Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2009, 17:56   #1
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard Fortiscommissie: een grap van God?

Zonet verneem ik dat de parlementaire onderzoekscommissie mbt de Fortis-handelingen - waar ook mogelijke overtredingen van de scheiding der machten onderwerp van onderzoek zijn - zichzelf schuldig maakt aan overtredingen rond die scheiding der machten indien de werkzaamheden starten zoals voorzien.
Wanneer ik zo'n zaken lees denk ik soms dat God bestaat en hij een echte grapjas is ...

BRON

Alvast ik geloof niet echt in parlementaire onderzoekscommissies, tenzij men ze beschouwt als springplanken voor politici die in de spotlights willen of moeten komen.
In dit geval gaat het zeker om één politicus die in de spotlights moet komen, nl. VLD-er Bart Tommelein. Politiek-strategisch heeft die kerel het in Oostende zweten omdat hij er platgewalst wordt door Johan Van de Lanotte (SP.A) en Jean-Marie Dedecker (LDD).

Mijn vraag naar anderen is dus duidelijk:
Is het nut van een parlementaire onderzoekscommissie louter van politiek-strategisch belang of schuilt er een wil in om tot waarheid te komen?

PS: Sorry, voor de tweeledige edit, maar ik ben het posten een beetje verleerd.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 3 februari 2009 om 18:04.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 17:58   #2
de mensen
Banneling

Standaard

Hij is inderdaad onze Eerste Grapjas.
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 18:08   #3
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Nee, het toont gewoon weer eens aan wat voor een grap dit land is...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 18:42   #4
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Met Tommelein als voorzitter???
Dat was toch te verwachten dat er niet tot op het bot zou gespeurd worden.Heel die crisis was immers een strategie van open VLD, dus dat mag niet aan het licht komen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 20:32   #5
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Dat was toch te verwachten dat er niet tot op het bot zou gespeurd worden.Heel die crisis was immers een strategie van open VLD, dus dat mag niet aan het licht komen.
Juist !

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 21:01   #6
Shadowke

Standaard

België staat klaar om te barsten!
eerst die fortiscommissie-grap en daarna de fratsen van JMDD!

7 juni wordt een pikzwarte zondag!

de hereniging der Nederlanden komt eraan

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 februari 2009 om 21:01.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 21:05   #7
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

vaak zijn parlementaire onderzoekscommissies er tot persoonlijk nut van politici ja. Neem nu de Lumumba-commissie: meer dan veertig jaar (!) na de feiten gaan parlementsleden, zonder dat er iemand om vraagt, de oude beerputten opengooien. Wie was hiermee gebaat?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 21:26   #8
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Is het nut van een parlementaire onderzoekscommissie louter van politiek-strategisch belang of schuilt er een wil in om tot waarheid te komen?
de vraag stellen is ze beantwoorden... de VLD wil via Bart Tommelein er gewoon voor zorgen dat CD&V zoveel mogelijk in het kwaad daglicht komt staan, en dat de VLD (en bij extensie: de liberalen --> didierke reynders) er zo goed mogelijk uitkomt.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 21:35   #9
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Zonet verneem ik dat de parlementaire onderzoekscommissie mbt de Fortis-handelingen - waar ook mogelijke overtredingen van de scheiding der machten onderwerp van onderzoek zijn - zichzelf schuldig maakt aan overtredingen rond die scheiding der machten indien de werkzaamheden starten zoals voorzien.
Wanneer ik zo'n zaken lees denk ik soms dat God bestaat en hij een echte grapjas is ...

BRON

Alvast ik geloof niet echt in parlementaire onderzoekscommissies, tenzij men ze beschouwt als springplanken voor politici die in de spotlights willen of moeten komen.
In dit geval gaat het zeker om één politicus die in de spotlights moet komen, nl. VLD-er Bart Tommelein. Politiek-strategisch heeft die kerel het in Oostende zweten omdat hij er platgewalst wordt door Johan Van de Lanotte (SP.A) en Jean-Marie Dedecker (LDD).

PS: Sorry, voor de tweeledige edit, maar ik ben het posten een beetje verleerd.
Dat zou dus een onwettige Parlementaire commisie zijn: hoog tijd een Parlementaire Commissie op te richten om na te gaan wie schuldig is aan het oprichten van een onwettige Parlementaire commisie.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 februari 2009 om 21:36.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 21:46   #10
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat zou dus een onwettige Parlementaire commisie zijn: hoog tijd een Parlementaire Commissie op te richten om na te gaan wie schuldig is aan het oprichten van een onwettige Parlementaire commisie.
echt een filosofische redenering
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 22:33   #11
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
vaak zijn parlementaire onderzoekscommissies er tot persoonlijk nut van politici ja. Neem nu de Lumumba-commissie: meer dan veertig jaar (!) na de feiten gaan parlementsleden, zonder dat er iemand om vraagt, de oude beerputten opengooien. Wie was hiermee gebaat?
Wie haalde uit het onderzoek persoonlijk nut?

