![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Prince, aux dames Parisiennes
De beau parler donnez le pris; Quoy qu'on die d'Italiennes, Il n'est bon bec que de Paris. "In Parijs zijn ze goed gebekt" --- dat wist Francois Villon als geen ander. Een paar eeuwen later gaat het echter niet goed met de geschreven pers in Frankrijk. Sarkozy - een verwoede fan - wil hier iets aan doen. Samen met vertegenwoordigers uit de wereld van het dagelijkse schripseltje zat hij rond tafel en besloot: "Het volk wilt niet meer lezen!" Maatregelen dringen zich daarom op: de posttarieven worden even bevrozen, kranten (en ook verdelers) krijgen een financiële injectie en 18-jarigen krijgen vanaf nu als verjaardagscadeau een krantenabonnement van de Franse staat. Dit lijkt me een bijster goed idee. Wat heb je aan rijke banken als de klanten niet mee zijn? Beter dat geld pompen in iets nuttig dus: een kwaliteitsdagbladenstelsel om ú tegen te zeggen en een jonge generatie die méé is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het internet is een veel betere bron van informatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Hangt ervan af.
Als je het over "nieuws"blogs hebt dan moet ik je tegenspreken Op het internet kan elke idioot schrijven wat hij/zij wil, een serieuze journalist zal eerst bevestiging zoeken.
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() De verkoop van de producten van de geschreven pers is wereldwijd in een dalende spiraal terechtgekomen en ik denk niet dat deze maatregel deze trend in een omgekeerde richting kan duwen.
De economische kapitaal-drempel wordt wel lager gelegd en dat zal wel een zeker effect hebben, maar als er ook niet gefocust wordt op het cultureel en sociaal kapitaal dan zal deze maatregel weinig zoden aan de dijk brengen.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik hoor het allemaal graag zeggen, maar mijn citaat van Villon was wél vet cool gevonden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() D�*t wordt niet ontkend.
Ik kende die trouwens niet. Weeral iets bijgeleerd.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal ook wel geen toeval zijn zeker dat Sarkozy goede maatjes is met een aantal krantenboeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() de Franse economische-politiek is beroemd en berucht, het houdt het midden tussen slim en dom. Gelukkig hebben we de EC om Frankrijk tegen zichzelf en haar keuzes te beschermen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Slecht nieuws, zo maak je de pers afhankelijker van de overheid.
You don’t bite the hand that feeds you. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het internet is een bron van data. Dat is niet hetzelfde als informatie.
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Uh? Elaboreer aub.
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Ook in Frankrijk heb je gratis kranten (zoals in Nederland waar we: Metro, Spits, De Pers hebben). Zitten die ook zo in de rode cijfers?
Gaan die ook steun krijgen dan? Bij ons is 'Opinio' failliet gegaan. Niks geen overheidshulp want die krant was rechts en links stond te juichen dat die verdween. Een gevolg van "Gesundenes Volksempfinden' als ik ze mag geloven. Volgens mij is de oorzaak van de dalende oplage van betaalde kranten: kwa inhoud, strekking en politieke stellingname ervaren de lezers het als 1 pot nat. Ze brengen allemaal hetzelfde nieuws. Eigen onderzoeksjournalistiek is verleden tijd want te duur. Af en toe koopt men dan maar een artikel van een free-lance journalist in. Zodoende hebben de gratis kranten de wind in de zeilen: ze brengen hetzelfde nieuws wat de anderen ook brengen maar dan gratis. Laatst gewijzigd door Mahalingam : 25 januari 2009 om 22:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() http://www.poemes-az.com/index.php?o...veme&Itemid=62 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Data zijn de meetbare onderdelen die noodzakelijk zijn voor informatievergaring. Het is op zich geen informatie aangezien ze niet noodzakelijk tot kennis leiden. Ook ruis is data, maar ruis bevat geen (of nauwelijks) informatie.
Lettertjes en cijfers zijn data, maar ze zijn op zich geen informatie. Dat worden ze pas na interpretatie en dat doen massamedia: interpreteren en in een context plaatsen.
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Teveel vrije markt zorgt voor broljournalistiek en teveel overheid zorgt voor censuur. Men moet het juiste midden weten te vinden. Ivm het internet: Het internet is een ongeordende bibliotheek vol sprookjesverhalen en non-fictieboeken. Zonder professionele journalistiek (die voornamelijk van de websites van de kranten afkomstig is) weet men niet op wat men kan afgaan. Laatst gewijzigd door captain jack : 25 januari 2009 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je voorbeeld met signaal en ruis duidt dat perfect aan. Die indeling is namelijk het resultaat van interpretatie van gegevens.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Een mooie poging van de Franse regering om iets te redden, maar ik vrees dat een achteruitboerende sector nu eenmaal niet volledig te redden is.
Zullen kranten helemaal verdwijnen? Ik denk het niet, maar het Internet (betrouwbare mediasites incluis) is zo sterk aan het groeien dat de krant nu eenmaal een mindere rol zal krijgen dan vroeger. Niets aan te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De droom van iedere democratie: de overheid die de kranten financiert.
Vraag me af of je zelf mag kiezen welk krantenabonnement je wil op je 18e of dat de overheid dat voor je doet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als de pers niet meer verkocht raakt. Tja jongens 2 oorzaken: 1 het internet. 2 bevolking die dit soort pers minder en minder lust. Mbt het eerste: dat is geen argument voor subsisidies, of mag de muziekindustrie van u ook aan de subsidiekraan gaan hangen? Mbt het tweede: dat is een argument tegen subsidies. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 26 januari 2009 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |