![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Volgens de de Belgische Vereniging van Incasso-ondernemingen doen in Vlaanderen een vierhonderdtal scholen beroep op een incassobureau om achterstallige facturen van schoolkosten bij ouders te innen. Het aantal onbetaalde schoolfacturen stijgt en veel scholen weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Vanmiddag zal ik in het Vlaams Parlement een actuele vraag stellen aan de minister van onderwijs zodat er meer duidelijkheid komt over de manier waarop scholen de schoolkosten op een rechtvaardige manier kunnen innen.
Het inschakelen van incassobureaus is volgens de reacties vanuit het onderwijsveld slechts een laatste redmiddel voor de scholen. Toch is het een opvallend symptoom van een bredere problematiek. Een rondvraag bij verschillende scholen en de koepels bevestigt immers een algemene toename van het aantal onbetaalde schoolkosten. De link met de huidige algemene crisis is dan ook vlug gelegd. Aan de ene kant begrijp ik dat heel wat ouders de schoolkosten niet kunnen betalen. Recente rapportering leert overigens dat de schoolkosten vooral in het secundair onderwijs sterk variëren en in sommige richtingen onrechtvaardig hoog zijn. De invoering van strikte regels van transparantie en de maximumfactuur in het lager onderwijs moeten hieraan verhelpen. Daarnaast spoort de overheid scholen aan om zo kostenefficiënt mogelijk te werken en de facturen zoveel mogelijk te spreiden. Maar aan de andere kant heb ik ook begrip voor de situatie van de scholen. Ook zij moeten hun begroting rond krijgen en kunnen het niet maken om onbetaalde facturen bij sommige ouders niet te innen, terwijl de meeste ouders wel betalen. Het is echter onduidelijk welke maatregelen scholen in de praktijk kunnen nemen. Principieel vind ik het bijvoorbeeld onaanvaardbaar dat sommige scholen weigeren om rapporten of diploma’s mee te geven wanneer de schoolfacturen niet betaald zijn. Dat schaadt vooral de belangen van de kinderen zelf en is voor hen ook beschamend. Van de minister verwacht ik alvast richtlijnen die de scholen meer houvast geven. Anissa Temsamani Vlaams Volksvertegenwoordiger sp.a Bron: politics.be