Aanleiding voor oprichting van die commissie was een boek van Ludo De Witte,
"De Moord op Lumumba". In dat boek verdedigde De Witte de stelling dat de
toenmalige Belgische regering het brein achter de moord was.

En de Lumumba-commissie (geinstalleerd in 2000, feiten dateren uit 1961)
betrof een onderzoek over het mogelijke aandeel van die Belgische
autoriteiten
.

De moord op Lumumba was zeker geen gevolg van 'een stammentwist'.
Ze was heel rationeel voorbereid.

Citaat:
"Bij de Amerikanen vind je termen terug als assassinate of incapacitate", zei De Vos. "Bij ons gaat het over neutraliseren, elimineren, waarbij we zullen moeten nagaan hoe die termen in de praktijk verstaan dienden te worden."

Zie: http://users.fulladsl.be/spb2622/wee...apport1100.htm
Bij ons ... komen in aanmerking ...
de diverse ministers, het Hof en de Generale maatschappij.

Bij de Amerikanen ... [het uranium voor de amerikaanse atoombommen
op Hiroshima en Nagasaki kwam uit Congo. (Werd geleverd door ene
Edgar Sengier, destijds werkzaam bij Union Minière)]

Citaat:
Edgar Sengier (Kortrijk 1879 - Cannes 1963) was aan het begin van de Tweede Wereldoorlog de directeur van het Belgische bedrijf Union Minière du Haut Katanga. Het bezat grote mijnen in Congo waar rijke ertsen werden gedolven, en met veel winst verkocht. Zo werd de Union Minière een symbool voor de industriële rijkdom van België, later voor de koloniale plundering van Congo.

In de toenmalige Belgische kolonie werd het uraniumerts uit de grond gehaald in de mijn van Shinkolobwe, in de provincie Katanga. In het Antwerpse Olen werd er een uranium van gemaakt. Union Minière had een monopolie op de productie van uranium. Daarom werd Edgar Sengier in de jaren dertig gewaarschuwd door Britse wetenschappers die ontdekt hadden dat uranium voor destructieve doeleinden kon gebruikt worden.

Sengier gaf in 1939 het bevel om het uranium in Olen het land uit te brengen. Hij had schrik dat het in de handen van de Nazi’s zou vallen. Het al gedolven uranium in Shinkolobwe werd verscheept naar New York, de mijn werd onder water gezet. Maar in Olen werd het waardevolle erts niet tijdig geëvacueerd, en de Nazi’s konden in 1940 1.200 ton uranium in beslag nemen. Dat zouden ze gebruiken voor hun eigen onderzoek naar de atoombom, gelukkig zonder succes.

Edgar Sengier vluchtte naar New York. 1.250 ton Congolees uraniumerts lag opgeslagen in de Archer Daniels Midland Warehouses, op Staten Island. Hij had een kantoor in de Cunard Building, Broadway 25, Manhattan. Toen ook de Verenigde Staten in 1941 betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog, liet Sengier aan de Amerikaanse overheid weten dat hij een interessante lading had. Maar die kende de militaire waarde niet van het erts, en het uranium bleef in de loods liggen.

In 1942 werd in het grootste geheim het Manhattan Project opgestart. Topwetenschappers deden onderzoek naar de splitsing van het atoom, en de mogelijkheid om er een militair wapen van te maken. En het moest snel gaan, want de Nazi’s deden hetzelfde. Het hoofdkwartier van het Manhattan Project werd opgezet in … Manhattan. Op de achttiende verdieping van HQ Army Corps of Engineers, Broadway 270. Op een kilometer van het kantoor van Edgar Sengier.

De wetenschappers van het Manhattan Project hadden één probleem. Er was een tekort aan de nodige brandstof voor een nucleaire reactor: uranium. Zij gebruikte het Canadese uraniumerts, waarin maar 0,02 procent bruikbaar uranium zat. Toen zij toevallig vernamen dat er een lading Congolees uraniumerts met 65 procent uranium in een doodgewone loods in New York op hen lag te wachten, zaten ze een paar uur later al op het kantoor van Edgar Sengier.

Het was de enige andere bron van uranium waar het Amerikaanse leger beroep op kon doen. Twee derde van al het uranium dat gebruikt werd voor het Manhattan Project kwam uit de mijn van Shinkolobwe.

Zie: http://www.belgeoblog.be/2008/02/10/...ing-hiroshima/

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 februari 2009 om 22:50.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 23:45   #12
Experiment
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Onze pathetische mythomaan van't zeiiiitzje. Criminele leugenaars en grondwetverkrachters.

Graag volgende personen verbannen naar Kerguelen:

-Moerman: voor aan't potteke te zitten en daarna doen alsof er niks gebeurde

-De Gucht: handelen met voorkennis, belangenvermenging, lid van occulte terroristische organisaties, volksverraad, hand- en spandiensten, nepotisme van de 1e graad, ziekelijk liegen, imagoschade in het buitenland...

-Dewael: voor het ontkennen/loochenen van canapébenoemingen en het opzettelijk doen falen van een gepaste tuchtprocedure tegen VERSCHILLENDE individuën bij de polutie = scheiding van de machten geschonden.

