Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2009, 14:26   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Castratie zedendelinquenten?

Naar aanleiding van het volgende krantenbericht ben in benieuwd hoe men hier over dit soort straffen denkt:

Citaat:
Tsjechië moet stoppen met castratie zedendelinquent

STRAATSBURG (ANP) - Tsjechië moet onmiddellijk stoppen met het castreren van veroordeelde zedendelinquenten. Deze oproep deed de Raad van Europa donderdag in een rapport dat zij uitbracht over de situatie in Tsjechië.

De mensenrechtenorganisatie uit Straatsburg sprak de afgelopen tijd met negen mannen in Tsjechië, die als straf voor hun seksuele overtreding waren gecastreerd. Ook spitte de afvaardiging van de Raad meer dan veertig dossiers door van mannen die de afgelopen tien jaar werden gecastreerd. Hier was de conclusie dat niet alleen verkrachters de pijnlijke operatie ondergingen, maar ook overtreders van kleinere delicten, zoals exhibitionisten.

De Raad van Europa heeft grote bezwaren tegen deze methode. Veel van de patiënten lopen grote mentale schade op. Volgens de raad zijn er genoeg therapieën waarmee zedendelinquenten kunnen worden geholpen.

bron
Persoonlijk ben ik alvast de opvatting toegedaan dat dit voor veroordeelde verkrachters wél moet kunnen.
De eventuele 'mentale schade' die de veroordeelde dader daarbij zou oplopen, valt immers in het niets bij de mentale schade die hij de slachtoffers heeft aangedaan. Bovendien zit er natuurlijk al een steekje los aan zo'n verkrachter, anders doet men zoiets niet.
In die zogenaamde therapieën van de zachte geitenwollensokkensector zie ik in elk geval weinig tot geen heil.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 16:22   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik weet niet of het veel zal helpen. Verkrachters zijn vooral uit op de kick van totale controle over hun slachtoffer. Als ze dat seksueel niet meer kunnen dan zouden ze het wel eens op ergere manieren proberen ervaren (geweld, moord, ...).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 16:25   #3
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik weet niet of het veel zal helpen. Verkrachters zijn vooral uit op de kick van totale controle over hun slachtoffer. Als ze dat seksueel niet meer kunnen dan zouden ze het wel eens op ergere manieren proberen ervaren (geweld, moord, ...).
²
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 16:27   #4
abou Anis
Minister-President

Standaard

Trouwens een schande dat landen met zulke middeleeuwse praktijken überhaupt ooit in de EU geraakt zijn. Ik ben er vrij zeker van dat zulks bij bepaalde andere landen een reden zou zijn om een toetreding op de lange baan te schuiven.
Oud 5 februari 2009, 16:28   #5
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uiteraard

²
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 16:28   #6
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Trouwens een schande dat landen met zulke middeleeuwse praktijken überhaupt ooit in de EU geraakt zijn. Ik ben er vrij zeker van dat zulks bij bepaalde andere landen een reden zou zijn om een toetreding op de lange baan te schuiven.
Polen is ook een leuke hoor. En die zigeunerghetto's dan...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 16:31   #7
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Naar aanleiding van het volgende krantenbericht ben in benieuwd hoe men hier over dit soort straffen denkt:

Persoonlijk ben ik alvast de opvatting toegedaan dat dit voor veroordeelde verkrachters wél moet kunnen.
De eventuele 'mentale schade' die de veroordeelde dader daarbij zou oplopen, valt immers in het niets bij de mentale schade die hij de slachtoffers heeft aangedaan. Bovendien zit er natuurlijk al een steekje los aan zo'n verkrachter, anders doet men zoiets niet.
In die zogenaamde therapieën van de zachte geitenwollensokkensector zie ik in elk geval weinig tot geen heil.
Het zal je wellicht verbazen dat het gerecht niet helemaal onfeilbaar is... Wat met degenen die onterecht veroordeeld worden? Collateral damage?

