![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Op zoek naar logos ,de waarheid of het goede ,ontmoet de een de ander.
Met welk gedicht of gedachte wilt u de weg plaveien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() De een geeft de waarheid aan de ander.
Ik ben even weg,zegt hij en hij gaat weg, wijzigt zijn leven, keert terug en neemt de waarheid weer op zijn schouders. Maar dan? Houdt hij nog van de waarheid, vraagt hij zich af hoe zij de winter heeft doorstaan en of zij de zomer wel zal halen, of denkt hij aan de ander,wat hij nu zal moeten dragen op zijn reusachtige schouders- iets wat hem past, olifanten,acacia's ,rechtvaardigheid? Ze lopen verder. verlies ons niet uit het oog fluisteren ze, de een met de waarheid op zijn schouders, de ander schemerig en ademloos. van Toon Tellegen Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 juni 2007 om 08:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() De Mus van Jan Hanlo, daar valt niets aan toe te voegen:
Tjielp tjielp - tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp - tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp Tjielp etc.
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Ieder mens op deze wereld Heeft een eigen signatuur Het verwondert me nog bijna Elke dag en ieder uur Dat er zoveel jokers zijn Tussen de azen Je hebt gele, rooie, zwarte witte dwazen die verschillen in pluimage Al die grillen der natuur En dat verschil in fabricage Is even wonderlijk als puur Er zijn "prachtige" mensen Er zijn "machtige" mensen Er zijn "sluwe, slome, slimme, zenuwachtige mensen" Er zijn mensen die verliezen nooit hun streken En er zijn er die verbloemen hun gebreken Er zijn "fraaie mensen"Er zijn "kwaaie mensen" Er zijn "lang-leve-de-lol en hele saaie mensen" Er zijn "mensen die soms hele enge beesten kunnen zijn" En er zijn er die Mens gebleven zijn Er zijn wonderlijke kruisingen Ook hier in dit lokaal Zo uitzonderlijk van uiterlijk Zo is het nu eenmaal Er zijn mensen die geen mens kan evenaren En er zijn er zonder kop Of met bezwaren Als je bladert door de Wehkamp En jijzelf hebt acne Of je lijkt op een natuurramp Ben je Net-Zo-Goed "Okay"! Er zijn "zalige mensen" En "inhalige mensen" Er zijn hele "lieve, leuke en schandalige mensen" Er zijn mensen, bijzondere exemplaren En er zijn er, dat zijn wel hele rare Er zijn "dunne mensen" Er zijn "dikke mensen" Er zijn "ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken mensen" Er zijn mensen die bij leven al zo dood zijn als een pier En er zijn er die leven voor plezier Als we allemaal geschapen zijn Door onze lieve Heer En we mee-evolueren Met de evolutieleer Nou dan hoeven we ons nergens voor te schamen Iemand met een beetje brain zal dat beamen. Als je altijd maar Jezelf bent In die mode maatschappij En je jezelf constant inprent IK BEN IK! EN JIJ BENT JIJ! We zijn allemaal "Mensen" "Eigenaardige mensen" Gewoon "heerlijke begeerlijke goedaardige mensen" Er zijn "hele nette uitgebalanceerde" Maar ook "hele enge etters en verkeerde"! Als nou iedere eikel Naar zichzelf zou kijken Pas dan kunnen we misschien iets met z'n allen bereiken Want we moeten toch tenslotte met elkander door het bos Aan ons allen zit wel een steekie los Dit hoort zeker bij k&k ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Gedichten en gedachten ....gedachten en gedichten ... .
Al dat dicht en dacht en al dat dacht en dicht ligt in ons zelve want het ik & jij worden wij . Dat men dichtend dacht te zijn & wordent te kwijn laten we niet buiten kijf Plaveiend poëtisch ga ik te lijf ; te lijf wat is was en komen moet zo zijn wij als 1 begroet . Gegroet ....dichtende denkende tieralijntje zoet als het moet here weze zo zoet zowaar voorwaar aldaar ik schreef mijn dichtende werken geschreven frutsels goed . Alez kom kom kom het is wel nu goed Donnohghan ( Duncan) wees zoet & groet de lezende mensen alhier ....voorwaar aldaar zowaar Gedichten en gedachten zijn een WAAR goed ![]() Kleine noot : wat tussen haakjes staat moet ni persé uitgesproken worden ![]() Laatst gewijzigd door duncan : 21 juni 2007 om 20:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De waarheid als een koe. De waarheid is een bitter iets het is oud en het blijft bestaan de mens is een taaie dier het water heeft het klei verzacht zoals de waarheid het verstand verlicht de waarheid kun je niet kopen noch nemen noch behandelen het is geen dier noch ziel het is niet schijn noch bruin het hart is de plaats van het licht de waarheid die je verlicht zonder kruimels die het licht verliet de weg noch vinden naar de waarheid zal de waarheid en het licht het zijn allen één het heeft mooie namen het is de licht die de grote sterren de aarde en de maan in de hemel leidt een verlicht ja, het is de licht die door de duisternis van de werelden de mens leidt naar de waarheid een lei ,een licht naar de waarheid meer heb je niet nodig ! om de waarheid te vinden. Amen. Surat 24 -al noor, vers nr 35. ![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 juni 2007 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Ik wil de waarheid vertellen, zegt de een
en de ander denkt: waarom wil je de vrede niet vertellen of de liefde of de verregaande regenachtigheid van het bestaan? Er rijdt een wagen door de straat. neem mij mee zegt de ander,sleep mij achter je aan, en de een begint de waarheid te vertellen,de hele waarheid, holt al vertellend de ander achterna Van :Toon Tellegen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() Liefdesgedicht
Mijn lieve kleine doosje Met je ribbelige glibberige roosje Rijg je aan mijn worm Als een jachtluipaard In een Bengaalse storm |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1. Het creëren van ongebruikelijk rijm. De kat viel van de trappe, mijn vader verkoopt aardappe- len en uien. (Multatuli) 2. Het nadrukkelijker maken van rijm. de bloemen, witte en gele als room en rood' als kindernagels en getreepte, lood- blauw als een avondlucht bij windgetij. (Herman Gorter) 3. Het minder nadrukkelijk maken van rijm. 4. Omwille van het metrum en/of het ritme. 5. Een zin kan door een enjambement niet alleen als een geheel worden gelezen, maar er worden door enjambement ook aparte versregels gecreëerd, die opzichzelf kunnen worden gelezen. Zo creëert de dichter eventuele meerdere betekenislagen. Bijna nooit zie je een vogel in de lucht zich bedenken, zwenken, terug. (Judith Herzberg) Voor de mensen die zoals ik zouden denken: 'enjambewatte??' ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() mooie proza's hier
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 22 juni 2007 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Haiku's.
Drogend gerst En voor de deur hangt Een oude bamboejalouzie Vanaf de berg Reist de maan Langzaam naar de sterren. De plooien der rivierbedding Glimlachen droevig Onder de felle zon Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2007 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Het leven is lang niet altijd leuk
nieuwsberichten en bange dromen en dan ook nog een keertje jeuk op een plekje waar je niet bij kan komen. Je draait en zwaait en wringt en wiebelt je ellebogen kraken ervan maar nog altijd jeukt en kriebelt dat plekje waar je niet bijkomen kan. Je draait je in kreuken en bochten en vouwen het lijkt wel alsof er vanbinnen iets knapt. Daarom dat er zoveel mensen trouwen: Dan is er tenminste iemand die krabt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ach ja, ik hou ook van dichten. Vooral spotdichten. Ik heb er een stuk of twintig liggen over een en dezelfde persoon, het is me een typetje. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |