Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2009, 12:00   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Spa : Vlaamse regering veroordeelt houding Vaticaan over holebi’s en ontkenning Holoc

Vandaag ondervroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Roegiers (sp.a) minister-president Kris Peeters in de commissie Buitenlands Beleid over de houding van de paus t.a.v. de Holocaust en zijn standpunt t.a.v. holebi’s. Peeters veroordeelde in naam van de hele Vlaamse regering het negationisme en betreurde de recente incidenten en discriminerende uitspraken vanuit het Vaticaan t.a.v. holebi’s.

De paus herriep eind januari de excommunicatie van vier bisschoppen, waaronder Richard Williamson. Die man had op de Zweedse televisie verklaard dat de gaskamers waarin Joden werden vermoord nooit hadden bestaan. Een collega voegde daar fijntjes aan toe: "Ik weet dat de gaskamers bestonden, tenminste om (gevangenen) te desinfecteren. Maar ik ben er niet zeker van of zo mensen werden gedood want dat heb ik niet bestudeerd".

In een toespraak tot de Romeinse curie verklaarde de paus dat het mensdom redden van homoseksualiteit even belangrijk is als het regenwoud redden van verwoesting. Gedrag dat verder gaat dan heteroseksuele relaties, komt volgens hem neer op 'een vernietiging van het werk van God'. Enkele weken voordien verzette het Vaticaan zich nog actief tegen de goedkeuring van een verklaring in de Algemene Vergadering van de VN. Daarin werd gepleit om wereldwijd te stoppen met het doden en martelen op grond van seksuele oriëntatie en genderidentiteit.

Jan Roegiers: “Met de houding van het Vaticaan in deze dossiers beledigt het Vaticaan steeds meer mensen. Daarom dring ik erop aan dat de Vlaamse regering haar duidelijke afkeuring laat blijken”. De minister-president nam vanmiddag uitdrukkelijk afstand van de houding die het Vaticaan aanneemt in beide dossiers. Hij stelde dat de standpuntbepaling van het Vaticaan t.a.v. holebi’s niet de visie is van de Vlaamse overheid. Kris Peeters: “Teneinde de houding van de Vlaamse regering en het Vlaams parlement in deze nog eens duidelijk te maken zal ik het verslag van dit debat bezorgen aan de pauselijke Nuntius”.

Volgens Jan Roegiers hebben de overheden in ons land de afgelopen jaren belangrijke financiële inspanningen gedaan om de tolerantie en aanvaardbaarheid van heel wat minderheden te verhogen en de herinnering aan de Holocaust levendig te houden. De houding van het Vaticaan staat daar haaks op. “Het wordt hoog tijd dat we eindelijk de discussie voeren of bepaalde instellingen - zoals de katholieke kerk – nog verder moeten gesubsidieerd worden als ze keer op keer die overheidsinspanningen teniet doen”, besluit Roegiers.

Meer info:

Jan Roegiers – Vlaams volksvertegenwoordiger sp.a – 0495/532067

Lore Abrahams

woordvoerder sp.a- fracties

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be