Nee, liever niet. Het is niet omdat er mensen zijn die barbaarse daden plegen, dat de maatschappij zich tot dezelfde barbaarse daden moet verlagen.
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 17:42   #8
SP.A Bruin
Banneling

Standaard

Citaat:
Yeps... TURKIJE of is het BARBARIJE ?
SP.A Bruin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 17:43   #9
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht

Gaan die gecastreerde verkrachters zich dan niet op een nieuwe wijze op de samenleving willen wreken?
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 17:59   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wat met al die "rape" filmpjes op internet?
Oud 5 februari 2009, 23:12   #11
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. Castratie is onnodig wreed . Men zou een verkrachter ook gewoon naar de andere wereld kunnen helpen (= doodstraf ). Op pijnloze wijze uiteraard. de reden voor zo een zware straf is hier net aangeduid : als ze enkel gecastreerd worden, zouden ze -spinnijdig -wel eens op moord kunnen overstappen. Men kan hen echter niet onbestraft verkrachtingen laten plegen, en als ze opgesloten worden in de gevangenis, gaan ze d�*�*r mischien mensen verkrachten. Doodstraf is dus de enige passende oplossing .
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 23:48   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En stel nu dat je ze penetreert met een potlood?
Een potlood fetischist bv.
Moeten ze dan dat potlood de punt afbreken?
Oud 6 februari 2009, 12:14   #13
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Het zal je wellicht verbazen dat het gerecht niet helemaal onfeilbaar is... Wat met degenen die onterecht veroordeeld worden? Collateral damage?
Dat het gerecht niet helemaal, of beter gezegd helemaal niet onfeilbaar is, wordt dagelijks bewezen. Dat ben ik met u eens. Crminelen worden immers zowat wekelijks losgelaten of niet verder vervolgd omdat politie/justitie het onderzoek weer eens verknald heeft door bepaalde regeltjes niet na te leven of zo.

Hoe dan ook, bewijzen als DNA-sporen zijn mijns inziens toch vellende bewijzen en wat dat betreft hoeft men niet bang te zijn voor 'collateral damage'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Nee, liever niet. Het is niet omdat er mensen zijn die barbaarse daden plegen, dat de maatschappij zich tot dezelfde barbaarse daden moet verlagen.
Het is niet zo dat zulk een castratie met een bot, roestig aardappelschilmesje door een ongeletterde beul zou moeten worden uitgevoerd, want er is ook nog zoiets als chemische castratie.

Zoals anderen al hebben gezegd, zijn de alternatieven verder enkel levenslange opsluiting of de doodstraf. Het maakt mij verder niet uit welk alternatief men kiest, zolang de maatschappij maar blijvend gevrijwaard wordt voor dit soort elementen. Ik vind dan (chemische) castratie nog een vrij humane oplossing.

Let wel, ik heb het hier over bewezen én veroordeelde brute verkrachters, en niet over relatief onschuldige potloodventers, die weliswaar ook niet helemaal in orde zijn, maar verder nauwelijks schade berokkenen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 12:33   #14
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SP.A Bruin Bekijk bericht
Yeps... TURKIJE of is het BARBARIJE ?
Ze geven veel te weinig huiswerk in de lagere school tegenwoordig.
Oud 6 februari 2009, 14:20   #15
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkrachters zijn vooral uit op de kick van totale controle over hun slachtoffer.
Oneens.

Citaat:
An evolutionary analysis explains many things about crime (and not just murder)—particularly why most criminals are males of low status. A woman will rarely have difficulty finding a mate, even if he does not measure up to all her lofty ideals. In the world of Moulay Ismail the Bloodthirsty, however, a low-status man may be cast on the reproductive scrap heap because there are no women available to him at all. Though the world in which humanity evolved was nowhere near as polygamous as Moulay Ismail’s, neither did it resemble the modern one of monogamous marriage, which distributes women widely. In those circumstances, if the alternative was reproductive failure, risking the consequences of violence may have been are worth the gamble—and instincts will have evolved accordingly.

