![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Deze week nam Greetje Vande Velde ontslag als gemeenteraadslid van de stad Leuven. De reden was heel eenvoudig; geen tijd wegens studie-verplichtingen. Als studente bio-ingenieur in Leuven kon ze haar studie niet meer combineren met haar mandaat als gemeenteraadslid.
CD&V-kamerlid Roel Deseyn en Vlaams Volksvertegenwoordiger Bart De Smet hebben daarom een oplossing bedacht. Laat student-politici toe om zich gedurende de duur van de blok en de examens te laten vervangen door de eerste opvolger. Studenten, zeker nu met de invoering van de semester-examens, hebben het heel druk. De facto wordt het hen onmogelijk gemaakt om zich politiek te engageren. In een stad als Leuven betekent zo’n politiek mandaat al snel meerdere avondvergaderingen per week. En die vergaderingen moeten ook voorbereid worden. De grote groep van studenten is nochtans een wezenlijk onderdeel van onze samenleving. Die groep moet in onze vertegenwoordigende democratie de kans krijgen om deel te nemen aan de politieke besluitvorming. Een tijdelijke opvolging, bijvoorbeeld in de maanden januari, mei en juni kan daarom de ideale oplossing bieden voor studerende gemeenteraadsleden. Studenten krijgen hiermee trouwens geen voorkeursbehandeling. Ook een zwangere vrouw kan zich tijdelijk laten vervangen. En vroeger bestond er ook al een dergelijke regeling voor dienstplichtigen. Bij de opmaak van het nieuwe gemeentedecreet moet met de studenten rekening worden gehouden. CD&V zal zich voor hen inzetten. Zie ook www.roeldeseyn.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Studenten kunnen actief zijn in een politieke studentenvereniging. Ikzelf ben actief in de NSV. Het hoeft toch niet partij-politiek te zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Of ze kunnen de 2 doen. Ik ken genoeg studenten die in een studentenvereniging zitten en daarnaast ook nog is in partijen zitten. Weet je er zijn veel verenigingen waar ze niet denken dat problemen opgelost geraken door een etnisch conflict te beginnen. Alleen is deze wat moeilijker uit te voeren maar die is er. Ge moet er gewoon is bij nadenken. Nu zijn er ook verenigingen waar ze alleen maar leren denken op de zeer oude manier. De leider heeft altijd gelijk. Nooit in vraag stellen wat de leider zegt. En ja ge kunt u leven vullen met bier zuipen en andere de schuld geven voor wat er mis gaat. Maar het is niet de oplossing.
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() Waarde Guderian,
Het NSV is een bende krapuleuze zuipende jongens (en hier en dar zit ook een afkooksel van een vrouw tussen) die hun tijd beter ander zouden gaan besteden. Ik heb in mijn studenten tijd genoeg voorbeelden gezien van (meestal stomdronken) amokmakende NSV'ers. En sorry jongen, niemand gelooft hier dat NSV niet politiek gebonden is... NSV is gewoon één van de knokploegjes van het Blok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien je er niet zeker van bent dat je de job aan kan moet je er niet aan beginnen. Waarom deze opstelling, wij zijn ook hier en daar actief. Dat actief zijn kost tijd, heb je die tijd niet dan breng je daar andere mensen mee in moeilijkheden. In een bedrijf moet je ook niet vertellen dat je aanhoudend weerhouden bent. In feite toont dat de onvolwassenheid aan van jonge politiekers. Men wil aan politiek doen als tijdverdrijf. Men heeft wel mooie gedachten en opvattingen, maar om die te verwezelijken moet men met heel veel mensen besprekingen voeren, bij de zaak blijven, veel lezen en vooral beschikbaar zijn. Er is een verschil tussen iets te zeggen willen hebben en de eigelijke uitvoering ervan en dat vergeten heel wat BV en snelle gelegenheids politiekers. Het is ook een werk van lange adem. ![]() ![]() mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En kben er zeker van, een verschrikkelijk gevoel. Ik ben zelfs student, en actief in de politiek. Het is niet zomaar een bevlieging, en ik zou studenten in de politiek zeker niet op dezelfde voet zetten als BV's. Waarom niet gaan voorzien in een politiek statuut voor studenten , zoals er nu al een sportstatuut bestaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
Ontkennen doe je toch niet. Of is het NSV plots een bende koorknaapjes geworden? Koorknaapjes die ongelofelijk veel bier kunnen verzetten en tot de lompste soort mensen behoren die ik ken... ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Hier en daar ook een vrouw ... in de NSV!-Gent bijvoorbeeld zijn meer vrouwen actief dan mannen. De NSV!-Antwerpen heeft een vrouwelijke preses. Nogmaals het bewijs dat je er niets van weet! ![]() Stomdronken ... er wordt NIET gedronken als we op actie gaan of voor we op actie vertrekken! ![]() Politiek gebonden ... kom maar eens naar de Roeland en zeg dat daar eens. Je zal zien hoeveel leden van de NSV! zich niet vinden in het Vlaams Blok. ![]() Knokploegje, amokmakers ... geef eens harde bewijzen die dit bewijzen! Zeg me eens een paar veroordelingen, PV's, ... ![]() Sorry Leo ... JE KENT NIETS VAN DE NSV! Oja, nog een rechtzetting, het is DE NSV en niet HET NSV. ![]() Kris
