![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
![]() Ik vind dat onze maatschappij een merkwaardige evolutie kent naar tegelijkertijd meer anonimiteit én familiariteit.
Als je naar Belgacom belt: "Hallo bij Belgacom met Evy". Als je naar Essent belt: "Hallo bij Essent met Dirk". Als je wordt opgebeld door ECI: "Hallo met Nancy van ECI, bent u geïnteresseerd in...". Slecht karakter in mij drijft daar altijd de spot mee. Indien ik niet wens dat er wordt ingehaakt, doe ik het spelletje mee en gebruik ik hun voornaam overvloedig: "Ja maar Frederik, je kan toch dit en dat" "Frederik hier, Frederik daar". Ik kan zelfs zo ver gaan dat ik enorm familiair ga doen en speciale gunsten ga vragen op basis van onze goede verstandhouding. Als het mij niet kan schelen of er ingehaakt wordt of niet (zoals bij maffiaboekenclub ECI), dan dring ik er altijd op aan dat men zijn volledige naam gebruikt. "Nancy? Welke Nancy? Wat is je familienaam?". Meestal zijn ze hier zeer kribbig over en heel vaak zegt men gewoon: "u kent me toch niet, dat is niet belangrijk.", waarop ik dan repliceer dat ik geen zaken doe met onbekenden en inhaak. Want het is wel belangrijk. Stel dat je erin geluisd wordt. Tegen wie ga je je klacht richten van misleiding? Tegen Nancy? Tegen Frederik? Of tegen Nancy Janssens of Frederik Peeters? Bedrijven verschuilen zich in feite achter de anonimiteit van hun werknemers, waar de klant open en bloot is. Tegelijk geven ze hun communicatie een menselijk gezicht, want wie spreek je anders aan met de voornaam? Vrienden en kennisen natuurlijk. Wat me meer ergert, is dat die spindoctors ook hun weg naar de politiek gevonden hebben. Bij Fortisgate worden de voornamen van de CD&V ministers genoemd dat het een lieve lust is. Niet premier Leterme, maar Yves is er ingeluisd, aldus voorzitster Thyssen... pardon, Marianne. En Inge kan het niet verkroppen. Jo is ook niet tevreden, maar gelukkig komt Steven de ploeg versterken en Veerle vervangt hem in de Vlaamse Regering zodat Kris een sterke ploeg heeft om in 2009 naar de kiezer te gaan. Misschien is die laatste tegen dan vergeten dat Yves er voor zorgt dat de korting aan de pomp uw koopkracht niet ten goede komt (cliquetsysteem), dat Jo en Yves de scheiding der machten niet respecteren, dat Patrick zijn documenten antidateert en geen greep heeft op corrupte pornocraat Fernand, dat Joëlle altijd non zei tegen een staatshervorming die ons welzijn veilig moet stellen, dat Kris nog altijd geen deftige dialoog voert, dat Didier en Yves onze grootste bank uitverkochten voor een appel en een ei aan Frankrijk, dat Karel dat liet betijen, maar zelf zijn aandelen Fortis snel snel verkocht, dat Maurice en Etienne (of zelfs "Steve" voor de vrienden, nog familiairder) royale vergoedingen kregen terwijl uw aanvullend pensioen geen sjiek meer waard is, dat Caroline zelfs in deze crisis van het liberalisme geen deftige oppositie kan voeren en dat Herman het schoothondje is van de koning en Franstaligen, recht tegen uw belangen in. Marketing en politiek, het stinkt.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
|
![]() Ik heb nog een zeer korte tijd (een uur of vier...) gewerkt voor zo'n callcenter...
Niemend belt onder zijn echte naam. Iedereen gebruikt dezelfde naam (in mijn geval zelfs voor onze oproepen in zowel FR als NL...) De supervisors luisteren je gesprekken af, en je MOET X aantal telefoons per uur doen. Als je inhaakt staat de volgende al voor je klaar. Rotjob, en puur boerenbedrog. Ben dus ook na 4 uur met veel lawaai, geroep en slaande deuren vertrokken. En zonder loon. ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() Heb zo ook eens een trien van een callcenter een halfuur aan de lijn - en het lijntje - gehouden omdat ze haar achternaam niet wou geven.
Wat minstens evenveel stoort en verwerpelijk is, is de tutoyering die tegenwoordig on alle reclame-uitingen schering en inslag is. Of in mailings, en e-mailbrieven. Het ge-je en ge-jij komt me de strot uit. Onbeleefd, arrogant zootje.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() We hebben wel altijd die apen in Laeken met de voornaam genoemd, eventueel gevolgd door I, II of III.
