Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2009, 11:39   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Broodprijzen oorlog is begonnen

Citaat:

Delhaize verlaagt prijs van het brood
(AP)
za 03/01/09 09:36 - De warenhuisketen Delhaize heeft de prijs van verse broden verlaagd. Voor een klein brood van 400 gram betaalt de klant nu 1,09 euro en voor een groot brood van 800 gram 1,75 euro. Voorheen betaalden de klanten respectievelijk 1,19 en 1,85 euro.

Concurrent Colruyt is bereid om te volgen in de prijsdaling. "Wij vergelijken zeer goed alle prijzen van de concurrenten. Als het nodig is, zullen ook wij volgen met een prijsdaling", aldus Jan Prinsen, directeur verse producten bij Colruyt.
(Belga)

Ook warenhuisketen Carrefour is naar eigen zeggen bereid om, als het nodig is, met de prijs te zakken. "Ook wij vergelijken altijd de prijzen van onze concurrenten. Onze aandacht gaat vooral uit naar ons nummer 1-brood, een brood van 800 gram voor slechts 0,69 euro", zegt Julie Stordiau, woordvoerster van Carrefour.

"We doen deze extra inspanning naar aanleiding van de dalende koopkracht. Brood is een basisproduct, dat in een onzekere economische periode als nu aan belang wint in de dagelijkse voeding van de consument", aldus Serge Arnaert, verantwoordelijke voor de bakkerijafdeling van Delhaize België.

Het is niet de eerste keer dat Delhaize de prijs van haar producten blijvend verlaagt. In januari en mei van vorig jaar werden honderden producten van nationale merken verlaagd.

Daarnaast wordt ook het assortiment van huismerken verder uitgebreid zodat de klanten kunnen beschikken over een goedkoper alternatief. In alle supermarkten van Delhaize gelden bovendien dezelfde prijzen
Bron/ VRT Nieuwsnet

Goede zaak voor de armen of mensen met een lager inkomen,mijn voorspelling voor 2009 is dan ook er gaan prijzen oorlogen uit breken op alle domeinen,de consument zal hier zijn voordeel bij halen
Oud 3 januari 2009, 11:44   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dan ook dat dit de enige manier is om de crisis aan te pakken,ik zie dan ook heel veel belovende dingen in 2009
Oud 3 januari 2009, 11:54   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Bron/ VRT Nieuwsnet

Goede zaak voor de armen of mensen met een lager inkomen,mijn voorspelling voor 2009 is dan ook er gaan prijzen oorlogen uit breken op alle domeinen,de consument zal hier zijn voordeel bij halen
Dankzij de finaciele crisis is het misbruik van energie als winstbron voor hoge rente en winstcijfers gestopt.

Een zeer logische gevolg is de prijzen voor basisbehoefte zoals brood en water ook terug naar beneden gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 12:05   #4
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dan ook dat dit de enige manier is om de crisis aan te pakken,ik zie dan ook heel veel belovende dingen in 2009
Inderdaad, de prijzen zullen wel moeten zakken om de afname van producten te waarborgen. Ik voorspel serieuze prijsdalingen bij auto's, verdere prijsdaling bij olieproducten en de woningmarkt stort verder in. Ook luxeproducten zullen een toontje lager moeten zingen. En wie een leuke reis wil maken, doet er in 2009 een goede zaak aan vele goedkoper naar ijsland te trekken.

Voor basisproducten vrees ik echter, hoewel er zich hier en daar ook een concurrentiële prijzenslag zal voordoen om elkaar de loef af te steken. Maar zulke basisproducten heb je altijd nodig, dus hoe duur of goedkoop ze ook zijn/worden, je zal ze altijd moeten aanschaffen. Je kan de aankoop van een brood geen 3 maanden of een jaar uitstellen, wil je niet van de honger sterven. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld de aankoop van champagne uitstellen / afblazen of van truffels of van levende kreeft, maar dan zitten we opnieuw in het luxesegment. Deze zullen nauwgezet de wetten van de 'vrije markt' moeten volgen.

