruikt toch dezelfde ingrediënten, betaalt toch evenveel sociale lasten als een andere bakker? Hoe kan je dan dit schandalig groot verschil verklaren? Ik heb daar maar 1 verklaring voor: puur winstbejag (onder het mom van de stijgende grondstofprijzen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Al eens offertes gezien van bakkers aan grootkeukens??? Dan ineens kan het brood stukken goedkoper alhoewel de grondstoffen dezelfde zijn; Als ik zelf mijn brood bak, gebruik ik ook dezelfde grondstoffen en buiten de manuren, is het veel goedkoper. Tel daarbij dan het feit dat door de grote hoeveelheden in eenzelfde oven de energieprijs lager wordt per stuk en je beseft hoeveel winst er wordt gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De broodprijs moet de daling van de luxe artikelen volgen wil brood nog verkocht worden. Brood is namelijk geen echt basisproduct, het kan vervangen worden door andere voedingwaren. Wat in veel gezinnen ook gebeurd. Het ontbijt van boterhammen met spek eieren heeft reeds lang plaats moeten ruimen voor ontbijtgranen. Maar ook binnen de andere voedingswaren heerst er concurrentie, Oosterscheldekreeft heb je inderdaad niet dagelijks nodig, als een maaltijd met kreeft goedkoper is dan een maaltijd met varkensworst, wel dan word de worst het luxe artikelen en de kreeft het dagelijkse vlees. Ooit was kalkoen het feestgerecht dat een symbool van rijkdom was, nu is kalkoen een van de goedkopere vleesmaaltijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toch betwijfel ik het ten zeerste of effectief alle mensen overstappen op broodalternatieven wanneer de broodprijs hoog blijft. Ik denk hierbij vooral aan oudere mensen, ik zie een méke van 85 jaar die haar hele leven brood heeft gegeten, nog niet onmiddellijk overstappen op het trendy Kellog's of een ander alternatief. Laatst gewijzigd door freespirit : 3 januari 2009 om 12:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Panos staat toch voor kwaliteit hé,en zeker met zijn prijzen Geef toe het is toch één bedrog hoor,zie het brood dat ik juist kocht in GB voor een klein brood 1.34€ nu bij Delhaize zal dat 1.09 worden,en Delhaize staat toch voor kwaliteit hé
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel van deze mensen kopen zelfs geen brood of aardappelen meer. Zij schakelen gemakkelijker over op goedkopere en makkelijk te bereiden maaltijden, dan hun jongere medemensen. Voor deze mensen, vaak kleine eters, is een klein brood vaak te veel om binnen zijn bewaartijd op te krijgen, en de bereidingstijd van een aardappelmaaltijd en de kostprijs van gas een reden om naar alternatieve maaltijden over te schakelen. De micromaaltijden en instantmaaltijden zijn voor oudere mensen een even gemakkelijke vervanging voor de oude broodmaaltijd als voor de jonge student. Eigenlijk zijn het juist de 30 en 40'ers die er de meeste moeite mee hebben om hun traditionele maaltijden te vervangen door goedkopere alternatieve. Dit omdat de oudere mensen vaak veel meer omgaan met de huidige tieners die hen wegwijs maken in het gebruik van de moderne keuken en de makkelijke manier van werken in deze keuken. Het geeft de oudere mens namelijk een veel grotere zelfstandigheid, zij kunnen misschien geen zak aardappelen meer sleuren, maar nog wel een doos instantpuree. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grote jongens denken dat ze de crisis zonder de kleine man kunnen oplossen,maar dat pakt nu ff anders uit hé....
Zie de warenhuizen oorlog die Nederland juist achter de rug heeft,nu zijn de prijzen VAN MERKARTIKELEN zoals Coca Cola veel goedkoper in Nederland dan in België Mss moeten zaakvoerders maar eens wat inleveren van hun schandalige marges die ze tot op heden incasseerde
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een schoolvoorbeeld hierin is het varkensvlees. Het vlees van een wild of lostlopend varken/zwijn, mag je NOOIT rauw eten vanwege de lintwormeitjes die er in zitten. Deze lintwormeitjes kanje NOOIT tegen komen bij varkens of zwijnen die hun hele leven opgesloten blijven. Zo zie je ook direct het verschil tussen een batterij ei en een scharel ei, toch is reeds wetenschappelijk bewezen dat het batterij ei gezonder en veiliger is voor consumptie dan het scharel ei. Nemen we even de scharelkip zelf, deze is blootgestelt aan enkel ziekte die door overvliegende vogels word gelost. Daarbij komt dat die ook is blootgestelt aan de vele ziektes die door de reizende mens vanuit vreemde oorden naar hier word gebracht. Dit terwijl de batterijkip hier volledig tegen beschermt is dankzij een afdak en een niet toegankelijke behuizing. Ook voor de ziektendragers ratten en muizen zijn deze batterijen geen aantrekkingspunt, daar er geen etensresten of mest in deze behuizingen aanwezig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aldi is goed genoeg voor u.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu tijd dat jullie de diefstal op mij en andere laag betaalde bestolen werknemers maar eens betalen ,en ja met mensen als U gaan de de crisis zeker oplossen ![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij kopen overigens in Aldi, dat bespaart makkelijk 30% - als het al niet meer is. Maar goed: Duveltje koopt in GB. *knip* Geknipt op vraag van de geviseerde.
![]() |
![]() |