-Tommelein: zie boven; volksverraad, pathetisch liegen

...
Experiment is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 00:01   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

A mensch tracht un Got lacht.

Laatst gewijzigd door lombas : 4 februari 2009 om 00:02.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 08:46   #14
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
België staat klaar om te barsten!
eerst die fortiscommissie-grap en daarna de fratsen van JMDD!

7 juni wordt een pikzwarte zondag!

de hereniging der Nederlanden komt eraan

De hereniging zal er komen , het zal nog lang gaan duren.
Een rare streek dat JMDD nu al NV-A en VB buiten de regering sluit.
Dat gaat ze stemmen kosten.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 09:05   #15
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Nee, het toont gewoon weer eens aan wat voor een grap dit land is...
Gebeuren er ook nomale dingen in Belgie? of is het alleen maar een circus?
Ik kan me niet voorstellen ,dat de gemiddelde Vlaming ,alle acrobatiek, clowns en googeltrucs nog kan volgen.Zelfs de brullende leeuwen veranderen daar niets aan.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 12:18   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het past perfect in de "oorlog der machten"..waar de vorige Minister van Justitie,Vandeurzen en ,een primeur,belgisch Premier Leterme de bekendste grote slachtoffers van waren....

De "zijden bavetjes" willen gewoon niet dat iemand hun "onafhankelijke prefectuur" effectief kontroleert,hoewel ook zij maar gewone staatsambtenaren zijn...

Nu is het een stap te ver gegaan,als de "verkozenen des volkes" ook al niet in detail in deze boetiek mogen kijken,waar staan we dan met onze "Rechtsstaat?",temeer daar het wel "verkozenen des Volkes" zijn die de boter opgegeten hebben iedere keer die prefectuur weer eens een kemel schiet...(vandaag dus weer eentje in het nieuws,Minister Declercq zal het weer mogen uitleggen ) ..

Een zeldzame keer moet ik het eens zijn met mevrouw Onckelincs die al duidleijk maakte dat dit helemaal onaanvaardbaar is....(ze heeft zelf ook al genoeg ervaringen met het hoeden van die "prefectuur" )

Dit moeten politici niet over zich geen laten gaan!

Laatst gewijzigd door kelt : 4 februari 2009 om 12:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 12:48   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Feitelijk snap ik wel niet wie de bazen moet controleren van het parlementaire werk tenzij zo'n commissie zelf ? Volgens mij is de rechtbank zeker niet bevoegd om te oordelen over Leterme anders is er daar ook een belangenverminging in de omgekeerde richting.

Dus de oplossing is dus een parallelle werking, waar de rechtbank bevoegd is voor de burgers en de parlementaire commissie bevoegd voor Leterme en Vandeurzen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 19:35   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het past perfect in de "oorlog der machten"..waar de vorige Minister van Justitie,Vandeurzen en ,een primeur,belgisch Premier Leterme de bekendste grote slachtoffers van waren....

De "zijden bavetjes" willen gewoon niet dat iemand hun "onafhankelijke prefectuur" effectief kontroleert,hoewel ook zij maar gewone staatsambtenaren zijn...

Nu is het een stap te ver gegaan,als de "verkozenen des volkes" ook al niet in detail in deze boetiek mogen kijken,waar staan we dan met onze "Rechtsstaat?",temeer daar het wel "verkozenen des Volkes" zijn die de boter opgegeten hebben iedere keer die prefectuur weer eens een kemel schiet...(vandaag dus weer eentje in het nieuws,Minister Declercq zal het weer mogen uitleggen ) ..

Een zeldzame keer moet ik het eens zijn met mevrouw Onckelincs die al duidleijk maakte dat dit helemaal onaanvaardbaar is....(ze heeft zelf ook al genoeg ervaringen met het hoeden van die "prefectuur" )

Dit moeten politici niet over zich geen laten gaan!
Comité P controleert de politiediensten
(valt onder het toezicht van de Kamer van Volksvertegenwoordigers)

Comité I controleert de inlichtingendiensten
(valt onder het toezicht van de Senaat)

Hoe is dat georganiseerd bij Justitie?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechterlijke_macht
Niet vergeten, Justitie is één van de drie machten.
En dus gescheiden van Parlement en regering.
Oud 5 februari 2009, 17:53   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard Hoge Raad voor Justitie

De Hoge Raad voor de Justitie werd op 1 maart 1999 opgericht om het
vertrouwen van de burger in justitie uit te breiden.
Het is een overheidsinstantie.
De opdracht is drieërlei:
  • Externe controle uitoefenen op de werking van de justitie, onder meer via de klachtenbehandeling
  • Adviezen verstrekken voor een betere werking van justitie
  • Objectieve benoemingen en gepaste opleidingen van het personeel
Hoge_Raad_voor_de_Justitie

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 februari 2009 om 18:01.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 17:54   #20
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Lijst van de leden van de Hoge Raad voor de Justitie en hun opvolgers (2004 – 2008)
Lijst_v/d_leden_v/d_Hoge_Raad_voor_de_Justitie

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be