Voor meer alledaagse consumptiegoederen is dat echter niet zo evident en volatiel. Prijsstijgingen komen regelmatig voor, maar prijsdalingen zijn eerder zelden. Zo kost een pak frieten steeds meer, wanneer er een tekort aan aardappelen dreigt, maar wanneer ze aardappelen niet meer aan de straatstenen kwijtgeraken, leidt dit er absoluut niet toe dat het pakje friet in de frituur in prijs daalt. Wel integendeel. Zo heeft dit ertoe geleid dat je nu meer dan 3,00 euro voor een onnozel pakje friet in de frituur moet betalen, tegenover misschien 50 frank tien jaar geleden. En dit terwijl al vele zomers lang de 'patatten' liggen weg te rotten op de velden vanwege het overschot. Met bier en graan hetzelfde verhaal, bier slaat steeds op wanneer het slecht gaat qua aanvoer van grondstoffen en er tekorten zijn, maar zal nooit in het café om de hoek in prijs dalen. In deze zin is dit voor de particuliere consument oneerlijk, hier worden blijkbaar de geneugten van vraag en aanbod maar in één richting gevolgd, steeds ten nadele van de consument. In het geval van bier leidt dit ertoe dat een glas bier tegernwoordig evenveel kost dan een degelijk glas wijn (terwijl wijn vroeger een veelvoud van bier koste), wijn dat nog altijd als een luxeproduct wordt aanzien. Met als gevolg dat er nog minder bier wordt geconsumeerd en men nog meer moet vragen om uit de kosten te geraken.

Naar mijn perceptie - ik ben absoluut geen econoom - gaat de wet van vraag en aanbod binnen de 'vrije markt' alleen maar op voor luxegoederen en goederen die internationaal een zeer volatiel prijsverloop kennen. Basisproducten daarentegen stijgen meestal in prijs, maar dalen uiterst zelden. Het geval 'brood bij Delhaize' valt dan ook eerder incidentieel te beschouwen. Het 'perverse' hieraan is natuurlijk dat je juist de basisgoederen nodig hebt om te overleven, maar uiteraard heb je geen dure flatscreen of levende Oosterscheldekreeft nodig om de dag door te komen. En het is eigenlijk onnodig te concluderen dat juist de laagste inkomenscategorieën en de 'lagere middenklasse' in de eerste plaats het slachtoffer zijn van deze prijzenpolitiek.

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 januari 2009 om 12:07.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 12:13   #5
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Ik denk dat ik gerust mag stellen dat de bakkers hun brood schandalig duur is. Daar is geen enkele redelijke verklaring voor.
Koop eens een stokbrood bij een gewone warme bakker en koop eens hetzelfde stokbrood bij een Turkse bakker. Je zal zien dat hetzelfde stokbrood bij die Turkse bakker merkelijk goedkoper is (en dikwijls nog lekkerder)
Die Turkse bakker gebruikt toch dezelfde ingrediënten, betaalt toch evenveel sociale lasten als een andere bakker?
Hoe kan je dan dit schandalig groot verschil verklaren? Ik heb daar maar 1 verklaring voor: puur winstbejag (onder het mom van de stijgende grondstofprijzen)
Skoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 12:25   #6
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
Ik denk dat ik gerust mag stellen dat de bakkers hun brood schandalig duur is. Daar is geen enkele redelijke verklaring voor.
Koop eens een stokbrood bij een gewone warme bakker en koop eens hetzelfde stokbrood bij een Turkse bakker. Je zal zien dat hetzelfde stokbrood bij die Turkse bakker merkelijk goedkoper is (en dikwijls nog lekkerder)
Die Turkse bakker gebruikt toch dezelfde ingrediënten, betaalt toch evenveel sociale lasten als een andere bakker?
Hoe kan je dan dit schandalig groot verschil verklaren? Ik heb daar maar 1 verklaring voor: puur winstbejag (onder het mom van de stijgende grondstofprijzen)
Volledig akkoord, kunstmatig opgedreven.

Al eens offertes gezien van bakkers aan grootkeukens???

