Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2006, 18:28   #1
eno2
Banneling

Standaard Contemplatieven

Naar het schijnt is het nodig voor ieder mens, wil hij iets betekenen voor zichzelf én in de ogen van anderen, zich te 'transmuteren' in een beroep of in een creativiteit.
Volstaat de mens 'op zich' dan soms niet, misschien?
Sommigen gaan nog verder en beweren (of eisen) dat de mens, wil hij geen parasiet zijn noch als profiteur behandeld worden, zich nuttig moet maken op een of andere manier, tot nut van 't algemeen.
De zelfaangeduide dispensors van parasitaire stigma's bepalen dan wel wat nuttig is en wat niet...
De contemplatieve mens, die is wat hij is, en niets anders, zonder bijkomstige maatschappelijke fiorituren, die zich één en geheel voelt met de natuur en al het bestaande, komt niet alleen onder druk te staan in onze moderne materieel en materialistisch op hol gelagen maatschappij, hij wordt ook vervolgd, vernederd, bestraft en uitgebannen.
Daarom leven comtemplatieven tegenwoordig hoofdzakelijk in BORDERLAND.
Een gedichtje met deze titel post ik hier ook nog eens...ik heb het nu niet bij de hand.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 februari 2006 om 18:44.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:35   #2
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Ik kijk er naar uit, naar dat gedichtje...
Liefs
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:40   #3
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

iedere mens heeft in zich een kracht die hem er toe aanzet om dat te doen wat hij moet doen. de oude grieken noemden die innerlijke kracht 'daimon'. socrates sprak bijvoorbeeld regelmatig over die daimon als over een stem in zijn binnenste die hem zei wat wel en wat niet te doen.

veel mensen maken de fout om nooit naar die daimon te luisteren. ze leven maar op en doen wat op dat moment het leukste lijkt. op den duur echter zullen ze merken dat ze vooral dat doen wat sommige sterkere persoonlijkheden van hen willen, ze worden meer en meer slaven van een nogal vernielende kracht.

anderen luisteren één keer naar de daimon en doen dan het goede. ze blijven zich echter heel hun leven herinneren wat die daimon op die ene dag als het goede aanduidde, ook al is de wereld om hen heen al helemaal veranderd. dat wat jaren geleden het goede was is verworden tot een inhoudsloze gewoonte. in de plaats van leven te doen ontstaan, reproduceren zijn daden alleen het levenloze.

echt goed is wie altijd door naar die daimon luistert en alleen maar doet wat die stem hem zegt. die mensen doen in elke nieuwe situatie het goede, maar laten zich er niet door beïnvloeden. het goede doen wordt hun natuur.

een contemplatieve mens probeert zijn hele leven lang naar die innerlijke stem te luisteren. hij trekt zich niets aan van de voorkeuren of de afkeer van de rest van de maatschappij en probeert alleen dat te doen wat op dat moment het goede is. zo leven, betekent leven vanuit liefde voor alle wezens. wie echt zo leeft en wie in dat proces zijn eigen ego heeft kleingekregen, is een held. misschien zal hij jaren aan een stuk verstoten worden omdat niemand hem begrijpt, maar hij kan niet anders dan die maatschappij vooruit helpen. zelfs al heeft iedereen hem verstoten en laten vallen, toch zal hij iedereen vooruit helpen.

een echt contemplatieve mens heeft namelijk al verder kunnen zien dan gewone stervelingen als jij en ik. hij weet het echte doel van het leven en houdt zich dus niet bezig met allerlei valse beslommeringen als de vraag wat de mensen wel niet moeten denken van hem.

assalaam alaikum
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 10:26   #4
guerin
Minister

Standaard liever de marginaal dan de normale mens

Maar ook de marginalen helpen de maatschappij vooruit...
http://www.vierdewereldsyndicaat.org/?q=node/489
Oud 4 februari 2006, 18:29   #5
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

jezus (vzmh), zoon van maria, zei al dat het moeilijker is voor een rijke om in het rijk gods binnen te gaan dan voor een kameel om door het oog van de naald te gaan. in de koran staat op verschillende plaatsen dat mensen die rijkdommen opstapelen zonder anderen te helpen met die rijkdom in het hiernamaals keer op keer gesmolten goud moeten drinken. iedere religie waarschuwt ons er voor dat we niet te veel materiële rijkdom mogen verzamelen. verwondert het je dan dat mensen die vrij zijn van die materiële rijkdom ook het pad bewandelen?

over de tactiek van het vierde wereldsyndicaat heb ik mijn bedenkingen, maar ik vind niet dat dit het juiste forum is voor deze discussie.

assalaam alaikum

redwasp
Oud 4 februari 2006, 21:23   #6
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

jezus (vzmh), zoon van maria, zei al dat het moeilijker is voor een rijke om in het rijk gods binnen te gaan dan voor een kameel om door het oog van de naald te gaan. in de koran staat op verschillende plaatsen dat mensen die rijkdommen opstapelen zonder anderen te helpen met die rijkdom in het hiernamaals keer op keer gesmolten goud moeten drinken. iedere religie waarschuwt ons er voor dat we niet te veel materiële rijkdom mogen verzamelen. verwondert het je dan dat mensen die vrij zijn van die materiële rijkdom ook het pad bewandelen?

over de tactiek van het vierde wereldsyndicaat heb ik mijn bedenkingen, maar ik vind niet dat dit het juiste forum is voor deze discussie.

assalaam alaikum

redwasp
Nee,het verwondert mij niet hoewel het over de meerderheid van de armen niet gaat.De meeste niet-rijken kruipen in hun schilp,die schilpen nemen de vorm aan verslavingen als akohool,drugs en geweld.
Maar ook religie brengen die niet-rijken in een schilp want door een geloof te volgen moet je niet denken en kan je god als alibi nemen voor wat je dan WEL goed doet of wat als doelstelling goed is.
Oud 4 februari 2006, 22:08   #7
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

misschien zien wij al die vorderingen niet van die mensen die in armoede leven. wij zijn met andere dingen bezig, kijken door een andere bril. ik wil niet ontkennen dat mensen vluchten in alcohol en andere drugs, maar zelfs de ergste junk heeft nog andere dingen in zijn leven dan alcohol of heroïne. misschien kijken wij allemaal (ik in elk geval ook) nog veel te veel naar de buitenkant. incha'allah leren wij de binnenkant ook kennen.

assalaam alaikum,

redwasp
Oud 27 februari 2006, 18:15   #8
eno2
Banneling

Standaard

Borderland

Ik leef alleen met de zee mee
ik leef zeer goed
precies zoals het moet
tussen ebbe en vloed

en het strand dat zich
daartussen ontbloot
is geheel en al het mijne
geheel en al mijn Borderland.

Eno2
Oud 6 maart 2006, 21:54   #9
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Sterk!
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 11:53   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starlight Bekijk bericht
Sterk!
Oud 19 maart 2009, 09:55   #11
eno2
Banneling

Standaard

In de middeleeuwen was de halve bevolking contemplatief.
Het ziet er dus naar uit, dat je de contemplatieven moet elimineren om vooruit te gaan...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be