Sedert een hele tijd is het ook al meester Jan en dergelijke. 't Is inderdaad een maatschappelijk fenomeen. Kompleet nutteloos om je er druk in te maken. Vergelijk met reklame voor wasprodukten of wat weet ik: kompleet nutteloos om je daaraan te ergeren. Sommige (domme) mensen trappen er in. En voor sommige van die mensen is dat spijtig.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Citaat:
![]() Dat ga ik voortaan ook doen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
|
![]() Ik heb ook nog in zo'n callcenters gewerkt
![]() Nooit heb ik een probleem ermee gehad ook mijn achternaam te geven. Was best leuk werk, vooral omdat ik regelrecht dwars inging tegen mijn feitelijke taak en dus de klanten verder hielp ![]()
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Ik ben daar altijd overdreven vriendelijk tegen.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Ook op de universiteit is het tegenwoordig steeds meer 'de mode' dat professoren zich naar de studenten toe (of collega's) met hun voornaam aanspreken. Dan was ik op mijn hoede, want het betekende meestal niet dat een prof 'de vlotte jongen' wou uithangen, dat hij daarom een makkelijker examen afnam of meer begrip voor de studenten toonde, wel integendeel. Dat gehele familiaire gedoe veroorzaakte bij sommigen een vals gevoel van veiligheid: op een mondeling examen zichzelf tutoyeren, de studenten bij de voornaam noemen, hen een hand geven, met een brede smile vragen stellen ... en dan achteraf bleek hij/zij sommige van de studenten waar hij/zij zo vriendelijk tegen was, fallicant te buizen. Nee, dan had ik liever een ouderwetse knorpot die stond op nederigheid van de studenten naar de docenten toe, met een zuur gezicht examens afnam, maar daarentegen wel vrij toegeeflijk was in het toekennen van de punten. Bij die andere 'vlotte jongens' kan je beter gewaarschuwd zijn.
By the way, moeten de studenten aan mij iets vragen of met mij contact opnemen, dan mogen ze mij uiteraard wel bij de voornaam noemen, maar ik ben dan ook nog maar een jong assistentje / medewerkertje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Ik kan radicaal het tegenovergestelde beweren.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
![]() Gisteren was het weer prijs bij De Slimste Mens: "Mijnheer Decroo, u bent..." "zeg maar Herman hoor".
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.958
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.341
|
![]() Citaat:
__________________
Zo is 't. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
|
![]() Hallo iedereen, ik werk in een (soort) callcenter.
![]() Wij gebruiken allemaal onze echte naam en sommigen onder ons mengen inderdaad de jij/u/gij-vormen, zeker als het in het Frans te doen is. Probleem met veel callcenters is dat ge wel getraind wordt op de productjes waarvoor ge gaat mogen bellen, maar niet op het bellen zelf. Dat is logisch volgens de logica van uw callcenter-management, want uw management wordt beoordeeld op het aantal verkochte productjes, niet op juist taalgebruik. En nagenoeg elk callcenter bestaat personeelsmatig uit twintigers, maar er zit toch altijd een peke of meke van rond de 50 tussen. En ook een waarheid: tussen het volk waar al die brave callcenter-mensen aan de telefoon mee te doen krijgen, zitten ook veel hufters en oenen, zelfs als het niet uitgelokt is. Jaja.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() Het is natuurlijk ALTIJD uitgelokt. Wie wil er nu uit eigen geweging door een callcenter worden gebeld of er naar bellen?
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
|
![]() Citaat:
Ge wilt toch de debielen niet te eten geven die het kabelke van hun modem niet in het juiste gatteke van hun computer kunnen steken? Of de kwispels die bij de facturatie moeten zijn, maar gewoon een nummerke duwen van het keuzemenu en bij de bestellingen ofzo terechtkomen. Niet alleen in de advocatuur zitten boeren, ze zitten overal.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Onderwijzer zijnde kan ik me niet herinneren dat wij werden aangesproken met "meester" en dan onze familienaam. 't Is al héél lang de traditie onderwijzers met de titel gevolgd door hun voornaam aan te spreken. Al van voor WO II trouwens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
|
![]() Citaat:
in het secundair onderwijs is het dan wel weer met de achternaam. Waarom verandert het dan ineens naar de achternaam? ![]()
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
|
![]() Citaat:
Klinkt zo verdoken masochistisch ![]()
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army Bietan Jarrai |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Ik denk dat het iets te maken heeft met de vroegere nabijheid. In een dorp kende vroeger iedereen de onderwijzer van dienst. Dat was anders met de toenmalige collegeleraren die vaak, net als de leerlingen, intern waren. Afstand werd bewust gecreëerd. Onder leerlingen werd dat dan weer teniet gedaan door het overvloedig en vanzelfsprekend gebruik van bij- en lapnamen voor diezelfde leraren.
|
![]() |
![]() |