Dan ineens kan het brood stukken goedkoper alhoewel de grondstoffen dezelfde zijn; Als ik zelf mijn brood bak, gebruik ik ook dezelfde grondstoffen en buiten de manuren, is het veel goedkoper.

Tel daarbij dan het feit dat door de grote hoeveelheden in eenzelfde oven de energieprijs lager wordt per stuk en je beseft hoeveel winst er wordt gemaakt.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 12:28   #7
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
Volgens mij ligt het niet zozeer aan de winkelier, maar aan de tussenschakels (opkopers, distributeurs, ...). Ik heb al van bakkers gehoord dat ze nauwelijks winst op hun 'gewone broden' maken. En aan de producenten ligt het volgens mij ook niet. Boeren verkopen soms graan of aardappelen (voor de frituur) tegen aanzienlijk verlies. Dat vele geld moet dus ergens tussenin aan iemand z'n handen blijven kleven. En dat van die Turkse bakkers ... misschien zitten die in een ander circuit of gebruiken ze een andere kwaliteit van ingrediënten (minderwaardige) ? Ik kan in een kebabzaak ook een hele vleesschotel voor 4 euro (met frieten erbij) bestellen, probeer dat maar eens met vers vlees van bij de slager in elkaar te flansen en er dan nog winst op te maken. Maar zij gebruiken minderwaardig industrieel slachtafval samengeperst tot een vleeshoop. Dus steeds rekening houden met de herkomst van de producten alvorens je gaat oordelen over buitensporig 'winstbejag'.
Oud 3 januari 2009, 12:30   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Inderdaad, de prijzen zullen wel moeten zakken om de afname van producten te waarborgen. Ik voorspel serieuze prijsdalingen bij auto's, verdere prijsdaling bij olieproducten en de woningmarkt stort verder in. Ook luxeproducten zullen een toontje lager moeten zingen. En wie een leuke reis wil maken, doet er in 2009 een goede zaak aan vele goedkoper naar ijsland te trekken.

Voor basisproducten vrees ik echter, hoewel er zich hier en daar ook een concurrentiële prijzenslag zal voordoen om elkaar de loef af te steken. Maar zulke basisproducten heb je altijd nodig, dus hoe duur of goedkoop ze ook zijn/worden, je zal ze altijd moeten aanschaffen. Je kan de aankoop van een brood geen 3 maanden of een jaar uitstellen, wil je niet van de honger sterven. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld de aankoop van champagne uitstellen / afblazen of van truffels of van levende kreeft, maar dan zitten we opnieuw in het luxesegment. Deze zullen nauwgezet de wetten van de 'vrije markt' moeten volgen.

Voor meer alledaagse consumptiegoederen is dat echter niet zo evident en volatiel. Prijsstijgingen komen regelmatig voor, maar prijsdalingen zijn eerder zelden. Zo kost een pak frieten steeds meer, wanneer er een tekort aan aardappelen dreigt, maar wanneer ze aardappelen niet meer aan de straatstenen kwijtgeraken, leidt dit er absoluut niet toe dat het pakje friet in de frituur in prijs daalt. Wel integendeel. Zo heeft dit ertoe geleid dat je nu meer dan 3,00 euro voor een onnozel pakje friet in de frituur moet betalen, tegenover misschien 50 frank tien jaar geleden. En dit terwijl al vele zomers lang de 'patatten' liggen weg te rotten op de velden vanwege het overschot. Met bier en graan hetzelfde verhaal, bier slaat steeds op wanneer het slecht gaat qua aanvoer van grondstoffen en er tekorten zijn, maar zal nooit in het café om de hoek in prijs dalen. In deze zin is dit voor de particuliere consument oneerlijk, hier worden blijkbaar de geneugten van vraag en aanbod maar in één richting gevolgd, steeds ten nadele van de consument. In het geval van bier leidt dit ertoe dat een glas bier tegernwoordig evenveel kost dan een degelijk glas wijn (terwijl wijn vroeger een veelvoud van bier koste), wijn dat nog altijd als een luxeproduct wordt aanzien. Met als gevolg dat er nog minder bier wordt geconsumeerd en men nog meer moet vragen om uit de kosten te geraken.