For similar reasons, it is no surprise to Darwinists that those who rape strangers are also men of low status. Oddly, considering it is an act that might result in a child, the idea that rape is an evolved behaviour is even more controversial than the Darwinian explanation of murder. Randy Thornhill of the University of New Mexico, who proposed it on the basis of criminal data and by comparing people with other species, was excoriated by feminists who felt he was somehow excusing the crime. On the other hand, it has become a mantra among some feminists that all men are rapists, which sounds a lot like the opposite point of view: biological determinism. Insert the word “potential”, however, and this claim is probably true. To a Darwinist, the most common form of forced mating, so-called date rape, which occurs in an already charged sexual environment, looks a lot like an adaptive response. Men who engage in it are likely to have more offspring than those who do not. If a genetic disposition for men to force their attentions on women in this way does exist, it would inevitably spread.

Sexual success, by contrast, tends to dampen criminal behaviour down. Getting married and having children—in other words, achieving at least part of his Darwinian ambition—often terminates a criminal’s career. Again, that is a commonplace observation. However, it tends to be explained as “the calming influence of marriage”, which is not really an explanation at all. “Ambition fulfilled” is a better one.
Bron: The Economist
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 14:52   #16
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist.
Als je sommige reacties op www.hln.be leest, maar ook hier dan kan je niet anders dan concluderen dat Vlaanderen de Middeleeuwen nog niet eens bereikt heeft.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 16:09   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als ik kijk naar het gedragsverschil tussen een stier en een os, of tussen een hengst en een ruin, dan ben ik wel overtuigd dat kastrasie een nuttige straf is voor verkrachters met risiko op residive, en zelfs voor uitzonderlijk hardnekkig residivende ekshibisionisten.

Chemische kastratie is slechts nuttig voor die mensen die zelf inzien dat ze verkeerd bezig waren. Die dus zelf bereid zijn om blijvend hun medikatie te pakken.
Logisch: als ze stoppen met hun "pilleke", dan is na korte tijd alle effekt weg.

Dat die ontmande verkrachters daar leed van ondervinden, tsja, dat is een gegeven dat voor sommigen onder hen zelfs niet spijtig genoemd kan worden.

Erg gewelddadige verkrachters mogen/moeten gekastreerd worden, en als het risiko op agressie zou blijven bestaan, ... levenslang opgesloten moeten worden.

Barbaars ? Iemand rond laten lopen met risiko dat hij nogmaals een verkrachting zou plegen, is veel barbaarser.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 16:39   #18
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik kijk naar het gedragsverschil tussen een stier en een os, of tussen een hengst en een ruin, dan ben ik wel overtuigd dat kastrasie een nuttige straf is voor verkrachters met risiko op residive, en zelfs voor uitzonderlijk hardnekkig residivende ekshibisionisten.

Chemische kastratie is slechts nuttig voor die mensen die zelf inzien dat ze verkeerd bezig waren. Die dus zelf bereid zijn om blijvend hun medikatie te pakken.
Logisch: als ze stoppen met hun "pilleke", dan is na korte tijd alle effekt weg.

Dat die ontmande verkrachters daar leed van ondervinden, tsja, dat is een gegeven dat voor sommigen onder hen zelfs niet spijtig genoemd kan worden.

Erg gewelddadige verkrachters mogen/moeten gekastreerd worden, en als het risiko op agressie zou blijven bestaan, ... levenslang opgesloten moeten worden.

Barbaars ? Iemand rond laten lopen met risiko dat hij nogmaals een verkrachting zou plegen, is veel barbaarser.
Het gedrag van verschillende diersoorten met elkaar vergelijken en uit het gedrag van de ene diersoort conclusies trekken over het gedrag bij de andere is m.i. simpelweg verkeerd.
Oud 6 februari 2009, 17:46   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 17:55   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk dat de doelgroep hier wel pedofielen zal zijn. Daar ligt het toch wel wat anders.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be