![]() |
![]() |
#12 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Over dat bier. Het zou inderdaad wel kunnen dat de laatste tijd opgedragen is om het bier-gebruik wat te milderen bij de 'officiële' momenten en acties. Maar als je een bende NSV'ers tegenkomt daarbuiten, dan is het wat anders. Ik heb vorig jaar nog een vechtend vrouwmens van de NSV van een meisje weggetrokken dat was begonnen vechten omdat de kleren en het haar van een ander haar niet aanstonden... Don't tell me what to think! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Weet je wat, ga eens een avond met ons mee ... je zal zien wat de NSV! echt is! Niet die zuipende en vechtende VB'er. Kris
![]() |
![]() |
#14 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
En zeer belangrijk hoe onze lidkaarten zijn. ![]() Kris
![]() |
![]() |
#15 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
ps: zit niet bij nsv noch andere vertakkingen... pps: als ge iets tegen hen hebt omdat ze amok maken tot daar, maar toch nie omdat ze (massas) bier drinken hé ![]() greetz beerloving adfundum
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Leo Delcroix, ben jij DE Leo Delcroix van die villa in de Provence en die facteurs en die speciale CVP-rekeningen? Op die vraag heb je nog geen antwoord gegeven!
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() lol, den echten corrupten Leo,
da zal wel nie ma how, tis tproberen waard hé ![]()
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Twee punten om over na te denken. Gaan we niet naar een systeem waarbij, iemand zijn bekendheid even uitleend om iemand anders op zijn plaats neer te zetten. Secundo: In welke mate wordt de werkzaamheid geschaad. Welke plaats wordt dan door wie bezet. Uiteindelijk ben je dan in een systeem bezig waar mandaten niet meer verkozen worden, maar dat een partij een aantal mandaten bekomt die naar behoefte onder medewerkers en aanhangers verdeeld worden. In feite is dat reeds gedeeltelijk zo, maar er zijn nog beperkingen. mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Ok, maar wat met een hardwerkend iemand (werknemer, student,...).
Die aan politiek doet, maar geen mandaat heeft, die dus al zijn vrije tijd ervoor opoffert en die op een eerlijke manier wordt beloond door de kiezer voor zijn/haar inzet? Moet deze zijn job opgeven? Als daarvoor in de plaats een parlementair mandaat komt (goed betaald dus) dan kan men die keuze maken, maar wat als men dan gemeenteraadslid wordt, of provincieraadslid? Mogen dus enkel werklozen, of mensen met een schoon spaarboekje deze taken vervullen (want van de bezoldigingen die men daar krijgt kan men niet leven)? Moet mijn zijn studies daarvoor aan de kant zetten? Of is het evident dat een passie gedurende enkele jaren aan de kant wordt geschoven? Weet je, studeren en politiek is geen eenvoudige combinatie, dat ondervind ik zelf elke godganse dag opnieuw. Je brengt er graag of niet offers voor. (In mijn geval houdt dit reeds een bisjaar en een jaar met speciaal statuut in). De minder gezellige kanten van een passie die ik niet wil laten staan. Het is blijkbaar een kwestie van keuzes maken. Dit vind ik persoonlijk zeer jammer. Hoe kan de kloof tussen burger en politiek op deze manier gedicht worden? Zou het niet een stap in de goede richting zijn moest dar een oplossing voor worden gevonden? Waarom niet, zoals ik hier eerder al aanhaalde, iets voorzien gelijkaardig aan de student met sportstatuut? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ten eerste, de NSV is partijONGEBONDEN! Bewijs het tegendeel eens! Binnen de NSV zijn mensen actief die VB-gezind zijn, zijn mensen die afkerig staan tgo het Blok en mensen die ze niet radicaal genoeg vinden. Ten tweede, de NSV gebruikt zelf geen geweld TENZIJ men geprovoceerd of aangevallen wordt. Ten derde, de NSV is een studentikoze vereniging in tegenstelling tot de meeste andere politieke studentenorganisaties. Cantussen, traditionele (fatsoenlijke!!!) doop -en dus ook bier drinken- hoort er bij. Er wordt evenwel NOOIT alcohol gedronken voor of tijdens een actie. Ten vierde, als klant bij de rechtbank omwille van politiek gesjoemel doe je beter geen uitspraken zoals over de "lompheid" van anderen! ![]() |
|
![]() |
![]() |