Naar mijn perceptie - ik ben absoluut geen econoom - gaat de wet van vraag en aanbod binnen de 'vrije markt' alleen maar op voor luxegoederen en goederen die internationaal een zeer volatiel prijsverloop kennen. Basisproducten daarentegen stijgen meestal in prijs, maar dalen uiterst zelden. Het geval 'brood bij Delhaize' valt dan ook eerder incidentieel te beschouwen. Het 'perverse' hieraan is natuurlijk dat je juist de basisgoederen nodig hebt om te overleven, maar uiteraard heb je geen dure flatscreen of levende Oosterscheldekreeft nodig om de dag door te komen. En het is eigenlijk onnodig te concluderen dat juist de laagste inkomenscategorieën en de 'lagere middenklasse' in de eerste plaats het slachtoffer zijn van deze prijzenpolitiek.
Het klinkt misschien dwaas, maar is het zeker niet.

De broodprijs moet de daling van de luxe artikelen volgen wil brood nog verkocht worden.
Brood is namelijk geen echt basisproduct, het kan vervangen worden door andere voedingwaren. Wat in veel gezinnen ook gebeurd.
Het ontbijt van boterhammen met spek eieren heeft reeds lang plaats moeten ruimen voor ontbijtgranen.
Maar ook binnen de andere voedingswaren heerst er concurrentie, Oosterscheldekreeft heb je inderdaad niet dagelijks nodig, als een maaltijd met kreeft goedkoper is dan een maaltijd met varkensworst, wel dan word de worst het luxe artikelen en de kreeft het dagelijkse vlees.
Ooit was kalkoen het feestgerecht dat een symbool van rijkdom was, nu is kalkoen een van de goedkopere vleesmaaltijden.
Oud 3 januari 2009, 12:32   #9
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Volledig akkoord, kunstmatig opgedreven.

Al eens offertes gezien van bakkers aan grootkeukens???

Dan ineens kan het brood stukken goedkoper alhoewel de grondstoffen dezelfde zijn; Als ik zelf mijn brood bak, gebruik ik ook dezelfde grondstoffen en buiten de manuren, is het veel goedkoper.

Tel daarbij dan het feit dat door de grote hoeveelheden in eenzelfde oven de energieprijs lager wordt per stuk en je beseft hoeveel winst er wordt gemaakt.
Dat is het hem juist, de personeelskost om mensen (legaal !) in een winkel te laten werken is voor de zelfstandige enorm duur door de buitensporige werkgeversbijdragen. Een brood kan dus niet goedkoop zijn, vooral omwille van die reden. Zelf bakken is uiteraard een goed alternatief. Vanaf het moment er personeel aan te pas komt, wordt het voor zowel werkgever als consument peperduur.
Oud 3 januari 2009, 12:38   #10
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

De broodprijs moet de daling van de luxe artikelen volgen wil brood nog verkocht worden.
Brood is namelijk geen echt basisproduct, het kan vervangen worden door andere voedingwaren. Wat in veel gezinnen ook gebeurd.
Het ontbijt van boterhammen met spek eieren heeft reeds lang plaats moeten ruimen voor ontbijtgranen.
Maar ook binnen de andere voedingswaren heerst er concurrentie, Oosterscheldekreeft heb je inderdaad niet dagelijks nodig, als een maaltijd met kreeft goedkoper is dan een maaltijd met varkensworst, wel dan word de worst het luxe artikelen en de kreeft het dagelijkse vlees.
Ooit was kalkoen het feestgerecht dat een symbool van rijkdom was, nu is kalkoen een van de goedkopere vleesmaaltijden.
Je hebt wel een punt, ik wil in dit debat de nodige bescheidenheid aan de dag leggen, vermits ik niet bepaald economisch geschoold ben. Er zijn inderdaad heel wat producten die goedkoper zijn geworden en niet meer als luxe gelden, maar het omgekeerde is ook in het verleden regelmatig gebeurd. Ik denk hierbij aan producten als mosselen en grijze (Noordzee)garnalen. Vroeger, als ik mijn grootouders hoorde vertellen, was dit a'rmemenseneten', nu staan deze twee typische producten op de kaart van de beste restaurants en vragen ze er ook goed geld voor.

Toch betwijfel ik het ten zeerste of effectief alle mensen overstappen op broodalternatieven wanneer de broodprijs hoog blijft. Ik denk hierbij vooral aan oudere mensen, ik zie een méke van 85 jaar die haar hele leven brood heeft gegeten, nog niet onmiddellijk overstappen op het trendy Kellog's of een ander alternatief.

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 januari 2009 om 12:39.
Oud 3 januari 2009, 12:47   #11
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Toch wil ik hierbij ook de bedenking maken dat je voor kwaliteit altijd veel blijft betalen. Sommige luxeproducten worden inderdaad een pak goedkoper, maar dat heeft dan vooral met de verandering in productiemethoden te maken. De overgang naar een industriële massaproductie impliceert inderdaad een prijsverlaging, maar ook een kwaliteitsvermindering. Zo is gerookte zalm een echt basisproduct geworden sinds de Noren enkele decennia geleden zijn begonnen met grote kwekerijen in de fjorden op te zetten en de zalmen industrieel te voeden. Voor 'wilde' gerookte zalm betaal je soms het tienvoudige, maar de kwaliteit is wel een pak beter. En hij is allicht gezonder. Hetzelfde met kip en kalkoen. Zulk gevogelte is één van goedkopere vleessoorten geworden, maar deze wordt dan ook op massale wijze industrieel gekweekt. Met als gevolg dat je kalkoen soms naar vis smaakt (vanwege het vismeel waarmee ze gevoeierd worden). Koop je echter een dure loslopende 'poule de bresse' dan zal je het kwaliteitsverschil heus wel merken.
Oud 3 januari 2009, 12:53   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wil ik hierbij ook de bedenking maken dat je voor kwaliteit altijd veel blijft betalen. Sommige luxeproducten worden inderdaad een pak goedkoper, maar dat heeft dan vooral met de verandering in productiemethoden te maken. De overgang naar een industriële massaproductie impliceert inderdaad een prijsverlaging, maar ook een kwaliteitsvermindering. Zo is gerookte zalm een echt basisproduct geworden sinds de Noren enkele decennia geleden zijn begonnen met grote kwekerijen in de fjorden op te zetten en de zalmen industrieel te voeden. Voor 'wilde' gerookte zalm betaal je soms het tienvoudige, maar de kwaliteit is wel een pak beter. En hij is allicht gezonder. Hetzelfde met kip en kalkoen. Zulk gevogelte is één van goedkopere vleessoorten geworden, maar deze wordt dan ook op massale wijze industrieel gekweekt. Met als gevolg dat je kalkoen soms naar vis smaakt (vanwege het vismeel waarmee ze gevoeierd worden). Koop je echter een dure loslopende 'poule de bresse' dan zal je het kwaliteitsverschil heus wel merken.
Heb je bv gezien waar het brood van Panos gemaakt wordt?
En Panos staat toch voor kwaliteit hé,en zeker met zijn prijzen
Geef toe het is toch één bedrog hoor,zie het brood dat ik juist kocht in GB
voor een klein brood 1.34€ nu bij Delhaize zal dat 1.09 worden,en Delhaize staat toch voor kwaliteit hé
Oud 3 januari 2009, 12:57   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt wel een punt, ik wil in dit debat de nodige bescheidenheid aan de dag leggen, vermits ik niet bepaald economisch geschoold ben. Er zijn inderdaad heel wat producten die goedkoper zijn geworden en niet meer als luxe gelden, maar het omgekeerde is ook in het verleden regelmatig gebeurd. Ik denk hierbij aan producten als mosselen en grijze (Noordzee)garnalen. Vroeger, als ik mijn grootouders hoorde vertellen, was dit a'rmemenseneten', nu staan deze twee typische producten op de kaart van de beste restaurants en vragen ze er ook goed geld voor.

Toch betwijfel ik het ten zeerste of effectief alle mensen overstappen op broodalternatieven wanneer de broodprijs hoog blijft. Ik denk hierbij vooral aan oudere mensen, ik zie een méke van 85 jaar die haar hele leven brood heeft gegeten, nog niet onmiddellijk overstappen op het trendy Kellog's of een ander alternatief.
Ik woon in een buurt met veel oudere mensen, tussen de 60 en 99 jaar.
Veel van deze mensen kopen zelfs geen brood of aardappelen meer.
Zij schakelen gemakkelijker over op goedkopere en makkelijk te bereiden maaltijden, dan hun jongere medemensen.
Voor deze mensen, vaak kleine eters, is een klein brood vaak te veel om binnen zijn bewaartijd op te krijgen, en de bereidingstijd van een aardappelmaaltijd en de kostprijs van gas een reden om naar alternatieve maaltijden over te schakelen.
De micromaaltijden en instantmaaltijden zijn voor oudere mensen een even gemakkelijke vervanging voor de oude broodmaaltijd als voor de jonge student.

Eigenlijk zijn het juist de 30 en 40'ers die er de meeste moeite mee hebben om hun traditionele maaltijden te vervangen door goedkopere alternatieve.
Dit omdat de oudere mensen vaak veel meer omgaan met de huidige tieners die hen wegwijs maken in het gebruik van de moderne keuken en de makkelijke manier van werken in deze keuken.
Het geeft de oudere mens namelijk een veel grotere zelfstandigheid, zij kunnen misschien geen zak aardappelen meer sleuren, maar nog wel een doos instantpuree.
Oud 3 januari 2009, 13:11   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De grote jongens denken dat ze de crisis zonder de kleine man kunnen oplossen,maar dat pakt nu ff anders uit hé....

Zie de warenhuizen oorlog die Nederland juist achter de rug heeft,nu zijn de prijzen VAN MERKARTIKELEN zoals Coca Cola veel goedkoper in Nederland dan in België
Mss moeten zaakvoerders maar eens wat inleveren van hun schandalige marges die ze tot op heden incasseerde
Oud 3 januari 2009, 13:14   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu de kwaliteit van gewassen, vlees en vis moet er niet direct op achteruit gaan door industrialisatie.
Een schoolvoorbeeld hierin is het varkensvlees.
Het vlees van een wild of lostlopend varken/zwijn, mag je NOOIT rauw eten vanwege de lintwormeitjes die er in zitten. Deze lintwormeitjes kanje NOOIT tegen komen bij varkens of zwijnen die hun hele leven opgesloten blijven.
Zo zie je ook direct het verschil tussen een batterij ei en een scharel ei, toch is reeds wetenschappelijk bewezen dat het batterij ei gezonder en veiliger is voor consumptie dan het scharel ei.

Nemen we even de scharelkip zelf, deze is blootgestelt aan enkel ziekte die door overvliegende vogels word gelost.
Daarbij komt dat die ook is blootgestelt aan de vele ziektes die door de reizende mens vanuit vreemde oorden naar hier word gebracht.
Dit terwijl de batterijkip hier volledig tegen beschermt is dankzij een afdak en een niet toegankelijke behuizing.
Ook voor de ziektendragers ratten en muizen zijn deze batterijen geen aantrekkingspunt, daar er geen etensresten of mest in deze behuizingen aanwezig is.
Oud 3 januari 2009, 13:18   #16
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn het juist de 30 en 40'ers die er de meeste moeite mee hebben om hun traditionele maaltijden te vervangen door goedkopere alternatieve.
Dit omdat de oudere mensen vaak veel meer omgaan met de huidige tieners die hen wegwijs maken in het gebruik van de moderne keuken en de makkelijke manier van werken in deze keuken.
Het geeft de oudere mens namelijk een veel grotere zelfstandigheid, zij kunnen misschien geen zak aardappelen meer sleuren, maar nog wel een doos instantpuree.
Kan wel allemaal zijn, maar dat voedsel is wel arm aan voedingswaarde en je boet ongetwijfeld aan kwaliteit in. Ik kan mij niet inbeelden dat deze mensen vrijwillig opteren voor een pak instantpuree boven echte, verse puree met de nodige voedingswaarde en smaak. En het is op de oude dag toch ook nog belangrijk om gezond te blijven.
Oud 3 januari 2009, 13:22   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je bv gezien waar het brood van Panos gemaakt wordt?
En Panos staat toch voor kwaliteit hé,en zeker met zijn prijzen
Geef toe het is toch één bedrog hoor,zie het brood dat ik juist kocht in GB
voor een klein brood 1.34€ nu bij Delhaize zal dat 1.09 worden,en Delhaize staat toch voor kwaliteit hé
GIj hebt niks in Delhaize of GB te zoeken - gij zijt namelijk arm.
Aldi is goed genoeg voor u.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 13:24   #18
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nu de kwaliteit van gewassen, vlees en vis moet er niet direct op achteruit gaan door industrialisatie.
Een schoolvoorbeeld hierin is het varkensvlees.
Het vlees van een wild of lostlopend varken/zwijn, mag je NOOIT rauw eten vanwege de lintwormeitjes die er in zitten. Deze lintwormeitjes kanje NOOIT tegen komen bij varkens of zwijnen die hun hele leven opgesloten blijven.
Zo zie je ook direct het verschil tussen een batterij ei en een scharel ei, toch is reeds wetenschappelijk bewezen dat het batterij ei gezonder en veiliger is voor consumptie dan het scharel ei.

Nemen we even de scharelkip zelf, deze is blootgestelt aan enkel ziekte die door overvliegende vogels word gelost.
Daarbij komt dat die ook is blootgestelt aan de vele ziektes die door de reizende mens vanuit vreemde oorden naar hier word gebracht.
Dit terwijl de batterijkip hier volledig tegen beschermt is dankzij een afdak en een niet toegankelijke behuizing.
Ook voor de ziektendragers ratten en muizen zijn deze batterijen geen aantrekkingspunt, daar er geen etensresten of mest in deze behuizingen aanwezig is.
Sta mij toe de nodige reserve te hebben tegen je pleidooi voor deze industriële methoden en de agrarische industrie. Ik denk dat het gezonder is eens last te hebben van een lintwormpje dan al die vuiligheid die ze in het eten van die batterij- of kooibeesten steken. Om van de toediening van allerlei preparaten en 'vermesters' nog maar te zwijgen. Dat kan toch ook niet gezond zijn voor een mens? En dan zwijg ik nog over de dieronterende omstandigheden waarin die batterijbeesten moeten leven. Enfin, ik ga niet heiliger zijn dan de paus, ik eet ook massa-industrieel vlees en vis. Onder andere omdat 'eerlijker' voedsel en bio-alternatieven vaak ongelooflijk duur zijn.
Oud 3 januari 2009, 13:29   #19
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
GIj hebt niks in Delhaize of GB te zoeken - gij zijt namelijk arm.
Aldi is goed genoeg voor u.
Ik werk ook heel de week hoor,ik ben niet lui zoals jij denkt,ik werk zelfs heel hard,en daarmee mag ik iets in tegenprestatie vragen en dat is een goed basisproduct
Nu tijd dat jullie de diefstal op mij en andere laag betaalde bestolen werknemers maar eens betalen ,en ja met mensen als U gaan de de crisis zeker oplossen
Oud 3 januari 2009, 13:31   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik werk ook heel de week hoor,ik ben niet lui zoals jij denkt,ik werk zelfs heel hard,en daarmee mag ik iets in tegenprestatie vragen en dat is een goed basisproduct
Nu tijd dat jullie de diefstal op mij en andere laag betaalde bestolen werknemers maar eens betalen ,en ja met mensen als U gaan de de crisis zeker oplossen
Ik verdien - netto - minder dan 7.5 euro per uur; tenzij je dat een hoog loon vindt, stel ik voor dat je tegen anderen begint te melken.
Wij kopen overigens in Aldi, dat bespaart makkelijk 30% - als het al niet meer is. Maar goed: Duveltje koopt in GB. *knip*

Geknipt op vraag van de geviseerde.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be